Bättre lagstiftning inte detsamma som mindre lagstiftning

TCObloggar 2015-05-19

Är EU för byråkratiskt och krångligt? ”Ja” skulle nog många spontant svara, och ”JA!” menar Kommissionen, som idag presenterade ett paket med åtgärder för Better Regulation, också känt som regelförenkling eller REFIT – Regulatory Fitness program. Arbetet med regelförenkling har pågått under många år, men den sittande Kommissionen har gjort det till ett särskilt prioriterat område. Dagens lansering innehöll en rad nyheter. Vice ordförande Frans Timmermans presenterade en uppdaterad lista på hela 164 befintliga direktiv och lagområden som Kommissionen anser i behov av ”simplification and regulatory burden reduction”. Kommissionen föreslår även en betydligt mer omfattande användning av konsekvensanalyser, öppna konsultation och utvärderingar i lagstiftningsprocessen. En rad nya paneler och nämnder, till stor del bestående av självständiga ”experter” på bättre lagstiftning, ska tillsättas som ett led i arbetet.

Ambitionen att skapa bättre beslutsfattande och mer effektiva regler på EU-nivå är positiv. EU-maskineriet rör sig långsamt och mycket kan förbättras vad gäller kvaliteten på lagstiftningen. Däremot är de föreslagna åtgärderna fel väg att gå.

Målet är att skapa bättre fungerande lagstiftningsapparat inom EU. De åtgärder som idag presenterats riskerar istället att förlama EU-arbetet, och göra att mer tid läggs på att utvärdera och analysera lagstiftning snarare än att genomföra den. Ett bra exempel är arbetsmiljöområdet, där ett omfattande uppföljningsarbete av befintlig lagstiftning redan har inletts. Som en konsekvens av detta har nya initiativ i princip helt uteblivit, och tidigare annonserade initiativ lagts på is. Kommissionens verktyg för bättre lagstiftning riskerar alltså att bromsa viktiga initiativ och lagar, och göra att EU-byråkratin växer sig än större.

Men Kommissionens förslag är inte bara problematiska utifrån dess sannolika ineffektivitet utan även från ett demokratiskt perspektiv. Kommissionen försöker lösa problemet med ineffektiv lagstiftning genom att tillsätta expertpaneler och råd med uppdraget att granska lagstiftning. Bland annat lanseras en ny granskningsnämnd kallad Regulatory Scrutiny Board. Denna granskningsnämnd, som till hälften kommer bestå av självständiga experter, ska granska konsekvensanalyser som görs i samband med ny lagstiftning. Kommissionen kommer inte att gå vidare med lagförslag om inte granskningsnämnden ger konsekvensanalysen grönt ljus. Vad det innebär i praktiken återstår förstås att se, men denna märkliga process ger alltså i praktiken något som liknar vetorätt till ett icke-folkvalt organ. Detta är dels odemokratiskt men vittnar också om en övertro till självständiga experters roll och förmåga. Visst bör expertis spela en viktig och självklar roll i lagstiftningsprocessen, men den kan inte ersätta eller överordnas politiska beslut och prioriteringar.

Tyvärr stannar det inte där. REFIT-paketet innehåller två mycket problematiska åtaganden som även funnits med i det tidigare regelförenklingsarbete, och som TCO återkommande kritiserat.

För det första vill Kommissionen skapa enklare regler för små och medelstora företag, och helt undanta mikroföretag från stora delar av lagstiftningen. Detta ska bli en ny norm, så till den grad att Kommissionen explicit åtar sig att redogöra för skälen i de fall man väljer att inte införa undantagsbestämmelser av denna sort. Enklare regler för småföretag kan instinktivt verka rimligt. Men arbetsmiljö är ett tydligt exempel på motsatsen. Som facklig organisation anser vi givetvis att alla arbetstagare har rätt till en säker och god arbetsmiljö, oavsett storleken på ens arbetsgivare. Arbetsmiljöregler är inte onödigt krångel, utan oumbärliga för att garantera säkra arbetsplatser. Att undanta dessa företag är dessutom helt fel väg när en allt större andel av Europas arbetstagare har anställning hos små och medelstora företag.

För det andra envisas Kommissionen med att fortsätta använda sig av begreppet ”goldplating”, som hänvisar till när medlemsstater går utöver EUs minimikrav vid tillämpningen av direktiv. En grundläggande princip för EU är att direktiv ska ange miniminivåer för miljö, konsumentskydd och arbetstagares rättigheter, och att Medlemsstaterna har rätt att ha högre ambitionsnivåer i sin nationella lagstiftning. EU som lagstiftare ska lägga golv, inte bygga tak. Begreppet goldplating frångår detta, och i sin kommunikation uppmuntrar Kommissionen Medlemsstaterna att avstå från att gå utöver minimikraven. Detta ifrågasättande och misstänkliggörande av Medlemsstaternas rätt att lagstifta är oacceptabelt.

Varför har Kommissionen landat så fel? Svaret är att de utgår ifrån en felaktig problembeskrivning. Lagstiftning beskrivs återkommande som en administrativ börda och ett problem. Många fackliga och civilsamhällesorganisationer har därför oroat sig för att Better Regulation i själva verket är en synonym för avreglering. Men bättre lagstiftning är inte nödvändigtvis samma sak som mindre lagstiftning. Snarare ska den vara välutformad utifrån sitt sakområde och väl genomtänkt utifrån Medlemsstaternas nationella lagsystem så att den är smidig att genomföra nationellt.

Det finns som sagt mycket som faktiskt är krångligt och undermåligt vad gäller EU-lagstiftning. Men expertpaneler och oändligt analysarbete kommer inte att förändra det. Snarare riskerar det att göra EU både mer byråkratiskt och mindre demokratiskt.

Utredare

Taket i a-kassan behöver höjas permanent

Bara 3 av 10 får 80 procent av lönen i a-kassa med ordinarie regelverk, men med den tillfälliga höjningen får 6 av 10 80 procentig ersättning. Det är mer rimligt. 

Läs mer

Debatt

Förslaget till nya arbetsmiljöregler fyller inte sitt syfte

TCO har en i grunden positiv inställning till Arbetsmiljöverkets arbete med att uppdatera regelverket på arbetsmiljöområdet och göra det mer användarvänligt. Men förutsättningen är att det sker med erkännande av skyddsombudens roll och betydelsen av samverkan på arbetsplatsen. Skyddsnivån får inte heller försämras. Dessvärre lever Arbetsmiljöverkets förslag inte upp till våra förväntningar. Det skriver TCO:s jurist Lise Donovan i en debattartikel i tidningen Publikt.

Nyheter

Fler TCO-medlemmar riskerar långtidsarbetslöshet i krisens spår

Krisen på arbetsmarknaden slår hårt med TCO-förbundens medlemmar. Antalet långtidsarbetslösa har ökat tydligt under året. – Självklart är vi oroliga. För att möta det här måste vi satsa ännu mer på utbildnings- och omställningsinsatser, säger Therese Svanström, ordförande för TCO.

Pressmeddelanden

Extra satsningar på tjänstemännen i arbetsmarknadspolitiken

Idag togs beslut om att mer EU-medel kan användas till tjänstemännens omställning på arbetsmarknaden. Pandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden. Arbetslösheten har ökat i historiskt snabb takt och därför är förbättrade möjligheter till omställning något som TCO välkomnar.

Debatt

Visst behövs det en återhämtningsplan

Det pågår en debatt just nu huruvida det är bra eller dåligt med gemensam återhämtningsfond för EU. Vi befinner oss just nu mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden och svaret borde vara självklart- vi behöver en återhämtningsplan som leder till en snabb återhämtning.

Nyheter

Pensionsgruppens nya förslag är ett steg i rätt riktning

Den parlamentariska pensionsgruppen har nu kommit överens om hur betänkandet ”Ett upphandlat fondtorg” som presenterades i november 2019 ska införas. TCO välkomnar överenskommelsen. För att skapa ett tryggt system är det viktigt att säkra upp med effektiva former för uppföljning och kontroll av fonderna.

Pressmeddelanden

Vita fläckar på Sveriges utbildningskarta

TCO har kartlagt och jämfört utbildningsmöjligheterna i Sveriges kommuner och presenterar för tredje året i rad ett utbildningsindex som mäter tillgången till högre utbildning över hela landet. Indexet visar på stora regionala skillnader. På topplistan dominerar kommuner i Stockholm-Mälardalen men utbildningsindexet visar också att det fortfarande finns vita fläckar på Sveriges utbildningskarta.

Gå till Aktuellt

TCO bloggar

Therese Svanström - Ordförande TCO

01 april, 2021

Vi håller i och håller ut även denna påsk

Drygt ett år har gått sedan Folkhälsomyndigheten rekommenderade hemifrånjobb för oss som kan. Den 16 mars efter lunch var vi många, på många arbetsplatser, som gick hem och vi har sedan dess jobbat hemifrån i stor utsträckning. För de flesta har det funkat bra. Men det har också varit svårt att sätta gränser mellan arbete och fritid. När går man hem från jobbet liksom? Och samarbetet med kollegorna är saknat – många upplever stor brist på samtal och dialog.

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

01 april, 2021

Reformförslag vill vi se i våpen

Många extra ändringsbudgetar har det blivit det senaste året, mycket krishantering, stödåtgärder ibland hellre fort än helt rätt. Nu är det dags höja blicken och börja arbeta med ekonomiska reformer för omställning och utveckling, för fler och bättre jobb och för stabila planeringsförutsättningar för välfärden.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, EU

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

31 mars, 2021

OSA-föreskriften fyller 5 år - hur går vi vidare?

För fem år sedan firade vi stort på TCO. Efter många års idogt arbete fick vi ett erkännande av tjänstemännens problem och risker i arbetsmiljön.

Arbetsmiljö

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

31 mars, 2021

ISF utredningsskyldighet

Inspektionen för socialförsäkringen visar i rapporten Försäkringskassans utredningsskyldighet (Rapport 2021:3) att det finns tydliga brister i hur Försäkringskassan uppfyller utredningsskyldigheten i ärenden som rör ansökan om sjukpenning i början av sjukperioden, bedömning av rätt till sjukpenning vid dag 180 och ärenden som rör ansökan om aktivitetsersättning. Sett till samtliga slags ärenden uppfyller inte Försäkringskassan utredningsskyldigheten i 11 procent av ärendena och det finns förbättringsbehov i ytterligare 37 procent. 52 procent av ärendena är väl utredda. TCO känner igen de brister som framkommer i rapporten. För att komma till rätta med dem behövs en bättre samverkan mellan Försäkringskassan och hälso- och sjukvården, en stabilare och uthålligare politisk styrning och en tydligare och mer ändamålsenlig lagstiftning.

Therese Svanström - Ordförande TCO

26 mars, 2021

Dags för tjänstemännens revansch

Idag fredag 26 mars släpptes Demokratirådets rapport om polarisering i Sverige i form av debattartikel och seminarium. I rapporten beskrivs ett antal olika sätt att mäta polariseringsgraden i partisystemet, riksdagen, medierna och bland medborgare. Tyngdpunkten ligger på förekomsten av ideologisk polarisering bland några av demokratins viktigaste aktörer: medborgare, partier, förtroendevalda och medier.

Om TCO

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

23 mars, 2021

Vad innebär höjda pensionsavgifter?

Förra veckan publicerade Dagens Nyheter en ledare om pensionsgruppens diskussioner om hur pensionerna kan höjas. I texten påstås att en höjning av avgifterna enbart skulle komma framtidens och inte dagens pensionärer till godo, vilket förefaller orimligt. Dessutom används begrepp som ”retroaktivitet” och ”pensionsskuld”, som känns malplacerade i diskussionen om det allmänna pensionssystemet.

Trygghetssystem, Pension

Gå till TCO bloggar

TCO play

Se fler filmer

Rapporter

Rapporter

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Läs vidare

Rapporter

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Läs vidare

Rapporter

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Läs vidare

Rapporter

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Läs vidare

Se alla rapporter

Arbetsvärlden

Arbetsvärlden är en webbtidning om arbetsmarknaden. Den ges ut av TCO och görs av en självständig redaktion.

Hitta ditt fackförbund

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.
Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund.