Turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd – LAS-utredningens förslag och deras konsekvenser

TCObloggar 2020-06-04

Vad innebär egentligen de förändringar kring turordningsreglerna som LAS-utredningen föreslår? TCO:s jurist Jens Lidén går ner på djupet och förklarar.

Det har väl knappast undgått särskilt många att Utredningen om en moderniserad arbetsrätt, den s.k. LAS-utredningen, överlämnade sitt betänkande till regeringen den 1 juni. Diskussionen om utredningens förslag, vad de innebär och vilka effekter de kan tänkas få är redan i full gång.

I denna blogg försöker jag reda ut vad turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd (LAS) innebär, vilka ändringar utredningen föreslår och beskriva några av de konsekvenser jag tror att ändringarna kan föra med sig.

Utöver reglerna i LAS finns turordningsregler i kollektivavtal och annan lagstiftning, bl.a. i lagen om offentlig anställning. I bloggen fokuserar jag på reglerna i LAS. Syftet är ställa de befintliga reglerna i relation till de ändringar som utredningen föreslår och belysa vilka konsekvenser ändringarna kan leda till.

Vad innebär turordningsreglerna i LAS?

Det huvudsakliga syftet med turordningsreglerna i LAS är att skydda arbetstagare mot godtyckliga uppsägningar vid driftsinskränkningar och nedskärningar i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsbrist, dvs. verksamhetsrelaterade skäl utan koppling till arbetstagare personligen, är enligt LAS saklig grund för uppsägning. Utan turordningsregler hade arbetsgivare därför kunnat utnyttja arbetsbristen för att säga upp arbetstagare av skäl kopplade till arbetstagaren personligen, utan att de personliga skälen når upp till saklig grund. Man kan därför säga att turordningsreglerna ”skyddar” saklig grund-kravet och är en viktig del av det samlade anställningsskyddet i lagen.

Sedan 2001 består turordningsreglerna av vad man kan beskriva som två delar: en undantagsregel (det s.k. tvåpersonersundantaget) och de faktiska turordningsreglerna, dvs. de regler som bestämmer hur turordningen ska fastställas mellan de arbetstagare som berörs av driftsinskränkningen och som inte har undantagits.

Undantagsregeln innebär att arbetsgivare med högst 10 arbetstagare får undanta två arbetstagare innan turordningen fastställs. Undantag kan göras vid varje driftsinskränkning.

Turordningen fastställs i en s.k. turordningskrets. En turordningskrets kan förenklat beskrivas som den del av arbetsgivarens verksamhet som turordningen ska ske inom. Det är endast de arbetstagare som ingår i den drabbade turordningskretsen som ska turordnas och som konkurrerar om det kvarvarande arbetet inom kretsen. Utgångspunkten är att varje s.k. driftsenhet hos arbetsgivaren, t.ex. kontor, butik, verkstad eller andra verksamhetslokaler, är en separat turordningskrets. Om arbetsgivaren dessutom är bunden av kollektivavtal, är varje avtalsområde inom driftsenheten en turordningskrets.

Utgångspunkten är att det är arbetsgivaren som med stöd av arbets- och företagsledningsrätten bestämmer omfattningen av en driftsinskränkning och vilken alternativt vilka driftsenheter den ska drabba. En arbetsbrist kan antingen drabba en eller flera driftsenheter beroende på driftsinskränkningens omfattning och hur den organiseras av arbetsgivaren. Enligt de befintliga turordningsreglerna finns dock en möjlighet för facket att inom avtalsområdet begära gemensam turordning för samtliga driftsenheter på samma ort. Regeln ger facket möjlighet till visst inflytande över turordningens genomslag.

Turordningen bestämmer vilka arbetstagare som ska få fortsatt arbete och görs enligt den s.k. ”sist in först ut-principen”. Det innebär rent konkret att arbetstagare med längre anställningstid har företräde till fortsatt arbete framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Om företräde förutsätter att arbetstagaren omplaceras, t.ex. på grund av att det arbete som arbetstagaren utför ska försvinna som en konsekvens av driftsinskränkningen, måste arbetstagaren dock ha tillräckliga kvalifikationer för det arbete som han eller hon ska omplaceras till. Enligt de befintliga reglerna räcker det att arbetstagaren kan uppnå tillräckliga kvalifikationer efter en viss upplärningstid.

Vilka ändringar föreslår LAS-utredningen och vilka effekter kan de få?

Utredningen föreslår i huvudsak följande ändringar i turordningsreglerna:

  1. Undantagen ska utökas från två till fem arbetstagare och gälla alla arbetsgivare, oavsett storlek. Undantag ska få göras en gång per tremånadersperiod.
  2. Facket ska inte längre ha möjlighet att inom avtalsområdet begära sammanläggning av flera driftsenheter på samma ort.
  3. Vid lika anställningstid ska arbetsgivaren få bestämma vem av arbetstagarna som ska ges företräde.
  4. Om företräde enligt turordningen kräver omplacering ska arbetstagaren, för att ha rätt till företräde, ha tillräckliga kvalifikationer redan vid omplaceringstillfället.

Förslagen avser ändringar i såväl undantagsregeln som i de faktiska turordningsreglerna.

En första fråga att diskutera är vilket genomslag den föreslagna undantagsregeln kommer att få. Ju större genomslag, desto färre arbetstagare skyddas av turordningsreglerna. En mycket viktig aspekt i den diskussionen är att turordningsreglerna tillämpas och undantag kan göras vid varje arbetsbrist eller driftsinskränkning för sig. Turordningen sker endast inom en turordningskrets och inte i hela verksamheten. Mindre arbetsgivare, med exempelvis högst tio arbetstagare, har dock ofta inte mer än en driftsenhet och turordningskrets. Hos en sådan arbetsgivare är antalet arbetstagare i turordningskretsen, som alltså kan bli föremål för undantag och turordning, det samma som det totala antalet arbetstagare hos arbetsgivaren. Under sådana omständigheter är det inte svårt att bedöma den föreslagna undantagsregelns effekter. En stor andel av den totala personalstyrkan kan undantas. 

De flesta stora arbetsgivare har dock flera driftsenheter och turordningskretsar. Stora arbetsgivare, framför allt i privat sektor, har typiskt sett en driftsenhet med ett större antal anställda (”ett huvudkontor”) i en eller flera storstadsregioner och flera driftsenheter med ett begränsat antal anställda både i storstadsregioner och ute i landet.

Det typiska varslet på dagens arbetsmarknad är begränsat i omfattning både vad gäller driftsenheter och antal berörda arbetstagare, snarare än en stor arbetsbrist som drabbar flera driftsenheter och ett stort antal arbetstagare samtidigt. Statistik visar att majoriteten av alla varsel som anmäls till Arbetsförmedlingen omfattar högst 10 arbetstagare. Den föreslagna undantagsregeln innebär att arbetsgivare oavsett storlek kan göra undantag med fem arbetstagare vid varje sådant varsel, under den enda förutsättningen att tre månader passerar mellan uppsägningarna. Undantag med fem arbetstagare i en turordningskrets som omfattar tio innebär att endast 40 procent av arbetstagarna skyddas av turordningsreglerna om en arbetstagare sägs upp. Det är en mycket stor skillnad vid jämförelse med det befintliga regelverket.

Och inte nog med det. Enligt de befintliga reglerna hade facket inom avtalsområdet kunnat begära sammanläggning av driftsenheter inom samma ort och därmed begränsa undantagens genomslag. Märk väl att en sammanläggning inte hade begränsat arbetsgivares möjlighet att göra undantag, utan endast undantagens effekter. Nu tas sammanläggningsmöjligheten bort.

Förslaget att arbetsgivaren ska få bestämma vem som ska ges företräde vid lika anställningstid är kanske inte det förslag som kommer få störst effekter i praktiken. Det innebär likväl en förändring mot ökat inflytande för arbetsgivare att bestämma vem som ska sägas upp vid driftsinskränkningar. Det ökar risken för godtycke.

När det slutligen gäller ändringen i omplaceringsregeln är den befintliga definitionen av tillräckliga kvalifikationer, som alltså innebär att arbetsgivaren måste godta en viss upplärningstid, en del av arbetsgivares incitament och ansvar för arbetstagares omställning vid driftsinskränkningar. Den är också en viktig del av turordningsreglerna då den ger uttryck för en balans mellan å ena sidan kravet på tillräckliga kvalifikationer och å andra sidan arbetstagares anställningsskydd och rättssäkerhet. De flesta arbetsuppgifter kräver viss upplärningstid och om rätten till upplärningstid tas bort, rubbas också balansen. Det är en tydlig förändring som skulle försvaga arbetstagarens position ytterligare.

Jurist

En ovanlig vår och ett ovanligt år

Efter en ovanlig vår och ett ovanligt år summerar Therese Svanström året hittills och med hopp går hon in i semestern och ser fram emot den osäkra, men intressanta hösten. Glad sommar! 

Läs mer

Debatt

Ökade sjuktal kräver en reformerad försäkring

Sjuktalen går upp i Hallands län – då är det viktigt med en sjukförsäkring som ger de försäkrade inkomsttrygghet och som främjar rehabilitering och återgång i arbete, skriver Therese Svanström i Hallandsposten.

Nyheter

Kompromisskampen firar fem år - fast i höst

Det började som en rolig idé 2016 - att få de politiska ungdomsförbunden att kompromissa sig fram till lösningar på scenen i Almedalen. Sedan dess har vi sett spännande samarbeten och nya vänskaper uppstå i TCO-landet. I år blir det inget Almedalen, men det blir Kompromisskampen. Skriv redan nu in 7 oktober i din kalender, då firar vi fem år av lösningar istället för låsningar i politiken.

Pressmeddelanden

TCO välkomnar en a-kassa anpassad efter dagens arbetsmarknad

TCO är positiva till a-kasseutredningen som överlämnades till regeringen måndagen 15 juni. Utredningens förslag leder till att a-kassan breddas så att även de som jobbar som egenföretagare eller i atypiska anställningsformer kvalificeras för ersättning. En förändring som betyder mycket för tjänstemannagrupperna, det välkomnar TCO.

