Nya tongångar i OECD:s sysselsättningsstrategi

TCObloggar 2018-06-11

Förra veckan presenterade OECD sin länge emotsedda sysselsättningsstrategi (OECD Jobs Strategy). Det är tredje gången som en sådan strategi presenteras och tidigare strategier har haft stort inflytande på den internationella arbetsmarknadspolitiska debatten. Den nya strategin innebär delvis nya tongångar från den inflytelserika organisationen, vilka borde påverka den svenska valdebatten.

Den första strategin, OECD Jobs study, kom 1994 och förespråkade bland annat avreglerade arbetsmarknader, försämrat anställningsskydd och sänkt a-kassa som recept för att få ner arbetslösheten.  Fackföreningar och kollektivavtal beskrevs som problem och lönebildningen skulle decentraliseras till företagsnivå. Strategin anses ha varit mycket inflytelserik.

Även i Sverige präglades mycket av 1990-talets och det tidiga 2000-talets debatt av den syn på arbetsmarknadens funktionssätt, arbetsrätt och fackföreningar som gavs uttryck för i OECD:s strategi.

Efter tolv år, och tilltagande kritik mot konsekvenserna av den politik som 1994 års strategi hade inspirerat och givit legitimitet till, kom en reviderad Jobs Strategy 2006.  I denna var tongångarna delvis andra. Om 1994 års strategi hade USA:s arbetsmarknad som förebild innebar 2006 års strategi en öppning för andra sätt att uppnå en väl fungerande arbetsmarknad, med de nordiska länderna som förlaga.

I 2018 års strategi går man längre än så. I inledningen beskriver OECD själva skillnaden på följande sätt: 

The main message of the new OECD Jobs Strategy is that while policies to support flexibility in product and labour markets are needed for growth, they are not sufficient to simultaneously deliver good outcomes in terms of job quantity, job quality and inclusiveness. In this sense, the new OECD Jobs Strategy represents a significant evolution from the 2006 strategy, and even more from the original 1994 strategy. It is based on new evidence that shows that countries with policies and institutions that promote job quality, job quantity and greater inclusiveness perform better than countries where the focus of policy is predominantly on enhancing (or preserving) market flexibility. In other words, it is necessary to combine policies that encourage economic growth with policies that foster inclusiveness and protect workers.

I analysdelen syns tydliga spår av den omsvängning som har skett i såväl den akademiska debatten som i analyser och rekommendationer från internationella organisationer på senare år. Jämlikhet och effektivitet ses inte längre som två oförenliga storheter utan mer och mer som varandras förutsättningar. Ett återkommande tema är att det inte nödvändigtvis finns någon motsättning mellan jobb med hög kvalitet, t ex tillsvidareanställningar på heltid med bra arbetsvillkor, och en hög kvantitet jobb, dvs hög sysselsättning. En hög andel atypiska anlitandeformer leder till exempel inte till fler jobb, däremot till problem med utanförskap.

It is possible to combine good outcomes in terms of job quantity, job quality and inclusiveness. Many countries that have relatively high employment rates tend to do relatively well with respect to the different components of job quality and inclusiveness. For example, the Nordic countries, such as Iceland, Denmark, Norway and Sweden are among the best performing countries across at least two-thirds of the dimensions of the dashboard, while they are absent from the bottom third. At the other end of the spectrum, a number of Southern European and emerging economies score relatively low on the majority of indicators. This suggests that there are few systematic trade-offs, and crucially, that it is possible to design policies that simultaneously raise job quantity, job quality and inclusiveness.

Strategin utgår från tre principer:

i) Främja en miljö där jobb med hög kvalitet kan utvecklas

OECD håller fast vid tidigare rekommendationer vad gäller sunda makroekonomiska ramverk men menar samtidigt att den senaste finanskrisen visar på behovet av kontracyklisk politik för att stabilisera arbetsmarknaden och förhindra att länder fastnar i låg tillväxt. Organisationen beskriver det själva som en viktig nyans jämfört med 2006 att den anser det klokt att vid hastiga konjunkturnedgångar använda lösningar som kort-tidsarbete för att bevara jobb som är långsiktigt hållbara men som annars riskerar att slås ut.

Även vad gäller anställningsskyddet så framhåller OECD nu inte bara dess betydelse för att skydda arbetstagare mot godtycke och maktmissbruk utan även hur det kan bidra till att uppsägningar som inte är samhällsekonomiskt effektiva kan undvikas. Skillnaden i rättsligt skydd mellan tillsvidareanställda och visstidsanställda beskrivs som liksom tidigare som ett problem, men organisationen har övergett det förenklade insider-outsider-resonemangen för att istället snarare betona vikten av att visstidsanställdas ställning stärks.

Avgörande för ett lands förmåga att ha jobb med hög kvalitet är enligt OECD utbildning och kompetensutveckling. Detta måste ske genom hela arbetslivet och samarbete mellan utbildningsinstitutionerna och arbetslivet stärkas.  

ii) Förhindra utslagning från arbetsmarknaden och skydda individer mot arbetsmarknadens risker

I denna del förespråkar OECD en mer aktiv och förebyggande politik. Kärnan det förebyggande arbetet handlar om att stärka lika möjligheter oavsett social bakgrund. Genom att sätta in insatser innan personer blir arbetslösa eller lämnar arbetsmarknaden kan såväl de mänskliga som de ekonomiska kostnaderna för arbetslöshet, sjukdom och funktionshinder minska. OECD betonar också betydelse av utbildningsmöjligheter genom hela arbetslivet för att förhindra att människor fastnar i arbetslöshet eller jobb med dåliga villkor.

Tidigare sysselsättningsstrategier har betonat vikten av att socialförsäkringssystemen är utformade på sätt som inte ger för låga incitament till aktivt jobbsökande. Med stöd i nyare forskning framhäver OECD nu även vikten av att dessa system har en hög täckningsgrad och kombineras med aktiva insatser för att komma tillbaka i arbete.  

iii) Förbered för framtidens möjligheter och utmaningar på en arbetsmarknad i snabb förändring

Även på detta område kombinerar OECD tidigare råd om betydelsen av snabbt kunna anpassa sig till förändringar I marknaderna för varor, tjänster och arbete med en ökad betoning av betydelsen av system för trygghet och omställning så att arbetstagare som blir av med sina jobb på ett företag eller en bransch kan gå vidare till nya. Här har arbetsmarknadens parter en viktig roll att spela.

However, helping workers move from declining businesses, industries and regions to those with the highest growth prospects should be accompanied by policies to help individuals maintain and upgrade their skills, assist lagging regions with catching up, as well as social safety nets and social dialogue to shape the future world of work.

 OECD tar även upp behovet av att se till så att även atypiskt anlitade omfattas av sociala skyddsnät, men även av arbetsrättslig lagstiftning. Detta kan ske såväl genom att anpassa existerande system som genom att se till så att existerande lagar och regler följs även för t ex personer som arbetar i gig-, plattforms- eller on-demand-ekonomin.

En ny syn på fackföreningar och kollektivavtal

Avslutningsvis är det även värt att notera den omsvängning som skett på senare år inom OECD vad gäller synen på fackföreningar och kollektivavtal. I Jobs strategy är den inte fullt lika tydlig som i en del andra dokument, t ex Employment Outlook 2017. Det är dock tydligt att man i allt högre utsträckning kommit att se fackföreningar och kollektivavtal som en del av lösningen på arbetsmarknadens utmaningar, inte som en del av problemet.

Well-functioning collective bargaining institutions, particularly when associated with high coverage, can also be useful. They allow for more differentiation in terms of wages and working conditions than statutory rules, can foster skills development and skills use in the workplace, and allow for the effective dissemination of good working practices.

I andra sammanhang har OECD bland annat framhävt de svenska omställningsavtalen som ett bra exempel på hur fack och arbetsgivare kan utveckla system som stärker omställningsförmågan.

Vad betyder det för Sverige?

Det är tydligt att Sverige är ett land som OECD på vissa punkter har hämtat inspiration ifrån. För Sveriges del handlar det på många områden om att finslipa eller utveckla arbetsmarknadspolitiken snarare än att lägga om den. Men samtidigt vittnar den pågående valrörelsen om att en hel del av tankarna från 1994 års Jobs study fortfarande lever kvar i de politiska partierna. I valplattformar, utspel och budgetmotioner hittar vi saker som sänkt a-kassa, försämrat anställningsskydd och stora nedskärningar på den aktiva arbetsmarknadspolitiken.

För den som är nyfiken på OECD:s nya sysselsättningsstrategi och vad denna betyder för Sverige kan jag rekommendera TCO:s Almedalsseminarium med den ansvarige chefen Stefan Scarpetta, statssekreterare Irene Wennemo (S), Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl och TCO:s ordförande Eva Nordmark

Jobs and growth in the 2020s! The OECD Jobs Strategy – Inspiration for the next Swedish government?

Tisdag 3/7 2018 10:00 - 10:45, TCO-landet, Strandgatan 19.

Samhällspolitisk chef

En ganska bra omställningsbudget

Statsbudgeten går i stora delar i den riktning som TCO efterfrågat. Det tillfälliga taket i a-kassan permanentas inte, men det förlängs i två år. Budgeten innehåller även satsningar på utbildningar för yrkesverksamma samt ytterligare ekonomiskt stöd till kommuner och regioner till följd av pandemin.

Läs mer

Debatt

Nivåerna för a-kassan har inverkan på landets ekonomi

Den allra viktigaste frågan i höstens budget blir vilka förutsättningar vi har för att snabbt vända den nedgång i ekonomin som pandemin gett upphov till. Ersättningsnivåerna för a-kassan kan inte enbart begränsas till att handla om den enskildes privatekonomi utan den faktiska ersättningen har inverkan på landets ekonomi. Att behålla den tillfälliga höjningen bidrar till att hålla uppe den inhemska konsumtionen, samtidigt som den är positiv för ekonomin i kommuner och regioner.

Nyheter

Fortsätt sök gemensamma lösningar - bortom egenintresset

Det är halvtid i mandatperioden och sista halvåret har präglats av pandemin. TCO uppmanar riksdagsledamöterna att de går in i det nya riksdagsåret med en fortsatt vilja till att hitta gemensamma lösningar. Pandemin är inte över och vi behöver göra stora satsningar på Sveriges förmåga att ställa om.

Pressmeddelanden

LO, TCO och Sacos krav: Stoppa våldet mot fackligt aktiva i Belarus

LO, TCO och Saco är djupt oroade över det eskalerade våldet och bristen på respekt för demokrati i Belarus. Idag lämnade de tre organisationerna över en kravlista från hela den nordiska fackföreningsrörelsen till den belarusiska ambassadören i Stockholm.

Debatt

Att försvaga anställningsskyddet är inte lösningen

REPLIK. Vi delar bilden av att den aktiva arbetsmarknadspolitiken behöver reformeras. Det är därför med viss förvåning vi ser att Gulan Avci (L) utmålar de fackliga organisationerna som motståndare mot reformer. Det skriver representanter för Saco och TCO på Altinget Debatt.

Nyheter

Satsa på trygghetssystem, utbildning och välfärden i budgeten för 2021

Att det finns fungerande trygghetssystem och satsning på utbildning är nödvändigt i den lågkonjunktur som Sverige befinner sig i. Under pandemin har antalet arbetssökande ökat och sysselsättningen sjunkit. Nu behövs därför kraftfulla satsningar för omställning och ett besked om att staten är beredd att ta ansvar för att säkra välfärdens finansiering fullt ut.

Pressmeddelanden

TCO: En ganska bra omställningsbudget från regeringen och samarbetspartierna

Nästa års statsbudget går i stora delar i den riktning som TCO efterfrågat. Det tillfälliga taket i a-kassan permanentas inte, men det förlängs i två år. Budgeten innehåller även satsningar på utbildningar för yrkesverksamma samt ytterligare ekonomiskt stöd till kommuner och regioner till följd av pandemin.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

18 september, 2020

Flera viktiga budgetbesked – men många saknas ännu

Under de senaste veckorna har budgetutspel från regeringen och samarbetspartierna presenterats nästan dagligen. Flera viktiga besked har lämnats i frågor som TCO drivit. Egenföretagare får ett Coronastöd som kommer att betyda mycket för många medlemsgrupper i olika TCO-förbund. Satsningen på lärcenter ligger också i linje med vad TCO har efterfrågat. Tillskotten till kommuner och regioner till följd av ökade kostnaden under pandemin är också mycket viktiga. Men de stora satsningarna på a-kassan och utbildning för omställning lyser fortfarande med sin frånvaro.

A-kassan, Arbetsmarknad, Trygghetssystem

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

23 september, 2020

Stoppa våldet mot fackligt aktiva i Belarus!

TCO, LO och SACO är djupt oroade över det eskalerade våldet och bristen på respekt för demokrati i Belarus och träffade igår den belarusiska ambassadören i Stockholm. En tydlig lista med krav på förbättringar av situationen för fackliga kollegor i Belarus lämnades över.

Internationellt

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

23 september, 2020

Swedish trade unions meet Belarusian ambassador

TCO, LO and Saco are deeply concerned about the escalating violence and the lack of respect for democracy in Belarus. The three presidents Therese Svanström, Susanna Gideonsson and Göran Arrius met with the Belarusian Ambassador to Sweden in Stockholm yesterday, calling for immediate improvement of the situation for trade unionists in Belarus.

Internationellt

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

08 september, 2020

TCO rejects EU law on minimum wages

Last week, the European Commission closed its consultation on whether to introduce an EU directive regulating minimum wages in Member States. TCO's reply is crystal clear: we reject the idea of an EU directive, thereby completely rejecting the idea that issues regarding wages should be regulated at EU level.

Maria Ahrengart - Nationalekonom

04 september, 2020

Varför behöver ersättningen från a-kassan höjas?

Det tillfälligt höjda taket i a-kassan bör permanentas. Att det behöver höjas beror på just det faktum att de gamla nivåerna inte är tillräckliga 2020. Ett litet land som Sverige är beroende av att arbetsmarknaden präglas av en god omställningsförmåga. Arbetslöshetsförsäkringen är en viktig beståndsdel i det. Det finns tre skäl till varför TCO anser att ersättningen från arbetslöshetsförsäkringen måste höjas.

A-kassan

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

04 september, 2020

Tydligt nej från TCO till EU-reglerade minimilöner

Idag avslutas EU-kommissionens samråd med arbetsmarknadens parter kring frågan om att reglera minimilöner i medlemsländerna genom ett EU-direktiv. Tillsammans med LO och SACO, samt facken i Danmark, Norge och Island, har TCO lämnat in ett svar till kommissionen. Budskapet är kristallklart: vi säger nej till ett EU-direktiv, och därmed nej till att EU ska reglera frågor kring lön.

Arbetsmarknad, EU, Partsmodellen

Gå till TCO bloggar

Seminarier och event

29 September

Tisdag 29 september 08:30 - 09:15 | Via länk som skickas ut efter anmälan

Ställ inte in - ställ om! Men hur då?

Coronapandemin har satt omställningsfrågorna i fokus. För TCO har dessa frågor alltid varit i ropet. TCO bjuder därför in till ett webbinarium där vi presenterar den nya rapporten "Vidareutbildning, varför och för vad? - Om tjänstemäns utbildningsbehov på en arbetsmarknad i förändring".

Läs mer Anmäl dig här!

2 Oktober

Fredag 2 oktober 09:00 - 13:00 | Digitalt event på tco.se

Digital@Idag 2020

Inom ramen för temadagen Digital@Idag anordnar TCO ett online-seminarium som tar sin utgångspunkt i ett antal aktuella frågeställningar: Hur är läget på den svenska arbetsmarknaden just nu? Hur kommer det se ut imorgon? Vilka krav kommer att ställas på politiken, arbetsmarknadens parter och utbildningsväsendet för att hänga med i teknikomvandlingen?

Läs mer

Se alla event

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Rapporter

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Läs vidare

Rapporter

Var rädd om RUT!

TCO anser att rutavdraget är viktigt för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. TCO framför i denna rapport en rad förslag som syftar till att hålla till rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

Läs vidare

Rapporter

Från lön till studiemedel - går ekonomin ihop?

Vi lever i en tid då vikten av det livslånga lärandet ökar. Men hur påverkas hushållsekonomin för en yrkesverksam som går tillbaka till skolbänken? Går ekonomin ihop för den som väljer att finansiera sina studier med studiemedel?

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.