Sjunkande utgifter för socialförsäkringarna ger utrymme för reformer

TCObloggar 2019-06-25

Försäkringskassan har idag presenterat Socialförsäkringen i siffror 2019 som innehåller uppgifter om antalet försäkrade, mottagare och kostnader för de olika socialförsäkringarna under 2018. Noterbart är att utgifterna för socialförsäkringarna som andel av BNP är lägst på 35 år och att antalet personer som fick rätt till sjukersättning är det lägsta sedan sjukersättning infördes 2003. Det tycks med andra ord finnas utrymme för reformer!

Socialförsäkringen i siffror 2019 innehåller uppgifter om antalet potentiella och faktiska mottagare av olika socialförsäkringsförmåner och hur detta har utvecklats över tid. Det kan noteras att de totala utgifterna för socialförsäkringarna minskade under 2018 – främst på grund av minskad assistansersättning och få personer som fick beviljad sjukersättning. Faktum är att antalet personer som fick nybeviljad sjukersättning är det lägsta sedan sjukersättning infördes som ersättningsform 2003 (dvs förtidspension blev sjukersättning).

Under 2018 var också utgifterna för socialförsäkringarna som andel av BNP den lägsta på 35 år -  4,7 procent. Detta i sin tur förklaras av att utgifterna för socialförsäkringsförmåner vid sjukdom- eller funktionsnedsättning har minskat som andel av BNP. Från omkring 7 procent 1989 till under 3 procent 2018. Övriga förmåner, såsom de för familjer och barn och andra förmåner, har över tid legat relativt stabilt på 2 respektive 0,5 procent av BNP.   

Det kan tyckas svårt att vara emot att utgifterna för socialförsäkringarna minskar. Minskade utgifter för socialförsäkringarna borde väl innebära mer pengar till annat som är minst lika viktigt?

Det är lätt att resonera så – och en hel del politiker och medborgare gör säkert det också. Men man får inte glömma bort varför vi har socialförsäkringar – och här tänker jag främst på sjukförsäkringen som kompenserar inkomstbortfall för de som blir sjuka och inte kan arbeta. Syftet med sjukförsäkringen är att ge människor möjlighet att genom att betala in premier till en försäkring (om än i form av avstått löneutrymme som betalas in till försäkringen genom egen – och arbetsgivaravgifterna) skaffa sig inkomsttrygghet om de skulle bli sjuka och inte kan arbeta. Sjukförsäkringen innehåller också stöd och hjälp att komma tillbaka till arbetet genom rehabilitering och andra stödåtgärder (sedan tillkommer skyldigheter för andra aktörer såsom arbetsgivare och hälso- och sjukvården).

Istället för att titta på prislappen bör vi därför i första hand fråga oss om socialförsäkringarna fyller sin uppgift och gör det som vi vill att de ska göra? När det gäller sjukförsäkringen finns det idag påtagliga brister som gör att sjukförsäkringen inte fyller sin uppgift. Flera TCO-förbund möter medlemmar som inte får någon sjukpenning beviljad då kommunikationen mellan hälso- och sjukvården inte fungerar. De möter medlemmar som förlorar sin sjukpenning efter ett halvårs sjukskrivning då Försäkringskassan bedömer att de har arbetsförmåga mot arbete som är normalt förekommande på arbetsmarknaden – även om nu inte Försäkringskassan kan ge exempel på konkreta arbeten som nu är så vanligt förekommande. Många medlemmar som blir sjukskrivna får inte heller stöd och hjälp att komma tillbaka till sitt arbete då Försäkringskassan brister i sitt stöd eller arbetsgivarna inte förmår ta sitt ansvar för rehabilitering – ofta också det på grund av bristande stöd men ibland även på grund av bristande vilja.

När det gäller sjukersättningen, som ger en försörjning till dem som har en stadigvarande nedsättning av arbetsförmågan på grund av sjukdom, är det många som idag inte får rätt till sjukersättning på grund av regelverket. Ett problem är att arbetsförmågan också prövas mot subventionerade arbeten och arbeten inom Samhall – och detta även om sådant arbete inte är direkt tillgängligt för den försäkrade. Kriterierna för att en funktionsnedsättning ska vara ”stadigvarande” är också hårda. Svårigheten att få rätt till sjukersättning drabbar främst äldre som har få år kvar i arbetslivet och där en omställning till annat arbete genom omskolning skulle ta längre tid än vad som återstår i arbetslivet.     
           
TCO vill för det första göra det lättare att för de som behöver det att få rätt till sjukersättning. Här har också Försäkringskassan vänt sig till regeringen med förslag på förändringar i regelverket för att underlätta främst för äldre att få rätt till sjukersättning. Förslaget bereds för närvarande inom socialdepartementet och TCO har lyft fram att det måste bli rimligare villkor kring rätten till sjukersättning. 

När det gäller sjukförsäkringen och ersättning i form av sjukpenning har TCO:s ordförande Eva Nordmark nyligen tillsammans med LO:s och Saco:s ordföranden efterfrågat en tydligare lagstiftning och regelverk kring Försäkringskassans bedömningar av arbetsförmågan mot normalt förekommande arbete genom att Försäkringskassan ges en skyldighet att ange vilket arbete det gäller när Försäkringskassan bedömer att den försäkrade har arbetsförmåga mot sådant arbete.
  
TCO har också ställt sig positiv till det delbetänkande som utredningen En trygg sjukförsäkring med människan i centrum (dir 2018:26) lämnad i januari i år med förslag som skulle öka möjligheterna för sjukskrivna att komma tillbaka till sitt arbete eller till ett arbete där deras kompetens och erfarenhet kan tas tillvara – något som TCO har efterfrågat och drivit länge.

TCO har även länge efterfrågat ett höjt tak inom sjukförsäkringen – idag är taket inom sjukförsäkringen 8 prisbasbelopp som motsvarar en månadslön på 31 000 kr brutto. Det innebär att den som blir sjukskriven får ut ca 16 800 kr i månaden (om man räknar på en kommunalskatt på 30 procent). Samtidigt har 56 procent av samtliga heltidsarbetande en månadslön över taket på 8 prisbasbelopp, och 60 procent av de heltidsarbetande tjänstemännen har en inkomst över taket. För en allt större grupp går sjukpenning från sjukförsäkringen mot att vara en grundersättning, vilket på sikt riskerar att leda till en minskad vilja hos de som har en inkomst som ligger mycket högre än taket att vara med att betala för den allmänna sjukförsäkringen. Här vill TCO se en höjning av taket inom den allmänna sjukförsäkringen i första hand till 10 prisbasbelopp, vilket skulle innebära att 68 procent av de heltidsarbetande skulle ha en inkomst som ligger under taket i sjukförsäkringen (och 64 procent av de heltidsarbetande tjänstemännen).
    
Att utgifterna för socialförsäkringarna sjunker och är lägst på länge är en sak. Men det säger inte så mycket om hur socialförsäkringarna fungerar eller inte fungerar. Som har diskuterats finns det många brister som måste rättas till för att socialförsäkringarna – och kanske främst sjukförsäkringen – ska fylla sina syften. Det siffrorna för 2018 däremot visar är att det rimligen borde finnas ekonomiskt utrymme för reformer. Även sådana som åtminstone på kortare sikt innebär en ökning av utgifterna. Men för att få fungerande socialförsäkringar kan det vara mer än värt att ta dessa kostnader.
Utredare välfärdsfrågor

Det behövs en kompetens- och omställningspolitik för hela landet

TCO presenterar Jobbkartan, ny interaktiv statisk över hur arbetsmarknaden förändras

Läs mer och ta del av jobbkartan

Framtidens politik kräver kompromisser

Därför ordnar TCO kompromisskampen i Almedalen. Årets kamp är avgjord. Vi sände den live.

Se sändningen i efterhand här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund