Vad hände med det flexibla lärandet och hur klarar vi kompetensförsörjningen i framtiden?

TCObloggar 2015-07-01

En av de största utmaningarna för kommuner utanför de större städerna är rekrytera kvalificerad arbetskraft. Det blir alltmer vanligt att unga som flyttar för att utbilda sig, inte återvänder till hemorten. Regioner riskerar utarmas. Med mer flexibla möjligheter till lärande och kompetensutveckling finns förutsättningar för en jämnare fördelning och mer likvärdiga resurser för kompetensutveckling i Sverige. För omkring tio år sedan fanns frågan på den politiska dagordningen med planer på en utbyggnad av internetbaserad distansutbildning. Men vad hände med de planerna? Och hur ser framtidsplanerna ut?

Jag deltog i ett panelsamtal med titeln ”Vad hände med det flexibla lärandet”, arrangerat av Nitus (Nätverket för internetbaserat lärande) och Sverd (Svenska riksorganisationen för distansutbildning). Övriga deltagare i panelen var, Lena Hallengren (s), Maria Stockhaus (m), Mia Liljestrand, Svenskt Näringsliv och Anders Söderholm, rektor Mittuniversitetet.

Paneldeltagarna var ense om behovet av utbildad arbetskraft nu och i framtiden och att det krävs satsningar för att säkra den långsiktiga kompetensförsörjningen. Men medan politikerna gärna vill framhålla vikten av satsningar genom hela utbildningssystemet poängterar TCO, i rapporten ”Ny kunskap för nya jobb”, behoven av eftergymnasial vidareutbildning för yrkesverksamma.

Vår granskning av närmare 300 000 utbildningar i högskolan och yrkeshögskolan under perioden 2008/2009-2014/2015 visar att de eftergymnasiala utbildningarna är dåligt anpassade för den som vill komplettera sin tidigare utbildning. Bara en liten del av platserna är tillgängliga för dem som inte vill välja ett längre program och utbudet av kurser på deltid, distans eller kvällar är ändå mindre. Utvecklingen går dessutom åt fel håll.

Flera av frågeställarna i publiken hade erfarenhet av att exempelvis distansutbildningarna, som kan passa yrkesverksamma, blir ”styvmoderligt” behandlade vid resurstilldelningen och att dessa utbildningar helt felaktigt förväntas vara billigare för att det är på distans.

För att komma till rätta med bristerna och vända utvecklingen, föreslår TCO ett omställningsuppdrag till utbildningsväsendet, att högskola och yrkeshögskola byggs ut med kortare utbildningar anpassade för yrkesverksamma och yrkesverksammas behov och villkor beaktas vid resurstilldelning och utvärdering.

Utredare pensionsfrågor, statistiker

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet!

Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar

Läs mer

Är du nyfiken på vad EU betyder för svensk ekonomi?

Svensk ekonomi är beroende av EU. Värdet av vår export av varor och tjänster utgör och står för halva vår BNP-tillväxt och 70 procent av exporten går till EU:s inre marknad

Läs mer

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden?

Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.

Läs mer

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund