Organisatorisk och social arbetsmiljö - OSA

15:48 27 oktober, 2016

Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4, populärt kallad OSA) är ett mycket viktigt verktyg för tjänstemännens arbetsmiljö. Föreskrifterna började gälla den 31 mars 2016 och reglerar kunskapskrav, mål, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.

OSA-föreskrifterna innebär ett stort steg framåt och nya möjligheter i arbetsmiljöarbetet. Innan OSA talade man om psykosocial arbetsmiljö, vilket ju innebär ett fokus på individen och hens eventuella problem. TCO menar att det är en viktig förändring att OSA utgår från brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön istället.

Föreskrifterna är utfärdade med stöd av arbetsmiljölagen, AML. De är bindande och ger helt enkelt rättsliga förutsättningar att ställa krav i syfte att förebygga stress, skadliga arbetstider och olika slag av kränkningar. 

TCO vill peka på att OSA tydligt säger att arbetsgivaren ska se till att chefer och arbetsledare har kunskaper om hur man förebygger och hanterar både ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling.

Dessutom innehåller OSA ett krav på att arbetsgivaren ska se till att det finns förutsättningar att omsätta dessa kunskaper i praktiken. 

OSA:s tre huvudområden

  • Arbetsbelastning
  • Arbetstid
  • Kränkande särbehandling

 De viktigaste punkterna i OSA-föreskrifterna

  • Arbetsgivaren har ansvaret för att föreskrifterna följs – även för inhyrda
  • Reglerna för det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) gäller fullt ut och kompletterar OSA
  • Det finns ett kunskapskrav på chefer och arbetsledare. De måste alltså känna till de nya reglerna
  • Arbetsplatsen ska sätta mål för att förbättra den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

OSA inte tillräckligt mot mobbning
Föreskrifterna har lagt en god grund för att arbeta systematiskt och förebyggande med mobbning som ett arbetsmiljöproblem.
Men det räcker inte. Det behövs också ett arbetsrättsligt skydd mot mobbning och allmänna trakasserier i arbetslivet. Arbetsgivaren bör som i diskrimineringslagen vara skyldig att utreda och vidta åtgärder mot trakasserier. Sker inte det bör arbetsgivaren bli skyldig att betala skadestånd till den som drabbats av mobbningen.

TCO arbetar för att en sådan lag ska antas av riksdagen. Som ett första steg vill TCO att regeringen tillsätter en utredning med uppdrag att ta fram en arbetsrättslig lag mot mobbning och trakasserier i arbetslivet. 

Ulrika Hagström

Utredare: Arbetsmiljöfrågor och frågor om lika möjligheter i arbetslivet

Lise Donovan

Chefsjurist

Offentlig upphandling och arbetstagares rättigheter

Ny lag – nya möjligheter för TCO-förbunden. Anmäl dig till vårt eftermiddagsseminarium den 11 september.

Läs mer här
image description

Glad sommar!

Almedalsveckan är den sista anhalten innan det politiska Sverige varvar ner och tar sommarledigt. Det har varit en intensiv men otroligt rolig vecka! Vi och våra medlemsförbund har tillsammans haft en helt ny yta i Visby, som vi efter en namntävling döpte till “TCO-landet”. Där har det varit spännande seminarier från morgon till kväll - allt från skattepolitik till karriärväxling och framtiden för partsmodellen har avhandlats.

Utredarna

På Utredarbloggen skriver ett gäng utredare som alla jobbar på TCO. På bloggen skriver de om våra aktuella frågor och delar med sig av sina åsikter och insikter.

Läs Utredarna här
img description

#tcosverige

Följ oss på Instagram

img description
img description
img description
img description
img description
image description
Följ oss på instagram

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund