Turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd – LAS-utredningens förslag och deras konsekvenser

TCObloggar 2020-06-04

Vad innebär egentligen de förändringar kring turordningsreglerna som LAS-utredningen föreslår? TCO:s jurist Jens Lidén går ner på djupet och förklarar.

Det har väl knappast undgått särskilt många att Utredningen om en moderniserad arbetsrätt, den s.k. LAS-utredningen, överlämnade sitt betänkande till regeringen den 1 juni. Diskussionen om utredningens förslag, vad de innebär och vilka effekter de kan tänkas få är redan i full gång.

I denna blogg försöker jag reda ut vad turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) innebär, vilka ändringar utredningen föreslår och beskriva några av de konsekvenser jag tror att ändringarna kan föra med sig.

Utöver reglerna i LAS finns turordningsregler i kollektivavtal och annan lagstiftning, bl.a. i lagen om offentlig anställning. I bloggen fokuserar jag på reglerna i LAS. Syftet är att ställa de befintliga reglerna i relation till de ändringar som utredningen föreslår och belysa vilka konsekvenser ändringarna kan leda till.

Vad innebär turordningsreglerna i LAS?

Det huvudsakliga syftet med turordningsreglerna i LAS är att skydda arbetstagare mot godtyckliga uppsägningar vid driftsinskränkningar och nedskärningar i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsbrist, dvs. verksamhetsrelaterade skäl utan koppling till arbetstagare personligen, är enligt LAS saklig grund för uppsägning. Utan turordningsregler hade arbetsgivare därför kunnat utnyttja arbetsbristen för att säga upp arbetstagare av skäl kopplade till arbetstagaren personligen, utan att de personliga skälen når upp till saklig grund. Man kan därför säga att turordningsreglerna ”skyddar” saklig grund-kravet och är en viktig del av det samlade anställningsskyddet i lagen.

Sedan 2001 består turordningsreglerna av vad man kan beskriva som två delar: en undantagsregel (det s.k. tvåpersonersundantaget) och de faktiska turordningsreglerna, dvs. de regler som bestämmer hur turordningen ska fastställas mellan de arbetstagare som berörs av driftsinskränkningen och som inte har undantagits.

Undantagsregeln innebär att arbetsgivare med högst 10 arbetstagare får undanta två arbetstagare innan turordningen fastställs. Undantag kan göras vid varje driftsinskränkning.

Turordningen fastställs i en s.k. turordningskrets. En turordningskrets kan förenklat beskrivas som den del av arbetsgivarens verksamhet som turordningen ska ske inom. Det är endast de arbetstagare som ingår i den drabbade turordningskretsen som ska turordnas och som konkurrerar om det kvarvarande arbetet inom kretsen. Utgångspunkten är att varje s.k. driftsenhet hos arbetsgivaren, t.ex. kontor, butik, verkstad eller andra verksamhetslokaler, är en separat turordningskrets. Om arbetsgivaren dessutom är bunden av kollektivavtal, är varje avtalsområde inom driftsenheten en turordningskrets.

Utgångspunkten är att det är arbetsgivaren som med stöd av arbets- och företagsledningsrätten bestämmer omfattningen av en driftsinskränkning och vilken alternativt vilka driftsenheter den ska drabba. En arbetsbrist kan antingen drabba en eller flera driftsenheter beroende på driftsinskränkningens omfattning och hur den organiseras av arbetsgivaren. Hos kollektivavtalsbundna arbetsgivare finns dock en möjlighet för facket att inom avtalsområdet begära gemensam turordning för samtliga driftsenheter på samma ort. Regeln ger facket möjlighet till visst inflytande över turordningens genomslag.

Turordningen bestämmer vilka arbetstagare som ska få fortsatt arbete och görs enligt den s.k. ”sist in först ut-principen”. Det innebär rent konkret att arbetstagare med längre anställningstid har företräde till fortsatt arbete framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Om företräde förutsätter att arbetstagaren omplaceras, t.ex. på grund av att det arbete som arbetstagaren utför ska försvinna som en konsekvens av driftsinskränkningen, måste arbetstagaren dock ha tillräckliga kvalifikationer för det arbete som han eller hon ska omplaceras till. Enligt de befintliga reglerna räcker det att arbetstagaren kan uppnå tillräckliga kvalifikationer efter en viss upplärningstid.

Vilka ändringar föreslår LAS-utredningen och vilka effekter kan de få?

Utredningen föreslår i huvudsak följande ändringar i turordningsreglerna:

  1. Undantagen ska utökas från två till fem arbetstagare och gälla alla arbetsgivare, oavsett storlek. Undantag ska få göras en gång per tremånadersperiod.
  2. Facket ska inte längre ha möjlighet att inom avtalsområdet begära sammanläggning av flera driftsenheter på samma ort.
  3. Vid lika anställningstid ska arbetsgivaren få bestämma vem av arbetstagarna som ska ges företräde.
  4. Om företräde enligt turordningen kräver omplacering ska arbetstagaren, för att ha rätt till företräde, ha tillräckliga kvalifikationer redan vid omplaceringstillfället.

Förslagen avser ändringar i såväl undantagsregeln som i de faktiska turordningsreglerna.

En första fråga att diskutera är vilket genomslag den föreslagna undantagsregeln kommer att få. Ju större genomslag, desto färre arbetstagare skyddas av turordningsreglerna. En mycket viktig aspekt i den diskussionen är att turordningsreglerna tillämpas och undantag kan göras vid varje arbetsbrist eller driftsinskränkning för sig. Turordningen sker endast inom en turordningskrets och inte i hela verksamheten. Mindre arbetsgivare, med exempelvis högst tio arbetstagare, har dock ofta inte mer än en driftsenhet och turordningskrets. Hos en sådan arbetsgivare är antalet arbetstagare i turordningskretsen, som alltså kan bli föremål för undantag och turordning, det samma som det totala antalet arbetstagare hos arbetsgivaren. Under sådana omständigheter är det inte svårt att bedöma den föreslagna undantagsregelns effekter. En stor andel av den totala personalstyrkan kan undantas. 

De flesta stora arbetsgivare har dock flera driftsenheter och turordningskretsar. Stora arbetsgivare, framför allt i privat sektor, har typiskt sett en driftsenhet med ett större antal anställda (”ett huvudkontor”) i en eller flera storstadsregioner och flera driftsenheter med ett begränsat antal anställda både i storstadsregioner och ute i landet.

Det typiska varslet på dagens arbetsmarknad är begränsat i omfattning både vad gäller driftsenheter och antal berörda arbetstagare, snarare än en stor arbetsbrist som drabbar flera driftsenheter och ett stort antal arbetstagare samtidigt. Statistik visar att majoriteten av alla varsel som anmäls till Arbetsförmedlingen omfattar högst 10 arbetstagare. Den föreslagna undantagsregeln innebär att arbetsgivare oavsett storlek kan göra undantag med fem arbetstagare vid varje sådant varsel, under den enda förutsättningen att tre månader passerar mellan uppsägningarna. Undantag med fem arbetstagare i en turordningskrets som omfattar tio innebär att endast 40 procent av arbetstagarna skyddas av turordningsreglerna om en arbetstagare sägs upp. Det är en mycket stor skillnad vid jämförelse med det befintliga regelverket.

Och inte nog med det. Enligt de befintliga reglerna hade facket inom avtalsområdet kunnat begära sammanläggning av driftsenheter inom samma ort och därmed begränsa undantagens genomslag hos kollektivavtalsbundna arbetsgivare. Märk väl att en sammanläggning inte hade begränsat arbetsgivares möjlighet att göra undantag, utan endast undantagens effekter. Nu tas sammanläggningsmöjligheten bort.

Förslaget att arbetsgivaren ska få bestämma vem som ska ges företräde vid lika anställningstid är kanske inte det förslag som kommer få störst effekter i praktiken. Det innebär likväl en förändring mot ökat inflytande för arbetsgivare att bestämma vem som ska sägas upp vid driftsinskränkningar. Det ökar risken för godtycke.

När det slutligen gäller ändringen i omplaceringsregeln är den befintliga definitionen av tillräckliga kvalifikationer, som alltså innebär att arbetsgivaren måste godta en viss upplärningstid, en del av arbetsgivares incitament och ansvar för arbetstagares omställning vid driftsinskränkningar. Den är också en viktig del av turordningsreglerna då den ger uttryck för en balans mellan å ena sidan kravet på tillräckliga kvalifikationer och å andra sidan arbetstagares anställningsskydd och rättssäkerhet. De flesta arbetsuppgifter kräver viss upplärningstid och om rätten till upplärningstid tas bort, rubbas också balansen. Det är en tydlig förändring som skulle försvaga arbetstagarens position ytterligare.

Jurist

Välkommen till TCO-landet i Almedalen

Välkommen till TCO-landet! I en grönskande trädgård på Strandgatan 19 i Visby kan du ladda batterierna och vila fötterna. Förutom intressanta seminarier och avslappnande mingel bjuder vi på gratis wifi, ekologiska våfflor och gott Fairtrade-kaffe.

Läs mer här.

Debatt

Skärpta straff för hot och våld räcker inte

Tre av tio tjänstemän i offentlig sektor har utsatts för hot och våld. Det skadar individen, försvårar rekryteringen och är ett reellt hot mot demokratin. Men politikens fokus på straffrättsliga åtgärder räcker inte. Nu måste regeringen ta fram en heltäckande strategi mot hot, våld och trakasserier.

Nyheter

Therese Svanströms tal mot Rysslands krig i Ukraina

Den 30 mars höll TCO:s ordförande Therese Svanström ett tal mot Rysslands krigsföring i Ukraina. Talet hölls vid en demonstration utanför Ryska Ambassaden i Stockholm.

Pressmeddelanden

TCO: Många tjänstemän vill byta jobb på grund av dålig arbetsmiljö

En ny rapport från TCO visar att risken att drabbas av arbetsorsakade besvär är högst för kvinnor med högre utbildning. Kvinnor som grupp drabbas hårdast men även var fjärde man har besvär som beror på deras jobb. Den vanligaste orsaken till arbetsorsakade besvär är inom samtliga grupper en för hög arbetsbelastning med otillräcklig återhämtning. Rapporten visar också att problemen på jobbet följer med hem och begränsar privatlivet för många.

Debatt

Har politikerna glömt bort arbetsmiljön?

Den politiska debatten har helt tappat fokus på arbetsmiljöfrågan. Att så många vill lämna sitt jobb och till och med sitt yrke på grund av bristande arbetsmiljö är en varningsklocka. Det skriver Therese Svanström i Altinget.

Nyheter

Joint Nordic Statement on the FNPR support for the Russian aggression in Ukraine

TCO, som en del av Nordens fackliga samorganisation (NFS), fördömer i ett gemensamt uttalande det den ryska fackliga centralorganisationen FNPR sagt om Rysslands invastion i  Ukraina. NFS vill att FNPR omedelbart tar tillbaka sitt uttalande, och om man inte gör det vill man att FNPR utesluts ur ITUC (International Trade Union Confederation).

Pressmeddelanden

TCO: Ovärdig hantering av pensionsfrågan

Det saknas stöd för hur riksdagens partier idag har hanterat frågan om pensionerna. Hela 92 procent av de förvärvsarbetande tycker tvärtom det är viktigt att beslut om pensioner ska fattas i bred politisk enighet, och 98 procent att det är viktigt att beslut som fattas om pensioner är långsiktiga. Det visar en Novus-undersökning som genomförts på uppdrag av TCO.

Gå till Aktuellt

TCO i Almedalen

4 - 6 Juli

Måndag 4 juli 08:00 - onsdag 6 juli 17:00

TCO i Almedalen 2022

Välkommen till TCO-landet! I en grönskande trädgård på Strandgatan 19 i Visby kan du ladda batterierna och vila fötterna. Förutom intressanta seminarier och avslappnande mingel bjuder vi på gratis wifi, ekologiska våfflor och gott Fairtrade-kaffe.

Läs mer

Se alla event

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

15 juni, 2022

Dags för en omstart av pensionsgruppen

Just nu pågår vårbudgetdebatten i riksdagen. Det mesta kretsar dock kring hur och när de med lägst pensioner ska få mer pengar. De två förslag det i praktiken nu står mellan handlar om höjd garantipension och höjt bostadstillägg, men med lite olika belopp.

Pension

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

01 juli, 2022

Tjeckiens EU-ordförandeskap: Ukraina, energi, rättsstat och ekonomi i fokus

1 juli betyder skifte på EU-ordförandeposten. Bland de tjeckiska prioriteringarna finns återuppbyggnad av Ukraina, att säkra Europas energiförsörjning och fördjupat samarbete i säkerhetspolitiken. Dessutom vill man stärka demokratin och rättsstaten och göra EU:s ekonomi mer motståndskraftig. TCO har stora förväntningar på höstens förhandlingar, men också på att Tjeckien fortsätter att agera mot rättsstatskränkningar i Polen och Ungern.

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

01 juli, 2022

Vad innebär den höjda garantipensionen?

Sent på eftermiddagen 22 juni röstade Riksdagen för regeringens ändringsbudget med röstsiffrorna 174 mot 173. I och med det höjs garantipensionen. Det medför att ensamstående pensionärer med en inkomstgrundad pension på högst 14 882 kronor per månad kommer att ha någon del garantipension. Motsvarande belopp för gifta är 13 477 kronor per månad. Genomsnittlig pension år 2022 är 14 000 kr per månad, alltså lägre än nivån där garantipensionen är helt avräknad. Det innebär att respektavståndet – skillnaden i pension mellan den som inte har arbetat alls och den som har arbetat hela livet men med en låg inkomst – minskar drastiskt.

Pension

Anna Gustafsson - Internationell sekreterare

28 juni, 2022

Kränkningar av fackliga rättigheter är ett hot mot demokratin

Idag presenterade världsfacket ITUC sin årliga granskning av mänskliga rättigheter i arbetslivet, Global Rights Index (GRI). Det är på många sätt en upprörande läsning. För nionde året i rad ökar hoten, kränkningarna och våldet mot fackligt aktiva och människorättsförsvarare.

Internationellt

Boel Callermo - Chef Ekonomi och arbetsliv

23 juni, 2022

Kansliet för ett hållbart arbetslivs viktiga arbete är akut

I dagarna publicerades den första rapporten från kansliet för ett hållbart arbetsliv, där TCO är en av deltagarna i den centrala referensgruppen. Vi vill med vår medverkan bidra till att kansliet blir framgångsrikt i sitt uppdrag att förbättra möjligheterna för ett längre och hållbart arbetsliv. Men det finns många frågor som behövs besvaras för att nå ända fram.

Arbetsmarknad, Arbetsmiljö

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

23 juni, 2022

Tillbaka till budgetlag och riksdagsordning, tack!

Den senaste tidens turer runt pensionshöjningen visar att politiken nu måste återgå till ordning, eftertanke och remissbehandling av pensionsförändringar. Samt att följa budgetlag och riksdagsordning för beslut om statens finanser. Arbetsliv och pensionering är mycket långsiktiga delar i människors liv. Villkoren för detta måste vara både kända och rimligt stabila över tid.

Ekonomi och tillväxt, Pension

Gå till TCO bloggar

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Från a-kassa till b-kassa

I den här rapporten visar TCO med hjälp av siffror från OECD att ersättningsnivåerna i den svenska a-kassan ligger på en bottenplacering, vid en jämförelse med andra EU-länder. Trots den temporära höjningen av a-kassan är Sverige sämre än EU:s genomsnitt.

Läs vidare

Rapporter

Hatad och hotad i demokratins tjänst

I rapporten "Hatad och hotad i demokratins tjänst - Så kan hot, våld och trakasserier mot tjänstemän påverka demokratin" belyses omfattningen av hot, våld och trakasserier mot tjänstemän och hur det kan påverka demokratin.

Läs vidare

Rapporter

Hur mår vi på jobbet?

Den här rapporten ger en bild av vilka arbetsorsakade besvär som drabbar TCO-förbundens medlemmar.

Läs vidare

Rapporter

A-kassan urholkas år efter år – Så påverkas hushållens ekonomi

Den här rapporten visar hur ersättningen från a-kassan ser ut i dag och hur den urholkats över tid. Arbetslöshetsförsäkringen ersätter bara runt 60 procent av en medianlön. För tjänstemännen är a-kassan ännu lägre, cirka 50 procent av medianlönen.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO påverkar politiken och samhällsutvecklingen för goda villkor i arbetslivet. Vi är 12 fackförbund med 1,2 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.