Enklare anställningsstöd?

TCObloggar 2016-11-11

I ett pressmeddelande berättar Arbetsmarknadsdepartementet att man inleder en översyn av anställningsstöden. Syftet är att göra stöden mer överskådliga och effektiva.

Anställningsstöd är olika former av subventioner som utgår till arbetsgivare som anställer personer som annars skulle ha särskilt svårt att få arbete, till exempel långtidsarbetslösa eller nyanlända. Det finns flera olika anställningsstöd som riktar sig till olika målgrupper, har olika hög subventionsnivå och är förenade med olika typer av villkor. På Arbetsförmedlingens hemsida kan man läsa mer om vilka stöd som finns idag.

TCO delar analysen att det idag finns allt för många olika typer av subventionerade anställningar med olika regler och olika subventionsgrad. Det har bland annat kommit att innebära att de olika stöden konkurrerar med varandra på sätt som kan vara arbetsmarknadspolitiskt kontraproduktivt. Det har också gjort systemet svårt att överblicka såväl för arbetsgivare som för Arbetsförmedlingens egna handläggare. TCO anser därför att man stödet behöver bli färre samt förenklas. Enkelhet är viktigt då administration och långa handläggningstider är sådant som kan få arbetsgivare att avstå från att anställa någon med en subventionerad anställning.

Enkelhet är emellertid inte det enda som är av betydelse vid utformningen av subventionerade anställningar. Det är även viktigt att de når rätt målgrupp, såväl för att undvika dödviktseffekter som för att få största möjliga arbetsmarknadspolitiska effekt. Subventionen ska få arbetsgivaren att anställa någon som de annars inte hade anställt, och denne ska stå så långt bort från arbetsmarknaden som möjligt. En ytterligare faktor som behöver vägas in är risken för överutnyttjande och missbruk.

Ett sätt att dela in anställningsstöden är i rättighetsbaserade stöd respektive stöd som kräver en arbetsmarknadspolitisk bedömning. Rättighetsbaserade stöd innebär att varje arbetsgivare som anställer en person som tillhör målgruppen, t ex har varit arbetslös en viss period, och uppfyller övriga krav, tex vad gäller lön och försäkringar, har rätt att få subventionen. Exempel på rättighetsbaserade stöd är nystartsjobb och instegsjobb. Stöd som kräver en arbetsmarknadspolitisk bedömning innebär att Arbetsförmedlingen gör en prövning i varje enskilt fall om det är lämpligt att en specifik arbetsgivare ska få stöd för att anställa en specifik person, till exempel särskilt anställningsstöd.

Fördelen med de rättighetsbaserade stöden är att de är  enkla, förutsebara och lätta att administrera.  Nackdelen är att det kan innebära att arbetsgivare får stöd för att anställa personer som de ändå hade anställt, så kallade dödviktseffekter. Att helt övergå till rättighetsbaserade anställningsstöd, vilket en del förespråkar, är därför inget bra alternativ. Omvänt är fördelen med stöd som kräver en arbetsmarknadspolitisk bedömning att de kan göras mer träffsäkra medan nackdelen är att de  inte är lika enkla och förutsebara och dessutom kräver mer administration. Att bara ha stöd som kräver arbetsmarknadspolitisk bedömning är därför inte heller någon bra ide.

Tidigare i år har såväl Arbetsförmedlingen som Moderaterna föreslagit att stöden ska slås ihop och förenklas. Arbetsförmedlingen vill slå ihop tio olika stöd till ett, vilket kräver arbetsmarknadspolitisk bedömning.  Moderaterna beskriver sitt förslag som att dagens åtta anställningsstöd slås ihop till ett enda med utgångspunkt i det rättighetsbaserade nystartsjobb. Skrapar man på ytan på Moderaternas förslag är det dock mer nyanserat och kan även innehålla stora handledarstöd baserade på arbetsmarknadspolitisk bedömning, vilket gör det värt att titta på.

Sannolikt behövs båda typerna av stöd. Man kan till exempel tänka sig ett rättighetsbaserad anställningsstöd, där subventionsgraden är i nivå med dagens nystartsjobb (hela eller dubbla arbetsgivaravgiften) som riktar sig ganska brett (t ex alla långtidsarbetslösa och alla arbetslösa som varit i Sverige mindre än ett visst antal år) samt ett stöd som kräver arbetsmarknadspolitisk bedömning där subventionsgraden är högre, kanske uppemot 90 procent, som riktar sig till personer som har riktigt svårt att få jobb. Båda typerna av stöd går att komplettera med handledararvoden som innebär ytterligare ersättning för arbetsgivarna.  Därutöver måste det finnas möjlighet att kombinera subventionerade anställningar med utbildningsinsatser.

Den översyn som nu görs bör även titta på hur man kan förenkla administrationen av stöden för såväl arbetsgivarna som Arbetsförmedlingen. Även de samråd som sker med de fackliga organisationerna för att förhindra missbruk bör göras så enkla som möjligt.

Samhällspolitisk chef

TCO säger nej till las-utredningen - parterna har löst det

TCO lämnar idag in sitt remissvar på den så kallade las-utredningen. Hela betänkandet avstyrks.

Läs mer

Debatt

Parterna har löst las-problemet, Löfven

Remisstiden för den så kallade las-utredningen löper ut på måndag. Vi har två huvudsakliga invändningar mot att utredningen överhuvudtaget tillsattes, skriver Therese Svanström på Aftonbladet.se

Nyheter

Checklista - Tänk på det här när ni går tillbaka till arbetsplatsen

Till Skyddsombudens dag den 21 oktober 2020 har TCO och TCO-förbundens arbetsmiljönätverk tillsammans tagit fram en checklista för skyddsombud och arbetsmiljöombud. Checklistan innehåller råd och stöd inför återgång till arbetsplatsen för dem som har jobbat hemifrån under pandemin.

Pressmeddelanden

TCO säger nej till las-utredningen - parterna har löst det

TCO lämnar idag in sitt remissvar på den så kallade las-utredningen. Hela betänkandet avstyrks. Om regeringen vill göra förändringar i det lagstadgade anställningsskyddet måste den gå vidare med de avtal och överenskommelser som finns mellan parterna på arbetsmarknaden.

Debatt

Ge a-kassa till studenter som söker jobb

Ge arbetssökande studenter en rimlig möjlighet att avsluta sina studier och samtidigt söka jobb. Högre utbildning måste uppmuntras. Därför vil lvi se att a-kassan moderniseras på så sätt att den som slutfört eftergymnasiala studier ska få chansen att under några månader och med en grundersättning söka jobb som man har skaffat sig utbildning för, skriver TCO tillsammans med SFS i UNT.

Nyheter

Det här vill vi se i regeringens nya arbetsmiljöstrategi

Regeringens arbetsmiljöstrategi löper ut vid årsskiftet. Strategin innehåller regeringens prioriteringar på arbetsmiljöområdet de kommande åren. TCO vill särskilt betona att arbetsmiljöarbetet endast fungerar i samverkan mellan arbetsgivare och skyddsombud och att många arbetsplatser måste jobba mer med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Pressmeddelanden

TCO kommenterar frågan om anställningsskyddet i framtiden

TCO ser fortsatt allvarligt på statlig inblandning i frågor som arbetsmarknadens parter är bäst lämpade att sköta. Det är endast genom kollektivavtal som långsiktigt hållbara lösningar kan nås. Därför är TCO:s uppfattning fortfarande att regeringen inte kan gå vidare med LAS-utredningens förslag.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

09 oktober, 2020

Kompromisskampen 2020

I onsdags var det äntligen dags igen! Då gjorde Sveriges ungdomsförbund för femte året i rad upp i Kompromisskampen. Normalt sett sker det i Almedalen men vi, som så många andra, fick ställa om.

Partsmodellen

Sofia Råsmar - EU-jurist

16 oktober, 2020

Europeiska arbetsmyndigheten (ELA) fyller 1 år!

Europeiska arbetsmyndigheten fyller 1 år idag, det är värt att uppmärksammas. Myndigheten slog upp portarna den 16 oktober 2019 i Bratislava (eller nåja myndigheten startade åtminstone officiellt sitt arbete då och så snart läget i omvärlden tillåter ska den finnas på plats fysiskt i Bratislava).

EU

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

12 oktober, 2020

Premiepensionens insättningsgaranti

Pensionsmyndighetens arbete med att minimera skadorna för pensionsspararna efter fondbolagsskandalerna ger resultat. Samtidigt ökar kontrollen av fonderna och förvalsalternativet görs om. Men spararna kan ändå vara betjänta av en insättningsgaranti.

Trygghetssystem, Pension

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

05 oktober, 2020

Inkomstpensionen behöver höjas - inom ramen för pensionssystemet

Pensionsgruppens förslag till inkomstpensionstillägg från i våras finns även med i budgetpropositionen för 2021. Förslaget har mötts av stark kritik för att man inte vårdar och värnar pensionssystemet, utan river upp, krånglar till och skapar administrativa problem. Kritiken är berättigad, även om det inte alls är fel att vilja höja pensionerna. Haken är att det behöver göras i pensionssystemet, inte via statsbudgeten.

Trygghetssystem, Pension

Kristina Lovén Seldén - Utredare arbetsmarknadspolitik

30 september, 2020

Ett viktigt steg i rätt riktning som behöver åtföljas av fler

Ökade möjligheter till utveckling och omställning genom hela arbetslivet är en fråga som ligger som ett raster över det mesta som vi tar oss för i TCO – oavsett om det handlar om arbetsmiljö, trygghetssystem, pensioner, utbildning, jämställdhet eller arbetsmarknadspolitik.

Arbetsmarknad, Trygghetssystem, Omställning och utbildning

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

25 september, 2020

Budgeten saknar besked om en skattereform

En ganska bra budget för omställning men det saknas långsiktighet och förutsebarhet vad gäller skattepolitiken och välfärdens finansiering. Det är en kortversion av kommentaren om budgetpropositionen för 2021.

Ekonomi och tillväxt, Skattereform

Gå till TCO bloggar

Seminarier och event

5 November

Torsdag 5 november 11:00 - 12:00 |

Vi som jobbade hemma

Coronapandemin har påverkat hur vi lever och hur vi arbetar. Många har bytt skrivbordet på kontoret mot köksbordet hemmavid. Distansarbetet kan ge oss en bättre balans mellan jobb och privatliv, men också orsaka stress och att man arbetar för mycket. Det är både intressant och nödvändigt att följa de långsiktiga konsekvenserna.

Läs mer Anmäl dig här så får du en länk till livesändningen!

Se alla event

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Rapporter

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.