Strejkrätt, proportionalitet och internationella jämförelser

TCObloggar 2018-02-05

I en debatt i radions Studio Ett om konflikträtten på arbetsmarknaden med anledning av den uppmärksammade konflikten* i Göteborgs hamn gjorde Nils Karlsson, VD för tankesmedjan Ratio följande uttalande:

Vi [kan] inte ha konfliktregler som diamentralt skiljer sig från omvärlden, och det har vi i vissa avseenden. Det måste finnas proportionalitet mellan mål och medel, det måste finnas en intressegemenskap. Det har Danmark och Tyskland, det har många andra länder i omvärlden.

Nils Karlsson har rätt i att de svenska reglerna för stridsåtgärder skiljer sig från reglerna i andra länder. Faktum är att konflikträtten kanske är det område där arbetsrätten i de industrialiserade länderna uppvisar de största olikheterna. Det är inte bara Sverige som skiljer ut sig, nästan alla länder gör det. Det finns helt enkelt ingen "normal" modell för konflikträtten.

En annan sak som skiljer sig mycket mellan länder är antalet arbetsdagar som går förlorade i konflikter på arbetsmarknaden. Av den beskrivning som Nils Karlsson gav i Studio Ett är det lätt att få intrycket av att Sverige skulle vara hårdare drabbat av strejker än andra länder, som Danmark och Tyskland. Så är det dock inte.

Om Sverige utmärker sig på något sätt vad gäller strejkdagar så är det att vi har färre än andra länder. Enligt statistik från OECD hade Sverige under åren 2008-2015 i genomsnitt 7,36 strejkdagar per 1 000 anställda. Det är minst av alla Västeuropeiska länder och mindre än länder som Slovnien, Australien, Nya Zealand och Kanada samt bara något högre än för USA. Motsvarande siffra för Danmark var 142, det vill säga nästan 20 gånger så många. För Tyskland redovisas bara förlorade strejkdagar i privat sektor, vilka uppgick till 6,29 per 1000-anställda.  

Antalet strejkdagar har dessutom minskat på senare år, såväl i Sverige och i utlandet, vilket motsäger ett annat av Nils Karlssons argument, nämligen att dagens regler skulle ha blivit föråldrade. Om målet är att inte ha för många strejkdagar så tycks de snarare fungera bättre och bättre.

Den begränsning av strejkrätten som Nils Karlsson vill se är någon form "proportionalitet mellan mål och medel". I samma Studio Ett-sändning uttalade även centerledaren Annie Lööf att hon vill se en sådan begränsning. Proportionalitet kan låta praktiskt och pragmatiskt, men är betydligt mer komplicerat än man kan tro. (Det är dessutom oklart vad en sådan regel skulle få för effekt på den aktuella situationen i delar av Göteborgs hamn.)

Den som kräver en proportionalitetsprövning av fackliga stridsåtgärder måste även kunna förklara vad som menas med proportionalitet. Här behöver såväl radions som tidningarnas reportrar vare tuffare. 

Ofta handlar det om ”konfliktåtgärder som kostar lite för den ena parten men får stora konsekvenser för motparten eller tredje man”. Med den utgångspunkten skulle en liten, billig, stridsåtgärd löpa större risk att bedömas som oproportionerlig än ett mer omfattande varsel, vilket i praktiken skulle ge de fackliga organisationerna incitament att ta till storsläggan. Det är knappast önskvärt för någon part.

Ett annat sätt att bedöma proportionalitet är att ställa stridsåtgärdens omfattning mot den relativa förbättring av anställningsvillkoren som konflikten syftar till. Problemet med detta är att det skapar incitament för de fackliga organisationerna att lägga höga bud i de inledande förhandlingarna och sedan hålla fast vid dessa för att ha möjlighet att vidta stridsåtgärder. Att gå motparten till mötes innebär då en risk för att eventuella stridsåtgärder om man inte kommer överens blir olagliga. Det gagnar varken ansvarstagande eller möjligheten till kompromisser.

En annan möjlig utgångspunkt för en proportionalitetsbedömning är den skada som åsamkas arbetsgivaren.  En sådan bedömning kompliceras givetvis av att alla stridsåtgärder åsamkar motparten ekonomisk skada – det är liksom det som gör att de biter. Att bara tillåta kraftlösa stridsåtgärder vore en mycket långtgående inskränkning. Det finns dessutom en mängd situationer där ett enskilt företag kan befinna sig i en situation där en stridsåtgärd för långtgående konsekvenser, det kan gäller nystartade företag, företag som nyligen har gjort en större investering eller som står inför en nyemission eller börsnotering. Ska sådana företag vara immuna mot fackliga stridsåtgärder?

En proportionalitetsprövning av stridsåtgärder är heller ingenting som bara skulle aktualiseras i situationer där en part uppenbart gått över gränsen. I Sverige är det alltid möjligt för en part att göra en fredspliktsinvändning mot en varslad stridsåtgärd. Det innebär att motparten måste gå till domstol för att låta domstolen bedöma om stridsåtgärden är tillåten innan den vidtas. Skulle detta kombineras med en proportionalitetsprövning skulle snart när alla stridsåtgärder hamna i domstol och få statens godkännande innan de kan vidtas. Även det vore ett avsteg från den svenska modellen och ett dåligt sätt att utnyttja Arbetsdomstolens resurser.

Ett av den svenska modellens särdrag är att villkoren på arbetsmarknaden i huvudsak bestäms genom förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter. Det finns till exempel inte någon lagstiftning om löner. Modellen ger en stor flexibilitet och möjlighet att utforma villkoren så att de passar olika branscher.

Modellen förutsätter en hög kollektivavtalstäckningsgrad. Då vi inte har, och heller inte vill ha, någon lagstiftning om allmängiltigförklaring av kollektivavtal (=att staten beslutar att utsträcka kollektivavtalet till alla företag i en viss bransch) måste de fackliga organisationerna ha möjlighet att som sista alternativ vidta fackliga stridsåtgärder mot ett företag som inte vill teckna kollektivavtal. Då en hög kollektivavtalstäckningsgrad utgör grunden för modellen är det viktigt att denna möjlighet är förhållandevis långtgående och även inkluderar möjligheter till sympatiåtgärder.

Samtidigt är strejkrätten i Sverige i flera avseenden mer begränsad än i många andra länder. Fredsplikten innebär att stridsåtgärder inte får vidtas mot företag som tecknat kollektivavtal. Huvudavtalen mellan arbetsmarknadens parter innehåller  andra begränsningar av konfliktvapnet, till exempel att det inte får användas för otillbörliga syften eller för att påverka rättsprocesser. I sammanhanget är det också viktigt att komma ihåg att svenska arbetsgivare också har ett konfliktvapen i form av lockout. I Göteborgs hamn har till exempel betydligt fler arbetstimmar gått förlorade på grund av lockout än på grund av strejk.

Mot denna bakgrund måste eventuella inskränkningar av strejkrätten tänkas igenom noga.  Det finns som idag knappast några tecken på att konflikträtten på den svenska arbetsmarknaden utgör ett problem. Den situation som uppstått i en del av Göteborgs hamn är givetvis inte bra. Den måste lösas. Bäst sker det där den har sitt upphov, mellan parterna i Göteborgs hamn.  

*I skrivande stund pågår inte några stridsåtgärder i den berörda delen av Göteborgs hamn, varken från arbetsgivarsidan eller från Hamnarbetarförbundet.

Samhällspolitisk chef

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Läs mer här

Vi behöver en ny skattereform bland annat för utjämningssystemet

Med bara månader kvar till valet är det dags för politiker att sätta frågan om att reformera det kommunala utjämningssystemet högt upp på agendan för att hela Sverige ska leva. Vi behöver en ny skattereform.

Läs mer här

Arbetstidsgapet mellan kvinnor och män måste minska

För att minska inkomstskillnaderna mellan könen och närma oss ekonomisk jämställdhet behöver arbetstidsgapet mellan kvinnor och män minska. En viktig del för att nå dit är att kvinnor och män delar lika på föräldraledigheten. I den här rapporten går vi igenom TCO:s förslag.

Läs mer här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund