Kompetenslinje för bättre jobbhopping

TCObloggar 2015-11-18

En del av arbetsmarknaden går som tåget. På en annan del går det trögare. Personer med gymnasial eller eftergymnasial utbildning har i regel små problem. De flesta tas om hand av parternas omställningsorganisationer om man skulle hamna i omställningsläge eller övertalighet. Få går ut i öppen arbetslöshet. Unga människor, som vanligtvis inte har en tillsvidareanställning, hamnar visserligen ofta i arbetslöshet. Men jobbchanserna för unga med minst gymnasieutbildning är goda och arbetslöshetsperioderna blir därför korta.

Kontrasten mot den andra delen av arbetsmarknaden är tydlig. De så kallade utsatta grupperna - ett uttryck som jag ogillar - får det allt svårare. Det gäller de som är funktionshindrade, lågutbildade och - inte minst - de som är födda utanför Europa. Arbetslösheten bland dessa grupper är mycket hög och - vad värre är - den övergår allt oftare i långtidsarbetslöshet. Många har helt enkelt aldrig kommit in på arbetsmarknaden på ett första jobb.

Att den statliga arbetsmarknadspolitiken har kommit att fokusera på de utsatta grupperna är inte märkligt med tanke på de stora problemen. En outtalad arbetsfördelning har etablerats, där Arbetsförmedlingens sköter de svåra fallen medan arbetsmarknadens parter, på grundval av omställningsavtalen, sköter omställningen för de som har jobb. Det är en rimlig ordning idag, men bär knappast för morgondagen.

Den statliga arbetsmarknadspolitiken måste i framtiden kunna erbjuda relevanta insatser även för de välutbildade som blir arbetslösa. Det finns nämligen anledning att anta att den gruppen kommer att öka. Det finns tre skäl för det.

För det första så ökar andelen utbildade som andel av befolkningen i arbetsför ålder. 1990 hade tio procent av åldersgruppen 20-64 år en eftergymnasial utbildning som var längre än tre år. 2013 hade andelen ökat till 22 procent. Idag har nästan hälften av den åldersgruppen en kortare eller längre gymnasieutbildning. Det finns ingen anledning att tro att andelen välutbildade kommer att minska. Bakom utvecklingen ligger ökade kunskapskrav i produktionen.

För det andra finns det skäl att anta att omvandlingen av industri- och tjänsteverksamheter kommer att gå allt fortare och slå igenom på bredare front. En del kallar det digitalisering, automatisering och robotisering och hanterar fenomenet som om det plötsligt dök upp i våras. I själva verket har utvecklingen pågått under lång tid. Det nya är omfattningen, hastigheten och att nya sektorer av produktionen påverkas. Ambivalensen kring fenomenet skriver min kollega Kristina Lovén Seldén intressant om här.

För det tredje så finns en gräns för hur mycket av omställningen som omställningsorganisationerna kommer att klara av på ett lyckosamt sätt. När allt fler välutbildade hamnar i omställningsläge allt oftare så måste insatserna öka. Det ställer ökade krav på finansieringen av verksamheten, en finansiering som ytterst hämtas från arbetstagarnas löneutrymme. Den höjning av taket i a-kassan som skedde tidigare i höstas innebär att statsmakten återtar en del av kostnaderna för omställning. Det kommer dock inte att räcka på sikt, eftersom lönerna ökar kontinuerligt. Till det kommer önskemål om att omställningsinsatser skall kunna erbjudas även till sjukskriva, inom ramen för återgång till arbete. Med nuvarande utveckling av sjukfrånvaron innebär det ytterligare utmaningar och finansieringsbehov.

Det finns således goda skäl att anta att den allt snabbare omställningen på arbetsmarknaden kommer att ge ett ökat inflöde av välutbildade till den statliga arbetsmarknadspolitiken. Idag är det uppenbart att Arbetsförmedlingen inte ser det som en uppgift att svara för omställningsinsatser för dessa grupper. Få av TCO:s medlemsförbund ser Arbetsförmedlingen som en relevant aktör för de medlemmar som blivit arbetslösa. Arbetsförmedlingen är den svaga länken i den kedja som gör jobbhoppingen möjlig.

Det duger idag, men inte i morgon. För att bli en relevant aktör för välutbildade i omställningsläge måste den statliga arbetsmarknadspolitiken få ett kompetens- och utbildningsfokus. En redovisningsekonom som blivit utdigitaliserad ska inte erbjudas en praktikplats som redovisningsekonom, utan en kompletterande eftergymnasial utbildning som möjliggör mer avancerade arbetsuppgifter.

Men det finns uppenbara problem med att få till stånd detta i dag. Arbetsmarknadspolitiken fungerar inte särskilt väl med framförallt den högre utbildningen. Lärosätena är hårt trängda och ges inte tillräckliga incitament att utveckla kurser som svarar upp mot omställningsbehoven. Många yrkesverksamma kunde tidigare läsa kortare kurser på halvfart och kvällstid. Dessa kurser får ofta stryka på foten som en konsekvens av främst resurstilldelningssystemet. Till en del gäller det att utforma lämpliga regler för denna uppgift, till exempel när det gäller uppdragsutbildningar. Vidare är det svårt att med nuvarande regler för studiefinansiering och arbetslöshetsersättningar få till stånd en situation där det är reellt möjligt för arbetslösa välutbildade att kompetensutveckla sig.

Framtidsagendan för arbetsmarknadspolitiken rymmer alltså åtskilligt. Det centrala är att den bygger på en kompetenslinje. Utifrån det är uppgiften att utforma lämpliga regler för de olika verksamheter och system som är involverade och driva fram samverkan mellan aktörer på arbetsmarknaden, inom arbetsmarknadspolitiken och inom utbildningspolitiken.

A-kasseexpert

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Läs mer här

Vi behöver en ny skattereform bland annat för utjämningssystemet

Med bara månader kvar till valet är det dags för politiker att sätta frågan om att reformera det kommunala utjämningssystemet högt upp på agendan för att hela Sverige ska leva. Vi behöver en ny skattereform.

Läs mer här

TCO söker en kvalificerad jurist

Vill du vara med och utveckla TCO till en ännu bättre påverkansorganisation gentemot beslutsfattare i Sverige och EU? Vi söker en kvalificerad jurist till vårt team Europa och juridik. Sista ansökningsdag är 28 maj.

Läs mer här

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Läs mer här
25 maj 2018

Nya möjligheter till samverkan i arbetslivet

Anmäl dig här
4 juni 2018

Livslångt lärande i en föränderlig värld – så säkrar vi omställning, konkurrenskraft och kompetensförsörjning!

Anmäl dig här
5 juni 2018

What’s the point? – om användbarhet i högre utbildning

Anmäl dig här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund