Visstid: Förnyad EU-kritik ger Svantesson chansen

TCObloggar 2014-04-23

Förra veckan kritiserade EU-kommissionen, efter en anmälan från TCO, återigen den svenska regeringen för brott mot EU:s direktiv om visstidsarbete. Direktivet kräver att  medlemsländerna ska har ett effektivt skydd mot missbruk av upprepade tidsbegränsade anställningar hos samma arbetsgivare, något som Sverige inte har. Kritiken kom i form av ett motiverat yttrande vilket är ett av de medel kommissionen har för att tvinga medlemsstaterna att följa EU-rätten.  Redan för drygt ett år sedan, i februari 2013 utfärdade kommissionen ett motiverat yttrande i samma ärende. Jämfört med det motiverade yttrandet från februari 2013 har Kommissionen ändrat sig på en punkt. Till skillnad från tidigare så accepterar Kommissionen nu regeringens argument att visstidsanställningsformerna vikariat, säsongsanställning och visstidsanställning för personer över 67 år begränsas av krav på objektiva grunder, varför direktivets krav på skydd mot missbruk av på varandra följande visstidsanställningar är uppfyllt för dessa tre typer av visstidsanställningar (se para 7 i det motiverade yttrandet). Kommissionen konstaterar dock att någon sådan begränsning inte finns för den fjärde typen, allmän visstidsanställning. Dessutom anser kommissionen att den tidsgräns på två år under en femårsperiod som finns för allmän visstidsanställning inte är effektiv då den går att kringgå genom att allmän visstidsanställning kan kombineras med andra typer av anställningar.

8. Kommissionen anser dock att det finns ett kvarstående problem som är oförenligt med ramavtalet. Problemet gäller bristen på effektiva åtgärder för att förhindra missbruk som uppstår genom att flera på varandra följande allmänna visstidsanställningsavtal kombineras med andra typer av visstidsanställning. Kommissionen konstaterar att när det gäller allmän visstidsanställning kan ingen av de tre typerna av åtgärder som förtecknas i klausul 5 i ramavtalet anses ha införts, och inte heller finns det några likvärdiga nationella lagliga åtgärder.

I praktiken innebär detta att det kompletterande motiverande yttrandet förvisso mildrar kommissionens kritik mot Sverige (vikariat, säsongsanställning och +67 år anses begränsade av objektiva skäl) men att Sverige samtidigt, för att kunna tillgodose EU-rättens krav på effektiva åtgärder mot missbruk av upprepade allmänna visstidsanställningar, ändå måste begränsa möjligheterna att kombinera olika former av tidsbegränsade anställningar.

43. Genom att det enligt LAS är tillåtet att kombinera allmän visstidsanställning med vikariat och säsongsanställning och att ha korta uppehåll (en till tre månader) mellan avtalen, hindrar lagen inte arbetsgivare från att hålla kvar arbetstagare i visstidsanställning i det oändliga. Även om det kan hävdas att det för delar av sysselsättningskedjan föreligger "objektiva grunder" i den mening som avses i klausul 5.1 a i ramavtalet, stämmer inte detta frö den sammanlagda kedjan av visstidsanställningar eftersom inte objektiva grunder krävs för allmän visstidsanställning. Detta skulle inte vara möjligt om ramavtalet införlivats fullt ut.  

44. Kommissionen drar därför slutsatsen att den nationella lagstiftningen, särskilt 5§ LAS inte överensstämmer med klausul 5 i ramavtalet.

Uppgiften för den svenska lagstiftaren har alltså inte förändrats. Det som krävs är fortfarande en åtgärd som förhindrar att olika typer av visstidsanställningar kombineras på ett sätt som gör det möjligt för en arbetsgivare att ha samma person visstidsanställd år ut och år in, trots att det egentligen finns ett kontinuerligt behov av arbetskraft. Den enklaste lösningen är en sammanlagt övre tidsgräns som innefattar allmän visstid, vikariat och säsonganställning, det vill säga det som TCO sedan länge föreslagit.

Värt att notera är också att kommissionen (para 37-40) underkänner den svenska regeringens argument att problemet med staplade visstidsanställningar skulle vara hypotetiskt, bland annat genom en (indirekt) hänvisning till den undersökning som TCO genomförde och publicerade sommaren 2013. Regeringens försök att hävda att problemet inte existerar har alltså misslyckats. Inte heller den rapport på samma tema som Svenskt näringsliv lät konsultföretaget New Republic skriva har haft någon effekt. Det är bra att Kommissionen fortsätter att trycka på den svenska regeringen. Tidsbegränsade anställningar behövs, men ska inte missbrukas.  Den svenska regeringen har nu fått en ny chans att göra rätt, men tiden är knapp:

I enlighet med artikel 258 första stycket i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt uppmanar kommissionen Konungariket Sverige att vidta de åtgärder som är nödvändiga för att rätta sig efter detta kompletterande motiverade yttrande inom två månader från mottagandet.

Regeringen har alltså till midsommar på sig. Sen ska åtgärder vara vidtagna, eller i vart fall aviserade. Ett naturligt första steg för arbetsmarknadsminister Elisabeth Svantesson bör vara att göra det som hennes två företrädare, Sven-Otto Littorin och Hillevi Engström, har vägrat - att diskutera frågan med arbetsmarknadens parter. Från TCO har vi ända sedan kommissionens första formella yttrande 2010 bett att få träffa regeringen för att diskutera en lösning. Gång på gång har den vägrat.

Att vägra tala med arbetsmarknadens parter har visat sig vara en dålig strategi. De två förslag till lösningar som Arbetsmarknadsdepartementet presenterat - Ds 2011:22 och Ds 2012:25 - har två gemensamma nämnare. Den första är att de togs fram bakom stängda dörrar på departementet, utan att på sedvanligt sätt konsultera arbetsmarknadens parter och andra experter. Den andra är att inget av dem lett till lagstiftning, mycket beroende på att kvaliteten på förslagen varit undermålig. Men om hon tar sig an problemet i konstruktiv anda och utan prestige har Elisabeth Svantesson chansen att lyckas där hennes företrädare misslyckats. Pressen från EU kan användas för att komma till rätt med mer motsträviga allianskollegor.

Det är egentligen varken svårt eller farligt. En sammanlagd övre tidsgräns på tre år under en femårsperiod, oavsett om det kallas allmän visstidanställning, vikariat eller säsongsanställning i kombination med semi-dispositivitet så att branscher som behöver andra regler kan ha det hotar varken jobben eller förhindrar legitim användning av tidsbegränsade anställningar. Däremot vore det ett viktigt steg för att få bukt med missbruket.

Samhällspolitisk chef

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Läs mer här

Myt att a-kassan är generös

Det finns en föreställning om att ersättningen till arbetslösa är särskilt generös i Sverige. Det stämmer inte. I själva verket är arbetslöshetsersättningen i de flesta jämförbara länder mer generös än i vårt land.

Läs mer här

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.

Läs mer här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund