Tjänstemannagrupper i arbetsmarknadspolitiken och i omställning

Livslångt lärande och aktiv arbetsmarknadspolitik ett måste om TCO-grupperna ska behålla sin starka ställning.

Arbetslösheten i Sverige ligger idag på runt åtta procent av arbetskraften. Men den företer stora olikheter och utvecklingen har under de senaste åren visat att arbetsmarknaden blir alltmer delad. För tjänstemannagrupperna är arbetslösheten inget större problem. Den öppna arbetslösheten överstiger knappt två procent för dessa grupper. Flera yrkesgrupper har obefintlig arbetslöshet. Det antal som deltar i arbetsmarknadspolitiska insatser är därför också blygsamt.

Tjänstemannagrupper genererar nästan ingenting av den allt starkare ökningen av långtidsarbetslösheten. Den härrör främst från en snabb ökning av grupper med en svag ställning på arbetsmarknaden efter finanskrisen. Tjänstemän är välutbildade. Även om det finns grupper med kort gymnasieutbildning så har den övervägande andelen en eftergymnasial högskoleutbildning. Det är grundläggande för en stark ställning på arbetsmarknaden.

Men verkligheten håller på att förändras. Strukturomvandlingen går i allt raskare takt även för tjänstemän. Utbildningskraven ökar och komplexiteten i arbetsuppgifterna ställer ökade krav på tillgång till relevant fortbildning. Avsaknad av utbildningsutbud för vidareutbildning och kompetensutveckling samt finansiering av sådan anges som de största hindren för att man ska kunna upprätthålla en fortsatt stark position.

På många håll finns en fungerande omställningskedja som verkar i samklang med arbetsgivarens kompetensförsörjningssystem. I bästa fall innebär det att de arbetstagare som löper risk för övertalighet ges kompetensutveckling som gör att de kan komma vidare inom den egna branschen eller i en annan. Men det finns också många exempel på att arbetstagare som blir övertaliga fasas ut ur verksamheten på det ena eller andra sättet. Omställningskedjans olika delar, omställningsavtalen, inkomstförsäkringarna och a-kassan, fungerar dock fortfarande så pass väl att de allra flesta i tjänstemannagrupperna kan undvika längre arbetslöshet.

Gemensamt för tjänstemannagrupper är att omställningskedjans sista länk, den aktiva arbetsmarknadspolitiken, nästan helt saknar betydelse. Sedan en tid är Arbetsförmedlingens verksamhet uteslutande inriktad på de ”utsatta” grupperna och verksamheten har därför mycket lite att erbjuda arbetslösa tjänstemän. Det innebär i förlängningen ett hot mot arbetsmarknadens funktionssätt. I skenet av att tjänstemannajobb nu försvinner i raskare takt, måste Arbetsförmedlingen framöver bidra mer. Man måste kunna bistå den som vill byta jobb, man måste kunna matcha arbetslösa mot lediga jobb och man måste kunna kompetensutveckla arbetssökande tjänstemän.

4 av 10 föräldralediga har missgynnats

En undersökning som TCO gjort tillsammans med Unionen visar att 4 av 10 tjänstemän som varit föräldralediga mer än ett år har missgynnats av sin arbetsgivare. Det är något som är förbjudet enligt lag.

Studiestödet måste matchas med ett utbildningsutbud

Genom partsöverenskommelsen öppnas nya ekonomiska möjligheter för yrkesverksamma att studera. Men för att få fullt genomslag krävs att universitet, högskolor och yrkeshögskolan möter upp med nya typer av kurser, anpassade till individers och arbetsmarknadens behov. Det arbetet måste börja nu, skriver Therese Svanström, TCO.

Allt fler kan jobba längre - med rätt förutsättningar

Arbetslivet kan bli längre men det kräver att arbetsmiljön förbättras och att alla människor, oavsett ålder, har möjlighet att vidareutbilda sig.

Det går för långsamt mot jämställt föräldraskap

Utvecklingen mot en mer jämställd fördelning av föräldraledigheten går för långsamt och takten har avtagit det senaste året. Det visar TCO:s nya jämställdhetsindex som släpps idag. Kvinnor tog ut 68,7 procent av alla dagar med föräldrapenning och vård av sjukt barn förra året. Män tog alltså bara ut 31,3 procent.

Arbetsgivare fortsätter straffa föräldralediga

En kvinna får inte vara med i lönerevisionen på samma villkor som sina kollegor. En annan har inte samma möjligheter till kompetensutveckling. En småbarnspappa får inte komma tillbaka till tidigare arbetsuppgifter. En blivande mamma sållas bort i rekryteringen. Anledningen? De är, har varit eller ska vara föräldralediga.

TCO vill att regeringen ska motsätta sig ackreditering av representanter från Myanmar

Tillsammans med LO och Saco, har TCO uppmanat arbetsmarknadsminister Eva Nordmark att se till att representanter för militärjuntan från Myanmar inte får ackreditering till den pågående ILC-konferensen.

Therese Svanström vald till vice ordförande för Folksam Sak

Försäkringsbolaget Folksam består av de två ömsesidiga bolagen Folksam Sak och Folksam Liv samt ett antal dotterbolag. På torsdagen valdes TCO:s ordförande Therese Svanström till ny ledamot i styrelsen för Folksam Sak.

15 juni, 2021

Pensionssystemet behöver utvecklas långsiktigt

Pensionsfrågorna är viktiga för mig och de är viktiga för medlemmarna i TCO:s förbund. För TCO som facklig organisation är naturligtvis fokuset stort på arbetslivet, här och nu. Frågor om arbetsmiljö, kompetensutveckling och villkor för dig i ditt arbete. Men vår uppgift är också att bidra till att den dagen då din arbetsinsats är över och livet som pensionär tar vid – att den tiden blir så bra som möjligt.

Pension

Ann-Katrin Dolium - Internationell sekreterare

31 maj, 2021

Rättvis klimatomställning

Fackföreningar i Storbritannien drog hårda lärdomar från nedläggningarna av kolgruvorna på 80-talet så idag, när hela samhället ska ställas om, ligger social och ekonomisk rättvisa i centrum på den klimatpolitiska agendan.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, Internationellt

28 maj, 2021

Trygghetssystemen måste moderniseras så att de passar för alla typer av anställningar

Att högst åtta personer får bevittna ett kultur- eller idrottsevenemang har på många sätt blivit själva symbolen för dagens coronarestriktioner. Pandemin har drabbat kulturarbetare extra hårt för här hittar vi ofta andra anställningsformer än den traditionella tillsvidareanställningen vilket i sig är ett problem. Under pandemin har det blivit tydligt att våra trygghetssystem inte är uppdaterade för dagens arbetsmarknad med följden att de inte riktigt räcker till för många grupper.

A-kassan, Trygghetssystem

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

25 maj, 2021

Äntligen är internationella arbetskonferensen igång!

De närmaste veckorna kommer några tusen människor över hela världen i de 187 medlemsländerna samtidigt sitta hemma framför sina datorer i minst 3 timmar per dag för att delta i ILO:s världskonferens (ILC).

Internationellt

21 maj, 2021

Tydliga regler om integritet i arbetslivet behövs

Frågan om personlig integritet i arbetslivet har utretts flera gånger på uppdrag av regeringar av olika kulör. Inget har dock hänt, och det finns ett stort behov av lagstiftning. Tidigare i veckan som gick lyfte TCO därför frågan på DN debatt.

20 maj, 2021

Ny visselblåsarlag på gång - nu krävs utbildningsinsats

En ny visselblåsarlag kommer ge skydd för flera personer och tröskeln för att få skydd blir lägre. Det är bra! Men lagen kommer vara komplex och svår att tyda, därför kommer det behövas massiva utbildningsinsatser, inte minst för arbetsgivarna.

Arbetsmiljö, Arbetsrätt

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.