Fega inte ur om a-kassan

TCObloggar 2014-05-02

Det blev uppenbart när oppositionspartierna presenterade sina vårbudgetar att alliansens gillrade fälla - arbetslinjen mot bidragslinjen - lyckats väl. Inget oppositionsparti  var särskilt benäget att redovisa hur mycket man vill satsa på en förbättrad arbetslöshetsförsäkring. Då ställs man snabbt ut som bidragskramare. Det är en förenklad politisk retorik som skymmer de faktiska förhållandena, kan jag tycka.

Jag har debatterat med alliansföreträdare vars grundläggande argument är att det saknas en koppling mellan vad man betalar i avgift och vad man får ut. Därför påstås a-kassan vara ett bidrag. Jag brukar invända med en parallell i pedagogiskt syfte. Under de tolv år som jag har bott i mitt radhus har jag betalat ungefär 35 000 kronor i husförsäkringspremier. Skulle huset brinna ned får jag förhoppningsvis flera miljoner kronor i ersättning från försäkringsbolaget. Ingen koppling mellan avgift och ersättning med andra ord. Det är själva tanken med en försäkring, att många betalar ofta och lite och att de som råkar illa ut får ersättning för skadan under förutsättning av man är berättigad till sådan. Man är t ex inte berättigad till ersättning om man själv sätter fyr på kåken, liksom man givetvis inte kan påräkna a-kassa om man förorsakar sin egen arbetslöshet. Att försäkringen betalar ut ersättning för skadan samtidigt som man har rimliga kvalifikationsregler och en effektiv kontrollfunktion är centralt för såväl hus- och arbetslöshetsförsäkringar.

På ett sätt är dock a-kassan ett bidrag men inte till de arbetslösa utan till några andra, oklart vem. Det handlar om a-kassans finansiering. Jag har gått igenom statens inkomster och utgifter i a-kassesystemet under alliansens regeringstid. Det visar sig att staten har tagit in sammanlagt drygt 93 miljarder kronor mer än man har betalat ut.

År             Överskott/underskott, mdr kr

2007        28,0

2008        14,2

2009        -0,2

2010         22,9

2011          8,9

2012          9,2

2013        10,3

2014          8,5

Källa: Statens årsredovisning (2007-2012), Ekonomistyrningsverket (2013), budgetproposition för 2014

Bara under ett år, 2009, gick systemet med ett litet underskott. I övrigt har överfinansieringen uppgått till minst cirka 10 miljarder kronor varje år, inte sällan betydligt mer än så.

Finansieringen är reglerad i lagar och förordningar. Inkomsterna kommer från två källor; en arbetsgivaravgift (arbetsmarknadsavgiften) som räknas av från arbetstagarnas löneutrymme under arbetsgivarparollen "allt skall räknas" och ett finansieringsbidrag från a-kassorna. Det senare kommer från a-kassemedlemmarnas medlemsavgifter. Sammantaget betalar alltså arbetstagarna in försäkringspremien till staten som en kollektiv del och en individuell del.

De utgifter som bekostas är arbetslöshetsersättning till de arbetslösa, aktivitetsstöd för de som är i åtgärder och garantier, ersättning från den statliga lönegaranti som utgår när företag går i konkurs samt avsättning till statlig pension för dessa tre ersättningar.

Så här har det varit sedan förslagen i Arbom-utredningen infördes under 1990-talet. Tanken var att kostnaderna för arbetslösheten och arbetsmarknadspolitiken inte skulle belasta statsbudgeten. Men tanken var definitivt inte att arbetstagarnas trygghetssystem skulle användas som kassako för allehanda andra ändamål, så som har blivit fallet under en tid tillbaka.

Det rimliga är att återgå till grundtanken i finansieringsmodellen. Arbetstagarna bidrar kollektivt och individuellt till trygghetssystemen på arbetsmarknaden. De pengar som staten plockar ut skall återföras till dessa system. Att regeringen inte är inne på den linjen visas av att överfinansieringen för innevarande år förväntas bli över åtta miljarder kronor. Detta trots att en särskild intäktspost, den så kallade arbetslöshetsavgiften, avskaffades från den 1 januari i år.

Sammanfattningsvis

  • Är a-kassan ett bidrag? Nej, det är en försäkringsersättning för den inkomstförlust som uppstår vid arbetslöshet. Försäkringen har hyggligt utformade kvalifikationsregler och kontrollfunktioner. Den stora svagheten idag är den låga ersättningen
  • Finns det pengar till en förstärkning av ersättningen? Ja, om man återgår till grundtanken i finansieringen.
  •  

     

    A-kasseexpert

    Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

    Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

    Läs mer här

    Ny bok för mer jämställda möten

    TCO lanserar Handbok för jämställda möten. Det är en metodbok och praktiskt guide i hur man skapar mer demokratiska möten i föreningar och organisationer. Du kan läsa den gratis här på webben.

    Läs mer här

    Ny rapport: Föräldraledighet och livspussel

    För att minska inkomstskillnaderna mellan könen och närma oss ekonomisk jämställdhet behöver arbetstidsgapet mellan kvinnor och män minska. En viktig del för att nå dit är att kvinnor och män delar lika på föräldraledigheten. I den här rapporten går vi igenom TCO:s förslag.

    Läs mer här

    våra senaste bloggar från tco-bloggen

    Nya vägar-konferensen 2018 – mer utbildning åt alla!

    Idag är det äntligen dags för Nya vägar-konferensen! TCO har under lång tid arbetat tillsammans med en rad aktörer för att skapa en mötesplats att diskutera de viktiga frågorna om att tillgängliggöra utbildning i hela landet, under hela livet. TCO tror på samverkan och att vi har mycket att vinna på att fler får göra en utbildningsresa. Vi tror att fler bra idéer kan få gro om fler är med och ...
    Eva Nordmark Eva Nordmark
    2018-05-16

    Med världsfacket på World Economic Forum

    I förra veckan hade jag förmånen att delta i en konferens på World Economic Forums Centre for the Fourth Industrial Revolution i San Francisco. Det var två dagar med mycket intressanta diskussioner om framtiden, digitaliseringen och hur strukturomvandlingen påverkar vårt sätt att arbeta och organisera oss över hela världen.
    Eva Nordmark
    2018-05-04

    Risk i sparande kan vara bra - beslutsfattare i pensionsfrågor borde veta vad de klubbar igenom

    Regeringen överlämnade i går propositionen ”Ett tryggt och mer hållbart premiepensionssystem” till riksdagen. Om den går igenom kommer förvaltare och fonder som vill finnas inom premiepensionssystemet snart behöva underställa sig en rad nya krav i väntan på att ett upphandlat fondtorg kommer på plats.Tryggt och hållbart är förstås väl valda ord av regeringen – men det är inte alltid så enkelt som ...
    Lena Orpana Arbetsmarknad Ekonomi & Tillväxt
    2018-04-27

    Hitta ditt fackförbund

    Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund