En ny skattereform – men varför?

TCObloggar 2015-06-11

Som ett led i att svara på den frågan höll TCO i förmiddags ett seminarium på temat. Medverkade gjorde Erik Åsbrink och Bengt Westerberg i ett samtal kring hur det såg ut, hur förutsättningarna skapades för genomförandet av ”århundradets skattereform”. Linda Nordlund (LUF) och Ellinor Persson (SSU) berättade hur de jobbade fram ett gemensamt förslag till ”Skattereform för århundradet som kom sen” och frågorna kommenterades sedan av professor Lars Calmfors, Aftonbladets politiska redaktör Karin Pettersson och TCOs chefekonom Göran Zettergren.

För den som missade kan seminariet att ses i efterhand på tco.se.

Drygt 25 år sedan har gått sedan 90/91 års skattereform genomfördes. Över 500, kanske 600 olika förändringar, stora som små, har gjorts sedan dess.

Under dessa dryga 25 år har vi fått stora förändringar i omvärlden, stora tekniska förändringar och stora förändringar i den svenska ekonomins funktionssätt.

För drygt 25 år sedan höll Berlinmuren på att falla men det nya Europa var inte synligt. EU hade 12 medlemmar och Sverige var inte en av dem. Kinabilden var ett cyklande folk som tillverkade plastleksaker. En mobiltelefon, t ex Ericsson Hotline, vägde 5 kilo och Televerket hade monopol. Den höga inflationen betalade av huslånen och Internet var ett helt okänt fenomen.

TCO, som en framtidsinriktad organisation, kan aldrig se en skattereform baseras på att klockan vrids tillbaka till 1989. Skattesystemets uppgift är huvudsakligen att ta in de pengar som behövs till välfärdstjänster, transfereringar, investeringar etc och göra det på ett sätt som går så bra ihop som möjligt med fler och bättre jobb.

Tunga ledord måste då vara globalisering, konkurrenskraft, innovation, entreprenörskap, lokalisering, digitalisering och robotisering. Utvecklingskraft, omställningskraft, högre utbildning, återkommande utbildning och individens ställning. Skattesystemet måste bidra till en bättre fungerande bostadsmarknad, förutsättningar till ett längre arbetsliv och EU-perspektivet måste finnas med som grund. Klimat- och miljöstyrning bli starkare.

Blicken måste snarare vara 25 år framåt än 25 år bakåt även om enkelhet, likformighet och neutralitet nu som då bör vara utgångspunkten.

Skattepolitiken är ett centralt politiskt område som påverkar tjänstemannagruppernas villkor såväl i privat som offentlig sektor och det står därför högt på TCOs agenda att en blocköverskridande bred skatteöversyn kommer till stånd.

För nu ser det parlamentariska läget inte ut som det finns förutsättningar för en bred och konstruktiv politisk process. Men för TCO är det centralt att bidra till att skapa förutsättningar. Det behövs en bredare diskussion kring varför en samlad skatteöversyn borde komma till stånd, vilka problem som behöver lösas och vilka utmaningar som måste kunna mötas och hur politiska förutsättningar kan skapas.

 

Skattepolitisk expert och utredare

Det här löser inte problemen, politiker

I överenskommelsen mellan S, C, L och MP finns två besked som är högt prioriterade för TCO-medlemmarna, men att man vill förändra las är inte det som behövs för att förändra arbetsmarknaden, skriver Eva Nordmark på Aftonbladet Debatt.

Läs mer här

TCO:s plattform inför valet till Europaparlamentet

EP-valet i vår är viktigt eftersom parlamentet stiftar lagar som har betydelse för Sveriges ekonomi och välständ. Hur politiken utformas i EU påverkar TCO-förbundens medlemmar.

Läs mer här

Arbetsrätten är inte ett av Sveriges stora problem

Arbetsrätten är inte ett av Sveriges stora problem. Istället bör den politiska diskussion handla om reformer som rör andra områden som: ubildning, jämställdhet, pension, kompetensförsörjning, skolan, klimatet och skattereform, skriver Eva Nordmark på Aftonbladet Debatt.

Läs mer här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund