Bra förslag för en bättre balans mellan trygghet och omställning i sjukförsäkringen

TCObloggar 2020-02-01

I fredags presenterades betänkandet En begriplig och trygg sjukförsäkring med plats för rehabilitering. Utredningen tillsattes efter stark kritik mot bristande rättssäkerhet och många avslag i sjukförsäkringen – bland annat från TCO. Det är därför glädjande att utredningen presenterar förslag som stärker rättssäkerheten och underlättar rehabilitering så att fler som blir sjuka kan återgå till sitt arbete där deras kompetens och erfarenhet kan tas tillvara. Förslagen är ett första steg mot en bättre balans mellan standardtrygghet och omställning i den allmänna sjukförsäkringen.

Claes Jansson, utredare i utredningen En trygg sjukförsäkring med människan i centrum, presenterade i fredags betänkandet En begriplig och trygg sjukförsäkring med plats för rehabilitering. Utredningen tillsattes efter stark kritik – inte minst från TCO och andra fackliga organisationer – mot bristande rättssäkerhet och otydliga (för att inte säga obegripliga) beslut om avslag vid dag 180 då de sjukskrivnas arbetsförmåga prövas mot hela arbetsmarknaden. I många fall blev det avslag på fortsatt sjukpenning trots att rehabilitering pågick och den sjukskrivne var på väg tillbaka till sitt arbete.

När det gäller bedömningen av arbetsförmåga mot normalt förekommande arbete föreslår utredningen att Försäkringskassan får en lagstadgad skyldighet att ange inom vilket yrkesområde med normalt förekommande arbeten den försäkrade bedöms ha arbetsförmåga för. En sådan ordning har starkt efterfrågats av TCO, LO och Saco tillsammans med LO-TCO Rättsskydd. Erfarenheten från såväl TCO-förbunden som de andra centralorganisationernas förbund är att Försäkringskassan i många fall vid avslag på sjukpenning i generella termer hänvisar till fiktiva arbeten som inte finns på arbetsmarknaden – exempelvis arbete som är ”hemarbete”. Yrkesområden anges utifrån Svensk standard för yrkesklassificering (SSYK), där arbetsmarknadens parter föreslås bidra med aktuell kunskap om vilka krav som ställs inom olika yrkesområden.

Att Försäkringskassan anger inom vilket yrkesområde den försäkrade bedöms ha arbetsförmåga är en förutsättning för att den försäkrade ska kunna avgöra om Försäkringskassans beslut är rimligt givet kraven inom yrkesområdet och den enskildes förutsättningar – vilket stärker rättssäkerheten. Därtill ger det en vägledning till den enskilde hur han eller hon kan gå vidare vid ett avslag, och en vägledning till andra aktörer och myndigheter som då träder in och stöttar den enskilde – exempelvis Arbetsförmedlingen. En sådan skyldighet ger också bättre förutsättningar för Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan att nå samstämmighet i sina bedömningar och förhindra att människor blir för friska för att vara sjuka men för sjuka för att vara friska och söka jobb.

Samtidigt kommer utredningens förslag ställa krav på Försäkringskassan att utreda om den försäkrade har arbetsförmåga för arbeten inom olika yrkesgrupper – något utredningen ägnar mycket diskussion till att lyfta fram och problematisera. Inte minst diskuteras utformning och utveckling och förvaltning av det så kallade referensmaterialet som tagits fram av Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan – och även representanter från fack och arbetsgivare även om deras deltagande tycks ha varit mer ad hoc. Referensmaterialet innehåller redogörelser för hur tolerant arbeten inom olika yrkesgrupper är för olika slags funktionsnedsättningar. Materialet ger en utgångspunkt och stöd för Försäkringskassans utredning om den försäkrade har arbetsförmåga för ett normalt förekommande arbete, och möjliggör för Försäkringskassan att ange vilket arbete som är normalt förekommande det bedöms att den försäkrade har arbetsförmåga för. På så vis blir besluten begripliga och tydliga för den försäkrade, och rättssäkerheten stärks.
  
Utredningen föreslår också förändringar av villkoren för undantag från prövningen av arbetsförmågan mot normalt förekommande arbete vid dag 180 i sjukperioden (Se TCO:s tidigare kommentar kring detta här). Villkoren är idag stränga, och dessutom är s.k. diffusa diagnoser undantagna vilket i princip innebär att undantagsregeln inte gäller för de som blir sjukskrivna på grund av psykisk ohälsa. Konsekvensen blir att många som är på väg tillbaka till sitt ordinarie arbete förlorar sin sjukpenning och tvingas söka annat arbete – trots att förutsättningarna för att gå tillbaka till det ordinarie arbetet är betydligt bättre än att hitta ett nytt arbete hos en annan arbetsgivare.  

Med utredningens förslag kommer fler få prövningen av arbetsförmåga uppskjuten när det finns möjlighet att fullfölja pågående rehabilitering och stegvist återgå till det ordinarie arbete. Därtill föreslår utredningen att huruvida undantagsregeln kan användas ska avgöras utifrån omständigheterna i de enskilda fallen och inte om den diagnos som ligger till grund för sjukskrivningen är ”diffus” eller inte. 

Utredningen presenterar också förslag kring prövning av arbetsförmåga för äldre som har kort tid kvar i arbetslivet och kring rehabiliteringspenning där den som får detta inte ska få sin arbetsförmåga inte prövad mot normalt förekommande arbete. Särskilt det senare förslaget innebär att fler kan fullfölja rehabilitering och återgå till sitt arbete. Men också, som utredningen understryker, att Försäkringskassan i större utsträckning kan bevilja rehabiliteringspenning och initiera tidiga rehabiliteringsinsatser. Det innebär också att rehabiliteringspenningen inte längre följer tidsgränserna i rehabiliteringskedjan. 

Utredningens förslag kan sättas in i ett större sammanhang. 1997 skedde en medicinsk renodling av sjukförsäkringen genom att möjligheten att ta hänsyn till andra faktorer än medicinska vid bedömningen av arbetsförmåga minskades. Rehabiliteringskedjans införande 2008 innebar ytterligare fokus  på återgång i arbete och att snabbt ta tillvara arbetsförmågan. Att rätt till ersättning från sjukförsäkringen utgår från att den försäkrades arbetsförmåga är nedsatt på grund av sjukdom håller nog de flesta med om är helt rimligt, liksom att det finns ekonomiska incitament för återgång i arbete och tydliga krav på den enskilde att ta tillvara sin arbetsförmåga. Men det måste finnas en rimlig balans mellan att kunna återfå den arbetsförmåga man hade innan man blev sjuk och använda den arbetsförmåga som finns kvar när man är i sjukförsäkringen. Som TCO:s sjukförsäkringspolitiska program uttrycker det är sjukförsäkringen en försäkring både för standardtrygghet och för omställning och det måste finnas en balans mellan dessa.

Balansen mellan standardtrygghet och omställning kan tas som utgångspunkt för att bemöta eller problematisera det särskilda yttrandet från sakkunnige från Finansdepartementet, Valter Lindmark. Lindmark skriver att (1) det inte är tillräckligt belagt att förslagen skulle lösa de problem som identifierats, (2) att förslagen leder till ”ett avsteg från den inom sjukförsäkringen grundläggande principen att människors arbetsförmåga ska tas tillvara när så är möjligt” (s. 231), och (3) att förslagen saknar tillfredsställande finansiering.

När det gäller (1) kan det konstateras att samtliga fackliga centralorganisationer tidigare har efterfrågat förslag i den riktning som nu presenteras, och detta just utifrån det slags problem som utredningen identifierar och diskuterar. Martin Linder, ordförande i fackförbundet Unionen, har också i en nyligen publicerad artikel i Aftonbladet utifrån konkreta exempel från deras medlemmar lyft fram att de välkomnar förslagen och att de kommer göra skillnad för de medlemmar som blir sjukskrivna. Att de organisationer som företräder de som omfattas av försäkringen, och som far illa när sjukförsäkringen brister, har efterfrågat och välkomnar förslagen torde så gott som något vara ett starkt stöd för att förslagen leder utvecklingen i rätt riktning mot de effekter som avses. Vilka effekter förslagen sedan faktiskt får, i enskilda beslut och på en strukturell nivå, beror på en rad olika faktorer - inte minst hur förslagen tolkas av handläggare inom ramen för existerande handläggarpraxis, hur det nya regelverket tolkas inom olika myndighetsstrukturer och i domstol och i den politiska debatten. Detta gäller å andra sidan för alla förslag som innebär någon slags myndighetsutövning.    

När det gäller (2) tycker jag att invändningen bygger på en felaktig syn på sjukförsäkringen. Sjukförsäkringen är i första hand en försäkring för standardtrygghet. Därför utgår den från inkomstbortfallsprincipen (eller borde göra det) – den som blir sjuk ska inte av ekonomiska skäl behöva lägga som hela sitt liv utan kunna koncentrera sig på att bli frisk. I standardtryggheten innebär också att den sjukskrivne ges rimlig möjlighet att återfå sin arbetsförmåga och komma tillbaka till sitt gamla jobb eller gå till ett liknande jobb där kompetens och erfarenhet kan tas tillvara. En stor del av vår identitet och levnadsstandard beror på vilket slags arbete vi utför och identifierar oss med, inte bara på inkomsten. Men om det inte är möjligt att gå tillbaka till ordinarie eller liknande arbete måste den sjukskrivne ställa om till annat arbete – och då prövas den arbetsförmåga som individen har kvar mot normalt förekommande arbete. Det centrala är en balans mellan standardtrygghet och omställning – att sjukförsäkringen syftar till att så fort det är möjligt ta tillvara den arbetsförmåga som finsn kvar innebär ett alltför ensidigt fokus på omställning. Det är också ett slöseri med humankapital och kompetens, och något som motverkar individens vilja att investera i kompetens och söka sig till kvalificerade arbeten.

När det gäller (3) kan det konstateras att utredningen presenterar resonemang och överväganden kring kostnader för förslagen utifrån dagens och de regelverk som föreslås. Som utredare Claes Jansson påpekade när utredningen presenterades, framstår de beräknade kostnaderna på 300 miljoner kronor /år som acceptabla. Det kan också jämföras med det utgående överföringsbeloppet, som när det gäller sjukpenning och rehabilitering var 1,27 miljarder enligt Försäkringskassans anslagsredovisning för 2018. Sedan tillkommer förstås de samhällsekonomiska kostnaderna och vinsterna från förslagen. Även om dessa är svårare att räkna på tyder mycket på att de torde vara åtminstone oförändrade – dvs att förslagen är kostnadsneutrala.

Utredningens förslag är ett första steg mot en bättre och mer rimlig balans mellan standardtrygghet och omställning i sjukförsäkringen. Detta är också en förutsättning för legitimiteten i  sjukförsäkringen och det allmänna trygghetssystemen.
Utredare välfärdsfrågor

Vi har väntat länge nog på en bättre sjukförsäkring

Istället för att neka sjuka människor sjukpenning med hänvisning till fiktiva arbeten borde alla inblandade aktörer arbeta för att sjuka människor ges bästa möjliga rehabilitering, skriver vi i Expressen. 

Läs debattartikeln

Debatt

Vi har väntat länge nog på en bättre sjukförsäkring

I stället för att neka sjuka människor sjukpenning med hänvisning till fiktiva arbeten borde alla inblandade aktörer arbeta för att sjuka människor ges bästa möjliga rehabilitering. 3,5 miljoner löntagare förutsätter nu att regeringen respekterar riksdagsmajoriteten och lägger fram en proposition på riksdagens bord, skriver Therese Svanström, tillsammans med Susanna Gideonsson och Göran Arrius i Expressen.

Nyheter

RUT-avdrag för äldre är ingen bra idé

Nyligen presenterades förslag om att utvidga RUT-tjänsterna specifikt mot de äldre. Det är ett behjärtansvärt initiativ men bör inte genomföras. Det skulle leda till att man undergräver RUT:s legitimitet och kan knappast ge någon större mernytta till de äldre.

Pressmeddelanden

Välkommet besked att Las-utredningens förslag läggs åt sidan

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark meddelade under torsdagsförmiddagen att regeringen avser att gå vidare med parternas lösningar och inte den så kallade Las-utredningens förslag. TCO välkomnar beskedet.

Debatt

Det här bör ingå i nästa stimulanspaket

Pandemin har stor inverkan på människors liv och på ekonomin. Stimulanserna, i tillägg till krisåtgärder som korttidspermittering och omsättningsstöd, bör utformas så att de både upprätthåller efterfrågan i ekonomin och underlättar den strukturomvandling som pågår, skriver företrädare för Forum för Omställning, Susanne Ackum, Göran Arrius, Marcus Wallenberg, Therese Svanström med flera.

Nyheter

Öppet brev till regeringen om EU-direktiv om minimilöner

Arbetsmarknadens parter är helt eniga om att minimilönedirektivet utgör ett allvarligt hot mot vår svenska kollektivavtalsmodell. Regeringens agerande i frågan har inte varit tillräckligt kraftfullt så i ett öppet brev till statsministern och arbetsmarknadsministern framför man nu sina förväntningar.

Pressmeddelanden

Tummen ned för EU:s lagförslag om minimilöner

EU-kommissionen presenterade idag ett direktivförslag om minimilöner. Förslaget är inte lika långtgående som befarats, men bedömningen är fortfarande att det nya förslaget riskerar att allvarligt skada partsmodellen om det genomförs. TCO uppmanar Sveriges regering att agera kraftfullt i EU för att förhindra lagförslaget.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

15 januari, 2021

Låt 2021 präglas av hövlighet, modet att vara osäker och viljan till kompromiss!

Lite ledighet och vila ger för min del alltid upphov till tankar och insikter. Och förstås också när stora saker sker i omvärlden, vilket ju händer just nu på flera sätt.

Om TCO

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

15 januari, 2021

Brexitavtalet - en julklapp värd att hålla koll på

Lagom till Kalle Anka på julafton kom en rejäl och ändå lite oväntad julklapp. Mot alla odds lyckades EU och Storbritannien förhandla fram ett nytt handelsavtal. Handeln blir krångligare än idag, men för svenska jobb är det viktigt med ett avtal på plats. Samtidigt finns en oro för att reglerna som ska hindra oschyst konkurrens inte går tillräckligt långt.

Elin Bergkvist - Chef, arbetsliv och ekonomi

14 januari, 2021

Regleringsbrev sätter agendan

Regeringen har nyligen fattat beslut om regleringsbrev till de statliga myndigheterna för 2021. För TCO är regleringsbreven ett viktigt instrument att bevaka då de ger tydliga signaler om nästa års politiska prioriteringar. Hur ser regeringens insatser ut inom TCO:s prioriterade frågor?

Arbetsmarknad, Arbetsmiljö, Omställning och utbildning

Håkan Gustavsson - Utredare ekonomi och arbetsliv

12 januari, 2021

Är arbetsmarknadspolitiken anpassad för de nya grupper som riskerar att bli långtidsarbetslösa?

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden och antalet personer som är eller riskerar att bli långtidsarbetslösa har ökat kraftigt. Samtidigt finns allt fler med både utbildning och färsk arbetslivserfarenhet bland de inskrivna på Arbetsförmedlingen. Av dessa är många medlemmar i TCO-förbundens a-kassor. Ju längre tid pandemin fortsätter att påverka arbetsmarknaden desto större blir risken att även dessa grupper blir långtidsarbetslösa, vilket vore mycket allvarligt. Frågan om arbetsmarknadspolitiken är anpassad för detta är fortfarande obesvarad.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, Omställning och utbildning

Therese Svanström - Ordförande TCO

22 december, 2020

En julhälsning i Coronatider

Ett annorlunda år är till ända. TCO har spelat en avgörande roll för flera lösningar under året. Nu är vi många som får ledigt, men glöm inte att tänka på de som arbetar, ofta i frontlinjen mot pandemin. Tänk på dem och ta ditt ansvar för att minska smittspridningen.

Om TCO

Sofia Hylander - Utredare: Utbildning och livslångt lärande

22 december, 2020

Forskningspropositionen 2020

I mitten av december presenterades regeringens proposition 2020/21:60 Forskning, frihet, framtid – kunskap och innovation för Sverige – regeringens forskningspolitik för åren 2021-2024. Propositionen omfattar frågor om såväl forskning och innovation som högre utbildning och innehåller flera delar som TCO både efterfrågat och välkomnar.

Omställning och utbildning

Gå till TCO bloggar

TCO play

01:02:15

06 november, 2020

Vi som jobbade hemma - Webbinarium om arbetsmiljö och distansarbete

Del två i TCO:s serie webbinarier om arbetsmiljö under Corona. Det sista kan du anmäla dig till vi länken: https://www.trippus.net/TCO_webbinarium_arbetsmiljo Coronapandemin har påverkat hur vi lever och hur vi arbetar. Många har bytt skrivbordet på kontoret mot köksbordet hemmavid. Distansarbetet kan ge oss en bättre balans mellan jobb och privatliv, men också orsaka stress och att man arbetar för mycket. Det är både intressant och nödvändigt att följa de långsiktiga konsekvenserna. Hur har arbetsmiljön sett ut för dem som har jobbat hemma under coronapandemin? Vilka arbetsmiljöregler gäller vid hemmaarbete? Hur bör man göra för att klara det fysiskt och psykiskt? Vilka lärdomar kan vi dra inför det fortsatta arbetet under pandemin och inför framtiden? Och hur kommer det att bli när vi går tillbaka till jobbet? Medverkande Therese Svanström, ordförande TCO Gisela Bäcklander, arbetslivs- och organisationsforskare Martine Syrjänen Stålberg, arbetsmiljöexpert Unionen Martina Saar, utredare på Fackförbundet ST med ansvar för arbetsmiljöfrågor Ann-Therése Enarsson, vd för TCO:s och TCO-förbundens tankesmedja Futurion Moderator: Johanna Palmström Vill du veta mer om de andra seminarierna, läs mer här: https://www.tco.se/nyheter-och-debatt/Nyheter/2020/hur-paverkas-arbetsmiljon-av-coronapandemin/ Vill du veta mer om hur TCO arbetar med arbetsmiljöfrågan, läs mer här: https://www.tco.se/tco-tycker/Arbetsmarknad/Arbetsmiljo/

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Rapporter

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.