Den som väntar på något gott..?

TCObloggar 2018-01-24

Igår frågade jag mig hur länge vi behöver vänta på att socialförsäkringsminister Annika Strandhäll kommer med åtgärder kring sjukförsäkringen. Nu är väntan på ett sätt över, och Strandhäll har hörsammat den allt mer massiva kritik som har rests mot hur sjukförsäkringen fungerar – eller rättare sagt inte har fungerat – genom att först under tisdagskvällen gå ut med en debattartikel i DN där en rad åtgärder presenteras och nu på morgonen lägga ut Åtgärdsprogram 3.0 – Regeringens initiativ för en trygg sjukförsäkring med människan i centrum där det som anges i debattartikeln har preciserats mera.

Kritiken mot sjukförsäkringen är numera välkänd (se också här och här). Alltför många har fått bedömningen att de har arbetsförmåga för arbeten som är normalt förekommande på arbetsmarknaden utan att försäkringskassan i sitt beslut har kunnat precisera vilka slags arbeten det handlar om. Alltför många har också hamnat mellan stolarna och bedömts som för friska för att få sjukpenning av Försäkringskassan samtidigt som de av Arbetsförmedlingen har bedömts vara för sjuka för att arbeta.  Därtill har kommunikationen mellan Försäkringskassan och hälso- och sjukvården fungerat mycket dåligt, och många sjuka har fått uppleva att Försäkringskassan inte tar intyg från den läkare som behandlar dem på allvar.

Regeringen vidtar nu en rad åtgärder varav en del redan finns i Försäkringskassans och andra myndigheters regleringsbrev och andra är nya. För det första tillsätts en utredning som får i uppdrag att se över tillämpningen av begreppet normalt förekommande arbete samt särskilda skäl vid bedömning av arbetsförmåga. För att få resultat redan nu har regeringen också gett Försäkringskassan som mål att vidta åtgärder för att öka förståelsen för sina beslut, de måste vara tydliga och begripliga, och för att ett negativt beslut inte ska komma som en överraskning.

Att regeringen äntligen tar initiativ i detta efter all den kritik som har varit är välkommet. Att se över hur Försäkringskassan använder sig av begreppet ”normalt förekommande arbete” har länge efterfrågats. En sådan översyn borde rimligen innehålla något om hur det kan säkerställas att Försäkringskassan har ett aktuellt underlag om vilka krav på funktioner och förmågor som ställs inom olika yrkesområden, det vill säga det referensmaterial som Arbetsförmedlingen har tagit fram och nyligen har inlett en uppdatering av. Översynen borde också innehålla en diskussion kring när ett arbete kan anses vara ”normalt förekommande” på arbetsmarknaden.  Att de försäkrade måste kunna förstå Försäkringskassans beslut borde vara en självklarhet, liksom att de försäkrade måste ges tid och möjlighet att reagera på ett negativt beslut.

För det andra ger regeringen ett uppdrag om bättre dialog mellan hälso- och sjukvården och Försäkringskassan. Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen får också ett nolltoleransuppdrag: det måste bli ett slut på att människor faller mellan stolarna. Att ingen försäkrad ska falla mellan Försäkringskassans och Arbetsförmedlingens stolar borde vara en självklarhet. Det måste till en samsyn mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen kring när man har arbetsförmåga som är normalt förekommande på arbetsmarknaden, vilket i sin tur förutsätter en samsyn kring krav på funktioner och förmågor inom olika arbeten och yrkesområden och när et arbete kan anses vara normalt förekommande.

För det tredje tillsätter regeringen en nationell samordnare som ska ha individens och samhällets bästa för ögonen. Samordnaren ska se över individens resa genom sjukförsäkringen, så att hon på allvar hamnar i centrum och se till att det regelverk vi har ger trygghet och ett gott stöd tillbaka till hälsa och jobb. Att tillsätta en samordnare är populärt inom många politikområden. Här är det dock oklart vilka konkreta åtgärder som denna samordnares översyn ska resultera i. I Åtgärdsprogram 3.0 anges att samordnaren ska ”motverka stuprörstänkande” och ”främja dialog mellan aktörerna” för en smidigare sjukskrivningsprocess. Men mycket av detta ligger redan i olika myndigheternas uppdrag med alla skrivningar kring samverkan mellan myndigheter. Ett område för samordnaren kan dock vara just att se över olika myndigheters regelverk och identifiera områden där det är viktigt med en samsyn för att förhindra att folk faller mellan stolarna.

För det fjärde har regeringen dragit igång ett arbete för att analysera sjukersättningen, det som tidigare kallades för förtidspension. Tanken är att rätt man ska vara på rätt plats, samtidigt som den som har sjukersättning också ska kunna få en meningsfull sysselsättning. TCO har länge drivit att det bör vara lättare för de som är mycket långvarigt sjuka och för vilka alla rehabiliteringsmöjligheter har uttömts att få sjukersättning. Det är välkommet att regeringen nu ser över regelverket kring sjukersättning – samtidigt sjukersättning inte ska innebära att alla möjligheter till att komma tillbaka till arbetslivet är borta. Därför är det mycket viktigt att också de med sjukersättning ges möjlighet till meningsfull sysselsättning. Här skulle jag också vilja lyfta att även de med sjukersättning borde kunna pröva på studier på samma sätt som dem med aktivitetsersättning kan göra idag.

Regeringen vill också se över möjligheten till ett skäligt rådrum i SGI-skyddet så att man inte förlorar SIG-skyddet direkt efter avslutad sjukperiod hos Försäkringskassan. Det verkar mycket vettigt – idag inträffar det att sjukskrivna som inte anmäler sig direkt till Arbetsförmedlingen vid avslag på sjukpenning hos Försäkringskassan förlorar sin SGI – och detta trots att man faktiskt och enligt behandlande läkare fortfarande är sjuk eller att man helt enkelt inte hade möjlighet att anmäla sig direkt till Arbetsförmedlingen som arbetssökande. Sedan har det också inträffat att personer som kommer från Försäkringskassan till Arbetsförmedlingen blir inskrivna som ”icke-aktivt arbetssökande” eftersom de fortfarande är sjuka, och då ändå förlorar sin SGI. Om Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är samstämmiga om när en person har arbetsförmåga för arbeten som är normalt förekommande på arbetsmarknaden kan kanske detta undvikas.

Till sist vill regeringen analysera vidare hur sjukförsäkringen ska kunna bli mer flexibel och anpassas utifrån den enskildes förutsättningar genom att tillåta flexibla former av deltidssjukskrivning utifrån vad den enskilde klarar av. Detta välkomnas starkt. Flexibiliteten i sjukförsäkringen kan öka på många olika sätt. Ett sätt är att tillåta deltidssjukskrivning i andra utsträckningar än på 25, 50 och 75 procent. Ett annat sätt är att tillåta att sjukskrivna ger möjlighet att helt vara hemma vissa dagar och arbeta i en viss utsträckning andra dagar. För många som är sjuka kan det dock vara svårt att på förhand veta hur mycket man orkar arbeta, varför det också borde vara möjligt att i efterhand fastställa hur mycket man orkade arbeta under en viss period och då fastställa hur mycket personen ska få i sjukpenning och hur mycket i lön från sin arbetsgivare. Vi får hoppas att regeringen vågar föra en öppen diskussion kring olika sätt på vilka sjukförsäkringen kan bli mer flexibel.

Sammanfattningsvis tar regeringen steg i rätt riktning. Men hur långt det räcker återstår dock att se när de aviserade utredningarna, analyserna och uppdragen har omsatts i regelverk och rutiner som tillämpas av berörda myndigheter och aktörer. På så vis är vår väntan ännu inte helt över – men den som väntar på något gott kan som bekant aldrig vänta för länge. Saken är väl bara den att vi inte riktigt vet vad det vi väntar på smakar.

Sedan kvarstår många problem – framförallt det att dagens rehabiliteringskedja innebär att många sjukskrivna tjänstemän går från sjukskrivning till arbete där de inte kan ta tillvara sin kompetens och erfarenhet. TCO vill därför införa ett till steg i rehabiliteringskedjan där sjukskrivnas arbetsförmåga prövas mot arbeten inom det egna kompetensområdet innan en prövning av sker mot arbeten som är normalt förekommande på arbetsmarknaden.  På så vis kan samhället och de enskilda bättre ta tillvara kompetens och erfarenhet – vilket inte minst är centralt inom många bristyrken där sjukfrånvaron också ofta är högre än i genomsnittet för samtliga yrken.

Utredare välfärdsfrågor

Taket i a-kassan behöver höjas permanent

Bara 3 av 10 får 80 procent av lönen i a-kassa med ordinarie regelverk, men med den tillfälliga höjningen får 6 av 10 80 procentig ersättning. Det är mer rimligt. 

Läs mer

Debatt

Förslaget till nya arbetsmiljöregler fyller inte sitt syfte

TCO har en i grunden positiv inställning till Arbetsmiljöverkets arbete med att uppdatera regelverket på arbetsmiljöområdet och göra det mer användarvänligt. Men förutsättningen är att det sker med erkännande av skyddsombudens roll och betydelsen av samverkan på arbetsplatsen. Skyddsnivån får inte heller försämras. Dessvärre lever Arbetsmiljöverkets förslag inte upp till våra förväntningar. Det skriver TCO:s jurist Lise Donovan i en debattartikel i tidningen Publikt.

Nyheter

Fler TCO-medlemmar riskerar långtidsarbetslöshet i krisens spår

Krisen på arbetsmarknaden slår hårt med TCO-förbundens medlemmar. Antalet långtidsarbetslösa har ökat tydligt under året. – Självklart är vi oroliga. För att möta det här måste vi satsa ännu mer på utbildnings- och omställningsinsatser, säger Therese Svanström, ordförande för TCO.

Pressmeddelanden

Extra satsningar på tjänstemännen i arbetsmarknadspolitiken

Idag togs beslut om att mer EU-medel kan användas till tjänstemännens omställning på arbetsmarknaden. Pandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden. Arbetslösheten har ökat i historiskt snabb takt och därför är förbättrade möjligheter till omställning något som TCO välkomnar.

Debatt

Visst behövs det en återhämtningsplan

Det pågår en debatt just nu huruvida det är bra eller dåligt med gemensam återhämtningsfond för EU. Vi befinner oss just nu mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden och svaret borde vara självklart- vi behöver en återhämtningsplan som leder till en snabb återhämtning.

Nyheter

Pensionsgruppens nya förslag är ett steg i rätt riktning

Den parlamentariska pensionsgruppen har nu kommit överens om hur betänkandet ”Ett upphandlat fondtorg” som presenterades i november 2019 ska införas. TCO välkomnar överenskommelsen. För att skapa ett tryggt system är det viktigt att säkra upp med effektiva former för uppföljning och kontroll av fonderna.

Pressmeddelanden

Vita fläckar på Sveriges utbildningskarta

TCO har kartlagt och jämfört utbildningsmöjligheterna i Sveriges kommuner och presenterar för tredje året i rad ett utbildningsindex som mäter tillgången till högre utbildning över hela landet. Indexet visar på stora regionala skillnader. På topplistan dominerar kommuner i Stockholm-Mälardalen men utbildningsindexet visar också att det fortfarande finns vita fläckar på Sveriges utbildningskarta.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

01 april, 2021

Vi håller i och håller ut även denna påsk

Drygt ett år har gått sedan Folkhälsomyndigheten rekommenderade hemifrånjobb för oss som kan. Den 16 mars efter lunch var vi många, på många arbetsplatser, som gick hem och vi har sedan dess jobbat hemifrån i stor utsträckning. För de flesta har det funkat bra. Men det har också varit svårt att sätta gränser mellan arbete och fritid. När går man hem från jobbet liksom? Och samarbetet med kollegorna är saknat – många upplever stor brist på samtal och dialog.

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

01 april, 2021

Reformförslag vill vi se i våpen

Många extra ändringsbudgetar har det blivit det senaste året, mycket krishantering, stödåtgärder ibland hellre fort än helt rätt. Nu är det dags höja blicken och börja arbeta med ekonomiska reformer för omställning och utveckling, för fler och bättre jobb och för stabila planeringsförutsättningar för välfärden.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, EU

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

31 mars, 2021

OSA-föreskriften fyller 5 år - hur går vi vidare?

För fem år sedan firade vi stort på TCO. Efter många års idogt arbete fick vi ett erkännande av tjänstemännens problem och risker i arbetsmiljön.

Arbetsmiljö

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

31 mars, 2021

ISF utredningsskyldighet

Inspektionen för socialförsäkringen visar i rapporten Försäkringskassans utredningsskyldighet (Rapport 2021:3) att det finns tydliga brister i hur Försäkringskassan uppfyller utredningsskyldigheten i ärenden som rör ansökan om sjukpenning i början av sjukperioden, bedömning av rätt till sjukpenning vid dag 180 och ärenden som rör ansökan om aktivitetsersättning. Sett till samtliga slags ärenden uppfyller inte Försäkringskassan utredningsskyldigheten i 11 procent av ärendena och det finns förbättringsbehov i ytterligare 37 procent. 52 procent av ärendena är väl utredda. TCO känner igen de brister som framkommer i rapporten. För att komma till rätta med dem behövs en bättre samverkan mellan Försäkringskassan och hälso- och sjukvården, en stabilare och uthålligare politisk styrning och en tydligare och mer ändamålsenlig lagstiftning.

Therese Svanström - Ordförande TCO

26 mars, 2021

Dags för tjänstemännens revansch

Idag fredag 26 mars släpptes Demokratirådets rapport om polarisering i Sverige i form av debattartikel och seminarium. I rapporten beskrivs ett antal olika sätt att mäta polariseringsgraden i partisystemet, riksdagen, medierna och bland medborgare. Tyngdpunkten ligger på förekomsten av ideologisk polarisering bland några av demokratins viktigaste aktörer: medborgare, partier, förtroendevalda och medier.

Om TCO

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

23 mars, 2021

Vad innebär höjda pensionsavgifter?

Förra veckan publicerade Dagens Nyheter en ledare om pensionsgruppens diskussioner om hur pensionerna kan höjas. I texten påstås att en höjning av avgifterna enbart skulle komma framtidens och inte dagens pensionärer till godo, vilket förefaller orimligt. Dessutom används begrepp som ”retroaktivitet” och ”pensionsskuld”, som känns malplacerade i diskussionen om det allmänna pensionssystemet.

Trygghetssystem, Pension

Gå till TCO bloggar

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Läs vidare

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.