Antiklimax om brittiskt förslag att begränsa strejkrätten

TCObloggar 2016-06-07

I gårkväll var det då dags för den viktiga diskussionen om konvention 87 och Storbritannien, angående de begränsningar av strejkrätten som nyligen beslutats av det brittiska parlamentet.

Det fanns stora förhoppningar på det applikationskommittén skulle avhandla och vad diskussionen skulle leda fram till. Så när kvällslugnet hade lagt sig och många konferensdeltagare redan hade gett upp för dagen och gått hem (dock inte vi från EU och det brittiska samväldet) så började det. Det nästan darrade av förväntan, och kanske lite fruktan, i luften i sammanträdessalen.

Efter en sansad, saklig och bra diskussion, som pågick i några timmar, så kan jag sammanfattningsvis säga att jag inte har så stora förväntningar på de slutsatser som kommer att presenteras på torsdag. Det kommer med all sannolikhet att vara " the ILO-way", alltså inga stora och dramatiska ställningstaganden, utan förmodligen några små och försiktiga steg, förhoppningsvis i rätt riktning.

Det finns en rad mycket upprörande delar i den nya brittiska lagstiftningen. Förutom lagstiftning om fackens inre angelägenheter, till exempel om hur facken internt ska fatta beslut för att det ska bli en laglig strejk, så har man också upphävt förbudet att ersätta dem som strejkar med inhyrd personal.

Bortsett från själva huvudfrågan om hur mycket man egentligen kan begränsa strejkrätten utan att man urvattnar den så mycket att man i praktiken utplånar den, gjordes en del formella invändningar från arbetsgivarsidan som jag tror slutsatserna kommer att landa i. Det handlar till exempel om att det underlag som expertkommittén och vi hade att ta ställning till var ett tidigare förslag som inte längre är aktuellt och att den lagstiftning som nu faktiskt ÄR beslutad ännu inte trätt i kraft utan kräver ytterligare ett beslut av regeringen. Applikationskommittén ska ju titta på applikationen, alltså tillämpningen, och inte på ännu icke gällande lagstiftning. Man kan tycka att detta var en billig undanflykt som man inte ska bry sig om, men det bör man nog för även spelregler är viktiga att hålla sig till.

Det som är positivt är att diskussionen om den beslutade lagstiftningen ändå ägde rum och att den brittiska regeringen deltog och att även en stor del av västvärldens regeringar var närvarande.

Jag tror alltså inte att vi kommer att få ett svar på själva huvudfrågan på torsdag, men jag tycker ändå att vi har nått en framgång i det att vi kunde diskutera en så känslig fråga för ILO som strejkrätten utan att det spårade ur i osakligheter och otidigheter. Och det är i sig ett steg i rätt riktning. Förhoppningsvis besinnar sig den brittiska regeringen nu och avstår från att fatta beslut om ikraftträdande av denna kontroversiella lagstiftning efter att ha fått "världens" ögon på sig efter gårdagens diskussion. Om inte, så får frågan tas upp igen inom ILO.

 

Jurist/tf. teamchef för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

Den svenska partsmodellen

Hur fack och arbetsgivarorganisationer tillsammans kommer överens om de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Läs mer och se våra filmer

Staten måste ta ett större ansvar för att rusta upp trygghetssystemen!

Vad säger politiken om ansvarsfördelningen mellan stat och arbetsmarknadens parter? Välkommen till analys och samtal tisdag 22 oktober

Läs mer och anmäl dig här

Att gå från lön till studiemedel innebär stora kostnader!

Det krävs en högre ersättningsnivå än den som ges inom dagens studiemedel för att yrkesverksamma ska kunna vidareutbilda sig

Läs mer i rapporten

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund