Lika lön för lika arbete? Om revideringen av utstationeringsdirektivet.

TCObloggar 2016-03-09

Den 8 mars 2016 presenterade EU-kommissionen sitt förslag till revidering av utstationeringsdirektivet. Enligt EU-kommissionen innebär de föreslagna reglerna ändringar på tre huvudsakliga områden: de utstationerade arbetstagarnas lön (även vid underentreprenad), regler om arbetstagare hos bemanningsföretag och längden på utstationeringen.

TCO tog del av ett läckt utkast till revidering av utstationeringsdirektivet under föregående vecka. Utkastet var mycket oroväckande. Vi hade hoppats att en kommande ändring av direktivet skulle göra det möjligt för oss att garantera arbetstagare bättre villkor. Det utkast vi fick del av medförde inte det. Tvärtom fanns det snarare en risk att vi skulle förlora ytterligare möjlighet att garantera utstationerade arbetstagare lika lön som för arbetstagare som arbetar permanent i Sverige.

Igår fick vi se det slutgiltiga förslaget och vi kan konstatera att det har skett betydande förbättringar. De förändringar som skett sedan det läckta utkastet avsåg exempelvis:

- I de föreslagna skälen fanns det skrivningar som kan tolkas som att lönekonkurrens legitimeras. Dessa skrivningar är nu ersatta av skrivningar om arbetskraftskostnader.

- I artikel 3.1 c) var ordet minimilön förvisso borttaget men ersatt av en skrivning som öppnade upp för EU-domstolen att tolka vad lön är utifrån uttrycket: ”remuneration necessary for the protection of workers”. Skrivningen skulle dessutom göra det omöjligt för en fackförening att veta vilken lön man kan kräva för arbetstagare. Utöver den oklarheten skulle det dessutom vara högst osäkert om man uppfyller icke-diskrimineringsprincipen på så sätt att utstationerade enbart ges en "remuneration necessary for the protection of workers" och en arbetstagare som arbetar permanent i Sverige får en lön enligt gällande kollektivavtal. I det slutgiltiga förslaget står det enbart ”remuneration”.

- Utstationeringsdirektivets skrivning om att lönebildning är en nationell angelägenhet var struken i utkastet. I gårdagens förslag fanns det återigen en skrivning om lön och en hänvisning till att dess innebörd ska tolkas enligt vår modell (genom en direkt hänvisning till utstationeringsdirektivets artikel 3.8 vilket är den metod som Sverige valt att genomföra direktivet).

De konkreta ändringar som gjorts utgör betydande förbättringar i förhållande till det utkast vi fick ta del av under förra veckan. Enligt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson innebär förslaget att det är klart att revideringen av utstationeringsdirektivet nu blir av, att vi kan kräva mer än minimilön och att den svenska modellen säkras. Om arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tolkning står sig så har vi åtminstone närmat oss vad EU-kommissionens ordförande Juncker lovat om lika lön för lika arbete.

Nu återstår att se vad som ytterligare behöver förbättras. Exempel på oklarheter som kvarstår är skrivningar om lön i skäl 12 mening 2 och reglerna om tidsgränser för utstationerade arbetstagare som i dess nuvarande utformning kan öppna upp för kringgående av regelverk.

Nu tar den formella lagstiftningsprocessen vid.

EU-rättsjurist

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Läs mer här

Nu behövs maratonlöpare i politiken

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta över blockgränsen, skriver Eva Nordmark, i en artikel på Arbetsvärlden, och listar fyra områden för en uthållig politik.

Läs mer här

Ny Handbok mot sexuella trakasserier i arbetslivet

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför finns den här boken. Syftet är att vägleda fackligt förtroendevalda i sitt viktiga arbete.

Läs mer här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund