Bättre lagstiftning inte detsamma som mindre lagstiftning

TCObloggar 2015-05-19

Är EU för byråkratiskt och krångligt? ”Ja” skulle nog många spontant svara, och ”JA!” menar Kommissionen, som idag presenterade ett paket med åtgärder för Better Regulation, också känt som regelförenkling eller REFIT – Regulatory Fitness program. Arbetet med regelförenkling har pågått under många år, men den sittande Kommissionen har gjort det till ett särskilt prioriterat område. Dagens lansering innehöll en rad nyheter. Vice ordförande Frans Timmermans presenterade en uppdaterad lista på hela 164 befintliga direktiv och lagområden som Kommissionen anser i behov av ”simplification and regulatory burden reduction”. Kommissionen föreslår även en betydligt mer omfattande användning av konsekvensanalyser, öppna konsultation och utvärderingar i lagstiftningsprocessen. En rad nya paneler och nämnder, till stor del bestående av självständiga ”experter” på bättre lagstiftning, ska tillsättas som ett led i arbetet.

Ambitionen att skapa bättre beslutsfattande och mer effektiva regler på EU-nivå är positiv. EU-maskineriet rör sig långsamt och mycket kan förbättras vad gäller kvaliteten på lagstiftningen. Däremot är de föreslagna åtgärderna fel väg att gå.

Målet är att skapa bättre fungerande lagstiftningsapparat inom EU. De åtgärder som idag presenterats riskerar istället att förlama EU-arbetet, och göra att mer tid läggs på att utvärdera och analysera lagstiftning snarare än att genomföra den. Ett bra exempel är arbetsmiljöområdet, där ett omfattande uppföljningsarbete av befintlig lagstiftning redan har inletts. Som en konsekvens av detta har nya initiativ i princip helt uteblivit, och tidigare annonserade initiativ lagts på is. Kommissionens verktyg för bättre lagstiftning riskerar alltså att bromsa viktiga initiativ och lagar, och göra att EU-byråkratin växer sig än större.

Men Kommissionens förslag är inte bara problematiska utifrån dess sannolika ineffektivitet utan även från ett demokratiskt perspektiv. Kommissionen försöker lösa problemet med ineffektiv lagstiftning genom att tillsätta expertpaneler och råd med uppdraget att granska lagstiftning. Bland annat lanseras en ny granskningsnämnd kallad Regulatory Scrutiny Board. Denna granskningsnämnd, som till hälften kommer bestå av självständiga experter, ska granska konsekvensanalyser som görs i samband med ny lagstiftning. Kommissionen kommer inte att gå vidare med lagförslag om inte granskningsnämnden ger konsekvensanalysen grönt ljus. Vad det innebär i praktiken återstår förstås att se, men denna märkliga process ger alltså i praktiken något som liknar vetorätt till ett icke-folkvalt organ. Detta är dels odemokratiskt men vittnar också om en övertro till självständiga experters roll och förmåga. Visst bör expertis spela en viktig och självklar roll i lagstiftningsprocessen, men den kan inte ersätta eller överordnas politiska beslut och prioriteringar.

Tyvärr stannar det inte där. REFIT-paketet innehåller två mycket problematiska åtaganden som även funnits med i det tidigare regelförenklingsarbete, och som TCO återkommande kritiserat.

För det första vill Kommissionen skapa enklare regler för små och medelstora företag, och helt undanta mikroföretag från stora delar av lagstiftningen. Detta ska bli en ny norm, så till den grad att Kommissionen explicit åtar sig att redogöra för skälen i de fall man väljer att inte införa undantagsbestämmelser av denna sort. Enklare regler för småföretag kan instinktivt verka rimligt. Men arbetsmiljö är ett tydligt exempel på motsatsen. Som facklig organisation anser vi givetvis att alla arbetstagare har rätt till en säker och god arbetsmiljö, oavsett storleken på ens arbetsgivare. Arbetsmiljöregler är inte onödigt krångel, utan oumbärliga för att garantera säkra arbetsplatser. Att undanta dessa företag är dessutom helt fel väg när en allt större andel av Europas arbetstagare har anställning hos små och medelstora företag.

För det andra envisas Kommissionen med att fortsätta använda sig av begreppet ”goldplating”, som hänvisar till när medlemsstater går utöver EUs minimikrav vid tillämpningen av direktiv. En grundläggande princip för EU är att direktiv ska ange miniminivåer för miljö, konsumentskydd och arbetstagares rättigheter, och att Medlemsstaterna har rätt att ha högre ambitionsnivåer i sin nationella lagstiftning. EU som lagstiftare ska lägga golv, inte bygga tak. Begreppet goldplating frångår detta, och i sin kommunikation uppmuntrar Kommissionen Medlemsstaterna att avstå från att gå utöver minimikraven. Detta ifrågasättande och misstänkliggörande av Medlemsstaternas rätt att lagstifta är oacceptabelt.

Varför har Kommissionen landat så fel? Svaret är att de utgår ifrån en felaktig problembeskrivning. Lagstiftning beskrivs återkommande som en administrativ börda och ett problem. Många fackliga och civilsamhällesorganisationer har därför oroat sig för att Better Regulation i själva verket är en synonym för avreglering. Men bättre lagstiftning är inte nödvändigtvis samma sak som mindre lagstiftning. Snarare ska den vara välutformad utifrån sitt sakområde och väl genomtänkt utifrån Medlemsstaternas nationella lagsystem så att den är smidig att genomföra nationellt.

Det finns som sagt mycket som faktiskt är krångligt och undermåligt vad gäller EU-lagstiftning. Men expertpaneler och oändligt analysarbete kommer inte att förändra det. Snarare riskerar det att göra EU både mer byråkratiskt och mindre demokratiskt.

Utredare

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Läs mer här

Myt att a-kassan är generös

Det finns en föreställning om att ersättningen till arbetslösa är särskilt generös i Sverige. Det stämmer inte. I själva verket är arbetslöshetsersättningen i de flesta jämförbara länder mer generös än i vårt land.

Läs mer här

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.

Läs mer här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund