Visst spelar klasstorlek roll för skolresultaten

TCObloggar 2014-03-03

Vad är viktigast för att lyfta den svenska skolan efter PISA-raset? Lyssnar man till det svenska folket är mindre klasser det avgjort viktigaste. Detta synsätt har dock kritiserats av bland annat OECDs Pisa-ansvarige Andreas Schleicher, som menar att i valet mellan mindre klasser och bra lärare är det viktigare att satsa på bra lärare. Och det är klart; bra lärare är viktigt. Problemet är bara att forskningen tydligt visar att så är även klasstorlek. Väldigt viktigt faktiskt.

I en alldeles ny sammanställning av forskningsläget, ”Does Class Size Matter?”, från amerikanska National Education Policy Center, summerar man kunskapsläget så här:  

”The academic literature on the impact of class size and finds that class size is an important determinant of a variety of student outcomes, ranging from test scores to broader life outcomes. Smaller classes are particularly effective at raising achievement levels of low-income and minority children.  Policymakers should carefully weigh the efficacy of class-size policy against other potential uses of funds. While lower class size has a demonstrable cost, it may prove the more cost-effective policy overall.”

I en rapport från Vita Huset (White House Report, 2012),“Investing in Our Future: Returning Teachers to the Classroom”, sammanfattar man läget så här.

“Substantial evidence exists that smaller class sizes – especially in the early years– produce better outcomes for students.”

I studien Experimental Evidence on the Effect of Childhood Investment on Postsecondary Attainment and Degree Completion”, konstateras följande:

“… attending a small class increases the rate of college attendance, with the largest positive impact on black and poor students.  Among those students with the lowest predicted probability of attending college, a small class increased rate of college attendance by 11 percentage points.”

Rapporten “Input and student achievement: An analysis of Latina/o – serving urban elementary schools” ger tydliga belägg för att klasstorlek även spelar särskild roll för läsförståelse och matematik:

“Most powerful predictor of changes in reading and math in all models was decreasing the student teacher ratio…”

Slutligen studien ”Långsiktiga effekter av mindre klasser” där en av de viktigaste slutsatserna är:

”Mindre klasser förbättrar elevernas kognitiva och icke-kognitiva förmågor… löneeffekterna är tillräckligt stora för att intäkterna ska överstiga de direkta kostnaderna av klasstorleksminskningen”.

Så summa summarum. Bra lärare är centralt för bra skolresultat. Mindre klasser kommer att kräva fler bra lärare. Men mindre klasser de första åren i skolan är värt pengarna.

Det här löser inte problemen, politiker

I överenskommelsen mellan S, C, L och MP finns två besked som är högt prioriterade för TCO-medlemmarna, men att man vill förändra las är inte det som behövs för att förändra arbetsmarknaden, skriver Eva Nordmark på Aftonbladet Debatt.

Läs mer här

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välständ. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Läs mer här

Arbetsrätten är inte ett av Sveriges stora problem

Arbetsrätten är inte ett av Sveriges stora problem. Istället bör den politiska diskussion handla om reformer som rör andra områden som: ubildning, jämställdhet, pension, kompetensförsörjning, skolan, klimatet och skattereform, skriver Eva Nordmark på Aftonbladet Debatt.

Läs mer här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund