Istället för inträdesjobb och traineetjänster - så skapar vi bättre kombinationer av arbete och utbildning

TCObloggar 2017-09-03

Oavsett vilka partier som har suttit i regering har två typer av insatser dominerat nytillskotten bland de arbetsmarknadspolitiska insatserna de senaste 15 åren. Det har dels handlat om att genom olika subventioner sänka arbetsgivares kostnader för att anställa grupper som har svårt att få arbete, dels om att på olika sätt försöka kombinera arbete och utbildning. Alliansregeringens instegsjobb och yrkesintroduktionsanställningar, liksom den rödgröna regeringens traineetjänster, är exempel på bådadera.

Häromveckan föreslog de fyra allianspartierna ytterligare en insats av samma typ: Inträdesjobb. Förslaget innebär i korthet att arbetsgivare ska kunna anställa nyanlända samt unga upp till 23 år utan fullständig gymnasieutbildning. Lönen ska motsvara 70 procent av rådande ingångslön i branschen och 30 procent av arbetstiden anses gå till att lära sig arbetet eller till utbildning. Inträdesjobben ska subventioneras genom slopad arbetsgivaravgift. Allianspartierna har presenterat liknande förslag tidigare och en variant, utbildningsanställning, utreddes under Alliansregeringen andra mandatperiod men kritiserades av många remissinstanser och genomfördes aldrig (SOU 2012:80).

Vilka löner som ska gälla för ett visst arbete är i Sverige en fråga för arbetsmarknadens parter, inte politikerna. Det är därför inte konstigt att den del av förslaget som fått mest uppmärksamhet är Allianspartiernas hot att – om inte arbetsmarknadens parter enas om motsvarande lösning – driva igenom inträdesjobben lagstiftningsvägen.

Hur detta ska gå till anges dock inte. I praktiken skulle det kräva en lagstiftning som skapar en ny typ av anställning, med en lön som motsvarar 70 procent av relevant kollektivavtals ingångslön, samtidigt som den stadgar att kollektivavtal som innehåller bestämmelser om minimivillkor som är mer förmånliga än inträdesjobben för nyanlända eller personer under 23 år utan fullständig gymnasieutbildning är ogiltiga i dessa delar. Det skulle påverka alla kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden, skapa rättslig osäkerhet och vore ett allvarligt ingrepp i avtalsfriheten.

Ingreppet vore så stort att det skulle kunna anses strida mot Europakonventionens artikel 11 om föreningsfrihet. Europadomstolen har inte godtagit att man inskränker den fackliga förenings- och förhandlingsrätten med mindre än att det anses nödvändigt i ett demokratiskt samhälle (Demir och Baykara mot Turkiet). Mer om detta kan ni läsa i ett tidigare inlägg här på utredarna.

Tanken att möjliggöra för människor som har svårt att komma in på arbetsmarknaden genom kombinationer av arbete och utbildning är dock god och bör diskuteras separat från ingrepp i förhandlingsrätten. Lärdomar bör då dras från de kombinationer av arbete och utbildning som redan finns. Inget av dessa har levt upp till förväntningarna. Alliansregeringen ambition för yrkesintroduktionsanställningarna var 30 000 och den nuvarande regeringen har lovat 32 000 traineetjänster. Enligt Arbetsförmedlingens statistik omfattar dessa idag 694 respektive 425 personer. 4 039 personer har instegsjobb. Praktiska erfarenheter och utvärderingar av dessa stödformer från bland annat Statskontoret och Riksrevisionen ger ledning till vad som behöver göras.

  • Minska antalet stödformer
  • Idag finns det ett tiotal olika former subventionerade anställningar för arbetslösa. Detta skapar flera problem. Arbetsgivare upplever systemet som svårt att överblicka och de olika stöden konkurrerar med varandra så att arbetslösa kanske inte får den insats som vore mest lämplig utan den som arbetsgivaren eller handläggaren känner bäst till eller upplever som enklast att administrera.

    Politikerna är inte omedvetna om detta. Tvärtom. I regeringskansliet pågår en översyn av de subventionerade anställningar och Moderaterna presenterade förra året kloka förslag om hur antalet stöd kan minskas. Ändå tycks de inte kunna motstå den politiska frestelsen att presentera ytterligare stödformer. Bättre för såväl arbetsgivare som ansvariga myndigheter vore färre stödformer med regelverk som är stabila över lång tid.

    Färre stöd och stabila regelverk kommer också att göra det lättare att minska den administrativa bördan på arbetsgivare och myndigheter.

    • Tänk igenom målgrupperna
    • Yrkesintroduktionsanställningarna presenterades som en insats med syfte att såväl bereda arbetstillfällen till ett stort antal arbetslösa ungdomar som att ett sätt att säkra kompetensförsörjningen i de aktuella branscherna. I den mån de varit framgångsrika är det i den senare rollen. En arbetsgivare som ska göra åtagandet att anställa en person under utbildning är av naturliga skäl noga med vem de väljer. Det blir då inte de arbetslösa som står längst bak i kön. Att målgruppen för stöden inte lever upp till arbetsgivarnas krav finns också med i Riksrevisionens utvärdering av instegsjobben (RiR 2013:17) som en av förklaringarna till att dessa inte blivit fler.

      En subventionerad anställning i kombination med utbildning bör därför ofta inte vara det första steget in på arbetsmarknaden, utan snarare ett led i sekvens av åtgärder där anställningen föregåtts av andra insatser.

      Målgrupperna bör heller inte vara för breda. Alliansregeringens nedsättning av arbetsgivaravgifterna berörde många, då alla arbetsgivare som anställde någon under 26 år fick del av stödet, men innebar samtidigt att arbetsgivarna fick stora subventioner för att anställa personer som de redan hade anställda eller ändå skulle ha anställt. Miljardbelopp betalades ut i onödan. Därför är det bättre att ha snäva och tydligt definierade målgrupper.

      • Anpassa utbildningen
      • Inom flera branscher finns en lång tradition av lärlingssystem och andra former av branschspecifik utbildning. En del av dessa kan tjäna som modell för fler yrken. Ordnade utbildningsgångar ger trygghet för såväl arbetsgivaren som arbetstagaren.

        Problem har dock uppstått när arbete ska kombineras med reguljär utbildning eller SFI. För såväl instegs- som traineetjänsterna är en förklaring till de låga volymerna att det inte i tillräckligt stor utsträckning funnits utbildningar som på att bra sätt går att kombinera med arbete på deltid. Här finns mycket som politikerna, både på riksplanet och i kommunerna, kan göra. Kanske kan man utveckla modeller där arbete på heltid under ett antal månader kombineras med utbildning i modulform under några veckor?

        En sak som direkt bör avvisas är dock inträdesjobbens frånvaro av krav på utbildningens innehåll. Att arbetstagare under tre års tid får 30 procent mindre betalt utan att det ställs krav på en plan för utbildningen, samtidigt som arbetsgivaren får en subvention, är att inbjuda till missbruk.

        • Använd befintlig lagstiftning
        • Nya kombinationer av arbete och utbildning kräver inte några ändringar i den befintliga arbetsrättsliga lagstiftningen. Sverige har inte brist på anställningsformer.  Arbetsgivare kan redan idag anställa någon på deltid som samtidigt studerar. Möjligheterna att anställa tidsbegränsat är mycket frikostiga och en av poängerna med att införa allmän visstidsanställning för drygt tio år sedan var  att inte behöva hålla på att lagstifta om nya grunder för tidsbegränsning. Subventioner i form av anställningsstöd kan beviljas för såväl deltidsarbete som för tidsbegränsade anställningar.

          • Förenkla administrationen och använd fler aktörer
          • Som nämnts ovan torde färre olika typer av stöd och anställningsformer i sig förenkla administrationen för såväl arbetsgivare som ansvariga myndigheter. Det finns även andra sätt att genom bättre rutiner och samarbete mellan myndigheter förbättra administrationen. Samtidigt ska man dock vara medveten om att väl uttänkta målgrupper, vilket som nämnts tenderar att göra stöd och andra insatser mer effektiva, samtidigt kräver viss administration. I samband med lanseringen av inträdesjobben hävdades det att dessa skulle vara enkla för arbetsgivarna och inte administreras av Arbetsförmedlingen utan av skatteverket. Problemet med det upplägget är att Skatteverket, till skillnad från Arbetsförmedlingen, inte har de uppgifter som krävs för att identifiera en målgrupp som unga utan färdig gymnasieutbildning.

            Ett annat sätt att göra fler arbetsgivare intresserade av att anställa människor som har svårt att få arbete samtidigt som de får viss utbildning är att använda sig av mellanhänder, t ex bemanningsföretag. Ett specialiserat företag står för anställning, utbildning och administration medan arbetet utförs på ett annat företag.

            En variant på en sådan lösning som TCO har föreslagit är det vi kallar "RUT-på-jobbet". På många arbetsplatser finns det i dag arbetsuppgifter som utförs av personal som egentligen är anställda för att göra annat. Det finns också arbetsuppgifter som inte utförs, trots att det sannolikt skulle öka produktiviteten. En del av dessa, till exempel mycket enkla former av kontorsservice, skulle vara lämpade för personer som behöver få in en fot på arbetsmarknaden.

            För de politiker som ser kombinationer av utbildning och arbete som ett effektivt sätt för nyanlända och ungdomar med bristfällig utbildning att komma in på arbetsmarknaden finns det alltså mycket de kan göra. Lönebildningen bör de dock lämna till de som kan den bäst – arbetsgivare och fackliga organisationer.

            Läs även:

            TCO-rapporter:

            Lönsamt med lägre löner?  (En genomgång av vad forskningen säger)

            Mer än var fjärde nyanländ finns i ett bristyrke

            Blogginlägg:

            Lägre ingångslöner - rätt tänkt, fel tänkt och ljudet av en öppen dörr som sparkas in.

            Svårt att lagstifta om sänkta löner

            Enklare anställningsstöd?

            Räknar man är låglönejobben dyrare för arbetsgivarna

            Samhällspolitisk chef

            Tjänstemännens behov av kompetensutveckling är stort

            Coronapandemin har ställt vår förmånga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår nya rapport Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behoven är stora, och det var redan före krisen. 

            Läs rapporten

            Debatt

            Nivåerna för a-kassan har inverkan på landets ekonomi

            Den allra viktigaste frågan i höstens budget blir vilka förutsättningar vi har för att snabbt vända den nedgång i ekonomin som pandemin gett upphov till. Ersättningsnivåerna för a-kassan kan inte enbart begränsas till att handla om den enskildes privatekonomi utan den faktiska ersättningen har inverkan på landets ekonomi. Att behålla den tillfälliga höjningen bidrar till att hålla uppe den inhemska konsumtionen, samtidigt som den är positiv för ekonomin i kommuner och regioner.

            Nyheter

            Fortsätt sök gemensamma lösningar - bortom egenintresset

            Det är halvtid i mandatperioden och sista halvåret har präglats av pandemin. TCO uppmanar riksdagsledamöterna att de går in i det nya riksdagsåret med en fortsatt vilja till att hitta gemensamma lösningar. Pandemin är inte över och vi behöver göra stora satsningar på Sveriges förmåga att ställa om.

            Pressmeddelanden

            Stort behov av omställningsmöjligheter i hela landet

            SCB har på uppdrag att TCO genomfört en undersökning bland Sveriges tjänstemän kring behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling. Siffrorna visar på stora behov av omställningsmöjligheter i hela landet. Men det finns regionala skillnader.

            Debatt

            Att försvaga anställningsskyddet är inte lösningen

            REPLIK. Vi delar bilden av att den aktiva arbetsmarknadspolitiken behöver reformeras. Det är därför med viss förvåning vi ser att Gulan Avci (L) utmålar de fackliga organisationerna som motståndare mot reformer. Det skriver representanter för Saco och TCO på Altinget Debatt.

            Nyheter

            Satsa på trygghetssystem, utbildning och välfärden i budgeten för 2021

            Att det finns fungerande trygghetssystem och satsning på utbildning är nödvändigt i den lågkonjunktur som Sverige befinner sig i. Under pandemin har antalet arbetssökande ökat och sysselsättningen sjunkit. Nu behövs därför kraftfulla satsningar för omställning och ett besked om att staten är beredd att ta ansvar för att säkra välfärdens finansiering fullt ut.

            Pressmeddelanden

            LO, TCO och Sacos krav: Stoppa våldet mot fackligt aktiva i Belarus

            LO, TCO och Saco är djupt oroade över det eskalerade våldet och bristen på respekt för demokrati i Belarus. Idag lämnade de tre organisationerna över en kravlista från hela den nordiska fackföreningsrörelsen till den belarusiska ambassadören i Stockholm.

            Gå till Aktuellt

            TCO bloggar

            Therese Svanström - Ordförande TCO

            25 september, 2020

            En ganska bra budgetvecka – men ett helhetsgrepp och kompetensförsörjningsfrågorna saknas än

            I måndags överlämnade finansminister Magdalena Andersson nästa års statsbudget till riksdagen. Ur ett TCO-perspektiv, sett till de frågor vi drivit, har vi anledning att vara ganska nöjda.

            Arbetsmarknad, Omställning och utbildning

            Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

            25 september, 2020

            Budgeten saknar besked om en skattereform

            En ganska bra budget för omställning men det saknas långsiktighet och förutsebarhet vad gäller skattepolitiken och välfärdens finansiering. Det är en kortversion av kommentaren om budgetpropositionen för 2021.

            Ekonomi och tillväxt, Skattereform

            Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

            23 september, 2020

            Stoppa våldet mot fackligt aktiva i Belarus!

            TCO, LO och SACO är djupt oroade över det eskalerade våldet och bristen på respekt för demokrati i Belarus och träffade igår den belarusiska ambassadören i Stockholm. En tydlig lista med krav på förbättringar av situationen för fackliga kollegor i Belarus lämnades över.

            Internationellt

            Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

            23 september, 2020

            Swedish trade unions meet Belarusian ambassador

            TCO, LO and Saco are deeply concerned about the escalating violence and the lack of respect for democracy in Belarus. The three presidents Therese Svanström, Susanna Gideonsson and Göran Arrius met with the Belarusian Ambassador to Sweden in Stockholm yesterday, calling for immediate improvement of the situation for trade unionists in Belarus.

            Internationellt

            Therese Svanström - Ordförande TCO

            18 september, 2020

            Flera viktiga budgetbesked – men många saknas ännu

            Under de senaste veckorna har budgetutspel från regeringen och samarbetspartierna presenterats nästan dagligen. Flera viktiga besked har lämnats i frågor som TCO drivit. Egenföretagare får ett Coronastöd som kommer att betyda mycket för många medlemsgrupper i olika TCO-förbund. Satsningen på lärcenter ligger också i linje med vad TCO har efterfrågat. Tillskotten till kommuner och regioner till följd av ökade kostnaden under pandemin är också mycket viktiga. Men de stora satsningarna på a-kassan och utbildning för omställning lyser fortfarande med sin frånvaro.

            A-kassan, Arbetsmarknad, Trygghetssystem

            Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

            08 september, 2020

            TCO rejects EU law on minimum wages

            Last week, the European Commission closed its consultation on whether to introduce an EU directive regulating minimum wages in Member States. TCO's reply is crystal clear: we reject the idea of an EU directive, thereby completely rejecting the idea that issues regarding wages should be regulated at EU level.

            Gå till TCO bloggar

            Seminarier och event

            2 Oktober

            Fredag 2 oktober 09:00 - 13:00 | Digitalt event på tco.se

            Digital@Idag 2020

            Inom ramen för temadagen Digital@Idag anordnar TCO ett online-seminarium som tar sin utgångspunkt i ett antal aktuella frågeställningar: Hur är läget på den svenska arbetsmarknaden just nu? Hur kommer det se ut imorgon? Vilka krav kommer att ställas på politiken, arbetsmarknadens parter och utbildningsväsendet för att hänga med i teknikomvandlingen?

            Läs mer

            7 Oktober

            Onsdag 7 oktober 09:00 - 11:00 | Digitalt
            länk kommer skickas via mejl

            Kompromisskampen 2020

            Har du tröttnat på debatter? Tycker du att vi behöver fler politiker som lyckas med politik snarare än replikskiften? TCO håller med. Kompromisser och samarbete har aldrig varit viktigare.

            Läs mer Anmäl dig här

            Se alla event

            TCO play

            Se fler filmer

            Rapporter

            Rapporter

            Vidareutbildning, varför och för vad?

            Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

            Läs vidare

            Rapporter

            Tryggheten, staten och partsmodellen 2

            Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

            Läs vidare

            Rapporter

            Får tjänstemännen ihop livspusslet?

            Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

            Läs vidare

            Rapporter

            Var rädd om RUT!

            TCO anser att rutavdraget är viktigt för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. TCO framför i denna rapport en rad förslag som syftar till att hålla till rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

            Läs vidare

            Se alla rapporter

            Arbetsvärlden

            Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

            Hitta ditt fackförbund

            TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
            Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.