Bättre lagstiftning inte detsamma som mindre lagstiftning

TCObloggar 2015-05-19

Är EU för byråkratiskt och krångligt? ”Ja” skulle nog många spontant svara, och ”JA!” menar Kommissionen, som idag presenterade ett paket med åtgärder för Better Regulation, också känt som regelförenkling eller REFIT – Regulatory Fitness program. Arbetet med regelförenkling har pågått under många år, men den sittande Kommissionen har gjort det till ett särskilt prioriterat område. Dagens lansering innehöll en rad nyheter. Vice ordförande Frans Timmermans presenterade en uppdaterad lista på hela 164 befintliga direktiv och lagområden som Kommissionen anser i behov av ”simplification and regulatory burden reduction”. Kommissionen föreslår även en betydligt mer omfattande användning av konsekvensanalyser, öppna konsultation och utvärderingar i lagstiftningsprocessen. En rad nya paneler och nämnder, till stor del bestående av självständiga ”experter” på bättre lagstiftning, ska tillsättas som ett led i arbetet.

Ambitionen att skapa bättre beslutsfattande och mer effektiva regler på EU-nivå är positiv. EU-maskineriet rör sig långsamt och mycket kan förbättras vad gäller kvaliteten på lagstiftningen. Däremot är de föreslagna åtgärderna fel väg att gå.

Målet är att skapa bättre fungerande lagstiftningsapparat inom EU. De åtgärder som idag presenterats riskerar istället att förlama EU-arbetet, och göra att mer tid läggs på att utvärdera och analysera lagstiftning snarare än att genomföra den. Ett bra exempel är arbetsmiljöområdet, där ett omfattande uppföljningsarbete av befintlig lagstiftning redan har inletts. Som en konsekvens av detta har nya initiativ i princip helt uteblivit, och tidigare annonserade initiativ lagts på is. Kommissionens verktyg för bättre lagstiftning riskerar alltså att bromsa viktiga initiativ och lagar, och göra att EU-byråkratin växer sig än större.

Men Kommissionens förslag är inte bara problematiska utifrån dess sannolika ineffektivitet utan även från ett demokratiskt perspektiv. Kommissionen försöker lösa problemet med ineffektiv lagstiftning genom att tillsätta expertpaneler och råd med uppdraget att granska lagstiftning. Bland annat lanseras en ny granskningsnämnd kallad Regulatory Scrutiny Board. Denna granskningsnämnd, som till hälften kommer bestå av självständiga experter, ska granska konsekvensanalyser som görs i samband med ny lagstiftning. Kommissionen kommer inte att gå vidare med lagförslag om inte granskningsnämnden ger konsekvensanalysen grönt ljus. Vad det innebär i praktiken återstår förstås att se, men denna märkliga process ger alltså i praktiken något som liknar vetorätt till ett icke-folkvalt organ. Detta är dels odemokratiskt men vittnar också om en övertro till självständiga experters roll och förmåga. Visst bör expertis spela en viktig och självklar roll i lagstiftningsprocessen, men den kan inte ersätta eller överordnas politiska beslut och prioriteringar.

Tyvärr stannar det inte där. REFIT-paketet innehåller två mycket problematiska åtaganden som även funnits med i det tidigare regelförenklingsarbete, och som TCO återkommande kritiserat.

För det första vill Kommissionen skapa enklare regler för små och medelstora företag, och helt undanta mikroföretag från stora delar av lagstiftningen. Detta ska bli en ny norm, så till den grad att Kommissionen explicit åtar sig att redogöra för skälen i de fall man väljer att inte införa undantagsbestämmelser av denna sort. Enklare regler för småföretag kan instinktivt verka rimligt. Men arbetsmiljö är ett tydligt exempel på motsatsen. Som facklig organisation anser vi givetvis att alla arbetstagare har rätt till en säker och god arbetsmiljö, oavsett storleken på ens arbetsgivare. Arbetsmiljöregler är inte onödigt krångel, utan oumbärliga för att garantera säkra arbetsplatser. Att undanta dessa företag är dessutom helt fel väg när en allt större andel av Europas arbetstagare har anställning hos små och medelstora företag.

För det andra envisas Kommissionen med att fortsätta använda sig av begreppet ”goldplating”, som hänvisar till när medlemsstater går utöver EUs minimikrav vid tillämpningen av direktiv. En grundläggande princip för EU är att direktiv ska ange miniminivåer för miljö, konsumentskydd och arbetstagares rättigheter, och att Medlemsstaterna har rätt att ha högre ambitionsnivåer i sin nationella lagstiftning. EU som lagstiftare ska lägga golv, inte bygga tak. Begreppet goldplating frångår detta, och i sin kommunikation uppmuntrar Kommissionen Medlemsstaterna att avstå från att gå utöver minimikraven. Detta ifrågasättande och misstänkliggörande av Medlemsstaternas rätt att lagstifta är oacceptabelt.

Varför har Kommissionen landat så fel? Svaret är att de utgår ifrån en felaktig problembeskrivning. Lagstiftning beskrivs återkommande som en administrativ börda och ett problem. Många fackliga och civilsamhällesorganisationer har därför oroat sig för att Better Regulation i själva verket är en synonym för avreglering. Men bättre lagstiftning är inte nödvändigtvis samma sak som mindre lagstiftning. Snarare ska den vara välutformad utifrån sitt sakområde och väl genomtänkt utifrån Medlemsstaternas nationella lagsystem så att den är smidig att genomföra nationellt.

Det finns som sagt mycket som faktiskt är krångligt och undermåligt vad gäller EU-lagstiftning. Men expertpaneler och oändligt analysarbete kommer inte att förändra det. Snarare riskerar det att göra EU både mer byråkratiskt och mindre demokratiskt.

Utredare

Det här vill vi se i regeringens nya arbetsmiljöstrategi

Det saknas inte utmaningar på arbetsmiljöområdet. I ljuset av coronapandemin har vikten av ett väl fungerande arbetsmiljöarbete blivit ännu tydligare.

Läs mer

Debatt

EU legislation on minimum wages is not the solution

We are deeply worried and concerned that the European Commission, after its second-stage consultation with the social partners, is planning to proceed with a legislative initiative on minimum wages—a proposal, which will not respect treaty limitations and be counterproductive for a social Europe built on robust, multi-employer collective bargaining. As the Scandinavian trade union movement, on the fourth of September we sent our own reply to the commission.

Nyheter

Checklista - Tänk på det här när ni går tillbaka till arbetsplatsen

Till Skyddsombudens dag den 21 oktober 2020 har TCO och TCO-förbundens arbetsmiljönätverk tillsammans tagit fram en checklista för skyddsombud och arbetsmiljöombud. Checklistan innehåller råd och stöd inför återgång till arbetsplatsen för dem som har jobbat hemifrån under pandemin.

Pressmeddelanden

TCO kommenterar frågan om anställningsskyddet i framtiden

TCO ser fortsatt allvarligt på statlig inblandning i frågor som arbetsmarknadens parter är bäst lämpade att sköta. Det är endast genom kollektivavtal som långsiktigt hållbara lösningar kan nås. Därför är TCO:s uppfattning fortfarande att regeringen inte kan gå vidare med LAS-utredningens förslag.

Debatt

Dags för klarspråk om sjukförsäkringen!

För oss är det självklart att sjukförsäkringen ska vara rättssäker och ge sjukskrivna rehabilitering och stöd så att de kan gå tillbaka till sitt arbete och ta tillvara sin kompetens och yrkeserfarenhet. Men som utredningen En trygg sjukförsäkring med människan i centrum visar, och våra förbund erfar, finns det idag stora brister i hur sjukförsäkringen fungerar.

Nyheter

Det här vill vi se i regeringens nya arbetsmiljöstrategi

Regeringens arbetsmiljöstrategi löper ut vid årsskiftet. Strategin innehåller regeringens prioriteringar på arbetsmiljöområdet de kommande åren. TCO vill särskilt betona att arbetsmiljöarbetet endast fungerar i samverkan mellan arbetsgivare och skyddsombud och att många arbetsplatser måste jobba mer med den organisatoriska och sociala arbetsmiljön.

Pressmeddelanden

Många som jobbar hemma trivs bra – men saknar kollegorna

Coronapandemin har påverkat hur vi lever och hur vi arbetar. Många har bytt skrivbordet på kontoret mot köksbordet hemmavid. TCO har låtit Novus fråga tjänstemännen om deras arbetsmiljö under pandemin.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

09 oktober, 2020

Kompromisskampen 2020

I onsdags var det äntligen dags igen! Då gjorde Sveriges ungdomsförbund för femte året i rad upp i Kompromisskampen. Normalt sett sker det i Almedalen men vi, som så många andra, fick ställa om.

Partsmodellen

Sofia Råsmar - EU-jurist

16 oktober, 2020

Europeiska arbetsmyndigheten (ELA) fyller 1 år!

Europeiska arbetsmyndigheten fyller 1 år idag, det är värt att uppmärksammas. Myndigheten slog upp portarna den 16 oktober 2019 i Bratislava (eller nåja myndigheten startade åtminstone officiellt sitt arbete då och så snart läget i omvärlden tillåter ska den finnas på plats fysiskt i Bratislava).

EU

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

12 oktober, 2020

Premiepensionens insättningsgaranti

Pensionsmyndighetens arbete med att minimera skadorna för pensionsspararna efter fondbolagsskandalerna ger resultat. Samtidigt ökar kontrollen av fonderna och förvalsalternativet görs om. Men spararna kan ändå vara betjänta av en insättningsgaranti.

Trygghetssystem, Pension

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

05 oktober, 2020

Inkomstpensionen behöver höjas - inom ramen för pensionssystemet

Pensionsgruppens förslag till inkomstpensionstillägg från i våras finns även med i budgetpropositionen för 2021. Förslaget har mötts av stark kritik för att man inte vårdar och värnar pensionssystemet, utan river upp, krånglar till och skapar administrativa problem. Kritiken är berättigad, även om det inte alls är fel att vilja höja pensionerna. Haken är att det behöver göras i pensionssystemet, inte via statsbudgeten.

Trygghetssystem, Pension

Kristina Lovén Seldén - Utredare arbetsmarknadspolitik

30 september, 2020

Ett viktigt steg i rätt riktning som behöver åtföljas av fler

Ökade möjligheter till utveckling och omställning genom hela arbetslivet är en fråga som ligger som ett raster över det mesta som vi tar oss för i TCO – oavsett om det handlar om arbetsmiljö, trygghetssystem, pensioner, utbildning, jämställdhet eller arbetsmarknadspolitik.

Arbetsmarknad, Trygghetssystem, Omställning och utbildning

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

25 september, 2020

Budgeten saknar besked om en skattereform

En ganska bra budget för omställning men det saknas långsiktighet och förutsebarhet vad gäller skattepolitiken och välfärdens finansiering. Det är en kortversion av kommentaren om budgetpropositionen för 2021.

Ekonomi och tillväxt, Skattereform

Gå till TCO bloggar

Seminarier och event

21 Oktober

Onsdag 21 oktober 08:30 - 09:00 |

Lärcentra i centrum

Coronapandemin har satt omställningsfrågorna i fokus, men för TCO har dessa frågor alltid varit i ropet. TCO bjuder därför in till ett livesänt samtal där den nya rapporten ”Lärcentra – för högre utbildning i hela landet” presenteras.

Läs mer

5 November

Torsdag 5 november 11:00 - 12:00 |

Vi som jobbade hemma

Coronapandemin har påverkat hur vi lever och hur vi arbetar. Många har bytt skrivbordet på kontoret mot köksbordet hemmavid. Distansarbetet kan ge oss en bättre balans mellan jobb och privatliv, men också orsaka stress och att man arbetar för mycket. Det är både intressant och nödvändigt att följa de långsiktiga konsekvenserna.

Läs mer Anmäl dig här så får du en länk till livesändningen!

Se alla event

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Rapporter

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.