12 månaders provanställning skulle göra det svårare för TCO-förbundens medlemmar att byta jobb

TCObloggar 2014-09-01

Alliansens valmanifest, vilket presenterades idag, innehåller ett förslag som rör arbetsrätten:

"Vi vill förlänga provanställningstiden från 6 till 12 månader".

Det är bra att det finns möjlighet att provanställa. Att en tillsvidareanställning kan inledas med en prövoperiod är fullt rimligt. Att förlänga maxgränsen för provanställning från sex till 12 månader kan låta som en liten förändringar, men i praktiken skulle den få stora konsekvenser.

Provanställning regleras i 6 § Lagen om anställningsskydd:

Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.
Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång.

Som framgår i sista stycket kan en provanställning alltså sägas upp närsomhelst, utan att arbetsgivaren måste motivera varför och utan att arbetstagaren kan få uppsägning prövad rättsligt. Samma sak gäller arbetsgivarens beslut att inte låta provanställningen övergå i en tillsvidareanställning. (Beslutet får dock inte strida mot diskrimineringslagen.)  Det gör provanställning till den allra mest osäkra anställningsformen och ger arbetstagaren en mycket svag position gentemot arbetsgivaren under provanställningstiden.

Vidare finns det inte något krav på att arbetsgivaren ska ha objektivt godtagbara skäl för att pröva arbetstagaren, och det är t.ex. som regel inte möjligt att i domstol överpröva det större eller mindre behov av en provanställning som kan anses föreligga i en viss situation. Även personer med lång erfarenhet av yrket och arbetsuppgifterna hos den aktuella arbetsgivaren kan alltså provanställas.

Att förlänga den längsta tillåtna tiden för provanställning är problematiskt av tre skäl:

1. Långa provanställningar kan missbrukas

Tanken med provanställningar är att de ska fungera som en prövoperiod i början av en tillsvidareanställning. Om arbetsgivaren är nöjd med arbetstagarens prestationer under de första sex månaderna övergår provanställningen automatiskt i en tillsvidareanställning. Det finns ingen officiell statistik över provanställningar, men om det fanns det skulle den sannolikt visa att den stora majoriteten provanställningar övergår i en tillsvidareanställning.

Om möjligheten att provanställa förlängs från sex till 12 månader ökar dock risken för att provanställningar används i situationer där arbetsgivaren inte har för avsikt att tillsvidareanställa. Att provanställa någon blir då ett för arbetsgivaren attraktiv alternativ till andra tidsbegränsade anställningar. En tidsbegränsad anställning på t ex 9 månader enligt 5§ Lagen om anställningsskydd (allmän visstidsanställning, vikariat, säsongsanställning) kan nämligen inte sägas upp förrän de 9 månaderna löpt ut.* En provanställning däremot kan sägas upp när som helst utan krav på saklig grund. Provanställningar på upp till 12 månader skulle därför kunna missbrukas av mindre nogräknade arbetsgivare för att skaffa sig en otrygg och lätt utbytbar arbetsstyrka som av rädsla för att bli av med jobbet eller i hopp om att få övergå i en tillsvidareanställning fogar sig i övertid, gränslöst arbete, stress och dålig arbetsmiljö.

2. Långa provanställningar kan göra det svårare för TCO-förbundens medlemmar att byta jobb

Det är inte bara unga eller nyinträdda på arbetsmarknaden som provanställs. En snabb sökning på ”provanställning” i Arbetsförmedlingens platsbank visar att även många kvalificerade jobb som riktar sig till människor med erfarenhet ofta inleds med en provanställning. Det gäller jobb som lärare, kurator, servicetekniker, HR-specialist, controller, planerare och psykolog. I de fall provanställningstidens längd är utskriven är den påfallande ofta just de 6 månader som lagstiftningen tillåter. Bland TCO-förbundens medlemmar är det alltså inte ovanligt att ett nytt jobb, även i senare skeden i karriären, inleds med en provanställning. Det är heller inte ovanligt att den tidigare arbetsgivaren medger en tjänstledighet som i praktiken motsvarar prövotiden på det nya arbetet. Den typen av arrangemang gör att fler vågar ta steget och prova ett nytt jobb, vilket är något som är bra, såväl för individen som för arbetsmarknadens funktionssätt. Att erfarna personer byter jobb är också ett sätt som kunskap och erfarenheter sprids mellan företag i samma eller närliggande branscher.

Om lagstiftningen ändras så att den längsta tillåtna tiden för provanställning blir 12 månader finns en risk att fler tvekar att byta jobb. En kortare period av osäkerhet i samband med ett jobbyte kan nog de flesta acceptera, men ett helt år på prov utan anställningsskydd är länge för den som har familj och bostadslån. Risken är också stor att tidigare arbetsgivare inte kommer att vara lika villiga att ge tjänstledigheter om de ska vara så långa som ett år.

Det finns givetvis ingenting som tvingar arbetsgivare att utnyttja fulla tiden, men som framgår av annonserna i platsbanken så har den i lagen längsta tillåtna tiden en tendens att bli norm.

3. Förvärrar Sveriges brott mot EU-rätten

Att förlänga den längsta tillåtna tiden för provanställning skulle dessutom ytterligare förvärra Sveriges pågående brott mot EUs visstidsdirektiv. Om tidsgränsen förlängs skulle det vara möjligt för en arbetsgivare att under samma femårsperiod ha en arbetstagare anställd två år på allmän visstidsanställning, två år på vikariat, ett år på provanställning och en obegränsad tid på säsongsanställning. Då summan av tiden i de olika anställningsformerna är längre än ramtiden på fem år är det uppenbart att det då ännu mindre än i dag skulle finnas något effektivt skydd mot missbruk av upprepade visstidsanställningar. Redan idag finns det 65 000 människor som har varit visstidsanställda fem år eller mer hos samma arbetsgivare. De borde blir färre, inte fler.

EU-kommissionen ska det närmaste månaderna besluta om den ska väcka talan mot Sverige i EU-domstolen. Att införa 12 månaders provanställning skulle ytterligare försämra Sveriges position.

Kollektivavtal en bättre modell

Ett argument som ibland används för längre provanställningar är att det inte i alla yrken är möjligt att se vad en person går för på bara sex månader. Utan att ge mig in i debatten om huruvida det finns sådana yrken eller inte så kan jag konstatera att om det finns det så har vi i svensk arbetsrätt ett alldeles utmärkt instrument för att hantera detta: kollektivavtal. I de branscher där längre provanställningar behövs kan arbetsmarknadens parter komma överens om detta. En eller ett par branschers särskilda behov kan därmed hanteras utan att det skapar osäkerhet och negativa effekter på resten av arbetsmarknaden. Så fungerar den svenska modell som i stort sett alla politiska partier säger sig vilja värna.

Ett annat försvar för förlängda provanställningar är att de kan vara ett sätt för unga eller nyanlända invandrare med begränsad erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden att få in en fot. Men även i det fallet är det bästa alternativet att reglera detta i kollektivavtal, särskilt som det ofta krävs mer än bara en lång provperiod för att arbetsgivare ska anställa de unga och nyanlända invandrare ska få fotfäste på arbetsmarknad, till exempel utbildning och ekonomiska stöd. Så fungerar till exempel de yrkesintroduktionsanställningar som är ett av huvudnumren i regeringens politik för fler jobb. Att öka möjligheterna till provanställning skulle paradoxalt nog kunna minska arbetsgivarnas intresse för yrkesintroduktionsanställningar.

Att förlänga den längsta tillåtna provanställningstiden från sex till 12 månader skapar fler problem än det löser och de problem som det är tänkt att lösa finns det bättre lösningar på.

Faktum är att inte ens näringslivets tankesmedja Timbro tycker att det är ett bra förslag.

Värt att notera är också att förslaget inte fanns med när Alliansen dagen innan valmanifestet presenterade programmet ”300 000 nya jobb – 24 förslag för att göra ett bra Sverige bättre”. Man kan undra varför. Var det en sista-minuten-ändring i förhandlingarna mellan partierna? Eller är det så att man inser att det inte ger några jobb att försämra tryggheten för arbetstagarna?

Förslaget att förlänga provanställning från 6 till 12 månader var uppe även i 2010 års valrörelse. Lyckligtvis gjorde Alliansregeringen inte verklighet av det. En bidragande orsak är sannolikt det ovan nämnda fördragsbrottsärendet som EU-kommissionen efter TCO:s anmälan driver mot Sverige. Det yttre rättsliga trycket har försvårat för de som vill urholka anställningsskyddet ytterligare.

Samhällspolitisk chef

Vi har väntat länge nog på en bättre sjukförsäkring

Istället för att neka sjuka människor sjukpenning med hänvisning till fiktiva arbeten borde alla inblandade aktörer arbeta för att sjuka människor ges bästa möjliga rehabilitering, skriver vi i Expressen. 

Läs debattartikeln

Debatt

Vi har väntat länge nog på en bättre sjukförsäkring

I stället för att neka sjuka människor sjukpenning med hänvisning till fiktiva arbeten borde alla inblandade aktörer arbeta för att sjuka människor ges bästa möjliga rehabilitering. 3,5 miljoner löntagare förutsätter nu att regeringen respekterar riksdagsmajoriteten och lägger fram en proposition på riksdagens bord, skriver Therese Svanström, tillsammans med Susanna Gideonsson och Göran Arrius i Expressen.

Nyheter

RUT-avdrag för äldre är ingen bra idé

Nyligen presenterades förslag om att utvidga RUT-tjänsterna specifikt mot de äldre. Det är ett behjärtansvärt initiativ men bör inte genomföras. Det skulle leda till att man undergräver RUT:s legitimitet och kan knappast ge någon större mernytta till de äldre.

Pressmeddelanden

Välkommet besked att Las-utredningens förslag läggs åt sidan

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark meddelade under torsdagsförmiddagen att regeringen avser att gå vidare med parternas lösningar och inte den så kallade Las-utredningens förslag. TCO välkomnar beskedet.

Debatt

Det här bör ingå i nästa stimulanspaket

Pandemin har stor inverkan på människors liv och på ekonomin. Stimulanserna, i tillägg till krisåtgärder som korttidspermittering och omsättningsstöd, bör utformas så att de både upprätthåller efterfrågan i ekonomin och underlättar den strukturomvandling som pågår, skriver företrädare för Forum för Omställning, Susanne Ackum, Göran Arrius, Marcus Wallenberg, Therese Svanström med flera.

Nyheter

Öppet brev till regeringen om EU-direktiv om minimilöner

Arbetsmarknadens parter är helt eniga om att minimilönedirektivet utgör ett allvarligt hot mot vår svenska kollektivavtalsmodell. Regeringens agerande i frågan har inte varit tillräckligt kraftfullt så i ett öppet brev till statsministern och arbetsmarknadsministern framför man nu sina förväntningar.

Pressmeddelanden

Tummen ned för EU:s lagförslag om minimilöner

EU-kommissionen presenterade idag ett direktivförslag om minimilöner. Förslaget är inte lika långtgående som befarats, men bedömningen är fortfarande att det nya förslaget riskerar att allvarligt skada partsmodellen om det genomförs. TCO uppmanar Sveriges regering att agera kraftfullt i EU för att förhindra lagförslaget.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

15 januari, 2021

Låt 2021 präglas av hövlighet, modet att vara osäker och viljan till kompromiss!

Lite ledighet och vila ger för min del alltid upphov till tankar och insikter. Och förstås också när stora saker sker i omvärlden, vilket ju händer just nu på flera sätt.

Om TCO

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

15 januari, 2021

Brexitavtalet - en julklapp värd att hålla koll på

Lagom till Kalle Anka på julafton kom en rejäl och ändå lite oväntad julklapp. Mot alla odds lyckades EU och Storbritannien förhandla fram ett nytt handelsavtal. Handeln blir krångligare än idag, men för svenska jobb är det viktigt med ett avtal på plats. Samtidigt finns en oro för att reglerna som ska hindra oschyst konkurrens inte går tillräckligt långt.

Elin Bergkvist - Chef, arbetsliv och ekonomi

14 januari, 2021

Regleringsbrev sätter agendan

Regeringen har nyligen fattat beslut om regleringsbrev till de statliga myndigheterna för 2021. För TCO är regleringsbreven ett viktigt instrument att bevaka då de ger tydliga signaler om nästa års politiska prioriteringar. Hur ser regeringens insatser ut inom TCO:s prioriterade frågor?

Arbetsmarknad, Arbetsmiljö, Omställning och utbildning

Håkan Gustavsson - Utredare ekonomi och arbetsliv

12 januari, 2021

Är arbetsmarknadspolitiken anpassad för de nya grupper som riskerar att bli långtidsarbetslösa?

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och antalet personer som är eller riskerar att bli långtidsarbetslösa har ökat kraftigt. Samtidigt finns allt fler med både utbildning och färsk arbetslivserfarenhet bland de inskrivna på Arbetsförmedlingen. Av dessa är många medlemmar i TCO-förbundens a-kassor. Ju längre tid pandemin fortsätter att påverka arbetsmarknaden desto större blir risken att även dessa grupper blir långtidsarbetslösa, vilket vore mycket allvarligt. Frågan om arbetsmarknadspolitiken är anpassad för detta är fortfarande obesvarad.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, Omställning och utbildning

Therese Svanström - Ordförande TCO

22 december, 2020

En julhälsning i Coronatider

Ett annorlunda år är till ända. TCO har spelat en avgörande roll för flera lösningar under året. Nu är vi många som får ledigt, men glöm inte att tänka på de som arbetar, ofta i frontlinjen mot pandemin. Tänk på dem och ta ditt ansvar för att minska smittspridningen.

Om TCO

Sofia Hylander - Utredare: Utbildning och livslångt lärande

22 december, 2020

Forskningspropositionen 2020

I mitten av december presenterades regeringens proposition 2020/21:60 Forskning, frihet, framtid – kunskap och innovation för Sverige – regeringens forskningspolitik för åren 2021-2024. Propositionen omfattar frågor om såväl forskning och innovation som högre utbildning och innehåller flera delar som TCO både efterfrågat och välkomnar.

Omställning och utbildning

Gå till TCO bloggar

TCO play

01:02:15

06 november, 2020

Vi som jobbade hemma - Webbinarium om arbetsmiljö och distansarbete

Del två i TCO:s serie webbinarier om arbetsmiljö under Corona. Det sista kan du anmäla dig till vi länken: https://www.trippus.net/TCO_webbinarium_arbetsmiljo Coronapandemin har påverkat hur vi lever och hur vi arbetar. Många har bytt skrivbordet på kontoret mot köksbordet hemmavid. Distansarbetet kan ge oss en bättre balans mellan jobb och privatliv, men också orsaka stress och att man arbetar för mycket. Det är både intressant och nödvändigt att följa de långsiktiga konsekvenserna. Hur har arbetsmiljön sett ut för dem som har jobbat hemma under coronapandemin? Vilka arbetsmiljöregler gäller vid hemmaarbete? Hur bör man göra för att klara det fysiskt och psykiskt? Vilka lärdomar kan vi dra inför det fortsatta arbetet under pandemin och inför framtiden? Och hur kommer det att bli när vi går tillbaka till jobbet? Medverkande Therese Svanström, ordförande TCO Gisela Bäcklander, arbetslivs- och organisationsforskare Martine Syrjänen Stålberg, arbetsmiljöexpert Unionen Martina Saar, utredare på Fackförbundet ST med ansvar för arbetsmiljöfrågor Ann-Therése Enarsson, vd för TCO:s och TCO-förbundens tankesmedja Futurion Moderator: Johanna Palmström Vill du veta mer om de andra seminarierna, läs mer här: https://www.tco.se/nyheter-och-debatt/Nyheter/2020/hur-paverkas-arbetsmiljon-av-coronapandemin/ Vill du veta mer om hur TCO arbetar med arbetsmiljöfrågan, läs mer här: https://www.tco.se/tco-tycker/Arbetsmarknad/Arbetsmiljo/

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Rapporter

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.