Nya tongångar i OECD:s sysselsättningsstrategi

TCObloggar 2018-06-11

Förra veckan presenterade OECD sin länge emotsedda sysselsättningsstrategi (OECD Jobs Strategy). Det är tredje gången som en sådan strategi presenteras och tidigare strategier har haft stort inflytande på den internationella arbetsmarknadspolitiska debatten. Den nya strategin innebär delvis nya tongångar från den inflytelserika organisationen, vilka borde påverka den svenska valdebatten.

Den första strategin, OECD Jobs study, kom 1994 och förespråkade bland annat avreglerade arbetsmarknader, försämrat anställningsskydd och sänkt a-kassa som recept för att få ner arbetslösheten.  Fackföreningar och kollektivavtal beskrevs som problem och lönebildningen skulle decentraliseras till företagsnivå. Strategin anses ha varit mycket inflytelserik.

Även i Sverige präglades mycket av 1990-talets och det tidiga 2000-talets debatt av den syn på arbetsmarknadens funktionssätt, arbetsrätt och fackföreningar som gavs uttryck för i OECD:s strategi.

Efter tolv år, och tilltagande kritik mot konsekvenserna av den politik som 1994 års strategi hade inspirerat och givit legitimitet till, kom en reviderad Jobs Strategy 2006.  I denna var tongångarna delvis andra. Om 1994 års strategi hade USA:s arbetsmarknad som förebild innebar 2006 års strategi en öppning för andra sätt att uppnå en väl fungerande arbetsmarknad, med de nordiska länderna som förlaga.

I 2018 års strategi går man längre än så. I inledningen beskriver OECD själva skillnaden på följande sätt: 

The main message of the new OECD Jobs Strategy is that while policies to support flexibility in product and labour markets are needed for growth, they are not sufficient to simultaneously deliver good outcomes in terms of job quantity, job quality and inclusiveness. In this sense, the new OECD Jobs Strategy represents a significant evolution from the 2006 strategy, and even more from the original 1994 strategy. It is based on new evidence that shows that countries with policies and institutions that promote job quality, job quantity and greater inclusiveness perform better than countries where the focus of policy is predominantly on enhancing (or preserving) market flexibility. In other words, it is necessary to combine policies that encourage economic growth with policies that foster inclusiveness and protect workers.

I analysdelen syns tydliga spår av den omsvängning som har skett i såväl den akademiska debatten som i analyser och rekommendationer från internationella organisationer på senare år. Jämlikhet och effektivitet ses inte längre som två oförenliga storheter utan mer och mer som varandras förutsättningar. Ett återkommande tema är att det inte nödvändigtvis finns någon motsättning mellan jobb med hög kvalitet, t ex tillsvidareanställningar på heltid med bra arbetsvillkor, och en hög kvantitet jobb, dvs hög sysselsättning. En hög andel atypiska anlitandeformer leder till exempel inte till fler jobb, däremot till problem med utanförskap.

It is possible to combine good outcomes in terms of job quantity, job quality and inclusiveness. Many countries that have relatively high employment rates tend to do relatively well with respect to the different components of job quality and inclusiveness. For example, the Nordic countries, such as Iceland, Denmark, Norway and Sweden are among the best performing countries across at least two-thirds of the dimensions of the dashboard, while they are absent from the bottom third. At the other end of the spectrum, a number of Southern European and emerging economies score relatively low on the majority of indicators. This suggests that there are few systematic trade-offs, and crucially, that it is possible to design policies that simultaneously raise job quantity, job quality and inclusiveness.

Strategin utgår från tre principer:

i) Främja en miljö där jobb med hög kvalitet kan utvecklas

OECD håller fast vid tidigare rekommendationer vad gäller sunda makroekonomiska ramverk men menar samtidigt att den senaste finanskrisen visar på behovet av kontracyklisk politik för att stabilisera arbetsmarknaden och förhindra att länder fastnar i låg tillväxt. Organisationen beskriver det själva som en viktig nyans jämfört med 2006 att den anser det klokt att vid hastiga konjunkturnedgångar använda lösningar som kort-tidsarbete för att bevara jobb som är långsiktigt hållbara men som annars riskerar att slås ut.

Även vad gäller anställningsskyddet så framhåller OECD nu inte bara dess betydelse för att skydda arbetstagare mot godtycke och maktmissbruk utan även hur det kan bidra till att uppsägningar som inte är samhällsekonomiskt effektiva kan undvikas. Skillnaden i rättsligt skydd mellan tillsvidareanställda och visstidsanställda beskrivs som liksom tidigare som ett problem, men organisationen har övergett det förenklade insider-outsider-resonemangen för att istället snarare betona vikten av att visstidsanställdas ställning stärks.

Avgörande för ett lands förmåga att ha jobb med hög kvalitet är enligt OECD utbildning och kompetensutveckling. Detta måste ske genom hela arbetslivet och samarbete mellan utbildningsinstitutionerna och arbetslivet stärkas.  

ii) Förhindra utslagning från arbetsmarknaden och skydda individer mot arbetsmarknadens risker

I denna del förespråkar OECD en mer aktiv och förebyggande politik. Kärnan det förebyggande arbetet handlar om att stärka lika möjligheter oavsett social bakgrund. Genom att sätta in insatser innan personer blir arbetslösa eller lämnar arbetsmarknaden kan såväl de mänskliga som de ekonomiska kostnaderna för arbetslöshet, sjukdom och funktionshinder minska. OECD betonar också betydelse av utbildningsmöjligheter genom hela arbetslivet för att förhindra att människor fastnar i arbetslöshet eller jobb med dåliga villkor.

Tidigare sysselsättningsstrategier har betonat vikten av att socialförsäkringssystemen är utformade på sätt som inte ger för låga incitament till aktivt jobbsökande. Med stöd i nyare forskning framhäver OECD nu även vikten av att dessa system har en hög täckningsgrad och kombineras med aktiva insatser för att komma tillbaka i arbete.  

iii) Förbered för framtidens möjligheter och utmaningar på en arbetsmarknad i snabb förändring

Även på detta område kombinerar OECD tidigare råd om betydelsen av snabbt kunna anpassa sig till förändringar I marknaderna för varor, tjänster och arbete med en ökad betoning av betydelsen av system för trygghet och omställning så att arbetstagare som blir av med sina jobb på ett företag eller en bransch kan gå vidare till nya. Här har arbetsmarknadens parter en viktig roll att spela.

However, helping workers move from declining businesses, industries and regions to those with the highest growth prospects should be accompanied by policies to help individuals maintain and upgrade their skills, assist lagging regions with catching up, as well as social safety nets and social dialogue to shape the future world of work.

 OECD tar även upp behovet av att se till så att även atypiskt anlitade omfattas av sociala skyddsnät, men även av arbetsrättslig lagstiftning. Detta kan ske såväl genom att anpassa existerande system som genom att se till så att existerande lagar och regler följs även för t ex personer som arbetar i gig-, plattforms- eller on-demand-ekonomin.

En ny syn på fackföreningar och kollektivavtal

Avslutningsvis är det även värt att notera den omsvängning som skett på senare år inom OECD vad gäller synen på fackföreningar och kollektivavtal. I Jobs strategy är den inte fullt lika tydlig som i en del andra dokument, t ex Employment Outlook 2017. Det är dock tydligt att man i allt högre utsträckning kommit att se fackföreningar och kollektivavtal som en del av lösningen på arbetsmarknadens utmaningar, inte som en del av problemet.

Well-functioning collective bargaining institutions, particularly when associated with high coverage, can also be useful. They allow for more differentiation in terms of wages and working conditions than statutory rules, can foster skills development and skills use in the workplace, and allow for the effective dissemination of good working practices.

I andra sammanhang har OECD bland annat framhävt de svenska omställningsavtalen som ett bra exempel på hur fack och arbetsgivare kan utveckla system som stärker omställningsförmågan.

Vad betyder det för Sverige?

Det är tydligt att Sverige är ett land som OECD på vissa punkter har hämtat inspiration ifrån. För Sveriges del handlar det på många områden om att finslipa eller utveckla arbetsmarknadspolitiken snarare än att lägga om den. Men samtidigt vittnar den pågående valrörelsen om att en hel del av tankarna från 1994 års Jobs study fortfarande lever kvar i de politiska partierna. I valplattformar, utspel och budgetmotioner hittar vi saker som sänkt a-kassa, försämrat anställningsskydd och stora nedskärningar på den aktiva arbetsmarknadspolitiken.

För den som är nyfiken på OECD:s nya sysselsättningsstrategi och vad denna betyder för Sverige kan jag rekommendera TCO:s Almedalsseminarium med den ansvarige chefen Stefan Scarpetta, statssekreterare Irene Wennemo (S), Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl och TCO:s ordförande Eva Nordmark

Jobs and growth in the 2020s! The OECD Jobs Strategy – Inspiration for the next Swedish government?

Tisdag 3/7 2018 10:00 - 10:45, TCO-landet, Strandgatan 19.

Samhällspolitisk chef

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Läs mer här

TCO: Så får vi fler än 4 av 10 att hänga med

Om Sverige ska kunna vara en ledande kunskapsnation är det oroväckande när 4 av 10 yrkesaktiva anser att de inte får tillräckligt med vidareutbildning. Här är tre förslag på hur det kan bli bättre, skriver Eva Nordmark.

Läs mer här

TCO:s program i Almedalen

I TCO-landet i Almedalen hittar du evenemang och mingel från 11 av våra 14 medlemsförbund. Hela programmet hittar du här på webbplatsen. TCO-landet är också en plats för nätverkande eller bara för att vila. Vi ses i Visby!

Läs mer här

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Läs mer här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund