Tid för en ny skattereform

09:51 22 december, 2016

Det är hög tid att sätta igång ett arbete syftande till en bred skattereform. En sådan reform kräver förberedelser under längre tid, inte minst behöver en bredare samsyn uppnås kring vilka problem som behöver lösas och vilka utmaningar som finns.

Vår uppfattning är att skattesystemets struktur är en sådan avgörande fråga för jobb och tillväxt att det för den långsiktiga stabiliteten är viktigt att en skattereform har ett brett parlamentariskt stöd, att huvuddragen ligger fast oavsett om regeringsmakten skiftar.

Digitalisering
Den digitala strukturomvandlingen, digitalisering och robotisering, innebär omvälvande förändringar i samhället i stort. Det kommer att påverka behoven av omställning för såväl företag och organisationer som individer.

En kommande skattereform behöver beakta digitaliseringen såväl utifrån förändringar av skattebaser som förändringar av teknik och metod för skatteuttaget. En skattereform måste ge svar på frågor såsom vilka skattekällor som kan växa fram och vilka som minskar, hur beskattning ska ske när affärstransaktionerna blir allt mer gränsöverskridande, hur skattesystemet kan anpassas efter att anlitandeformer blir allt mer mångfacetterade utöver traditionell anställning. Möjligheter till mer elektroniska och enklare skatteförfaranden, även vid gränsöverskridande aktiviteter skapas också genom digitaliseringen.

Sänkt skatt på arbete
Utvecklingen talar för att skatten på arbete och kompetens bör minska i betydelse och öka på konsumtion och miljöskadlig verksamhet. En skattereform måste gynna omställning såväl för individer som för företag och samhället i stort.

Det är också viktigt att skattesystemet får en sådan struktur att det klarar av att leverera mer pengar än idag utan större skadeverkningar på ekonomin och utan att tappa legitimitet. Så är inte fallet idag.

Skattepolitiskt råd
Efter ett beslut om att genomföra en skattereform bör det inrättas någon form av skatteråd, med inspiration från dels Regelrådet, dels Finanspolitiska rådet. Syftet ska vara att vårda reformen. Rådet ska både kunna tillstyrka och avstyrka framtida skatteändringar utifrån stabiliteten och principerna för systemet och avge årliga rapporter om hur skattesystemet har utvecklats i förhållande till mål och principer i reformarbetet.

En ny skattereform
• En samlad bred skatteöversyn bör genomföras. Den bör ha brett parlamentariskt stöd så att stabiliteten och förutsägbarheten över tid blir god.
• Utgångspunkten för en översyn bör vara neutralitet och likformighet med ett skattesystem som ändå är effektivt och ändamålsenligt med hänsyn till Sveriges internationella konkurrenskraft.
• Beskattningen av arbete bör minska och skiftas över mot skatt på konsumtion och miljöskadlig verksamhet.
• En skatteöversyn behöver hantera de stora utmaningar för beskattningen som ligger i digitalisering och teknisk utveckling.
• Resultatet av en skatteöversyn ska gynna utbildning, ansvarstagande och företagande och säkra finansieringen av välfärden.

Det här löser inte problemen, politiker

I överenskommelsen mellan S, C, L och MP finns två besked som är högt prioriterade för TCO-medlemmarna, men att man vill förändra las är inte det som behövs för att förändra arbetsmarknaden, skriver Eva Nordmark på Aftonbladet Debatt.

Läs mer här

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välständ. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Läs mer här

Arbetsrätten är inte ett av Sveriges stora problem

Arbetsrätten är inte ett av Sveriges stora problem. Istället bör den politiska diskussion handla om reformer som rör andra områden som: ubildning, jämställdhet, pension, kompetensförsörjning, skolan, klimatet och skattereform, skriver Eva Nordmark på Aftonbladet Debatt.

Läs mer här

Laddar ...

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund