Ja till samverkan men tveksam till finansiell samordning

TCObloggar 2019-04-15

TCO har lämnat in remissvar på betänkandet Samspel för hälsa – finansiell samordning mellan hälso- och sjukvården och sjukförsäkringen (SOU 2018:80) från Utredningen om finansiell samordning mellan hälso- och sjukvård och sjukförsäkring. TCO delar utredningens uppfattning att det är av stor vikt att minska sjukfrånvaron och att hälso- och sjukvården spelar en central roll i detta arbete. Emellertid är TCO starkt tveksam till utredningens förslag. Istället menar TCO att befintliga projekt och samverkansformer i första hand bör utvärderas och utvecklas vidare.

Utredningen om finansiell samordning mellan hälso- och sjukvården och sjukförsäkringen föreslår i sitt slutbetänkande Samspel för hälsa – finansiell samordning mellan hälso- och sjukvården och sjukförsäkringen (SOU 2018:80) att dagens sjukskrivningsmiljard – som regleras i avtal mellan staten och Sveriges kommuner och landsting och som innehåller konkreta satsningar för att stärka hälso- och sjukvårdens roll i sjukskrivningsprocessen – ersätts av en ny finansiell samordning mellan hälso- och sjukvården och sjukförsäkringen.

I korthet går den finansiella samordningen ut på att landstingen får ett statligt bidrag som blir högre ju lägre landstingets sjukfrånvarokostnad är. Sjukfrånvarokostnaderna utgår från den kostnad som genereras av dag 1-90 i sjukskrivningsfallen. För att ta hänsyn till förutsättningarna inom de olika landstingen beräknas ett ”referensfält” inom vilket sjukfrånvarokostnaderna varierar och som bestäms av hur sjukfrånvarokostnaderna har sett ut historiskt. Om sjukfrånvarokostnaderna ligger på den nedre gränsen för referensfältet får landstinget det maximalt bidrag, och om sjukfrånvarokostnaderna ligger på den övre gränsen får landstingen inget bidrag alls.

Tanken är att den finansiella samordningen ska ge hälso- och sjukvården och landstingen incitament att vidta åtgärder för att hälso- och sjukvården på ett bättre sätt än idag ska bidra till att få ned sjukskrivningskostnaderna. Vilka åtgärder som är lämpliga lämnas helt till de enskilda landstingen att bestämma – och landstingen behöver inte heller redovisa hur de använt det bidrag de får.  
 
Att hälso- och sjukvården har en mycket viktig roll att spela i sjukskrivningsprocessen och för att de som blir sjuka snabbt ska kunna komma tillbaka till sitt arbete är obestridligt. Men av flera skäl är utredningens förslag inte rätt väg att gå. 
Som utredningen konstaterar har förväntningarna och synpunkterna på utredningens uppdrag och dess eventuella resultat sett mycket olika ut bland olika intressenter (s. 28). På det möte som utredningen höll med olika parter påpekade TCO att sjukfrånvarons utveckling i betydande utsträckning bestäms av faktorer som ligger utanför hälso- och sjukvårdens kontroll, såsom hur arbetsgivare konkret på sina arbetsplatser arbetar med det förebyggande arbetsmiljöarbetet och med arbetsanpassning och rehabilitering av sjukskrivna medarbetare och hur Försäkringskassan prioriterar avstämningsmöten och kontakter med arbetsgivare och arbetsförmedling osv. Utredningen noterar själv att i vilken mån hälso- och sjukvården kan förbättra arbetet med sjukskrivningar i betydande utsträckning är beroende av hur andra aktörer lever upp till de kvalitetskrav som kan ställas på dem (s. 181). Det kan därför ifrågasättas om hälso- och sjukvården i tillräcklig omfattning kan göra den skillnad när det gäller en stabil och hållbar sjukförsäkring som utredningen utan närmare förklaring förutsätter (ss 28f).  
  
Utredningen säger sig också ha lagt ned ett arbete på att ”ge exempel på teman och komponenter inom ramen för hälso- och sjukvårdens potentiella aktionsradie som borde kunna utvecklas” (s. 28). I kapitel 7 konkretiserar utredningen detta genom en rad rekommendationerna som bland annat rör sjukskrivningsprocessen och hälso- och sjukvårdens försäkringsmedicinska ansvar i relation till sjukförsäkringen (s. 183).
Men när mer specifika områden pekas ut, såsom tidsbrist eller informationsutbyte och samverkan mellan hälso- och sjukvården och Försäkringskassan, noterar utredningen oftast att det redan pågår arbeten med att förbättra hälso- och sjukvårdens hantering. Utredningen är visserligen också tydlig med att ambitionen är att den finansiella samordningen utformas på ett sätt som undviker detaljstyrning av vårdens insatser (s. 181). Men snarare än att införa ett nytt system för finansiell samordning där den konkreta påverkan på hälso- och sjukvårdens agerande är oklar, vore det bättre att i första hand låta pågående utvecklings- och samverkansprojekt fortgå och utvärderas innan ytterligare former för samverkan prövas. Den föreslagna finansiella samordningen är också tänkt att ersätta sjukskrivningsmiljarden (ss. 118, 130), trots att utredningen själv konstaterar att evidens talar för att sjukskrivningsmiljarden har haft effekt på sjukfrånvaron (s. 79). Varför inte istället utveckla sjukskrivningsmiljarden som nu utgör en etablerad form för samverkan som har fyllts med konkret innehåll?

Det finns också en överhängande risk att förslagen resulterar i att hälso- och sjukvården blir mer restriktiv med sjukskrivning även när sjukskrivning är medicinskt motiverat. Som TCO visar i rapporten Friskt jobbat – allt att vinna går är många tjänstemän sjuknärvarande på sina arbeten –och kvinnor i högre utsträckning än män. Forskning har pekat på risken att minskad sjukfrånvaro kan resultera i ökad sjuknärvaro, vilket i sin tur kan ytterligare konsekvenser för hälsa och sjukfrånvaro. Sådana effekter måste utredas innan en finansiell samordning kan vara aktuell.

Till sist har inte utredningen diskuterat eventuella konsekvenser för dem som arbetar inom hälso- och sjukvården och påverkan på arbetsmiljön (se tex s. 240).  Detta kan hänga ihop med att utredningen inte konkretiserar vilka slags åtgärder den finansiella samordningen är tänkt att stimulera och därmed vad konkret hälso- och sjukvården kan göra annorlunda. Även om samordningen säkerligen kan leda till åtgärder som påverkar arbetsmiljön inom hälso- och sjukvården positivt behövs det en fördjupad analys kring detta innan ett införande av finansiell samordning kan vara aktuellt.  

Sammantaget leder detta till att TCO avstyrker utredningens förslag. Om ni vill läsa TCO:s hela remissvar hittar ni det på TCO:s hemsida.
Utredare välfärdsfrågor

Bra att Las-utredningens förslag läggs åt sidan

Las-utredningen är ett mörkt kapitel i den svenska arbetsmarknadsmodellens historia som aldrig borde ha skrivits, säger Therese Svanström.

Läs mer

Debatt

Parterna har löst las-problemet, Löfven

Remisstiden för den så kallade las-utredningen löper ut på måndag. Vi har två huvudsakliga invändningar mot att utredningen överhuvudtaget tillsattes, skriver Therese Svanström på Aftonbladet.se

Nyheter

Checklista - Tänk på det här när ni går tillbaka till arbetsplatsen

Till Skyddsombudens dag den 21 oktober 2020 har TCO och TCO-förbundens arbetsmiljönätverk tillsammans tagit fram en checklista för skyddsombud och arbetsmiljöombud. Checklistan innehåller råd och stöd inför återgång till arbetsplatsen för dem som har jobbat hemifrån under pandemin.

Pressmeddelanden

Välkommet besked att Las-utredningens förslag läggs åt sidan

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark meddelade under torsdagsförmiddagen att regeringen avser att gå vidare med parternas lösningar och inte den så kallade Las-utredningens förslag. TCO välkomnar beskedet.

Debatt

Ge a-kassa till studenter som söker jobb

Ge arbetssökande studenter en rimlig möjlighet att avsluta sina studier och samtidigt söka jobb. Högre utbildning måste uppmuntras. Därför vil lvi se att a-kassan moderniseras på så sätt att den som slutfört eftergymnasiala studier ska få chansen att under några månader och med en grundersättning söka jobb som man har skaffat sig utbildning för, skriver TCO tillsammans med SFS i UNT.

Nyheter

Det här vill vi se i regeringens nya arbetsmiljöstrategi

Regeringens arbetsmiljöstrategi löper ut vid årsskiftet. Strategin innehåller regeringens prioriteringar på arbetsmiljöområdet de kommande åren. TCO vill särskilt betona att arbetsmiljöarbetet endast fungerar i samverkan mellan arbetsgivare och skyddsombud och att många arbetsplatser måste jobba mer med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Pressmeddelanden

Tummen ned för EU:s lagförslag om minimilöner

EU-kommissionen presenterade idag ett direktivförslag om minimilöner. Förslaget är inte lika långtgående som befarats, men bedömningen är fortfarande att det nya förslaget riskerar att allvarligt skada partsmodellen om det genomförs. TCO uppmanar Sveriges regering att agera kraftfullt i EU för att förhindra lagförslaget.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

09 oktober, 2020

Kompromisskampen 2020

I onsdags var det äntligen dags igen! Då gjorde Sveriges ungdomsförbund för femte året i rad upp i Kompromisskampen. Normalt sett sker det i Almedalen men vi, som så många andra, fick ställa om.

Partsmodellen

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

29 oktober, 2020

omsättningsstöd välkomnas

Arbetsmarknaden är fortsatt tuff för många just nu och för egenföretagare som förlorat uppdrag och kunder när pandemin slog till är behovet av stöd fortsatt stort. Jättebra att ett krisstöd ska införas även för dem som driver enskild firma men kravet på minsta omsättning måste sänkas och tidigare sjuk- och föräldraledighet räknas in.

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

28 oktober, 2020

EU-förslaget om minimilöner är mycket problematiskt

Tidigare idag presenterade EU-kommissionen ett förslag till direktiv om minimilöner, där man har försökt göra undantag för den svenska partsmodellen. Borde vi inte vara nöjda då? Nej, för fortfarande kvarstår de grundproblem som parterna i Sverige länge varnat för. Och dessutom saknar EU rätt att lagstifta i frågor som rör lön. Så arbetet fortsätter för att förhindra ett EU-direktiv, samtidigt som vi driver på för en rad andra åtgärder som kan stärka kollektivavtalens roll runt om i Europa.

Maria Ahrengart - Nationalekonom

28 oktober, 2020

Inkomstvillkor för ny arbetslöshetsförsäkring behöver justeras!

Nu har remisstiden snart gått ut för utredningen som haft i uppdrag att ge förslag till ett nytt regelverk för arbetslöshetsförsäkringen, SOU 2020:37. En av de allra största förändringarna som föreslås är att försäkringen ska utgå från ett inkomstvillkor istället för ett arbetsvillkor. TCO är för denna förändring men tycker att den föreslagna nivån för inkomstvillkoret är för hög.

A-kassan

Sofia Råsmar - EU-jurist

16 oktober, 2020

Europeiska arbetsmyndigheten (ELA) fyller 1 år!

Europeiska arbetsmyndigheten fyller 1 år idag, det är värt att uppmärksammas. Myndigheten slog upp portarna den 16 oktober 2019 i Bratislava (eller nåja myndigheten startade åtminstone officiellt sitt arbete då och så snart läget i omvärlden tillåter ska den finnas på plats fysiskt i Bratislava).

EU

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

12 oktober, 2020

Premiepensionens insättningsgaranti

Pensionsmyndighetens arbete med att minimera skadorna för pensionsspararna efter fondbolagsskandalerna ger resultat. Samtidigt ökar kontrollen av fonderna och förvalsalternativet görs om. Men spararna kan ändå vara betjänta av en insättningsgaranti.

Trygghetssystem, Pension

Gå till TCO bloggar

Seminarier och event

5 November

Torsdag 5 november 11:00 - 12:00 |

Vi som jobbade hemma

Coronapandemin har påverkat hur vi lever och hur vi arbetar. Många har bytt skrivbordet på kontoret mot köksbordet hemmavid. Distansarbetet kan ge oss en bättre balans mellan jobb och privatliv, men också orsaka stress och att man arbetar för mycket. Det är både intressant och nödvändigt att följa de långsiktiga konsekvenserna.

Läs mer Anmäl dig här så får du en länk till livesändningen!

Se alla event

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Rapporter

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.