Styrning krävs för att göra verklighet av det livslånga lärandet

TCObloggar 2018-01-15

Hur ska högre utbildningen utvecklas för att möta framtidens behov? Det är en fråga som ständigt debatteras och som det kommit en rad debattinlägg om bara det senaste året. Oavsett i vilken riktning man lutar så är en avgörande faktor hur resurserna till högskolan fördelas och styrs. Därför är den pågående styr- och resursutredningen, som gärna går under beteckningen STRUT, helt central. Utredningen har nu presenterat en första skiss på det de vill föreslå i sitt slutbetänkande den 3 december i år.

Utredningens utkast skulle innebära en ganska omfattande förändring av den högre utbildningen. De vill se en övergång till en mer tillitsbaserad modell. Högskolor föreslås ingå fyraåriga överenskommelser med regeringen om vad de ska leverera. Ersättningen skulle bestå av både en fast och en rörlig del i kontrast med dagens helt prestationsbaserade belopp. Detta är tänkt att bland annat skapa mer långsiktighet, högre kvalitet och ge större utrymme för högskolorna att profilera sig.

För TCO:s del står det klart vad som är det viktigaste utvecklingsområdet för den högre utbildningen: att högskolan måste spela en större roll i det livslånga lärandet. Detta för att arbetstagare ska kunna hålla jämna steg med nya kunskapskrav på en arbetsmarknad i förändring, och för att få till en kunskapsöverföring från forskningen som driver nya idéer och innovationer.

I praktiken betyder det att högskolan behöver erbjuda fler fristående kurser som i form och innehåll passar yrkesverksamma. Det behöver de göra på två sätt: genom att öppna upp kurser som idag är inlåsta i program för fristående studier, och genom att förstärka befintligt och utveckla ett nytt kursutbud som är anpassat efter yrkesverksammas behov och förutsättningar.

Att främja det livslånga lärandet är en viktig del av direktiven till STRUT. Vad innebär då utredningens förslag?

Utredningens modell innebär att ett hinder i det nuvarande systemet delvis tas bort. Kurser för yrkesverksamma missgynnas av dagens prestationsbaserade resurstilldelning. Det nuvarande systemet främjar istället att högskolor satsar på programutbildningar och säkra kort där man kan lita på att ett stort antal studenter tar sina poäng. Yrkesverksamma är ofta mer fokuserade på kunskapen än att så snabbt som möjligt skriva alla sina tentor, och kan i vissa fall vara i behov av kurser som samlar ett smalare studentunderlag.

Hur detaljerna i utredningens modell ska se ut återstår att se. Men genom att införa en fast del i ersättningen så skulle lärosäten i alla fall inte bestraffas i lika stor utsträckning för att ta fram fler kurser för livslångt lärande, jämfört med dagens finansieringssystem.

Däremot finns det heller inget i förslaget som aktivt skulle tydligt stimulera eller styra högskolorna i riktningen att utveckla ett sådant utbildningsutbud. Utredningens modell ger lärosäten stor frihet att disponera sina medel. Det finns faktiskt ingenting som säger att de skulle använda den friheten till att utveckla ett relevant kursutbud för yrkesverksamma. Tvärtom är det inte otänkbart att de istället väljer att prioritera annat, och att det livslånga lärandet genomförs halvhjärtat för att kunna checkas av på en lista från en överenskommelse.

TCO har varit, och är, övertygad om att det krävs särskilda incitament för att det faktiskt ska bli (kvalitativ) verklighet av det livslånga lärandet. I en rapport vi publicerade år 2017 kom vi med tre konkreta förslag på hur detta skulle kunna realiseras genom resurstilldelningen. I avsaknad av ett finansiellt styrmedel krävs en annan verkningsfull mekanism för att säkerställa att högskolorna faktiskt levererar, med både kvantitativa och kvalitativa kontroller.

Det skulle exempelvis kunna röra sig om ett uppföljningssystem – men ett helt nytt sådant. Det kvalitetssäkringssystem som nu sjösätts är inte utformat för detta syfte och ger även lärosätena stor frihet att själva styra över hur de följer upp utbildningens kvalitet. Utredningen har ännu inget färdigt förslag på detta, men det är en avgörande punkt för huruvida deras förslag överhuvudtaget kan fungera.

Ett annat alternativ är att det livslånga lärandet blir någonting som ett par enskilda högskolor sysslar med, i enlighet med utredningens tanke om större profilering. Det vore ett misstag. Alla högskolor behöver spela en roll i att tillgängliggöra den kunskap som redan finns genom att exempelvis erbjuda fler fristående kurser med format som passar yrkesverksamma. Om bara ett fåtal högskolor ägnar sig åt detta går poängen med kunskapsöverföringen förlorad.

Jag tror inte att det är omöjligt att hitta ett system för att främja det livslånga lärandet inom ramen för den styrningsmodell som utredaren vill se. Förmodligen kräver det dock att utredningen släpper motståndet mot att överhuvudtaget öronmärka medel. Annars behövs ett mycket skarpt förslag på hur högskolorna ska styras så att det blir verklighet av den ambition som utredningen själv ger uttryck för.

Utredare

Vi vet att Sverige måste våga mer i morgon

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Vi är sjuksköterskor, lärare, poliser och journalister. Du möter oss genom hela livet. Och i hela landet. Inför höstens riksdagsval är våra prioriterade frågor bättre möjligheter till vidareutbildning genom hela livet, framtidens arbetsliv samt en bred skattereform. Men vi ställer inte bara krav. Vi har lösningar också.

Läs mer här

Vi behöver en ny skattereform bland annat för utjämningssystemet

Med bara månader kvar till valet är det dags för politiker att sätta frågan om att reformera det kommunala utjämningssystemet högt upp på agendan för att hela Sverige ska leva. Vi behöver en ny skattereform.

Läs mer här

TCO söker en kvalificerad jurist

Vill du vara med och utveckla TCO till en ännu bättre påverkansorganisation gentemot beslutsfattare i Sverige och EU? Vi söker en kvalificerad jurist till vårt team Europa och juridik. Sista ansökningsdag är 28 maj.

Läs mer här

Seminarier

Ni missar väl inte våra spännande seminiarier?

TCO arrangerar löpande seminarier kring aktuella ämnen och runt TCO:s politik. Vi håller oftast till i TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm och de allra flesta är gratis och öppna för alla.

Välkommen!

Läs mer här
25 maj 2018

Nya möjligheter till samverkan i arbetslivet

Anmäl dig här
4 juni 2018

Livslångt lärande i en föränderlig värld – så säkrar vi omställning, konkurrenskraft och kompetensförsörjning!

Anmäl dig här
5 juni 2018

What’s the point? – om användbarhet i högre utbildning

Anmäl dig här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund