TCO:s förslag i korthet

10:03 12 mars, 2016

Här är förslaget i korthet.

En ny skattereform

  • En samlad bred skatteöversyn bör genomföras. Den bör ha brett parlamentariskt stöd så att stabiliteten och förutsägbarheten över tid blir god.
  • Utgångspunkten för en översyn bör vara neutralitet och likformighet med ett skattesystem som ändå är effektivt och ändamålsenligt med hänsyn till Sveriges internationella konkurrenskraft.
  • Beskattningen av arbete bör minska och skiftas över mot skatt på konsumtion och miljöskadlig verksamhet.
  • En skatteöversyn behöver hantera de stora utmaningar för beskattningen som ligger i digitalisering och teknisk utveckling.
  • Resultatet av en skatteöversyn ska gynna utbildning, ansvarstagande och företagande och säkra finansieringen av välfärden.

Internationell samverkan

  • Det internationella samarbetet kring skattepolitik bör förstärkas. I en gränsöverskridande ekonomi behövs även gränsöverskridande samarbete kring beskattningen.
  • Digitalisering och teknisk utveckling ställer ökade krav på samverkan.
  • En gemensam bolagsskattebas bör införas i EU.
  • Samarbetet bör förstärkas vad gäller skatteundandragande och skatteflykt.
  • EU bör arbeta för att rörligheten för individer underlättas genom enklare skatteregler vid tillfälligt arbete i annat EU-land.
  • EU bör inte ges utvidgad beslutskompetens på beskattningsområdet.

Inkomstskatt

  • Det måste löna sig bättre att utbilda sig och ta ansvar. Inkomstskatten bör sänkas genom att färre betalar statlig inkomstskatt och att denna ska sänkas.
  • Brytpunkten för statlig inkomstskatt bör höjas och skattesatsen sänkas så att principen ”hälften kvar” uppnås.
  • Andra inkomstskatteförändringar som gynnar kompetensutveckling, risktagande och ansvarstagande bör övervägas såsom exempelvis kompetenssparande och förbättrade regler för personaloptioner.

Kommunal beskattning

  • Den kommunala inkomstskatten bör inte öka även om behoven inom vård, omsorg och utbildning ökar. Därför krävs ett väl fungerande skatteutjämningssystem och att statens finansiering av välfärdstjänsterna ökar.
  • Det kommunala skatteutjämningssystemet behöver en grundläggande översyn.
  • Uttaget av kommunal inkomstskatt bör inte öka, utan ökade krav på resurser måste mötas av ökad statlig finansiering.
  • Den kommunala inkomstskatten bör bli mer enhetlig över landet.
  • I en översyn av inkomstskatterna bör ett mål också vara att minska skillnaden mellan de effektiva ersättningsnivåerna i socialförsäkringarna före och efter skatt.

Arbetsgivaravgifter

  • Arbetsgivaravgifterna bör ses som försäkringsavgifter. Genom höjda tak i socialförsäkringarna ökar försäkringsmässigheten.
  • Taken i arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen bör höjas.
  • Taken bör indexeras mot inkomstutvecklingen.

Konsumtion och miljöskadlig verksamhet

  • Mer av beskattningen bör belasta konsumtion och miljöskadlig verksamhet. Momsen bör åter bli i huvudsak enhetlig. Principen bör vara att förorenaren betalar och att varje verksamhet ska bära sina egna kostnader.
  • Momsen bör i huvudsak bli mer enhetlig, men nedsättningarna för till exempel kultur och media bör behållas.
  • RUT och ROT bör ha samma skatterabatt och tak.
  • Skatteuttaget från miljöskadlig verksamhet, trafik och energi behöver ökas.


Företagande och entreprenörskap

  • Skattevillkoren ska bättre gynna växande och kunskapsintensiva företag. Reformering ska syfta till att förbättra balansen mellan risk och vinst. Detta för att stärka utvecklingskraften för fler och bättre jobb.
  • Bolagsskatten är viktig men jämfört med andra villkor är den konkurrenskraftig och är därför inte prioriterad att sänka i nuläget.
  • Balansen mellan beskattningen av eget och lånat kapital måste förbättras liksom mellan inhemskt och utländskt ägarkapital.
  • Digitalisering och gränslös verksamhet gör att beskattningen av vissa tjänster måste ses över men skattefritt kan inte vara lösningen.
  • Fåmansbolagsreglerna bör reformeras så att de bättre gynnar verkligt risktagande i växande företag men inte används som ett sätt att undvika statlig inkomstskatt.
  • Ett system med personaloptioner för anställda som är med och bygger upp ett företag bör införas.

Kapitalinkomster

  • En översyn av kapitalinkomstbeskattningen bör utgå dels ifrån enhetlighet, dels att gynna inhemskt och privat företagsägande.
  • Kapitalinkomstbeskattningen bör bli mer enhetlig. En så kallad boxmodell bör utredas.
  • Det bör också övervägas om realisationsvinstskatten ska skilja mellan korta och längre innehav av tillgång

Bostadsbeskattning

  • Beskattningen av bostadssektorn bör totalt sett bli något högre. Den behöver avsevärt mer utformas för att främja rörlighet och effektivt utnyttjande av befintlig bostadsstock.
  • Realisationsvinstskatten för bostadsförsäljningar bör sänkas.
  • Realisationsvinstskatten bör kunna skjutas upp helt vid återinvestering i bostad genom att taket för uppskovet tas bort, och avgiften för detta sänks.
  • Ränteavdragen bör successivt trappas ned.
  • Fastighetsavgiften bör ses över för att bli mer proportionell mot boendets värde.

 

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Läs mer här

Myt att a-kassan är generös

Det finns en föreställning om att ersättningen till arbetslösa är särskilt generös i Sverige. Det stämmer inte. I själva verket är arbetslöshetsersättningen i de flesta jämförbara länder mer generös än i vårt land.

Läs mer här

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.

Läs mer här

Laddar ...

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund