TCO:s pensionspolitiska program

I TCO:s pensionspolitiska program beskrivs de utmaningar som pensionssystemet står inför och TCO:s förslag till lösningar.

När dagens pensionssystem sjösattes för tjugo år sedan var ambitionen att det skulle vara hållbart över tid. Det nya systemet med inkomst- och premiepension skulle ge minst lika hög pension som det tidigare systemet med folkpension och ATP hade gjort, alltså minst 60 procent av tidigare lön.

Befolkningens förväntade livslängd har sedan dess ökat i betydligt snabbare takt än vad tidigare prognoser visat och kommer sannolikt fortsätta öka. Det betyder att pensionerna måste räcka under längre tid och att pensionsnivån, det som pensionären får utbetalat varje månad, blir lägre.

För drygt tio år sedan kom de första tecknen på att det skulle bli svårt att nå upp till målnivån på 60 procent av slutlönen och därefter har nivån sjunkit så att personer födda 1950 i genomsnitt får mindre än 50 procent. Pensionsmyndighetens framskrivningar för kommande årskullar visar att pensionsnivåerna kan förväntas fortsätta sjunka, om den faktiska pensionsåldern eller avgiftsnivån inte höjs.

Tjänstepensionen riskerar med den nuvarande utvecklingen, att i allt större utsträckning bli avgörande för pensionärernas försörjning. Andelen pensionärer med inkomster under gränsen för fattigdom riskerar att öka. För att även kommande generationer ska få en allmän pension som i förhållande till slutlön motsvarar vad som avsågs när pensionssystemet sjösattes, krävs en kombination av längre arbetsliv och högre avgifter till pensionssystemet.

Att enligt pensionsgruppens modell införa riktålder och automatisk uppräkning av pensionsåldern är problematiskt för många grupper på arbetsmarknaden. I diskussionen om att orka arbeta efter 65 år framhålls ofta en fysiskt påfrestande arbetsmiljö som ett hinder.

Men arbetsmiljön i många tjänstemannayrken utmärks minst lika ofta av psykiska påfrestningar, som exempelvis stress och hög anspänning, en kombination av höga krav och låg kontroll i arbetet. Bland tjänstemän är psykisk ohälsa den främsta sjukskrivningsorsaken för både män och kvinnor.

Några förslag från pensionsprogrammet:

• Om vi ska kunna jobba längre krävs en hållbar arbetsmiljö. Ett förlängt arbetsliv förutsätter att alla anställda, oavsett förutsättningar, ges reella möjligheter att kunna och orka arbeta längre. Det är därför mycket viktigt att sådana beslut medför satsningar på förbättrad arbetsmiljö och flexibilitet i arbetet.

• Det behöver dessutom finnas goda möjligheter till kompetensutveckling och omställning under hela arbetslivet. Behoven av utbildning, vidareutbildning och möjligheter till omställning ökar på arbetsmarknaden. Samtidigt ligger pensionsrätten för studier på en så låg nivå att dessa riskerar sänka framtida pension.

Pensionsrätten för eftergymnasiala studier bör därför höjas. Detta kan ske antingen genom högre avsättning som andel av bidragsdelen, genom studiepremier eller genom kompletterande avsättningar.

• Det räcker inte med bara höjda pensionsåldrar. TCO föreslår därför att avgiften till den allmänna pensionen höjs till den nivå som det från början avsågs, 18,5 procent av lönen. En sådan höjning skulle öka inbetalningarna till det allmänna pensionssystemet med 7 procent och pensionsnivån i motsvarande grad.

LAS-utredningen borde aldrig tillsatts

Det är viktigt att komma ihåg att anställningsskyddet finns på dagordning av politiska skäl, inte på grund av att det skulle finnas något väldokumenterat behov av att förändra turordningsreglerna.

Replik: Vi förstår inte Försäkringskassan

Försäkringskassan sågar förslagen till en ny sjukförsäkring. Vi har svårt att förstå myndighetens onyanserade och svepande kritik, skriver företrädare från LO, TCO och Saco.

LAS-utredningen borde aldrig tillsatts

På måndag 1 juni kommer LAS-utredningen att presentera sina förslag. TCO har redan från börjat varit tydliga med att utredningen aldrig borde ha tillsatts. Anställningsskyddet finns på dagordning av politiska skäl, inte på grund av att det skulle finnas något väldokumenterat behov av att förändra turordningsreglerna. Det är viktigt att komma ihåg.

Välkommet omställningsuppdrag för högskolan

TCO har under flera år varit drivande i frågan om att ge högskolan ett omställningsuppdrag. I takt med att arbetsmarknaden förändras och vi arbetar längre upp i åldrarna ökar behoven av att kunna ställa om och ändra riktning i arbetslivet. Coronapandemin har ställt dessa behov på sin spets.

Replik: LOV-experiment läcker energi från AF

I krisen måste Arbetsförmedlingen fokusera på de åtgärder man vet fungerar, inte en ny svårutvärderad försöksverksamhet med en rad problem, skriver fackliga utredare från LO, TCO och Saco.

Fler korta högskolekurser är helt rätt väg

De senaste veckorna har regeringen och samarbetspartierna presenterat flera satsningar på högskolans roll i det livslånga lärandet och omställning. Senast i raden är beskedet att tillföra ytterligare medel som ska användas till korta högskolekurser, och det är helt i linje med tjänstemännens behov.

TCO delar ut priser till kulturskapare

TCO:s kulturpris och kulturstipendium 2020 delades ut digitalt på tisdagseftermiddagen. Årets kulturpristagare är regissören Amanda Kernell. Kulturstipendiet tilldelas bildkonstnären Kent Wisti.

26 maj, 2020

Måndag med möten med ministrar och skådespelare från Dramaten

Måndagsmorgonen rivstartade med ett digitalt möte om situationen för ensamföretagare. Tillsammans med ordförandena för Unionen, Journalistförbundet och Teaterförbundet hade jag en sittning med arbetsmarknadsministern, näringsministern och kulturministern. Min bedömning är att man försöker hitta en lösning, men att det går alldeles för långsamt. För mig är det här en av de frågor som har högsta prioritet. Många TCO-förbundsmedlemmar som är ensamföretagare har en extremt pressad situation. De förtjänar också stöd från det allmänna och den ökade trygghet det skulle innebära.

Corona

Kristina Lovén Seldén - Utredare arbetsmarknadspolitik

20 maj, 2020

Mångbottnade problem kräver mångdisciplinära lösningar

Kristina Lovén Seldén kommenterar Fores antologi Arbetsmarknad i förändring i en blogg.

Arbetsmarknad, Omställning och utbildning, Corona

Sofia Hylander - Utredare: Utbildning och livslångt lärande

19 maj, 2020

Blogg – vägen mot ett omställningsuppdrag

TCO har länge verkat för att ge universitet och högskolor ett omställningsuppdrag och glädjen var därför stor när regeringen i början av maj föreslog ändringar i högskolelagen för att tydliggöra lärosätenas roll i det livslånga lärandet. Det var ett viktigt steg i rätt riktning men utan kompletterande styrsignaler riskerar det att bli symbolpolitik och ett ansvar utan innehåll. Det är därför väldigt glädjande att regeringen och samarbetspartierna under den senaste veckan fortsatt att presentera satsningar och förslag som sakta men säkert fyller lärosätenas ansvar för det livslånga lärandet med innehåll.

Omställning och utbildning

11 maj, 2020

TCO vill se EU-pakt för jobb, sammanhållning och global utveckling

I lördags firades Europadagen, mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden. Pandemin har på några veckor lett till något av det som EU under årtionden arbetat för att förhindra: stängda gränser i Europa och att flera medlemsländer åsidosatt demokratin genom undantagslagar. EU är ett ömtåligt bygge. Pandemin visar hur viktigt det är att hela tiden prata om vad vi vill ha EU till, och vilka regler som vi absolut inte kan tumma på. När EU:s ekonomi nu ska återstartas vill TCO se en pakt för jobb, tillväxt och sammanhållning, som rustar Europa ekonomiskt, slår vakt om våra gemensamma värden och bidrar till global utveckling.

Ekonomi och tillväxt, EU, Internationellt

09 maj, 2020

Europadagen: Gemenskap och solidaritet

Tidigare i veckan var det 75 år sedan andra världskriget tog slut. Idag, den 9 maj, firar vi Europadagen. För 70 år sedan såg Robert Schumans deklaration om att skapa ett enat Europa, byggt på fred och stabilitet, dagens ljus.

EU

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

06 maj, 2020

Så påverkar Covid-19 pensionerna

Pensionsmyndigheterna har i dagarna lämnat sin prognos till regeringen om utgifterna för kommande år. I prognosen anges bland annat att inkomstpensionen i det allmänna pensionssystemet räknas ned med ungefär 1,5 procent under år 2021.

Pension, Corona

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Var rädd om RUT!

TCO anser att rutavdraget är viktigt för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. TCO framför i denna rapport en rad förslag som syftar till att hålla till rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

Från lön till studiemedel - går ekonomin ihop?

Vi lever i en tid då vikten av det livslånga lärandet ökar. Men hur påverkas hushållsekonomin för en yrkesverksam som går tillbaka till skolbänken? Går ekonomin ihop för den som väljer att finansiera sina studier med studiemedel?

Att använda bostäderna bättre

I rapporten beskrivs bostadsbristen och problemen med den illa fungerande bostadsmarknaden som ett arbetsmarknadsproblem. Bristande rörlighet bidrar till en sämre fungerande arbetsmarknad eftersom det uppstår rekryteringsproblem. Företag och organisationer kan inte besätta tjänster för att den som skulle ta jobbet inte har möjlighet att skaffa en bostad på rätt ort.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.