Att peta i arbetsrätten ger inte jobb till unga och nyanlända

TCObloggar 2015-04-23

I en artikel i Dagens Industri presenterar Jan Björklund och Erik Ullenhag, Folkpartiets partiledare respektive ekonomisk talesperson arbetsmarknadsförslag från partiets kommande vårmotion.

Enligt Folkpartiet är huvudproblemet på svensk arbetsmarknad "att trösklarna in för unga och utrikes födda är för höga och att rörligheten på arbetsmarknaden är alltför låg". Det är en analys som det ligger mycket i.

Vad gäller unga är det dock viktigt att komma ihåg att det inte är så att unga generellt har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Svårigheterna gäller i huvudsak de unga som inte har avslutat gymnasiet. För att vara effektiva är det därför viktigt att de insatser som görs riktas mot de ungdomar som har svårt att få jobb, inte mot alla unga. Nedsättningen av arbetsgivaravgiften för alla unga, oavsett om de är arbetslösa eller inte, har därför varit ett väldigt dyrt och inte särskilt bra sätt att bekämpa ungdomsarbetslösheten.

Ett av Folkpartiets förslag är att de så kallade turordningsreglerna i anställningsskyddslagen ska ändras, med utgångspunkten att "kompetens ersätter anställningstid som grund för turordning vid uppsägning". I praktiken är det dock så att kompetens redan idag är det viktigaste kriteriet för vem som får behålla jobbet vid uppsägning på grund av arbetsbrist. Den som inte har tillräckliga kvalifikationer för någon av de tjänster som arbetsgivaren bestämmer ska finnas kvar i organisationen har inget företräde till fortsatt anställning, oavsett anställningstid. Det är arbetsgivaren som inom relativt vida ramar bestämmer vilka kvalifikationer som krävs (se tidigare blogginlägg). Turordningsreglerna är dessutom semi-dispositiva. Arbetsgivare och fackliga organisationer kan komma överens om att andra principer ska gälla vilket man ofta gör för att se till så att arbetsgivaren kan behålla nyckelpersoner.

Hur ändrade turordningsregler skulle göra det lättare för unga och nyanlända att komma in på arbetsmarknaden förklaras inte i artikeln. Att arbetslösheten i dessa grupper skulle bero på att personer med kortare anställningstid löper större risk att bli av med jobbet vid en driftsinskränkning är dock högst osannolikt. De enda som kan ha kommit i kontakt med turordningsreglerna är de som har haft en tillsvidareanställning som de sedan blivit uppsagda från på grund av arbetsbrist. Bland arbetslösa unga nyanlända utgör dessa en mycket liten andel. De har ju dessutom såväl arbetslivserfarenhet som kompetens som en arbetsgivare bedömt som tillräckligt intressant för att ge dem en tillsvidareanställning. Det är människor som snabbt får jobb igen (Rapport: LAS gör inte unga arbetslösa).

Om tanken är att ett strikt anställningsskydd gör att arbetsgivare inte vågar pröva unga och nyanlända så är det inte heller sant. Svensk arbetsrätt ger arbetsgivare stora möjligheter att pröva arbetstagare som man känner sig osäker på.  Forskningsstödet för att det svenska anställningsstödet skulle ha någon större betydelse för arbetsgivares benägenhet att anställa unga och nyanlända är dessutom inte särskilt imponerande.

Turordningsreglerna är flexibla men fyller ändå en viktig funktion på den svenska arbetsmarknaden. I praktiken är det en stupstocksregel som träder in då man inte kommer överens i förhandlingar och en rättssäkerhetsgaranti som gör att arbetsgivarens rätt att bestämma sin organisation och avgöra om det råder arbetsbrist eller ej inte ska missbrukas för andra syften än företagsekonomiska.

Politiker bör dessutom tänka sig för både en och två gånger innan de ger sig in och petar i turordningsreglerna. Omställningsavtalen bygger i grunden på förhandlingar om just turordningsreglerna. Den som river i turordningsreglerna riskerar att förstöra viktiga och framgångsrika omställningsinstitutioner.

Ett annat förslag i artikeln är en ny anställningsform - lärlingsanställning - som ska vara "tidsbegränsad, i normalfallet övergå till en fast anställning och kombinera lägre lön med praktiska utbildningsmoment". Att kombinera arbete och utbildning är en bra idé. Detta finns det dock redan idag stora möjligheter till, utan att det behövs någon ny lagstiftad anställningsform. Möjligheterna att få stöd som gör anställningarna billigare för arbetsgivaren är också stora. Erfarenheterna av de yrkesintroduktionsanställningar som införts efter trepartssamtal mellan arbetsmarknadens parter och den regering där Björklund och Ullenhag ingick visar dessutom att det avgörande för om denna typ av anställningar ska komma till stånd inte är lönekostnaden utan att det finns ett behov av anställda och av att säkra den långsiktiga kompetensförsörjningen i branschen. De ungdomar som arbetsgivarna väljer ut är heller inte nödvändigtvis de som står längst från arbetsmarknaden.

I artikeln förespråkas även en obligatorisk a-kassa. Varför det inte är en lösning på de problem som finns i arbetslöshetsförsäkringen har min kollega Mats Essemyr förklarat.

Trots att låg rörlighet utpekas som ett av huvudproblemen på den svenska arbetsmarknaden innehåller artikeln inte några förslag på det området. Förhoppningsvis finns det ändå sådana i folkpartiets vårmotionen.  I motsvarande motion från Moderaterna finns flera bra förslag för att förbättra möjligheterna till omställning och därmed rörligheten på arbetsmarknaden.

Nyckeln till att få unga arbetslösa och nyanlända i jobb är inte att politikerna petar i arbetsrätten. TCO har på senare år tagit fram flera förslag vad gäller ungdomsarbetslösheten och i  samband med trepartssamtalen gjorde vi detsamma vad gäller nyanländas etablering. Utbildning och nya kombinationer av utbildning, praktik, anställning och vägledning är vägen fram, liksom investeringar för att få fart på efterfrågan på arbetskraft.

Samhällspolitisk chef

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Läs mer här

Myt att a-kassan är generös

Det finns en föreställning om att ersättningen till arbetslösa är särskilt generös i Sverige. Det stämmer inte. I själva verket är arbetslöshetsersättningen i de flesta jämförbara länder mer generös än i vårt land.

Läs mer här

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.

Läs mer här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund