Kan man lagstifta om lägre löner? - Den utestående frågan om Alliansens inträdesjobb

TCObloggar 2018-07-04

Inträdesjobben är ett av de viktigare Alliansförslagen på arbetsmarknadsområdet. Men går de överhuvudtaget att genomföra?

DN Debatt idag upprepar Centerpartiets ledare Annie Lööf att partiet, om det får regera efter valet i höst kommer att införa Inträdesjobb. Inträdesjobben är ett gemensamt Alliansförslag som innebär en särskild form av anställning där nyanlända och unga upp till 23 år utan gymnasieexamen ska kunna anställas med en lön som uppgår till 70 procent av rådande ingångslön i branschen, upp till ett tak om 21 000 kronor i bruttolön per månad. 30 procent av arbetstiden anses därmed gå till att lära sig arbetet eller till utbildning.

Vad varken Centerpartier eller de övriga Allianspartierna har svarat på är hur detta skulle gå till. Och det är kanske inte så konstigt. Att lagstifta om sänkta ingångslöner är nämligen mycket svårt.

Många länder har lagstadgade minimilöner. Dessa säger dock vad lönen minst måste uppgå till. Det är fritt fram såväl för arbetsmarknadens parter som för enskilda arbetsgivare och arbetstagare att avtala om högre löner. När Tony Blair införde en lagstadgad minimilön i Storbritannien 1999 var det för att höja de lägsta lönerna som hade blivit allt svårare att leva på, inte för att sänka dem. Samma sak gällde vid införandet av branschvisa lagstadgade minimilöner i Tyskland 2015.

Det som skulle krävas för att lagstiftningsvägen genomdriva sänkta ingångslöner för unga och nyanlända är en lagstiftning som skapar en anställningsform med en viss angiven lön, samtidigt som  arbetsgivare och fackliga organisationer förbjuds att avtala om bättre löner för den aktuella målgruppen. Lagstiftningen skulle behöva säga att kollektivavtal som innehåller bestämmelser om minimivillkor som berör nyanlända eller personer under 23 år och som är mer förmånliga än Inträdesjobben är ogiltiga i de delarna. Det skulle påverka alla kollektivavtal på den svenska arbetsmarknaden och vore ett ingrepp i avtalsfriheten på arbetsmarknaden av aldrig tidigare skådat slag.

Ingreppet är så stort att det sannolikt skulle strida mot Europakonventionens artikel 11. Europadomstolen har inte godtagit att man inskränker den fackliga förenings- och förhandlingsrätten med mindre än att det anses nödvändigt i ett demokratiskt samhälle (Jmf Demir och Baykara mot Turkiet). Att riksdagspartier tämligen lättvindigt lägger denna typ av förlag är beklagligt.

En bättre lösning är de etableringsjobb som arbetsmarknadens parter, bland annat TCO-förbundet Unionen har förhandlat fram. Dessa uppnår samma effekt att hjälpa nyanlända och långtidsarbetlösa att komma i arbete men är rättsligt genomförbara och väl förankrade på arbetsmarknaden.

Samhällspolitisk chef

Välkommen på seminarium!

Den 20:e september samtalar vi om hur en skattereform kan bidra till en mer effektiv bostadsmarknad.

Läs mer och anmäl dig

Lär dig mer om den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden

Läs mer och se våra filmer

Saknas en sammanhängande politik för en bättre arbetsmarknad

Regeringen och samarbetspartierna saknar en sammanhängande politik för en bättre fungerande arbetsmarknad anser TCO.

Läs mer

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund