12 månaders provanställning skulle göra det svårare för TCO-förbundens medlemmar att byta jobb

TCObloggar 2014-09-01

Alliansens valmanifest, vilket presenterades idag, innehåller ett förslag som rör arbetsrätten:

"Vi vill förlänga provanställningstiden från 6 till 12 månader".

Det är bra att det finns möjlighet att provanställa. Att en tillsvidareanställning kan inledas med en prövoperiod är fullt rimligt. Att förlänga maxgränsen för provanställning från sex till 12 månader kan låta som en liten förändringar, men i praktiken skulle den få stora konsekvenser.

Provanställning regleras i 6 § Lagen om anställningsskydd:

Avtal får även träffas om tidsbegränsad provanställning, om prövotiden är högst sex månader.
Vill inte arbetsgivaren eller arbetstagaren att anställningen skall fortsätta efter det att prövotiden har löpt ut, skall besked om detta lämnas till motparten senast vid prövotidens utgång. Görs inte detta, övergår provanställningen i en tillsvidareanställning.
Om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång.

Som framgår i sista stycket kan en provanställning alltså sägas upp närsomhelst, utan att arbetsgivaren måste motivera varför och utan att arbetstagaren kan få uppsägning prövad rättsligt. Samma sak gäller arbetsgivarens beslut att inte låta provanställningen övergå i en tillsvidareanställning. (Beslutet får dock inte strida mot diskrimineringslagen.)  Det gör provanställning till den allra mest osäkra anställningsformen och ger arbetstagaren en mycket svag position gentemot arbetsgivaren under provanställningstiden.

Vidare finns det inte något krav på att arbetsgivaren ska ha objektivt godtagbara skäl för att pröva arbetstagaren, och det är t.ex. som regel inte möjligt att i domstol överpröva det större eller mindre behov av en provanställning som kan anses föreligga i en viss situation. Även personer med lång erfarenhet av yrket och arbetsuppgifterna hos den aktuella arbetsgivaren kan alltså provanställas.

Att förlänga den längsta tillåtna tiden för provanställning är problematiskt av tre skäl:

1. Långa provanställningar kan missbrukas

Tanken med provanställningar är att de ska fungera som en prövoperiod i början av en tillsvidareanställning. Om arbetsgivaren är nöjd med arbetstagarens prestationer under de första sex månaderna övergår provanställningen automatiskt i en tillsvidareanställning. Det finns ingen officiell statistik över provanställningar, men om det fanns det skulle den sannolikt visa att den stora majoriteten provanställningar övergår i en tillsvidareanställning.

Om möjligheten att provanställa förlängs från sex till 12 månader ökar dock risken för att provanställningar används i situationer där arbetsgivaren inte har för avsikt att tillsvidareanställa. Att provanställa någon blir då ett för arbetsgivaren attraktiv alternativ till andra tidsbegränsade anställningar. En tidsbegränsad anställning på t ex 9 månader enligt 5§ Lagen om anställningsskydd (allmän visstidsanställning, vikariat, säsongsanställning) kan nämligen inte sägas upp förrän de 9 månaderna löpt ut.* En provanställning däremot kan sägas upp när som helst utan krav på saklig grund. Provanställningar på upp till 12 månader skulle därför kunna missbrukas av mindre nogräknade arbetsgivare för att skaffa sig en otrygg och lätt utbytbar arbetsstyrka som av rädsla för att bli av med jobbet eller i hopp om att få övergå i en tillsvidareanställning fogar sig i övertid, gränslöst arbete, stress och dålig arbetsmiljö.

2. Långa provanställningar kan göra det svårare för TCO-förbundens medlemmar att byta jobb

Det är inte bara unga eller nyinträdda på arbetsmarknaden som provanställs. En snabb sökning på ”provanställning” i Arbetsförmedlingens platsbank visar att även många kvalificerade jobb som riktar sig till människor med erfarenhet ofta inleds med en provanställning. Det gäller jobb som lärare, kurator, servicetekniker, HR-specialist, controller, planerare och psykolog. I de fall provanställningstidens längd är utskriven är den påfallande ofta just de 6 månader som lagstiftningen tillåter. Bland TCO-förbundens medlemmar är det alltså inte ovanligt att ett nytt jobb, även i senare skeden i karriären, inleds med en provanställning. Det är heller inte ovanligt att den tidigare arbetsgivaren medger en tjänstledighet som i praktiken motsvarar prövotiden på det nya arbetet. Den typen av arrangemang gör att fler vågar ta steget och prova ett nytt jobb, vilket är något som är bra, såväl för individen som för arbetsmarknadens funktionssätt. Att erfarna personer byter jobb är också ett sätt som kunskap och erfarenheter sprids mellan företag i samma eller närliggande branscher.

Om lagstiftningen ändras så att den längsta tillåtna tiden för provanställning blir 12 månader finns en risk att fler tvekar att byta jobb. En kortare period av osäkerhet i samband med ett jobbyte kan nog de flesta acceptera, men ett helt år på prov utan anställningsskydd är länge för den som har familj och bostadslån. Risken är också stor att tidigare arbetsgivare inte kommer att vara lika villiga att ge tjänstledigheter om de ska vara så långa som ett år.

Det finns givetvis ingenting som tvingar arbetsgivare att utnyttja fulla tiden, men som framgår av annonserna i platsbanken så har den i lagen längsta tillåtna tiden en tendens att bli norm.

3. Förvärrar Sveriges brott mot EU-rätten

Att förlänga den längsta tillåtna tiden för provanställning skulle dessutom ytterligare förvärra Sveriges pågående brott mot EUs visstidsdirektiv. Om tidsgränsen förlängs skulle det vara möjligt för en arbetsgivare att under samma femårsperiod ha en arbetstagare anställd två år på allmän visstidsanställning, två år på vikariat, ett år på provanställning och en obegränsad tid på säsongsanställning. Då summan av tiden i de olika anställningsformerna är längre än ramtiden på fem år är det uppenbart att det då ännu mindre än i dag skulle finnas något effektivt skydd mot missbruk av upprepade visstidsanställningar. Redan idag finns det 65 000 människor som har varit visstidsanställda fem år eller mer hos samma arbetsgivare. De borde blir färre, inte fler.

EU-kommissionen ska det närmaste månaderna besluta om den ska väcka talan mot Sverige i EU-domstolen. Att införa 12 månaders provanställning skulle ytterligare försämra Sveriges position.

Kollektivavtal en bättre modell

Ett argument som ibland används för längre provanställningar är att det inte i alla yrken är möjligt att se vad en person går för på bara sex månader. Utan att ge mig in i debatten om huruvida det finns sådana yrken eller inte så kan jag konstatera att om det finns det så har vi i svensk arbetsrätt ett alldeles utmärkt instrument för att hantera detta: kollektivavtal. I de branscher där längre provanställningar behövs kan arbetsmarknadens parter komma överens om detta. En eller ett par branschers särskilda behov kan därmed hanteras utan att det skapar osäkerhet och negativa effekter på resten av arbetsmarknaden. Så fungerar den svenska modell som i stort sett alla politiska partier säger sig vilja värna.

Ett annat försvar för förlängda provanställningar är att de kan vara ett sätt för unga eller nyanlända invandrare med begränsad erfarenhet av den svenska arbetsmarknaden att få in en fot. Men även i det fallet är det bästa alternativet att reglera detta i kollektivavtal, särskilt som det ofta krävs mer än bara en lång provperiod för att arbetsgivare ska anställa de unga och nyanlända invandrare ska få fotfäste på arbetsmarknad, till exempel utbildning och ekonomiska stöd. Så fungerar till exempel de yrkesintroduktionsanställningar som är ett av huvudnumren i regeringens politik för fler jobb. Att öka möjligheterna till provanställning skulle paradoxalt nog kunna minska arbetsgivarnas intresse för yrkesintroduktionsanställningar.

Att förlänga den längsta tillåtna provanställningstiden från sex till 12 månader skapar fler problem än det löser och de problem som det är tänkt att lösa finns det bättre lösningar på.

Faktum är att inte ens näringslivets tankesmedja Timbro tycker att det är ett bra förslag.

Värt att notera är också att förslaget inte fanns med när Alliansen dagen innan valmanifestet presenterade programmet ”300 000 nya jobb – 24 förslag för att göra ett bra Sverige bättre”. Man kan undra varför. Var det en sista-minuten-ändring i förhandlingarna mellan partierna? Eller är det så att man inser att det inte ger några jobb att försämra tryggheten för arbetstagarna?

Förslaget att förlänga provanställning från 6 till 12 månader var uppe även i 2010 års valrörelse. Lyckligtvis gjorde Alliansregeringen inte verklighet av det. En bidragande orsak är sannolikt det ovan nämnda fördragsbrottsärendet som EU-kommissionen efter TCO:s anmälan driver mot Sverige. Det yttre rättsliga trycket har försvårat för de som vill urholka anställningsskyddet ytterligare.

Samhällspolitisk chef

Vårbudgeten: kraftfullare förslag kring vidareutbildning behövs

Kompetensförsörjning måste sättas högt upp på den ekonomisk-politiska dagordningen, kommenterar Therese Svanström regeringens vårbudget. 

Läs mer

Debatt

Förslaget till nya arbetsmiljöregler fyller inte sitt syfte

TCO har en i grunden positiv inställning till Arbetsmiljöverkets arbete med att uppdatera regelverket på arbetsmiljöområdet och göra det mer användarvänligt. Men förutsättningen är att det sker med erkännande av skyddsombudens roll och betydelsen av samverkan på arbetsplatsen. Skyddsnivån får inte heller försämras. Dessvärre lever Arbetsmiljöverkets förslag inte upp till våra förväntningar. Det skriver TCO:s jurist Lise Donovan i en debattartikel i tidningen Publikt.

Nyheter

Kvinnorna är förlorarna i pandemin

Kvinnorna är de största förlorarna i pandemin, säger TCO:s ordförande i en djupgående nära intervju i Dagens industri Weekend.

Pressmeddelanden

Therese Svanström vald till vice ordförande för Folksam Sak

Försäkringsbolaget Folksam består av de två ömsesidiga bolagen Folksam Sak och Folksam Liv samt ett antal dotterbolag. På torsdagen valdes TCO:s ordförande Therese Svanström till ny ledamot i styrelsen för Folksam Sak.

Debatt

Visst behövs det en återhämtningsplan

Det pågår en debatt just nu huruvida det är bra eller dåligt med gemensam återhämtningsfond för EU. Vi befinner oss just nu mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden och svaret borde vara självklart- vi behöver en återhämtningsplan som leder till en snabb återhämtning.

Nyheter

Fler TCO-medlemmar riskerar långtidsarbetslöshet i krisens spår

Krisen på arbetsmarknaden slår hårt med TCO-förbundens medlemmar. Antalet långtidsarbetslösa har ökat tydligt under året. – Självklart är vi oroliga. För att möta det här måste vi satsa ännu mer på utbildnings- och omställningsinsatser, säger Therese Svanström, ordförande för TCO.

Pressmeddelanden

TCO om vårbudgeten: Sätt kompetensförsörjningen högt upp på den ekonomisk-politiska dagordningen!

Nu hade vi behövt se kraftfullare förslag kring vidareutbildning och kompetensförsörjning. Det säger Therese Svanström, ordförande TCO, i en kommentar till regeringens ekonomiska vårproposition som presenterades idag.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

01 april, 2021

Vi håller i och håller ut även denna påsk

Drygt ett år har gått sedan Folkhälsomyndigheten rekommenderade hemifrånjobb för oss som kan. Den 16 mars efter lunch var vi många, på många arbetsplatser, som gick hem och vi har sedan dess jobbat hemifrån i stor utsträckning. För de flesta har det funkat bra. Men det har också varit svårt att sätta gränser mellan arbete och fritid. När går man hem från jobbet liksom? Och samarbetet med kollegorna är saknat – många upplever stor brist på samtal och dialog.

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

15 april, 2021

Så åstadkommer vi ett stabilt pensionssystem

Pensionssystemet ska vara stabilt och det ska inte vara lätt att höja pensionsavgifterna, utan initiativet behöver komma från pensionsgruppen, som måste vara överens om genomförandet. Men nu har varningsklockorna ringt i flera år och alltfler etablerade aktörer har visat på kalkyler som ger anledning till oro och att en höjning av avgiften behövs.

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

01 april, 2021

Reformförslag vill vi se i våpen

Många extra ändringsbudgetar har det blivit det senaste året, mycket krishantering, stödåtgärder ibland hellre fort än helt rätt. Nu är det dags höja blicken och börja arbeta med ekonomiska reformer för omställning och utveckling, för fler och bättre jobb och för stabila planeringsförutsättningar för välfärden.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, EU

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

31 mars, 2021

OSA-föreskriften fyller 5 år - hur går vi vidare?

För fem år sedan firade vi stort på TCO. Efter många års idogt arbete fick vi ett erkännande av tjänstemännens problem och risker i arbetsmiljön.

Arbetsmiljö

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

31 mars, 2021

ISF utredningsskyldighet

Inspektionen för socialförsäkringen visar i rapporten Försäkringskassans utredningsskyldighet (Rapport 2021:3) att det finns tydliga brister i hur Försäkringskassan uppfyller utredningsskyldigheten i ärenden som rör ansökan om sjukpenning i början av sjukperioden, bedömning av rätt till sjukpenning vid dag 180 och ärenden som rör ansökan om aktivitetsersättning. Sett till samtliga slags ärenden uppfyller inte Försäkringskassan utredningsskyldigheten i 11 procent av ärendena och det finns förbättringsbehov i ytterligare 37 procent. 52 procent av ärendena är väl utredda. TCO känner igen de brister som framkommer i rapporten. För att komma till rätta med dem behövs en bättre samverkan mellan Försäkringskassan och hälso- och sjukvården, en stabilare och uthålligare politisk styrning och en tydligare och mer ändamålsenlig lagstiftning.

Therese Svanström - Ordförande TCO

26 mars, 2021

Dags för tjänstemännens revansch

Idag fredag 26 mars släpptes Demokratirådets rapport om polarisering i Sverige i form av debattartikel och seminarium. I rapporten beskrivs ett antal olika sätt att mäta polariseringsgraden i partisystemet, riksdagen, medierna och bland medborgare. Tyngdpunkten ligger på förekomsten av ideologisk polarisering bland några av demokratins viktigaste aktörer: medborgare, partier, förtroendevalda och medier.

Om TCO

Gå till TCO bloggar

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Läs vidare

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.