Debatt

Nya grupper på arbetsmarknaden får inte del av trygghetssystemen

Endast ungefär hälften av alla öppet arbetslösa får i dag ersättning från a-kassan. Därför är det bra att en aktuell utredning föreslår att a-kassan ska breddas. Det gynnar exempelvis egenföretagare och kombinatörer, skriver Therese Svanström, TCO på Altinget.se.

Nyheter

Inbjudan: TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare 2020

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden? Vill du få en chans att diskutera pågående eller kommande forskning med arbetsmarknadens parter och forskare från andra discipliner? Vill du öka din kunskap om kollektivavtalen och förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter? Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.

Pressmeddelanden

TCO starkt kritiska till LAS-utredningen

TCO är starkt kritiska till LAS-utredningen som överlämnas till regeringen idag. Godtyckliga uppsägningar, försämrad arbetsmiljö och ökad otrygghet är några av konsekvenserna som skulle uppstå om utredningens förslag blir verklighet. TCO ser det som otänkbart att regeringen skulle kunna gå vidare med utredningens förslag.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

03 juli, 2020

En ovanlig vår och ett ovanligt år

Sommarhälsningar av det här slaget brukar alltid vara lättsamma och glada. Den del av året som vi lämnar bakom oss brukar summeras och vi brukar kunna lämna jobbet bakom oss för några veckors efterlängtad ledighet. Men i år är inget vanligt år. Min inledning börjar därför tyvärr i moll, men avslutas med både hopp och glädje.

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

02 juli, 2020

Kris och brexit i fokus när Tyskland tar över EU-klubban

I går övertog Tyskland ordförandeklubban i EU:s ministerråd från Kroatien. Under det kommande halvåret blir det Angela Merkels regering som ska försöka jämka ihop EU-länderna i flera stora och svåra frågor. Just nu har EU ett par extra svåra frågor på bordet, som måste lösas under tyskt ordförandeskap: räddningspaketet och brexit.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, EU

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

30 juni, 2020

Ett regelverk som uppmuntrar till visselblåsning är viktigt

Igår presenterades förslaget till hur EU:s direktiv om skydd för visselblåsare ska införas i svensk rätt. TCO välkomnar ett förbättrat skydd för visselblåsare men pekar på risken för ett omfattande och krångligt regelverk. Det ska alltid vara enkelt att slå larm om missförhållande, det är en viktig princip som TCO vill värna om.

Arbetsrätt, EU

Oscar Wåglund Söderström - Internationell chef

18 juni, 2020

EU:s midsommartoppmöte: Kompromissvilja krävs för att vända krisen till framtidstro

På midsommarafton inleder EU-ledarna förhandlingar om det nya räddningspaketet som ska bidra till att Europas ekonomi kommer på rätt köl. TCO driver på för att EU ska enas kring en pakt för jobb, tillväxt och sammanhållning - som rustar Europa ekonomiskt, slår vakt om våra gemensamma värden och bidrar till global utveckling. I förhandlingarna krävs att Sverige och övriga länder står upp för Europasamarbetet och agerar konstruktivt och lösningsorienterat, för läget är allvarligt. Bara genom kompromissvilja och handlingskraft kan krisen vändas till framtidstro.

Ekonomi och tillväxt, EU, Corona

Therese Svanström - Ordförande TCO

18 juni, 2020

Midsommarförhandlingar i EU

I morgon, på midsommarafton, möts EU-ländernas stats- och regeringschefer digitalt för att bland annat diskutera formerna för och finansieringen av unionens krisåtgärder men också långtidsbudgeten. Det finns olika syn på hur det ska gå till men också om hur budgeten ska utformas och finansieras. Utsikterna för att man skulle komma överens i morgon får anses vara små.

Ekonomi och tillväxt, EU, Partsmodellen

Therese Svanström - Ordförande TCO

17 juni, 2020

Viktiga besked om arbetslöshetsförsäkringen

En väl fungerande arbetslöshetsförsäkring är en central del av förmågan till omställning på arbetsmarknaden. En brist som finns i dagens lagstiftning är att för få kan kvalificera sig för att få ersättning. De förslag som a-kasseutredningen presenterade tidigare i veckan innebär en breddning så att fler kan få a-kassa. Det är en fråga som vi i TCO drivit under många år och vi är glada att utredningen föreslår detta.

A-kassan

Gå till TCO bloggar

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Rapporter

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Läs vidare

Rapporter

Var rädd om RUT!

TCO anser att rutavdraget är viktigt för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. TCO framför i denna rapport en rad förslag som syftar till att hålla till rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

Läs vidare

Rapporter

Från lön till studiemedel - går ekonomin ihop?

Vi lever i en tid då vikten av det livslånga lärandet ökar. Men hur påverkas hushållsekonomin för en yrkesverksam som går tillbaka till skolbänken? Går ekonomin ihop för den som väljer att finansiera sina studier med studiemedel?

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.