Skatt på företagande och entreprenörskap

I vårt förslag till en ny skattereform lyfter vi i TCO flera punkter där vi vill se förändring.
Här hittar du våra ståndpunkter när det gäller skatt på företagande och entreprenörskap.

TCO tycker att:

  • Skattevillkoren ska bättre gynna växande och kunskapsintensiva företag. Reformering ska syfta till att förbättra balansen mellan risk och vinst. Detta för att stärka utvecklingskraften för fler och bättre jobb.
  • Bolagsskatten är viktig men jämfört med andra villkor konkurrenskraftig och är därför inte prioriterad att sänka i nuläget.
  • Balansen mellan beskattningen av eget och lånat kapital måste förbättras liksom mellan inhemskt och utländskt ägarkapital.
  • Digitalisering och gränslös verksamhet gör att beskattningen av vissa tjänster måste ses över men skattefritt kan inte vara lösningen.
  • Fåmansbolagsreglerna bör reformeras så att de bättre gynnar verkligt risktagande i växande företag men inte används som ett sätt att undvika statlig inkomstskatt.
  • Ett system med personaloptioner för anställda som är med och bygger upp ett företag bör införas. 



En förutsättning för omställning och utvecklingskraft är att nya företag kan etablera sig och växa, liksom att företag kan ställa om och utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen. Detta måste ske i ett sammanhang där den internationella rörligheten är stor och där logiken för lokalisering av verksamhet är en helt annan är förut.

Villkor för inhemskt kontrautländskt ägande, institutionellt kontra privat ägande, lånat kontraeget kapital blir då viktiga att se över. Långsiktigt ägande och långsiktig hållbarhet ska främjas.

Bolagsskatt
Bolagsskatten är en skatt som är mycket internationellt konkurrensutsatt men inte det enda som är viktigt för företags lokaliseringsbeslut. Framförallt mindre företag och företag i uppstartsfasen påverkas avsevärt mer av andra skatter, inte minst skattedelen av arbetsgivaravgiften eller den beskattning som påverkar tillgång till riskkapital.

Vid 90/91 års skattereform sattes även bolagsskatten till 30 pro-cent samtidigt som avdragsmöjligheterna kraftigt begränsades. Därefter har skattesatsen sänkts i flera omgångar på senare år och uppgår nu till 22 procent. Vi ser det därför idag inte som prioriterat att ytterligare sänka bolagsskatten, utifrån ett konkurrenskrafts-perspektiv finns det många mer angelägna frågor.

Det internationella samarbetet på skatteområdet måste fortsätta förstärkas. Globalt tryck kräver global samverkan. Arbetet inom EU med en gemensam bolagsskattebas bör fullföljas.

Digitalisering och plattformsekonomin
”Delningsekonomin” och digitaliseringens nya tekniska möjligheter sätter beskattningssystemet på prov. Samtidigt kan inte lösningen vara att kommersiella tjänsteverksamheter undantas från beskattning för att det är rent tekniskt lättare att undvika. Ny affärslogik måste mötas med ny beskattningslogik, inte skattefrihet. En kommersiell transport utan skatt är en svarttaxi även om den bokas i en app. Därför behöver skattesystemet, såväl regelverk som praktisk hantering, utvecklas för att fungera även med digitaliseringens nya förutsättningar.
Det behövs gränsöverskridande överenskommelser kring var beskattningsrätten ligger och utökad internationell samverkan.

3:12-regler
Fåmansbolagsreglerna, även kallade 3:12 efter en gammal paragraf, är de regler efter vilka aktiva ägare i fåmansaktiebolag får ta ut avkastning som lägre beskattad kapitalinkomst i förhållande till högre beskattad inkomst av tjänst. Detta styrs bland annat av den totala lönesumman i företaget. Det finns också schablonregler vilket förenklar för exempelvis enmanskonsulter, men det sammanlagda regelverket är mycket komplicerat.

Fåmansbolagsreglerna reformerades i grunden för drygt 10 år se-dan och har sedan dess förändrats ytterligare flera gånger. Att de alls behövs beror på den stora spänning som uppstår på grund av skillnaden i beskattning av inkomst av tjänst, särskilt lite högre inkomster, och inkomst av kapital inklusive bolagsskatt. De senaste åren har bolagsskatten sänkts från 29 % till 22 %, samtidigt som den högsta marginalskatten för arbete höjts till 60 %.

Idag råder oproportionellt låg beskattning för vissa typer av delägare i fåmansbolag jämfört med vad motsvarande anställda får betala. Det kan gälla enmanskonsulten med hög intjäningsförmåga, som sammanlagt kan betala avsevärt lägre skatt än om hen varit högre tjänsteman. Det kan också gälla små delägare i större företag med stor lönesumma, exempelvis stora konsultbolags delägare, som kan ta ut stora delar som mycket lågbeskattad kapitalinkomst. Samtidigt är reglerna inte särskilt förmånliga för växande, kunskapsintensiva mindre företag. Inte minst gäller detta vid ägarskiften. Dagens system gynnar också i vissa avseenden passiva, snarare än aktiva ägare i fåmansbolag.

Om en summa på 10 000 ska betalas för ett extrajobb för en person med 40 000 i månadslön blir skatten 66 procent om den går som lön, men 33 procent om den tas in i ett ”extraknäcksbolag” som är aktiebolag. Dagens system är orimligt förmånligt för vissa grupper, det är oerhört krångligt och samtidigt missgynnar det växande företag, dynamik och utveckling. Detta måste ändras. Den som tar en stor risk och lägger stort engagemang utan att kunna ta ut så mycket lön måste kunna kompenseras för det i senare skeden.

Personaloptioner
Det är inte bara den som startar ett företag som ägare som tar risker. Även den som går in i ett sådant företag som anställd, genom att lämna ett arbete i en etablerad verksamhet för att gå in i ett nystartat tillväxtföretag, måste kunna kompenseras. Exempelvis genom personaloptioner. Beskattningen av dessa måste radikalt ses över. Däremot ska inte personaloptioner vara ett sätt för högre tjänstemän att utan särskild risk kunna undvika att betala statlig inkomstskatt på sin lön.

Finansiella sektorn
Finanssektorn anses i vissa sammanhang vara underbeskattad genom att finansiella tjänster inte är momsbelagda. Om en särskild skatt på den finansiella sektorn övervägs är det viktigt att denna inte utformas som en beskattning på lönesumman utan beräknas på någon mer konkurrensneutral bas. Skatten på arbete bör minska, inte nya skatter på arbete införas.

TCO säger nej till las-utredningen - parterna har löst det

TCO lämnar idag in sitt remissvar på den så kallade las-utredningen. Hela betänkandet avstyrks.

Läs mer

Debatt

Parterna har löst las-problemet, Löfven

Remisstiden för den så kallade las-utredningen löper ut på måndag. Vi har två huvudsakliga invändningar mot att utredningen överhuvudtaget tillsattes, skriver Therese Svanström på Aftonbladet.se

Nyheter

Checklista - Tänk på det här när ni går tillbaka till arbetsplatsen

Till Skyddsombudens dag den 21 oktober 2020 har TCO och TCO-förbundens arbetsmiljönätverk tillsammans tagit fram en checklista för skyddsombud och arbetsmiljöombud. Checklistan innehåller råd och stöd inför återgång till arbetsplatsen för dem som har jobbat hemifrån under pandemin.

Pressmeddelanden

Tummen ned för EU:s lagförslag om minimilöner

EU-kommissionen presenterade idag ett direktivförslag om minimilöner. Förslaget är inte lika långtgående som befarats, men bedömningen är fortfarande att det nya förslaget riskerar att allvarligt skada partsmodellen om det genomförs. TCO uppmanar Sveriges regering att agera kraftfullt i EU för att förhindra lagförslaget.

Debatt

Ge a-kassa till studenter som söker jobb

Ge arbetssökande studenter en rimlig möjlighet att avsluta sina studier och samtidigt söka jobb. Högre utbildning måste uppmuntras. Därför vil lvi se att a-kassan moderniseras på så sätt att den som slutfört eftergymnasiala studier ska få chansen att under några månader och med en grundersättning söka jobb som man har skaffat sig utbildning för, skriver TCO tillsammans med SFS i UNT.

Nyheter

Det här vill vi se i regeringens nya arbetsmiljöstrategi

Regeringens arbetsmiljöstrategi löper ut vid årsskiftet. Strategin innehåller regeringens prioriteringar på arbetsmiljöområdet de kommande åren. TCO vill särskilt betona att arbetsmiljöarbetet endast fungerar i samverkan mellan arbetsgivare och skyddsombud och att många arbetsplatser måste jobba mer med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Pressmeddelanden

TCO säger nej till las-utredningen - parterna har löst det

TCO lämnade på fredagen in sitt remissvar på den så kallade las-utredningen. Hela betänkandet avstyrks. Om regeringen vill göra förändringar i det lagstadgade anställningsskyddet måste den gå vidare med de avtal och överenskommelser som finns mellan parterna på arbetsmarknaden.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

09 oktober, 2020

Kompromisskampen 2020

I onsdags var det äntligen dags igen! Då gjorde Sveriges ungdomsförbund för femte året i rad upp i Kompromisskampen. Normalt sett sker det i Almedalen men vi, som så många andra, fick ställa om.

Partsmodellen

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

28 oktober, 2020

EU-förslaget om minimilöner är mycket problematiskt

Tidigare idag presenterade EU-kommissionen ett förslag till direktiv om minimilöner, där man har försökt göra undantag för den svenska partsmodellen. Borde vi inte vara nöjda då? Nej, för fortfarande kvarstår de grundproblem som parterna i Sverige länge varnat för. Och dessutom saknar EU rätt att lagstifta i frågor som rör lön. Så arbetet fortsätter för att förhindra ett EU-direktiv, samtidigt som vi driver på för en rad andra åtgärder som kan stärka kollektivavtalens roll runt om i Europa.

Maria Ahrengart - Nationalekonom

28 oktober, 2020

Inkomstvillkor för ny arbetslöshetsförsäkring behöver justeras!

Nu har remisstiden snart gått ut för utredningen som haft i uppdrag att ge förslag till ett nytt regelverk för arbetslöshetsförsäkringen, SOU 2020:37. En av de allra största förändringarna som föreslås är att försäkringen ska utgå från ett inkomstvillkor istället för ett arbetsvillkor. TCO är för denna förändring men tycker att den föreslagna nivån för inkomstvillkoret är för hög.

A-kassan

Sofia Råsmar - EU-jurist

16 oktober, 2020

Europeiska arbetsmyndigheten (ELA) fyller 1 år!

Europeiska arbetsmyndigheten fyller 1 år idag, det är värt att uppmärksammas. Myndigheten slog upp portarna den 16 oktober 2019 i Bratislava (eller nåja myndigheten startade åtminstone officiellt sitt arbete då och så snart läget i omvärlden tillåter ska den finnas på plats fysiskt i Bratislava).

EU

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

12 oktober, 2020

Premiepensionens insättningsgaranti

Pensionsmyndighetens arbete med att minimera skadorna för pensionsspararna efter fondbolagsskandalerna ger resultat. Samtidigt ökar kontrollen av fonderna och förvalsalternativet görs om. Men spararna kan ändå vara betjänta av en insättningsgaranti.

Trygghetssystem, Pension

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

05 oktober, 2020

Inkomstpensionen behöver höjas - inom ramen för pensionssystemet

Pensionsgruppens förslag till inkomstpensionstillägg från i våras finns även med i budgetpropositionen för 2021. Förslaget har mötts av stark kritik för att man inte vårdar och värnar pensionssystemet, utan river upp, krånglar till och skapar administrativa problem. Kritiken är berättigad, även om det inte alls är fel att vilja höja pensionerna. Haken är att det behöver göras i pensionssystemet, inte via statsbudgeten.

Trygghetssystem, Pension

Gå till TCO bloggar

Seminarier och event

5 November

Torsdag 5 november 11:00 - 12:00 |

Vi som jobbade hemma

Coronapandemin har påverkat hur vi lever och hur vi arbetar. Många har bytt skrivbordet på kontoret mot köksbordet hemmavid. Distansarbetet kan ge oss en bättre balans mellan jobb och privatliv, men också orsaka stress och att man arbetar för mycket. Det är både intressant och nödvändigt att följa de långsiktiga konsekvenserna.

Läs mer Anmäl dig här så får du en länk till livesändningen!

Se alla event

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Rapporter

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.