Avvägningar att göra

Vid utarbetandet av principer för en skattereform finns det flera övergripande ställningstaganden att göra.

• Avvägning mellan likformighet, neutralitet och effektivitet
• Avvägning mellan beskattning av arbete och beskattning av kapital och konsumtion
• Avvägning mellan stabila skatteintäkter och styrande avgifter

Med likformighet menas att liknande företeelser ska beskattas på liknande sätt. Exempelvis var ett av de övergripande grunddragen i 90/91 års skattereform att individen skulle betala 30 procent skatt på såväl inkomst av tjänst som inkomst av kapital. Momsen skulle vara 25 procent oavsett vilken vara eller tjänst man valde att konsumera. På så sätt är systemet i grunden neutralt mellan olika val.

Avvikelser
Grundprinciperna om likformighet och neutralitet har mer och mer ersatts av skatteförändringar styrda av ett effektivitetstänkande, att fler och fler företeelser ska beskattas utifrån hur känsliga de är för beskattning eller för att man vill styra beteenden, gynna vissa grupper, skapa jobb och så vidare.

Exempel på detta är att momsen på livsmedel sänkts, främst av fördelningspolitiska skäl. Det kan dock inte visas att det i praktiken har haft en sådan effekt. Däremot ledde det till en stark gränsdragningsdebatt och restaurangbranschen har legat på hårt för att även den skulle få nedsatt moms, med det uttalade syftet att skapa fler jobb i branschen.

När momsen på böcker sänktes, i syfte att uppmuntra till läsning, var en e-bok något relativt okänt. Att e-böcker idag har 25 procent moms medan en pappersbok beläggs med 6 procent uppfattas som en anomali.

Jobbskatteavdragen infördes, med starkt argument att det skulle löna sig bättre att arbeta. Detta har dock fått till följd att likformigheten brutits för inkomst av tjänst, genom att inkomst av arbete beskattas lägre än inkomst av till exempel arbetslöshetsförsäkring.

Gränsdragningsproblem
Dessa avvikelser är problematiska av flera skäl. Varje avvikelse skapar gränsdragningsproblem (exempelvis differentierad moms) och tröskeleffekter. Konsumtionsval snedvrids i olika syften, för att minska konsumtion av något skadligt (exempelvis koldioxid) eller uppnå något positivt (exempelvis fler jobb i restaurangbranschen). Avvikelser och särlösningar riskerar dessutom att ge högre administrativa kostnader, främst i mindre företag, och motverkar därmed tillväxt och jobbskapande.

Likformighet och neutralitet, legitimitet och effektivitet
Likformighet och neutralitet bör i varje läge vara utgångspunkten. Lika företeelser bör beskattas likvärdigt. För varje avvikelse bör starka skäl kunna redovisas tydligt. De måste vara legitima och avvikelsen samtidigt effektiv för att motiveras.

Enkelhet har ett värde i sig. Komplexitet har kostnader, inte minst därför att förutsägbarheten för enskilda och företag försvåras.

Internationaliseringen och dess ökande konsekvenser för konkurrenskraft och utvecklingskraft kan ofta vara skäl för att införa avvikelser. Här måste också frågor om internationellt samarbete kring skatteflykt och aggressiv skatteplanering lyftas fram.

Nästan två tredjedelar av skatteintäkterna kommer från beskattning av arbete (inklusive arbetsgivaravgifter). Det finns mycket starka skäl att se över fördelningen av beskattningen mellan olika skattebaser. För att gynna fler och bättre jobb finns det goda skäl att begränsa skatteuttaget på arbete.

Det finns också starka skäl att se över progressiviteten i inkomstskatteskalorna. Skäl i form av en ökad konkurrens och behovet av att konkurrera med kunskap och innovationer.
Här finns en konflikt mellan rörlighet och likformighet. Rörligheten såväl avseende individer som produktionen av varor och tjänster har ökat. Dessutom gäller en alltmer varierad logik kring var olika delar av en vara eller tjänst kan produceras. Ofta anförs att i en globaliserad värld måste skatten anpassas snarare efter flyttkraft än efter bärkraft.
Likaså måste hänsyn tas både på kort och lång sikt vad gäller skattebaser vars beskattning syftar till att minska en företeelse, som exempelvis koldioxidskatten, och de behov av skatteintäkter som kontinuerligt finns för att finansiera de offentliga utgifterna, de fiskala behoven.

Skattesystemets legitimitet
Skattesystemets legitimitet, såväl hos företag som hos allmänhet är avgörande. Legitimiteten måste gälla både att skatten tas in på ett rimligt sätt, att grannen också betalar och att man upplever att skattepengarna används på rätt sätt till rätt saker. Valuta för skattepengarna helt enkelt.

Återkommande utveckling

Arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Dagens kunskaper räcker inte för att klara morgondagens utmaningar. Vi måste utbilda oss flera gånger under ett arbetsliv. För tjänstemännen är behoven tydliga, men utbudet för litet. TCO bjuder därför in till ett seminarium om behovet och utformningen av ett politiskt omställningsuppdrag till högskolan. Under seminariet presenteras TCO:s nya rapport Återkommande utveckling - Förslag till ett omställningsuppdrag för högskolan.

Läs mer här
image description

Facklig framgång i CETA-avtalet

Det är mycket prat om murar just nu. Muren som fenomen har nog inte varit så här het i den politiska diskursen sedan november 1989. Men nu handlar dessvärre debatten snarare om att bygga än att riva murar.

Anmäl dig nu till TCOs konferens om utbildning i framtidens arbetsliv

På framtidens arbetsmarknad kommer det inte att räcka att utbilda sig en gång och fler kommer behöva fylla på med utbildning senare i livet. Anmäl dig nu till TCOs konferens om utbildning i framtidens arbetsliv.

Läs mer här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här

Öppenhet en grundsten för välståndet

Mikael Damberg och Karl-Petter Thorwaldsson skriver att de till Socialdemokraternas partikongress kommer att föreslå att regelverket för arbetskraftsinvandring förändras så att färre personer får komma till Sverige för att arbeta (DN Debatt 14/2). Det är en mycket oroväckande signal, i synnerhet i en tid då länder runt om i världen sluter sig inåt, skriver Eva Nordmark, TCO.

Läs mer här

Fel att lägga skatt på bankpersonalen

TCO har idag lämnat in sitt remissvar om det som kommit att kallas för bankskatt. Vi tycker inte att regeringens förslag är bra. Om man ska införa en ny skatt bör den utformas på ett annat sätt. TCO, Finansförbundet och FTF – fackförbundet för försäkring och finans har arbetat fram ett sånt förslag. I vårt remissvar kan du läsa mer.

Läs mer här

Vad händer när A.I.s vill leva Like a Swede?

Se succéfilmen om hur robotarna startar fackförbund här.

Läs mer här
img description

#tcosverige

Följ oss på Instagram

img description
img description
img description
img description
img description
image description
Följ oss på instagram

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund