Hurra! Like a swede vann Guldnyckeln

Eva Nordmarks blogg 2015-03-20

Jag är oerhört glad att vår film ”Like a Swede” igår vann en Guldnyckel i klassen ”Samhällsservice, skolor och ideella organisationer”. Ett pris som delas ut till strategisk och kreativ marknadsföring.

Det har sagts förr, men tål att sägas igen: Den svenska partsmodellen sammanfattas bra i ordet samarbete. De som står närmast frågorna – alltså arbetstagare och arbetsgivare får komma överens om och både lösa problem och ta vara på de möjligheter som finns på arbetsmarknaden, utan statens inblandning.

Vi vet att det är en viktig orsak till att göra Sverige till en konkurrenskraftig nation. Men modellen behöver utvecklas – inte minst för att vi alla nu arbetar i en mer europeiserad och globaliserad värld, vilket snart märks på varenda arbetsplats. Därför är det än viktigare att framtidens makthavare är väl insatta i hur det fungerar på svensk arbetsmarknad. Här har vi stöd hos framtidens makthavare, vilket du kan läsa mer om här .

Filmen Like a Swede försöker på ett lättsamt sätt skoja lite med hur vi svenskar ofta i utlandet stolt berättar att ”in Sweden we have a system”, samtidigt som den försöker öka kunskapen om hur den svenska partsmodellen egentligen fungerar. Vi är otroligt glada att den har nått en sådan framgång, setts av 835 000 personer och nu även prisats. Jag hoppas förstås att även uppföljaren (Business like a Swede) ses av lika många, men framför allt hoppas jag förstås att den fler ser fördelar och möjligheter med den svenska partsmodellen och att den finns kvar och utvecklas.

Ordförande 2011-2019

Hur har metoo påverkat arbetslivet?

Novus har på uppdrag av TCO ställt frågor till yrkesverksamma i Sverige om hur de uppfattar att deras arbetsplats har påverkats av metoo.

Ta del av resultaten

Hur motverkar du sexuella trakasserier på arbetsplatsen?

En utbildningsserie framtagen av LO, TCO och SACO

Till utbildningen

Hitta ditt fackförbund

Använd filtret nedan för att hitta ditt fackförbund