Algoritmerna, ansvaret och arbetsplatserna

TCObloggar 2020-02-19

Algoritmernas intåg i arbetslivet väcker stora förhoppningar om bättre beslut, ökad effektivitet och en framtid där människa och maskin kompletterar varandra. Men samtidigt finns det frågor som behöver finna bra och framförallt praktiskt användbara svar. Där har de fackliga organisationerna en viktig uppgift.

Algoritmer av olika slag används till allt fler saker i dagens arbetsliv. Till användningsområdena hör att göra urval vid rekryteringar, att organisera arbete och vid beslutsfattande, inklusive vid myndighetsutövning.

Det är lätt att se fördelarna med att låta avancerade datorprogram hjälpa till med att sålla bland kandidater till ett jobb, optimera bemanning, minska transaktionskostnaderna när utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden ska mötas eller bidra till att bättre (och billigare) beslut. Samtidigt finns det frågor som behöver finna bra och framförallt praktiskt användbara svar.

Vissa frågor är egentligen relativt enkla. Dit hör frågan om vem som är ansvarig för det som algoritmen gör. Det beskrivs ibland som en svår fråga, särskilt i situationer där algoritmen kombineras med maskininlärning och de svar den ger därför utvecklas över tid. Det ofta missbrukade begreppet artificiell intelligens (AI) kan ibland ställa till det lite extra genom att ge ettorna och nollorna ett sken av att besitta mänskliga kvaliteter.

Jag brukar säga att ny teknik och gammal juridik ofta passar väldigt bra ihop. Det gäller även i detta fall. Vi har redan idag på många områden lagstiftning som reglerar såväl tillverkares ansvar för produkter som ansvaret för de som använder dem.

Det är idag allmänt känt att användningen av algoritmer vid rekrytering kan leda till diskriminering. Tvärtemot föreställningen att maskinerna är fria från människors fördomar så kan de vara fulla av dem – eftersom den data de tränats på avspeglar existerande fördomar i samhället. En arbetsgivare som vid rekrytering använder en algoritm som leder till ett utfall som diskriminerar kan enligt Diskrimineringslagen aldrig skylla ifrån sig på någon annan. Inte på algoritmen, inte på tillverkaren, inte på något rekryteringsföretag som använt algoritmen på arbetsgivarens uppdrag.  

Samma sak gäller i en situation där en algoritm som används för att organisera arbete, till exempel för att fördela arbetstillfällen eller arbetsuppgifter, leder till en dålig arbetsmiljö i form av till exempel stress. Arbetsmiljöansvaret ligger hos arbetsgivaren. I detta sammanhang bör man komma ihåg att även algoritmer med andra syften än arbetsledning, till exempel beslutsstöd, kan påverka arbetsmiljön.

När algoritmer används i samband med myndighetsutövning är såväl ansvarsfrågan som vikten av att algoritmen håller hög kvalitet extra viktig.

Ett exempel som har fått mest uppmärksamhet är socialtjänsten i Trelleborgs kommun, som använder ett automatiserat beslutsfattande vid bedömning av om personer har rätt till försörjningsstöd.  Arbetsvärlden beskriver i ett reportage dels en del av de juridiska frågor detta har väckt, liksom Akademikerförbundet SSR:s JO-anmälan mot kommunen för att få ut koden till algoritmen och ”en förklaring av vad programmet gör som är begriplig för en lekman”.

Det sistnämnda är särskilt intressant. För även om frågan om vem som är ansvarig framstår som relativt enkel, så är frågan om hur man ska kunna bedöma om detta ansvar har tagits eller inte betydligt mer komplicerad.

I en artikel i Harvard Journal of Law & Technology, “Counterfactual Explanations Without Opening the Black Box: Automated Decisions and the GDPR”, skriver Sandra Wachter, Brent Mittelstadt och Chris Russel

Att få ut själva koden till algoritmen är enligt författarna inte bara svårt, då dessa som regel innehåller företagshemligheter som varken tillverkare eller användare vill avslöja, utan dessutom inte till särskilt stor hjälp. Istället bör vi söka efter metoder som kan ge förklaringar till algoritmernas resultat. Sådana förklaringar kan fylla tre olika syften: 1) att hjälpa den som berörs av ett automatiserat beslut att förstå varför ett visst beslut fattades, 2) att utgöra grund för att ifrågasätta, ompröva eller överklaga beslutet samt 3) att förstå vad som behöver ändras för att få ett annat resultat i framtiden. Inget av detta, menar Wachter, Mittelstads och Russel, kräver att vi ger oss in i det automatiska beslutssystemets interna konstruktion. Den metod de föreslår är att använda kontrafaktiska förklaringar.

Ett enkelt exempel på en kontrafaktisk förklaring är att en person som nekats ett banklån får reda på att det beror på att hen har en för låg årsinkomst (t ex 300 000 kr) samt en uppgift om hur hög den hade behövt vara (t ex 450 000 kr) för att lånet skulle ha beviljats. Det ger den presumtiva låntagaren informationen att det t ex inte var hens kredithistorik som var problemet och dessutom en uppfattning om vad som behöver förändras för att ett lån ska beviljas.

Ofta är det ju dock mer komplicerat än så och många olika variabler inblandade. Wachter et al menar att utgångspunkten bör vara att hitta de omständigheter som om de varit lite annorlunda hade lett till ett annat beslut - de närmaste av alternativa världar. Man testar alltså alternativa hypoteser för att hitta den variabel eller kombination av variabler som om de hade varit minst annorlunda hade gett ett annat utfall.

Istället för att försöka beskriva hur algoritmen gör för att komma fram till sitt beslut fokuserar kontrafaktiska förklaringar på att identifiera de externa faktorer som avgjorde utfallet i det individuella fallet.

Överfört till en socialtjänst handläggning av biståndsbeslut, eller profilering inom den aktiva arbetsmarknadspolitiken, skulle detta, som jag förstår det, innebära att man inte nöjer sig med beskrivningen att algoritmen tar hänsyn till x, y och z (vilket dessutom kan vara svårt att definiera i fall av mer avancerad maskininlärning) utan även kräver svar på om det var individens inkomsthistorik, utbildningsnivå, tidigare arbetslöshet, kön, bostadsort eller annat som hade störst betydelse för utfallet.

Det är en typ av information som ofta är betydligt mer begriplig för en lekman, men som ändå gör det möjligt att kontrollera och föra en diskussion om det lagliga och lämpliga i det automatiserade beslutet.

Vad gäller att avslöja diskriminering i algoritmerna så menar Wachter et al att det bästa sättet är statistisk analys av en mängd beslut, inte förklaringar av ett enskilt beslut, men att kontrafaktiska förklaringar av enskilda beslut kan vara det som ger bevis för att en algoritms beslut påverkas av en variabel som utgör en diskrimineringsgrund och att den därför kan vara diskriminerande. Till detta kan läggas att man även bör analysera variabler som har ett starkt samband med en diskrimineringsgrund för att på så vis försöka blottlägga indirekt diskriminering.

Även om jag tycker att det finns mycket i Wachters, Mittelstad och Russels idéer som är intressanta så är min poäng inte att kontraktfaktiska förklaringar är den modell som man nödvändigtvis ska använda för att skapa transparens när algoritmer används i beslutsstöd eller för automatiserade beslut.

Min poäng är istället att vi behöver hitta metoder som hjälper oss att förstå konsekvenserna av en viss algoritm som är användbara i vardagen. Betydelsen av detta i anslutning till myndighetsutövning har jag beskrivit ovan, men det gäller även i förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Även om man aldrig får tillåta att en arbetsgivare gömmer sig bakom en algoritm istället för att förklara sina beslut så kommer det att finnas situationer där möjligheten att analysera och diskutera konsekvenserna av en algoritm i ett personaladministrativt system, beslutsstöd eller system för automatiserade beslut kommer att ha stor betydelse. Att hitta praktiskt användbara metoder för detta är därför en viktig facklig fråga.

Samhällspolitisk chef

Många vinster i nya arbetsmiljöstrategin

Viktiga arbetsmiljöfrågor för tjänstemännen lyfts fram på ett helt nytt sätt, och en god arbetsmijö ses som central för att klara av utmaningarna på arbetsmarknaden framöver i regeringens nya arbetsmiljöstrategi.

Läs vår första analys

Debatt

Visst behövs det en återhämtningsplan

Det pågår en debatt just nu huruvida det är bra eller dåligt med gemensam återhämtningsfond för EU. Vi befinner oss just nu mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden och svaret borde vara självklart- vi behöver en återhämtningsplan som leder till en snabb återhämtning.

Nyheter

Pensionsgruppens nya förslag är ett steg i rätt riktning

Den parlamentariska pensionsgruppen har nu kommit överens om hur betänkandet ”Ett upphandlat fondtorg” som presenterades i november 2019 ska införas. TCO välkomnar överenskommelsen. För att skapa ett tryggt system är det viktigt att säkra upp med effektiva former för uppföljning och kontroll av fonderna.

Pressmeddelanden

Extra satsningar på tjänstemännen i arbetsmarknadspolitiken

Idag togs beslut om att mer EU-medel kan användas till tjänstemännens omställning på arbetsmarknaden. Pandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden. Arbetslösheten har ökat i historiskt snabb takt och därför är förbättrade möjligheter till omställning något som TCO välkomnar.

Debatt

TCO: MP – inkludera arbetsmarknaden i hållbarhetsfrågorna

Märta Stenevi är Miljöpartiets nya språkrör. MP har gjort mycket för den hållbara utvecklingen. Men det är hög tid att vidga begreppet hållbarhet till att inkludera ett socialt hållbart samhälle där människor känner trygghet och tillit, skriver TCO på Altinget.

