Konsumtion och miljöskadlig verksamhet

I vårt förslag till en ny skattereform lyfter vi i TCO flera punkter där vi vill se förändring.
Här hittar du våra ståndpunkter när det gäller konsumtion och miljöskadlig verksamhet.

TCO tycker att:

  • Mer av beskattningen bör belasta konsumtion och miljöskadlig verksamhet. Momsen bör åter bli i huvudsak enhetlig. Principen bör vara att förorenaren betalar och att varje verksamhet ska bära sina egna kostnader.
  • 12-procentnivån på momsen bör övervägas att tas bort.
  • RUT och ROT bör ha samma skatterabatt och tak.
  • Skatteuttaget från miljöskadlig verksamhet, trafik och energi behöver ökas. 

Moms
Momsen utgör med sina 414 miljarder i skatteinkomster ca 21 procent av skatteintäkterna. Nedsättningarna av momssatser motsvarar ca 60 miljarder kronor varav nästan hälften avser livsmedel och ytterligare drygt 9 miljarder restaurangtjänster. De olika nedsättningarna har tillkommit av helt olika skäl, fördelningspolitiska, jobbskapande, främjande av kultur och demokrati.

För varje nedsättning tillkommer gränsdragningar som uppfattas som orimliga och debatten avstannar aldrig. Nedsättningarna snedvrider också människors konsumtionsval som blir annorlunda än vad de skulle varit vid likformig beskattning. Olika momssatser skapar också krångel i hanteringen, vilket har en kostnad. Enkelhet har ett värde i sig. Skälen för att avvika från de generella skattesatserna måste vara mycket starka och transparenta. En nedsättning måste enligt vår uppfattning både kunna motiveras på ett legitimt sätt och visa sig effektiv i förhållande till de legitima målen med åtgärden.

Vår inriktning är därför att momsen behöver göras mer enhetlig och många av nedsättningarna tas bort. Nedsättningarna har olika bevekelsegrunder och de flesta verksamheter som beläggs med 6 procent moms gäller kultur, media och fritid, vilket i hög grad motiveras ur samhälls- och demokratisynpunkt. Dessa bör därför behållas. Genom att ta bort 12-procentnivån skulle livsmedel, hotell och restaurang istället belastas med 25 procent. Vi ser inte att dessa nedsättningar uppfyller kriterierna om effektivitet då de varken är fördelningspolitiskt träffsäkra eller skapar särskilt mycket nya jobb. Vid en översyn bör även reglerna göras mer teknikoberoende, exempelvis jämställa e-böcker med pappersböcker.

Vad gäller den höjda livsmedelsmomsen kommer en del av de ökade skatteintäkterna att behöva användas till kompensation genom exempelvis ökade bostadsbidrag, barnbidrag eller bostadstillägg, även om dagens nedsättning inte är fördelningspolitiskt träffsäker finns det grupper som behöver kompenseras.

HUS-avdrag
Samma kriterier, legitimitet och effektivitet, bör gälla andra riktade skattenedsättningar såsom RUT och ROT (tillsammans HUS-avdrag). Skattenedsättningen för RUT beräknas för 2015 till 3,5 miljarder medan ROT uppgår till nära 17 miljarder. Skälen för dessa nedsättningar formuleras olika och ges olika tonvikt av olika aktörer.

Vid bedömningen av dessa ska också vägas in att införandet av HUS-avdraget synes ha påverkat allmänhetens normer och syn på svartarbete som påtagligt förändrats på senare år. Detta understryker vikten av att analysera hur utformningen av skattesystemet kan ha positiva eller negativa effekter på andra delar av samhällslivet.

RUT och ROT är företeelser där vi kan se att en avvikelse är motiverad. Skattekilen när en privatperson ska köpa tjänster blir oerhört stor samtidigt som hemmiljön gör det alltför enkelt att sälja/köpa svart. Framväxten av RUT-bransch och RUT-tjänster till överkomligt pris är en del i att få människors livspussel att gå ihop bättre. Detta gäller i hög grad äldre vars konsumtion av RUT-tjänster ökat kraftigt.

Möjligheterna för fler att använda RUT-avdrag bör stärkas. De för-ändringar av HUS-avdraget vad gäller procentsats och uppdelning av takbelopp som nu genomförts är därför inte bra. Vi anser att så-väl RUT- som ROT-avdraget bör vara 50 procent av arbetskostnaderna, och att även ROT förses med ett lägre tak för avdraget. På det sättet blir ROT mer motiverat av att undvika svartjobb än att subventionera tillbyggnader på småhus. Taket för ROT kan då vid behov konjunkturanpassas istället.

Tobak och alkohol
Skatt på tobak och alkohol uppgår till 25 miljarder, 1,5 procent av de totala skatteintäkterna. Alla regeringar försöker höja dessa skatter i en balansgång mot svarthandel och obeskattad import.

Trafik, miljö och energi
Skatt på miljö, energi och trafik uppgår till cirka 96 miljarder eller cirka 5 procent av skatteintäkterna. Nedsättningarna inom energi- och koldioxidbeskattningen är oerhört många och disparata och systemet oöverskådligt. I många fall uppstår även här kraftiga gränsdragningsproblem och konflikter. Ett gott exempel är nedsättningen av energiskatten inom industri, vilket gör mycket stor skillnad för ett företag ifall det räknas som energiintensivt eller inte. En sådan beskattning behöver bli mer neutral mellan varu- och tjänstesektorer.

Energibeskattningen är en viktig del av energipolitiken och det kan därför vara lämpligt att den sittande Energikommissionen också får i uppdrag att förbättra strukturen på energi- och koldioxidbeskattningen. De ekonomiska styrmedlen måste utformas utifrån ett långsiktigt hållbarhets- och konkurrenskraftsperspektiv, inte primärt av statsfinansiella avvägningar. Parisavtalet innebär åtaganden till 2020 som ytterligare måste avspeglas i skattesystemet.

Utöver en översyn av energibeskattningen, där den totala beskattningen bör ökas behövs fler skattehöjningar. Omställningen till ett fossilfritt transportväsende bör även innefatta ökad tyngd av skatteincitament exempelvis fordonsskatter. Exempel på miljöskatter som därutöver kan höjas är kemikalieskatter, skatt på handelsgödsel och drivmedel.

Vårbudgeten: kraftfullare förslag kring vidareutbildning behövs

Kompetensförsörjning måste sättas högt upp på den ekonomisk-politiska dagordningen, kommenterar Therese Svanström regeringens vårbudget. 

Läs mer

Debatt

Förslaget till nya arbetsmiljöregler fyller inte sitt syfte

TCO har en i grunden positiv inställning till Arbetsmiljöverkets arbete med att uppdatera regelverket på arbetsmiljöområdet och göra det mer användarvänligt. Men förutsättningen är att det sker med erkännande av skyddsombudens roll och betydelsen av samverkan på arbetsplatsen. Skyddsnivån får inte heller försämras. Dessvärre lever Arbetsmiljöverkets förslag inte upp till våra förväntningar. Det skriver TCO:s jurist Lise Donovan i en debattartikel i tidningen Publikt.

Nyheter

Kvinnorna är förlorarna i pandemin

Kvinnorna är de största förlorarna i pandemin, säger TCO:s ordförande i en djupgående nära intervju i Dagens industri Weekend.

Pressmeddelanden

Therese Svanström vald till vice ordförande för Folksam Sak

Försäkringsbolaget Folksam består av de två ömsesidiga bolagen Folksam Sak och Folksam Liv samt ett antal dotterbolag. På torsdagen valdes TCO:s ordförande Therese Svanström till ny ledamot i styrelsen för Folksam Sak.

Debatt

Visst behövs det en återhämtningsplan

Det pågår en debatt just nu huruvida det är bra eller dåligt med gemensam återhämtningsfond för EU. Vi befinner oss just nu mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden och svaret borde vara självklart- vi behöver en återhämtningsplan som leder till en snabb återhämtning.

Nyheter

Fler TCO-medlemmar riskerar långtidsarbetslöshet i krisens spår

Krisen på arbetsmarknaden slår hårt med TCO-förbundens medlemmar. Antalet långtidsarbetslösa har ökat tydligt under året. – Självklart är vi oroliga. För att möta det här måste vi satsa ännu mer på utbildnings- och omställningsinsatser, säger Therese Svanström, ordförande för TCO.

Pressmeddelanden

TCO om vårbudgeten: Sätt kompetensförsörjningen högt upp på den ekonomisk-politiska dagordningen!

Nu hade vi behövt se kraftfullare förslag kring vidareutbildning och kompetensförsörjning. Det säger Therese Svanström, ordförande TCO, i en kommentar till regeringens ekonomiska vårproposition som presenterades idag.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

01 april, 2021

Vi håller i och håller ut även denna påsk

Drygt ett år har gått sedan Folkhälsomyndigheten rekommenderade hemifrånjobb för oss som kan. Den 16 mars efter lunch var vi många, på många arbetsplatser, som gick hem och vi har sedan dess jobbat hemifrån i stor utsträckning. För de flesta har det funkat bra. Men det har också varit svårt att sätta gränser mellan arbete och fritid. När går man hem från jobbet liksom? Och samarbetet med kollegorna är saknat – många upplever stor brist på samtal och dialog.

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

15 april, 2021

Så åstadkommer vi ett stabilt pensionssystem

Pensionssystemet ska vara stabilt och det ska inte vara lätt att höja pensionsavgifterna, utan initiativet behöver komma från pensionsgruppen, som måste vara överens om genomförandet. Men nu har varningsklockorna ringt i flera år och alltfler etablerade aktörer har visat på kalkyler som ger anledning till oro och att en höjning av avgiften behövs.

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

01 april, 2021

Reformförslag vill vi se i våpen

Många extra ändringsbudgetar har det blivit det senaste året, mycket krishantering, stödåtgärder ibland hellre fort än helt rätt. Nu är det dags höja blicken och börja arbeta med ekonomiska reformer för omställning och utveckling, för fler och bättre jobb och för stabila planeringsförutsättningar för välfärden.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, EU

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

31 mars, 2021

OSA-föreskriften fyller 5 år - hur går vi vidare?

För fem år sedan firade vi stort på TCO. Efter många års idogt arbete fick vi ett erkännande av tjänstemännens problem och risker i arbetsmiljön.

Arbetsmiljö

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

31 mars, 2021

ISF utredningsskyldighet

Inspektionen för socialförsäkringen visar i rapporten Försäkringskassans utredningsskyldighet (Rapport 2021:3) att det finns tydliga brister i hur Försäkringskassan uppfyller utredningsskyldigheten i ärenden som rör ansökan om sjukpenning i början av sjukperioden, bedömning av rätt till sjukpenning vid dag 180 och ärenden som rör ansökan om aktivitetsersättning. Sett till samtliga slags ärenden uppfyller inte Försäkringskassan utredningsskyldigheten i 11 procent av ärendena och det finns förbättringsbehov i ytterligare 37 procent. 52 procent av ärendena är väl utredda. TCO känner igen de brister som framkommer i rapporten. För att komma till rätta med dem behövs en bättre samverkan mellan Försäkringskassan och hälso- och sjukvården, en stabilare och uthålligare politisk styrning och en tydligare och mer ändamålsenlig lagstiftning.

Therese Svanström - Ordförande TCO

26 mars, 2021

Dags för tjänstemännens revansch

Idag fredag 26 mars släpptes Demokratirådets rapport om polarisering i Sverige i form av debattartikel och seminarium. I rapporten beskrivs ett antal olika sätt att mäta polariseringsgraden i partisystemet, riksdagen, medierna och bland medborgare. Tyngdpunkten ligger på förekomsten av ideologisk polarisering bland några av demokratins viktigaste aktörer: medborgare, partier, förtroendevalda och medier.

Om TCO

Gå till TCO bloggar

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Läs vidare

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.