Skatt på företagande och entreprenörskap

10:02 22 december, 2016

Skatt på kapital och företag uppgår till cirka 195 miljarder, eller knappt 10 procent av skatteintäkterna. TCO vill ha fler och bättre jobb. Då är goda villkor för risktagande liksom för växande kunskapsintensiva företag och utvecklingskraft i förgrunden.

En förutsättning för omställning och utvecklingskraft är att nya företag kan etablera sig och växa, liksom att företag kan ställa om och utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen. Detta måste ske i ett sammanhang där den internationella rörligheten är stor och där logiken för lokalisering av verksamhet är en helt annan är förut.

Villkor för inhemskt kontrautländskt ägande, institutionellt kontra privat ägande, lånat kontraeget kapital blir då viktiga att se över. Långsiktigt ägande och långsiktig hållbarhet ska främjas.

Bolagsskatt
Bolagsskatten är en skatt som är mycket internationellt konkurrensutsatt men inte det enda som är viktigt för företags lokaliseringsbeslut. Framförallt mindre företag och företag i uppstartsfasen påverkas avsevärt mer av andra skatter, inte minst skattedelen av arbetsgivaravgiften eller den beskattning som påverkar tillgång till riskkapital.

Vid 90/91 års skattereform sattes även bolagsskatten till 30 pro-cent samtidigt som avdragsmöjligheterna kraftigt begränsades. Därefter har skattesatsen sänkts i flera omgångar på senare år och uppgår nu till 22 procent. Vi ser det därför idag inte som prioriterat att ytterligare sänka bolagsskatten, utifrån ett konkurrenskrafts-perspektiv finns det många mer angelägna frågor.

Det internationella samarbetet på skatteområdet måste fortsätta förstärkas. Globalt tryck kräver global samverkan. Arbetet inom EU med en gemensam bolagsskattebas bör fullföljas.

Digitalisering och plattformsekonomin
”Delningsekonomin” och digitaliseringens nya tekniska möjligheter sätter beskattningssystemet på prov. Samtidigt kan inte lösningen vara att kommersiella tjänsteverksamheter undantas från beskattning för att det är rent tekniskt lättare att undvika. Ny affärslogik måste mötas med ny beskattningslogik, inte skattefrihet. En kommersiell transport utan skatt är en svarttaxi även om den bokas i en app. Därför behöver skattesystemet, såväl regelverk som praktisk hantering, utvecklas för att fungera även med digitaliseringens nya förutsättningar.
Det behövs gränsöverskridande överenskommelser kring var beskattningsrätten ligger och utökad internationell samverkan.

3:12-regler
Fåmansbolagsreglerna, även kallade 3:12 efter en gammal paragraf, är de regler efter vilka aktiva ägare i fåmansaktiebolag får ta ut avkastning som lägre beskattad kapitalinkomst i förhållande till högre beskattad inkomst av tjänst. Detta styrs bland annat av den totala lönesumman i företaget. Det finns också schablonregler vilket förenklar för exempelvis enmanskonsulter, men det sammanlagda regelverket är mycket komplicerat.

Fåmansbolagsreglerna reformerades i grunden för drygt 10 år se-dan och har sedan dess förändrats ytterligare flera gånger. Att de alls behövs beror på den stora spänning som uppstår på grund av skillnaden i beskattning av inkomst av tjänst, särskilt lite högre inkomster, och inkomst av kapital inklusive bolagsskatt. De senaste åren har bolagsskatten sänkts från 29 % till 22 %, samtidigt som den högsta marginalskatten för arbete höjts till 60 %.

Idag råder oproportionellt låg beskattning för vissa typer av delägare i fåmansbolag jämfört med vad motsvarande anställda får betala. Det kan gälla enmanskonsulten med hög intjäningsförmåga, som sammanlagt kan betala avsevärt lägre skatt än om hen varit högre tjänsteman. Det kan också gälla små delägare i större företag med stor lönesumma, exempelvis stora konsultbolags delägare, som kan ta ut stora delar som mycket lågbeskattad kapitalinkomst. Samtidigt är reglerna inte särskilt förmånliga för växande, kunskapsintensiva mindre företag. Inte minst gäller detta vid ägarskiften. Dagens system gynnar också i vissa avseenden passiva, snarare än aktiva ägare i fåmansbolag.

Om en summa på 10 000 ska betalas för ett extrajobb för en person med 40 000 i månadslön blir skatten 66 procent om den går som lön, men 33 procent om den tas in i ett ”extraknäcksbolag” som är aktiebolag. Dagens system är orimligt förmånligt för vissa grupper, det är oerhört krångligt och samtidigt missgynnar det växande företag, dynamik och utveckling. Detta måste ändras. Den som tar en stor risk och lägger stort engagemang utan att kunna ta ut så mycket lön måste kunna kompenseras för det i senare skeden.

Personaloptioner
Det är inte bara den som startar ett företag som ägare som tar risker. Även den som går in i ett sådant företag som anställd, genom att lämna ett arbete i en etablerad verksamhet för att gå in i ett nystartat tillväxtföretag, måste kunna kompenseras. Exempelvis genom personaloptioner. Beskattningen av dessa måste radikalt ses över. Däremot ska inte personaloptioner vara ett sätt för högre tjänstemän att utan särskild risk kunna undvika att betala statlig inkomstskatt på sin lön.

Finansiella sektorn
Finanssektorn anses i vissa sammanhang vara underbeskattad genom att finansiella tjänster inte är momsbelagda. Om en särskild skatt på den finansiella sektorn övervägs är det viktigt att denna inte utformas som en beskattning på lönesumman utan beräknas på någon mer konkurrensneutral bas. Skatten på arbete bör minska, inte nya skatter på arbete införas.

TCO anser att:

  • Skattevillkoren ska bättre gynna växande och kunskapsintensiva företag. Reformering ska syfta till att förbättra balansen mellan risk och vinst. Detta för att stärka utvecklingskraften för fler och bättre jobb.
  • Bolagsskatten är viktig men jämfört med andra villkor konkurrenskraftig och är därför inte prioriterad att sänka i nuläget.
  • Balansen mellan beskattningen av eget och lånat kapital måste förbättras liksom mellan inhemskt och utländskt ägarkapital.
  • Digitalisering och gränslös verksamhet gör att beskattningen av vissa tjänster måste ses över men skattefritt kan inte vara lösningen.
  • Fåmansbolagsreglerna bör reformeras så att de bättre gynnar verkligt risktagande i växande företag men inte används som ett sätt att undvika statlig inkomstskatt.
  • Ett system med personaloptioner för anställda som är med och bygger upp ett företag bör införas. 

TCO manar till stor försiktighet om konflikträtten

I dag har regeringen beslutat om den aviserade utredningen om en översyn av rätten att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden. TCO har viss förståelse för att regeringen känt sig föranledd att agera med anledning av hamnkonflikten i Göteborg men manar till stor försiktighet. Eventuella förslag på förändringar måste tas fram i nära samråd med arbetsmarknadens parter.

Läs mer här

Välkommen till TCO-landet

Upptäck TCO-landet i Almedalen! I en grönskande trädgård på Strandgatan 19 kan du ladda batterierna och vila fötterna, vi bjuder på gratis wifi och gott kaffe. Men framförallt får du möta våra medlemsförbund. Här samlas vi för att prata om viktiga frågor kring hur vi kan stärka Sverige. Varmt välkommen till TCO-landet!

Läs mer här
image description

Ett bra EU-samarbete för fler och bättre jobb

TCO har ägnat mycket tid och kraft åt en europeisk pelare för sociala rättigheter, något som jag bland annat bloggade om i höstas. Det är en fråga som har debatterats, både i Sverige och i resten av Europa.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description

#tcosverige

Följ oss på Instagram

img description
img description
img description
img description
img description
image description
Följ oss på instagram

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund