Stoppa utförsäkringarna utan att slopa den bortre tidsgränsen för sjukpenning

TCObloggar 2015-01-27

Det pågår sedan en tid tillbaka en debatt kring den bortre tidsgränsen i sjukförsäkringen. Så sent som i söndags (150125) meddelade socialförsäkringsminister Annika Strandhäll på SVT Agenda att regeringen vill ta bort den bortre tidsgränsen, vilket allianspartierna är starkt emot (se t ex Ulf Kristersson på DN Debatt 150123). Förenklat kan man säga att regeringen och vänsterpartiet vill slopa tidsgränsen i syfte att stoppa utförsäkringarna från sjukförsäkringen och på så sätt öka tryggheten för långvarigt sjuka. På motsvarande sätt kan man förenklat säga att allianspartierna vill ha kvar tidsgränsen i syfte att förhindra att folk i onödan fastnar i långa passiva sjukskrivningsperioder. Båda sidors argument är goda och berättigade på sitt sätt. TCO har tagit 35 förslag för en bättre sjukförsäkring och bland dessa ingår förslag som möter båda blockens motiv kring den bortre tidsgränsens vara eller inte vara.

TCO anser att utförsäkringarna ska stoppas, men att det kan och bör göras på annat sätt än genom att ta bort den bortre tidsgränsen för sjukpenning och tillåta sjukpenning hur länge som helst. TCO anser att sjukförsäkringen kan ge ökad trygghet för långvarigt sjuka och samtidigt behålla försäkringens fokus på rehabilitering, omställning (där det behövs) och återgång i arbete genom att:

- Förlänga den maximala tiden med sjukpenning med ett år.

- Införa ett nytt steg i rehabiliteringskedjan så att arbetsförmågan prövas mot arbeten där den försäkrades kompetens kan tas till vara innan den prövas mot hela arbetsmarknaden i ett senare steg.

- Införa tidsbegränsad sjukersättning för långvarigt sjuka som uppnått maximal tid med sjukpenning (långvarigt sjuka ska med andra ord inte utförsäkras från sjukförsäkringen).

När sjukfrånvaron nu ökar och i snabbare takt än man tidigare beräknat (se tex Laura Hartmans debattartikel i Dagens Industri 150122) ser vi en risk att ett slopande av den bortre tidsgränsen kan driva på den ogynnsamma utvecklingen ytterligare, vilket Eva Nordmark tar upp i sin artikel i Dagens Industri 150123 och vilket jag har skrivit om i tidigare blogginlägg. Det kan inte uteslutas att tidsgränserna vid dag 90 och 180 får samma positiva effekt på återgång i arbete som utvärderingar visar om det inte samtidigt finns en bortre tidsgräns för sjukpenning, även om utvärderingar inte lika tydligt påvisar positiva effekter av den bortre tidsgränsen i sig (vilket jag också tagit upp i tidigare blogginlägg).

Men den ökande sjukfrånvaron är oroande i sig då fler och längre sjukfall innebär ohälsa och sämre välbefinnande för alla de personer som tillsammans utgör den sammanräknade totala sjukfrånvarostatistiken. Ett ytterligare orosmoln följer av att statens kostnader ökar i takt med att sjukfrånvaron stiger, vilket i förlängningen sätter ett tryck på åtstramningar eller försämringar av den trygghet som sjukförsäkringen ger. Om sjukfrånvarokostnaderna skenar iväg alltför snabbt och alltför långt utan tillräcklig kunskap om hur utvecklingen kan stoppas, riskerar vi att få en situation där den sittande regeringen (oavsett färg) kommer att behöva minska utgifterna alternativt öka inkomsterna inom statens budget för att finansiera sjukförsäkringens ökade kostnader. Närmast till hands ligger då att utgiftsminskning görs inom samma utgiftsområde och i första hand inom själva sjukförsäkringen. Så länge vi inte har lösningen för att dämpa den stigande sjukfrånvaron, riskerar ökande ohälsoutgifter alltså i förlängningen föra med sig försämrad trygghet för de enskilda.

TCOs ståndpunkt är att vi behöver hitta en hållbar medelväg och helst en blocköverskridande överenskommelse så att tryggheten för långvarigt sjuka kan stärkas utan att försäkringens fokus på återgång i arbete går förlorat. Detta är ambitionen med de förslag TCO för fram.

Fler förändringar behövs inom sjukförsäkringen än de jag pekar på här. Centralt är det förebyggande hälsofrämjande arbetet ute på arbetsplatserna och aktiva insatser och stöd till de sjukskrivna så att de kan komma tillbaka i arbete. TCO anser att det är sjukförsäkringen som ska garantera ekonomisk trygghet vid nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom oavsett sjukdomens och arbetsförmågenedsättningens längd. Däremot bör sjukskrivna få ta del av åtgärder och stöd från både Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen beroende på vilka deras individuella behov är. Vi behöver hitta lösningar så att myndigheterna kan samarbeta effektivt med varandra samt med arbetsgivarna och hälso- och sjukvården för bästa möjliga stöd till sjukskrivna som är i behov av rehabilitering, arbetsanpassning och omställning för att kunna återgå i arbete.

Läs mer om TCOs sjukförsäkringsförslag i rapporten 35 förslag för en bättre sjukförsäkring.

Utredare med ansvar för jämställdhetsfrågor.

Partierna måste ha orken och viljan att samarbeta

Vi är 1,4 miljoner, mitt i samhällets och arbetsmarknadens förändring. Nu efter riksdagsvalet behöver vi partier som har orken och viljan att samarbeta över blockgränserna.

Läs mer här

Myt att a-kassan är generös

Det finns en föreställning om att ersättningen till arbetslösa är särskilt generös i Sverige. Det stämmer inte. I själva verket är arbetslöshetsersättningen i de flesta jämförbara länder mer generös än i vårt land.

Läs mer här

Handbok ska hjälpa i arbetet mot sexuella trakasserier

Det finns ett före och ett efter #metoo. Ingen på arbetsplatsen ska behöva riskera att utsättas för sexuella trakasserier. Därför har vi tagit fram Handbok mot sexuella trakasserier. Låt boken bli en guide i detta viktiga arbete.

Läs mer här

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund