Turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd – LAS-utredningens förslag och deras konsekvenser

TCObloggar 2020-06-04

Vad innebär egentligen de förändringar kring turordningsreglerna som LAS-utredningen föreslår? TCO:s jurist Jens Lidén går ner på djupet och förklarar.

Det har väl knappast undgått särskilt många att Utredningen om en moderniserad arbetsrätt, den s.k. LAS-utredningen, överlämnade sitt betänkande till regeringen den 1 juni. Diskussionen om utredningens förslag, vad de innebär och vilka effekter de kan tänkas få är redan i full gång.

I denna blogg försöker jag reda ut vad turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) innebär, vilka ändringar utredningen föreslår och beskriva några av de konsekvenser jag tror att ändringarna kan föra med sig.

Utöver reglerna i LAS finns turordningsregler i kollektivavtal och annan lagstiftning, bl.a. i lagen om offentlig anställning. I bloggen fokuserar jag på reglerna i LAS. Syftet är ställa de befintliga reglerna i relation till de ändringar som utredningen föreslår och belysa vilka konsekvenser ändringarna kan leda till.

Vad innebär turordningsreglerna i LAS?

Det huvudsakliga syftet med turordningsreglerna i LAS är att skydda arbetstagare mot godtyckliga uppsägningar vid driftsinskränkningar och nedskärningar i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsbrist, dvs. verksamhetsrelaterade skäl utan koppling till arbetstagare personligen, är enligt LAS saklig grund för uppsägning. Utan turordningsregler hade arbetsgivare därför kunnat utnyttja arbetsbristen för att säga upp arbetstagare av skäl kopplade till arbetstagaren personligen, utan att de personliga skälen når upp till saklig grund. Man kan därför säga att turordningsreglerna ”skyddar” saklig grund-kravet och är en viktig del av det samlade anställningsskyddet i lagen.

Sedan 2001 består turordningsreglerna av vad man kan beskriva som två delar: en undantagsregel (det s.k. tvåpersonersundantaget) och de faktiska turordningsreglerna, dvs. de regler som bestämmer hur turordningen ska fastställas mellan de arbetstagare som berörs av driftsinskränkningen och som inte har undantagits.

Undantagsregeln innebär att arbetsgivare med högst 10 arbetstagare får undanta två arbetstagare innan turordningen fastställs. Undantag kan göras vid varje driftsinskränkning.

Turordningen fastställs i en s.k. turordningskrets. En turordningskrets kan förenklat beskrivas som den del av arbetsgivarens verksamhet som turordningen ska ske inom. Det är endast de arbetstagare som ingår i den drabbade turordningskretsen som ska turordnas och som konkurrerar om det kvarvarande arbetet inom kretsen. Utgångspunkten är att varje s.k. driftsenhet hos arbetsgivaren, t.ex. kontor, butik, verkstad eller andra verksamhetslokaler, är en separat turordningskrets. Om arbetsgivaren dessutom är bunden av kollektivavtal, är varje avtalsområde inom driftsenheten en turordningskrets.

Utgångspunkten är att det är arbetsgivaren som med stöd av arbets- och företagsledningsrätten bestämmer omfattningen av en driftsinskränkning och vilken alternativt vilka driftsenheter den ska drabba. En arbetsbrist kan antingen drabba en eller flera driftsenheter beroende på driftsinskränkningens omfattning och hur den organiseras av arbetsgivaren. Enligt de befintliga turordningsreglerna finns dock en möjlighet för facket att inom avtalsområdet begära gemensam turordning för samtliga driftsenheter på samma ort. Regeln ger facket möjlighet till visst inflytande över turordningens genomslag.

Turordningen bestämmer vilka arbetstagare som ska få fortsatt arbete och görs enligt den s.k. ”sist in först ut-principen”. Det innebär rent konkret att arbetstagare med längre anställningstid har företräde till fortsatt arbete framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Om företräde förutsätter att arbetstagaren omplaceras, t.ex. på grund av att det arbete som arbetstagaren utför ska försvinna som en konsekvens av driftsinskränkningen, måste arbetstagaren dock ha tillräckliga kvalifikationer för det arbete som han eller hon ska omplaceras till. Enligt de befintliga reglerna räcker det att arbetstagaren kan uppnå tillräckliga kvalifikationer efter en viss upplärningstid.

Vilka ändringar föreslår LAS-utredningen och vilka effekter kan de få?

Utredningen föreslår i huvudsak följande ändringar i turordningsreglerna:

  1. Undantagen ska utökas från två till fem arbetstagare och gälla alla arbetsgivare, oavsett storlek. Undantag ska få göras en gång per tremånadersperiod.
  2. Facket ska inte längre ha möjlighet att inom avtalsområdet begära sammanläggning av flera driftsenheter på samma ort.
  3. Vid lika anställningstid ska arbetsgivaren få bestämma vem av arbetstagarna som ska ges företräde.
  4. Om företräde enligt turordningen kräver omplacering ska arbetstagaren, för att ha rätt till företräde, ha tillräckliga kvalifikationer redan vid omplaceringstillfället.

Förslagen avser ändringar i såväl undantagsregeln som i de faktiska turordningsreglerna.

En första fråga att diskutera är vilket genomslag den föreslagna undantagsregeln kommer att få. Ju större genomslag, desto färre arbetstagare skyddas av turordningsreglerna. En mycket viktig aspekt i den diskussionen är att turordningsreglerna tillämpas och undantag kan göras vid varje arbetsbrist eller driftsinskränkning för sig. Turordningen sker endast inom en turordningskrets och inte i hela verksamheten. Mindre arbetsgivare, med exempelvis högst tio arbetstagare, har dock ofta inte mer än en driftsenhet och turordningskrets. Hos en sådan arbetsgivare är antalet arbetstagare i turordningskretsen, som alltså kan bli föremål för undantag och turordning, det samma som det totala antalet arbetstagare hos arbetsgivaren. Under sådana omständigheter är det inte svårt att bedöma den föreslagna undantagsregelns effekter. En stor andel av den totala personalstyrkan kan undantas. 

De flesta stora arbetsgivare har dock flera driftsenheter och turordningskretsar. Stora arbetsgivare, framför allt i privat sektor, har typiskt sett en driftsenhet med ett större antal anställda (”ett huvudkontor”) i en eller flera storstadsregioner och flera driftsenheter med ett begränsat antal anställda både i storstadsregioner och ute i landet.

Det typiska varslet på dagens arbetsmarknad är begränsat i omfattning både vad gäller driftsenheter och antal berörda arbetstagare, snarare än en stor arbetsbrist som drabbar flera driftsenheter och ett stort antal arbetstagare samtidigt. Statistik visar att majoriteten av alla varsel som anmäls till Arbetsförmedlingen omfattar högst 10 arbetstagare. Den föreslagna undantagsregeln innebär att arbetsgivare oavsett storlek kan göra undantag med fem arbetstagare vid varje sådant varsel, under den enda förutsättningen att tre månader passerar mellan uppsägningarna. Undantag med fem arbetstagare i en turordningskrets som omfattar tio innebär att endast 40 procent av arbetstagarna skyddas av turordningsreglerna om en arbetstagare sägs upp. Det är en mycket stor skillnad vid jämförelse med det befintliga regelverket.

Och inte nog med det. Enligt de befintliga reglerna hade facket inom avtalsområdet kunnat begära sammanläggning av driftsenheter inom samma ort och därmed begränsa undantagens genomslag. Märk väl att en sammanläggning inte hade begränsat arbetsgivares möjlighet att göra undantag, utan endast undantagens effekter. Nu tas sammanläggningsmöjligheten bort.

Förslaget att arbetsgivaren ska få bestämma vem som ska ges företräde vid lika anställningstid är kanske inte det förslag som kommer få störst effekter i praktiken. Det innebär likväl en förändring mot ökat inflytande för arbetsgivare att bestämma vem som ska sägas upp vid driftsinskränkningar. Det ökar risken för godtycke.

När det slutligen gäller ändringen i omplaceringsregeln är den befintliga definitionen av tillräckliga kvalifikationer, som alltså innebär att arbetsgivaren måste godta en viss upplärningstid, en del av arbetsgivares incitament och ansvar för arbetstagares omställning vid driftsinskränkningar. Den är också en viktig del av turordningsreglerna då den ger uttryck för en balans mellan å ena sidan kravet på tillräckliga kvalifikationer och å andra sidan arbetstagares anställningsskydd och rättssäkerhet. De flesta arbetsuppgifter kräver viss upplärningstid och om rätten till upplärningstid tas bort, rubbas också balansen. Det är en tydlig förändring som skulle försvaga arbetstagarens position ytterligare.

Jurist

4 av 10 föräldralediga har missgynnats

En undersökning som TCO gjort tillsammans med Unionen visar att 4 av 10 tjänstemän som varit föräldralediga mer än ett år har missgynnats av sin arbetsgivare. Det är något som är förbjudet enligt lag. 

Läs mer

Debatt

Studiestödet måste matchas med ett utbildningsutbud

Genom partsöverenskommelsen öppnas nya ekonomiska möjligheter för yrkesverksamma att studera. Men för att få fullt genomslag krävs att universitet, högskolor och yrkeshögskolan möter upp med nya typer av kurser, anpassade till individers och arbetsmarknadens behov. Det arbetet måste börja nu, skriver Therese Svanström, TCO.

Nyheter

Inbjudan: TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare 2021

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden eller arbetslivet? Vill du få en chans att diskutera pågående eller kommande forskning med arbetsmarknadens parter och forskare från andra discipliner? Vill du öka din kunskap om kollektivavtalen och förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter? Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.

Pressmeddelanden

Det går för långsamt mot jämställt föräldraskap

Utvecklingen mot en mer jämställd fördelning av föräldraledigheten går för långsamt och takten har avtagit det senaste året. Det visar TCO:s nya jämställdhetsindex som släpps idag. Kvinnor tog ut 68,7 procent av alla dagar med föräldrapenning och vård av sjukt barn förra året. Män tog alltså bara ut 31,3 procent.

Debatt

Arbetsgivare fortsätter straffa föräldralediga

En kvinna får inte vara med i lönerevisionen på samma villkor som sina kollegor. En annan har inte samma möjligheter till kompetensutveckling. En småbarnspappa får inte komma tillbaka till tidigare arbetsuppgifter. En blivande mamma sållas bort i rekryteringen. Anledningen? De är, har varit eller ska vara föräldralediga.

Nyheter

Allt fler kan jobba längre - med rätt förutsättningar

Arbetslivet kan bli längre men det kräver att arbetsmiljön förbättras och att alla människor, oavsett ålder, har möjlighet att vidareutbilda sig.

Pressmeddelanden

Therese Svanström vald till vice ordförande för Folksam Sak

Försäkringsbolaget Folksam består av de två ömsesidiga bolagen Folksam Sak och Folksam Liv samt ett antal dotterbolag. På torsdagen valdes TCO:s ordförande Therese Svanström till ny ledamot i styrelsen för Folksam Sak.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

15 juni, 2021

Pensionssystemet behöver utvecklas långsiktigt

Pensionsfrågorna är viktiga för mig och de är viktiga för medlemmarna i TCO:s förbund. För TCO som facklig organisation är naturligtvis fokuset stort på arbetslivet, här och nu. Frågor om arbetsmiljö, kompetensutveckling och villkor för dig i ditt arbete. Men vår uppgift är också att bidra till att den dagen då din arbetsinsats är över och livet som pensionär tar vid – att den tiden blir så bra som möjligt.

Pension

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

24 juni, 2021

Efter anti-HBTQI-lagen: EU måste öka trycket på Ungern

Ungern har just antagit en lag som förbjuder medier att visa innehåll som visar eller främjar homosexualitet riktat till personer under 18 år. En rad EU-länder protesterar massivt, och nu gäller det att hålla i och visa att man menar allvar. TCO uppmanar medlemsländerna att fullfölja artikel 7-processen mot Ungern och säkerställa att inga EU-medel betalas ut förrän landet upphör med diskriminering och visar att man respekterar rättsstat och grundläggande rättigheter fullt ut.

Sofia Råsmar - EU-jurist

17 juni, 2021

En strategi som gav eko

Om Europeiska kommissionen hade anat att coronapandemin skulle slå till så hade nog inte industristrategin lanserats i samma form som den gjorde den där tidiga marsdagen år 2020. Dagen efter att strategin lanserats så deklarerade WHO att vi hade en pandemi och hela världen ställdes på ända. Industristrategin är ett åtgärdspaket för att stödja den gröna och digitala omställningen. De åtgärder som föreslås är exempelvis både lagstiftningsinitiativ och industrisamarbeten. Med nya erfarenheter och insikter i bagaget från det gångna året så återkom kommissionen nu i maj, ett drygt år senare, med den uppdaterade industristrategin.

EU

Ann-Katrin Dolium - Internationell sekreterare

31 maj, 2021

Rättvis klimatomställning

Fackföreningar i Storbritannien drog hårda lärdomar från nedläggningarna av kolgruvorna på 80-talet så idag, när hela samhället ska ställas om, ligger social och ekonomisk rättvisa i centrum på den klimatpolitiska agendan.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, Internationellt

Therese Svanström - Ordförande TCO

28 maj, 2021

Trygghetssystemen måste moderniseras så att de passar för alla typer av anställningar

Att högst åtta personer får bevittna ett kultur- eller idrottsevenemang har på många sätt blivit själva symbolen för dagens coronarestriktioner. Pandemin har drabbat kulturarbetare extra hårt för här hittar vi ofta andra anställningsformer än den traditionella tillsvidareanställningen vilket i sig är ett problem. Under pandemin har det blivit tydligt att våra trygghetssystem inte är uppdaterade för dagens arbetsmarknad med följden att de inte riktigt räcker till för många grupper.

A-kassan, Trygghetssystem

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

25 maj, 2021

Äntligen är internationella arbetskonferensen igång!

De närmaste veckorna kommer några tusen människor över hela världen i de 187 medlemsländerna samtidigt sitta hemma framför sina datorer i minst 3 timmar per dag för att delta i ILO:s världskonferens (ILC).

Internationellt

Gå till TCO bloggar

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Läs vidare

Rapporter

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Läs vidare

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.