Nyheter

RUT-avdrag för äldre är ingen bra idé

Nyligen presenterades förslag om att utvidga RUT-tjänsterna specifikt mot de äldre. Det är ett behjärtansvärt initiativ men bör inte genomföras. Det skulle leda till att man undergräver RUT:s legitimitet och kan knappast ge någon större mernytta till de äldre.

Pressmeddelanden

Vita fläckar på Sveriges utbildningskarta

TCO har kartlagt och jämfört utbildningsmöjligheterna i Sveriges kommuner och presenterar för tredje året i rad ett utbildningsindex som mäter tillgången till högre utbildning över hela landet. Indexet visar på stora regionala skillnader. På topplistan dominerar kommuner i Stockholm-Mälardalen men utbildningsindexet visar också att det fortfarande finns vita fläckar på Sveriges utbildningskarta.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

19 februari, 2021

Förändrat arbetsliv – hur påverkar det arbetsmiljö och jämställdhet?

Just nu är vi många som funderar över hur arbetslivet kommer att påverkas efter det som har varit en akut coronakris under en längre tid. När det blir möjligt att vara tillsammans på arbetsplatserna under andra och mer normala former – kommer vi då att arbeta på samma sätt som tidigare? Troligen inte. Förmodligen har vi på olika sätt lärt oss mycket som kommer innebära att både vi som arbetstagare och många arbetsgivare vill organisera arbetet på nya sätt.

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

25 februari, 2021

Lönsamt för pensionen att arbeta längre

Förra veckan presenterade Skandia en ny rapport, ”Pensionsåldersdilemmat”. Rapporten innehåller beräkningar av den framtida pensionen för några typfall i olika yrken – grundskollärare, distriktssköterska, ekonom och civilingenjör – födda på 70-, 80- och 90-talet. Dilemmat är att eftersom vi förväntas leva längre och det samlade pensionskapitalet ska räcka hela livet, så behöver vi också arbeta längre upp i åren. Samtidigt visar Skandias Novus-undersökning att många har siktet inställt på att gå i pension vid 65 år.

Arbetsmiljö, Pension, Corona

Ann-Katrin Dolium - Internationell sekreterare

24 februari, 2021

Världsfacket fördömer statskuppen i Myanmar

Sedan den 1 februari har folket i Myanmar fördömt den statskupp som begåtts av militärjuntan. När armén har en hårdare ton, ökar arresteringar, förhindrar internetåtkomst och till och med öppnar eld mot demonstranter så mobiliserar medborgarna massivt för att försvara den demokratiska övergången som NLD, The National League for Democracy initierat.

Arbetsrätt, EU, Internationellt

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

22 februari, 2021

EU:s handelsstrategi: TCO vill se mer fokus på arbetstagarrättigheter

I förra veckan presenterade EU-kommissionen sin översyn av den gemensamma handelspolitiken. Strategin innehåller många bra förslag, med fokus på hållbarhetsfrågor, multilateralism och ett ökat samarbete med USA. Samtidigt saknas flera viktiga fackliga frågor i den nya strategin, till exempel hur arbetstagarrättigheter ska bli en central fråga inom WTO och hur respekt för ILO-konventioner ska jämställas med andra regler i frihandelsavtal.

Ann-Katrin Dolium - Internationell sekreterare

19 februari, 2021

Dags för en global socialförsäkringsfond?

Kriserna i kölvattnet av pandemin har tydliggjort svagheterna i Europas välfärdsstater och försvårat situationen för människor i de låg- och medelinkomstländer som redan hade bristfälliga socialförsäkringssystem. Det blir allt tydligare att det är dags att damma av idén om en Global Fond för att stärka socialförsäkringssystem i världen. Förslaget om en fond har även lyfts av Världsfacket ITUC som också publicerat en skrift kring frågan.

Internationellt

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

18 februari, 2021

Bättre och sämre skattereduktioner

Det finns de som alltid ser en riktad skattesänkning som svaret, oavsett hur frågan ser ut. Dit hör inte TCO. Men det finns bättre och det finns sämre skattereduktioner. I veckan gick remisstiden hos finansdepartementet ut för två tillfälliga sådana, för investeringar och för arbetsinkomster. Läs min hiss och diss.

Ekonomi och tillväxt, Skattereform

Gå till TCO bloggar

Seminarier och event

8 Mars

Måndag 8 mars 12:00 - 13:00 | Digitalt event

Normer och reformer för ett hållbart livspussel

Nu visar vi vårt seminarium Normer och reformer för ett hållbart livspussel gratis för alla. Passa på att äta din lunch ihop med oss på Internationella kvinnodagen den 8 mars och se premiärvisningen samtidigt.

Läs mer Se seminariet

Se alla event

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Läs vidare

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.