Budgeten saknar besked om en skattereform

Samhällsekonomi

Blogg

2020-09-25

En ganska bra budget för omställning men det saknas långsiktighet och förutsebarhet vad gäller skattepolitiken och välfärdens finansiering. Det är en kortversion av kommentaren om budgetpropositionen för 2021.

Inför slutförhandlingarna om budgetpropositionen lämnade TCO in förslag, och nu är det dags att utvärdera hur det gick. 

Finanspolitisk inriktning

Budgetpropositionen för 2021 borde i första hand vara inriktad på åtgärder för att fortsatt överbrygga samt reformer för att växla över till kraftfullare omställningspolitik. Åtgärder som leder till varaktiga budgeteffekter men som inte är effektiva för det akuta krisläget eller för ekonomins återhämtning bör i huvudsak ställas på väntelista. Även om de starka offentliga finanserna innebär att det finns goda förutsättningar för en stark krispolitik behöver statsfinanserna kunna komma tillbaka i linje med överskottsmålet så snart som möjligt.

Resultat

Över 100 miljarder extra satsas på såväl utgifter som skattesänkningar. Ca 2/3 är tillfälliga insatser. Det innebär dock att varaktiga satsningar med råge överskrider utrymmet ifall normalt ekonomiskt läge gällt. Samtidigt är långt ifrån alla extrainsatser effektiva för krishantering eller långsiktigt strukturell riktiga. Detta kommer på sikt att leda till att besparingar och skattehöjningar kommer krävas.

Ja till skattereform, nej till permanenta skattesänkningar

I detta läge är riktade skattesänkningar för olika ändamål, eller breda generella skattesänkningar inte effektiva verktyg i krispolitiken. Det utrymme för ekonomiska reformer som finns bör inriktas på åtgärder som förstärker den ekonomiska återhämtningen.

Istället bör en expertutredning tillsättas i syfte att skapa ett underlag för en kommande bred skattereform.

Resultat

En rad skattesänkningar på sammanlagt 32 miljarder, varav 19 är tillfälligt och 13 varaktigt. Merparten är inte effektivt som konjunkturinsats och en stor inkomstskattesänkning är felaktigt utformad och försvårar därmed en bredare skattereform. Samtidigt är det sannolikt effektivt på kortare sikt såväl som långsiktigt riktigt att införa ett tillfälligt investeringsavdrag samt att utvidga FoU-stödet. Likaså att avskaffa uppskovsräntan vid bostadsbyten. Ingenting sägs om att sätta igång arbetet med en bred skattereform i enlighet med januariavtalet.

Välfärdens finansiering

Bland de mest effektiva insatserna staten kan göra i den ekonomiska krisen är att hålla uppe de offentligfinansierade verksamheterna inom vård, omsorg och utbildning. Kommuner och regioner behöver besked om planeringsförutsättningar för ekonomin för det kommande året 2021

Staten bör därför ge dessa en utfästelse att det skattebortfall som uppstår genom den ekonomiska krisen kommer, oaktat belopp, att ersättas av statsbidrag under 2021, liksom de extra kostnader som uppstår.

Resultat

Ungefär 30 miljarder i generella och mer riktade stöd. Sammantaget är det 3 miljarder mer än 2020. I förhållande till krisen är det i nuläget rimlig nivå på extrainsatser.  Staten har dock inte gett planeringsförutsättningar för 2021 utan om den ekonomiska utvecklingen avseende inkomstbortfall eller ökade kostnader blir förändrade så behövs nya löpande punktinsatser. Samtidigt är merparten av det tillkommande stödet tillfälligt, det vill säga inför 2022 är planeringsförutsättningarna ännu mer oklara.

Bild på Karin Pilsäter

Samhällsekonom

Karin Pilsäter