Hög tid för förbud mot att begära utdrag ur belastningsregistret

TCObloggar 2019-04-29


I dag överlämnar Utredningen om belastningsregisterkontroll i arbetslivet sitt betänkande. Utredningen har haft i uppdrag att reda ut de sista utestående frågorna för vad som ska gälla för utdrag ur brottsregistret i vissa branscher, bland annat inom Kriminalvården, Ekobrottsmyndigheten och Åklagarmyndigheten.

Sedan 2014 finns det ett färdigt lagstiftningsförslag från Utredningen om registerutdrag i arbetslivet (SOU 2014:48) med ett generellt förbud mot att begära utdrag ur belastningsregistret som bara legat och väntat på att bli behandlat.  

Men nu måste denna fråga vara färdigutredd och regeringen bör därför genast ta tag i saken och komma med ett lagförslag för hela arbetsmarknaden.

Men varför behövs det ett allmänt förbud för arbetsgivare att begära utdrag ur belastningsregistret?

Jo, vi ser en utveckling mot att allt fler arbetsgivare kräver att arbetssökanden ska kunna visa upp ett helt blankt utdrag ur belastningsregistret för att få ett jobb. I en del fall kan det vara klart motiverat att viss brottslighet kommer till arbetsgivarens kännedom, men i de flesta fall innebär denna möjlighet för arbetsgivaren att dugliga personer sorteras bort av helt ovidkommande skäl och dessutom drabbas av en kränkning av den personliga integriteten.

TCO:s grundinställning är att en person som gjort sig skyldig till brottslighet och sedan avtjänat sitt straff ska kunna verka och arbeta i samhället under samma förutsättningar som alla andra. Att kunna få och behålla ett arbete bidrar dessutom på ett positivt sätt till en bättre återgång och anpassning till det vanliga livet.

TCO anser att det är lagstiftarens uppgift att ge goda förutsättningar för personer att i första hand bli bedömda utifrån sina yrkesmässiga och personliga meriter och att minska risken för att arbetssökanden utesluts i rekryteringsprocessen enbart på grund av ett brottsligt förflutet.

Redan i dag finns det lagstiftning som gör att det för vissa jobb finns en uttrycklig rätt för arbetsgivare att kräva ett utdrag, men då gäller det sådan brottslighet som ansetts högrelevant för just det arbetet.

Det gäller till exempel de som ska jobba med barn. Det kan absolut vara olämpligt för en person som utsatt ett barn för grov misshandel eller sexuella övergrepp att arbeta med barn. Det är därför rimligt att arbetsgivaren har rätt att få se ett registerutdrag och bli medveten om sådan brottslighet redan vid anställningstillfället så att man kan ta hänsyn till detta vid en eventuell anställning och vidta nödvändiga åtgärder för att förhindra att sådan brottlighet upprepas. Men en person som dömts för misshandel kan förmodligen utan några större problem arbeta som till exempel städare på ett kontor och därför behövs ett generellt förbud mot att begära registerutdrag.  

Det är också olämpligt att en person som har stulit eller förskingrat medel ska arbeta på en bank och hantera pengar. Men det innebär förmodligen inte några som helst problem för en sådan person att arbeta i receptionen på en bank eller att arbeta med barn på ett dagis.

Som lagstiftningen ser ut i dag finns det inga hinder för arbetsgivare att kräva registerutdrag och inte heller att låta dess innehåll påverka anställningsbeslutet, oavsett om brottsligheten är relevant för arbetet eller inte. Det innebär oftast att de som har begått något brott som återfinns i belastningsregistret antingen avstår från att söka arbete där krav ställs på utdrag eller tar tillbaka sin jobbansökan när arbetsgivaren efterfrågar ett sådant utdrag.

TCO ser därför att det finns ett behov av lagstiftning på det här området. Det är en enorm obalans mellan arbetsgivarnas rätt att kräva utdrag och den kräkning det innebär för den arbetssökande att få frågan och dessutom aldrig ha en möjlighet att säga nej, i vart fall inte om man vill få jobbet som man sökt.

Det politiska tryck som finns på det här området handlar numera snarare om strängare straff än om större respekt för den personliga integriteten och förståelse för hur en tidigare dömd kan integreras i samhället. Rättsområdet är tyvärr dessutom ganska snårigt och det kan därför vara frestande för regeringen att avstå från att göra något. Det skulle dock vara mycket olyckligt om regeringen inte går vidare med lagstiftning på detta område.  

Regeringen måste försöka se skogen för alla träd. Den riktigt stora och viktiga frågan är att etablera en huvudregel med ett förbud mot att arbetsgivare slentrianmässigt kräver utdrag ur belastningsregistret. Sedan är det självklart nödvändigt att ha en begränsad lagstiftning där man tillåter arbetsgivare i vissa branscher och för viss brottslighet att kräva registerutdrag.

Våra förväntningar på regeringen att agera är stora!

Jurist/tf. teamchef för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund