TCOs förslag i korthet

10:03 12 mars, 2016

Här är förslaget i korthet.

En ny skattereform

  • En samlad bred skatteöversyn bör genomföras. Den bör ha brett parlamentariskt stöd så att stabiliteten och förutsägbarheten över tid blir god.
  • Utgångspunkten för en översyn bör vara neutralitet och likformighet med ett skattesystem som ändå är effektivt och ändamålsenligt med hänsyn till Sveriges internationella konkurrenskraft.
  • Beskattningen av arbete bör minska och skiftas över mot skatt på konsumtion och miljöskadlig verksamhet.
  • En skatteöversyn behöver hantera de stora utmaningar för beskattningen som ligger i digitalisering och teknisk utveckling.
  • Resultatet av en skatteöversyn ska gynna utbildning, ansvarstagande och företagande och säkra finansieringen av välfärden.

Internationell samverkan

  • Det internationella samarbetet kring skattepolitik bör förstärkas. I en gränsöverskridande ekonomi behövs även gränsöverskridande samarbete kring beskattningen.
  • Digitalisering och teknisk utveckling ställer ökade krav på samverkan.
  • En gemensam bolagsskattebas bör införas i EU.
  • Samarbetet bör förstärkas vad gäller skatteundandragande och skatteflykt.
  • EU bör arbeta för att rörligheten för individer underlättas genom enklare skatteregler vid tillfälligt arbete i annat EU-land.
  • EU bör inte ges utvidgad beslutskompetens på beskattningsområdet.

Inkomstskatt

  • Det måste löna sig bättre att utbilda sig och ta ansvar. Inkomstskatten bör sänkas genom att färre betalar statlig inkomstskatt och att denna ska sänkas.
  • Brytpunkten för statlig inkomstskatt bör höjas och skattesatsen sänkas så att principen ”hälften kvar” uppnås.
  • Andra inkomstskatteförändringar som gynnar kompetensutveckling, risktagande och ansvarstagande bör övervägas såsom exempelvis kompetenssparande och förbättrade regler för personaloptioner.

Kommunal beskattning

  • Den kommunala inkomstskatten bör inte öka även om behoven inom vård, omsorg och utbildning ökar. Därför krävs ett väl fungerande skatteutjämningssystem och att statens finansiering av välfärdstjänsterna ökar.
  • Det kommunala skatteutjämningssystemet behöver en grundläggande översyn.
  • Uttaget av kommunal inkomstskatt bör inte öka, utan ökade krav på resurser måste mötas av ökad statlig finansiering.
  • Den kommunala inkomstskatten bör bli mer enhetlig över landet.
  • I en översyn av inkomstskatterna bör ett mål också vara att minska skillnaden mellan de effektiva ersättningsnivåerna i socialförsäkringarna före och efter skatt.

Arbetsgivaravgifter

  • Arbetsgivaravgifterna bör ses som försäkringsavgifter. Genom höjda tak i socialförsäkringarna ökar försäkringsmässigheten.
  • Taken i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen bör höjas.
  • Taken bör indexeras mot inkomstutvecklingen.

Konsumtion och miljöskadlig verksamhet

  • Mer av beskattningen bör belasta konsumtion och miljöskadlig verksamhet. Momsen bör åter bli i huvudsak enhetlig. Principen bör vara att förorenaren betalar och att varje verksamhet ska bära sina egna kostnader.
  • Momsen bör i huvudsak bli mer enhetlig, men nedsättningarna för till exempel kultur och media bör behållas.
  • RUT och ROT bör ha samma skatterabatt och tak.
  • Skatteuttaget från miljöskadlig verksamhet, trafik och energi behöver ökas.


Företagande och entreprenörskap

  • Skattevillkoren ska bättre gynna växande och kunskapsintensiva företag. Reformering ska syfta till att förbättra balansen mellan risk och vinst. Detta för att stärka utvecklingskraften för fler och bättre jobb.
  • Bolagsskatten är viktig men jämfört med andra villkor är den konkurrenskraftig och är därför inte prioriterad att sänka i nuläget.
  • Balansen mellan beskattningen av eget och lånat kapital måste förbättras liksom mellan inhemskt och utländskt ägarkapital.
  • Digitalisering och gränslös verksamhet gör att beskattningen av vissa tjänster måste ses över men skattefritt kan inte vara lösningen.
  • Fåmansbolagsreglerna bör reformeras så att de bättre gynnar verkligt risktagande i växande företag men inte används som ett sätt att undvika statlig inkomstskatt.
  • Ett system med personaloptioner för anställda som är med och bygger upp ett företag bör införas.

Kapitalinkomster

  • En översyn av kapitalinkomstbeskattningen bör utgå dels ifrån enhetlighet, dels att gynna inhemskt och privat företagsägande.
  • Kapitalinkomstbeskattningen bör bli mer enhetlig. En så kallad boxmodell bör utredas.
  • Det bör också övervägas om realisationsvinstskatten ska skilja mellan korta och längre innehav av tillgång

Bostadsbeskattning

  • Beskattningen av bostadssektorn bör totalt sett bli något högre. Den behöver avsevärt mer utformas för att främja rörlighet och effektivt utnyttjande av befintlig bostadsstock.
  • Realisationsvinstskatten för bostadsförsäljningar bör sänkas.
  • Realisationsvinstskatten bör kunna skjutas upp helt vid återinvestering i bostad genom att taket för uppskovet tas bort, och avgiften för detta sänks.
  • Ränteavdragen bör successivt trappas ned.
  • Fastighetsavgiften bör ses över för att bli mer proportionell mot boendets värde.

 

Inled samtal om en ny skattereform

Regeringens småändringar gör det skattepolitiska lapptäcket värre, och hot om att riva upp ändringar är inte heller konstruktivt.

Läs mer här
image description

På besök i Östersund

Jag fortsätter att besöka universitet och högskolor runt om i Sverige för att presentera vårt förslag om ett omställningsuppdrag för högskolor och i förra veckan reste jag till Östersund och Mittuniversitetet.

Lokalt samarbete med högskolan höjer kvaliteten

Att ett lärosäte i sin forskning och utbildning har ett samarbete med lokalt och regionalt näringsliv och offentlig sektor är något som höjer kvaliteten, inte tvärtom. Läs TCOs replik i Dagens samhälle.

Läs mer här

Så öppnar vi högskolan för yrkesverksamma

Ge särskilda anslag till dem som jobbar och höj ersättningen för studenter registrerade för vidareutbildning. Ställ om högskolan så att utbildningarna bättre matchar behoven hos de yrkesverksamma, skriver Eva Nordmark, TCO.

Läs mer här

Använd EU:s budget för omställning på arbetsmarknaden

För att bättre klara den internationella konkurrensen bör EU-pengar användas till vidareutbildning i medlemsländer med bristfälliga omställningssystem. Europa måste investerar i inkluderande och jobbskapande tillväxt.

Läs mer här

Ettårskalas för OSA-föreskrift

Arbetsmiljöverkets föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö började gälla den 31 mars 2016. TCO och TCO-förbunden har tagit fram en vägledning som ett stöd för tillämpningen av föreskrifterna ute på arbetsplatserna. På ettårsdagen ser vi tillbaka på det gångna året. Vad har hänt ute på arbetsplatserna? Kan vi redan se några förbättringar? Hur går vi vidare? Välkommen till ett frukostseminarium i TCO-huset i Stockholm den 31 mars klockan 8.00 - 9.30.

Se livesändningen här

Känner du framtidens mäktigaste?

Nu kan du vara med och nominera till Framtidens 99 mäktigaste!

Läs mer här

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här

Vi ses i TCO-landet

Nu är TCOs namntävling klar och vi har ett namn på vår nya plats i Almedalen.

Läs mer här
img description

#tcosverige

Följ oss på Instagram

img description
img description
img description
img description
img description
image description
Följ oss på instagram

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund