Varannan student får för lite lärarledd undervisningstid

Pressmeddelanden 15:56 2 juni, 2013

Nästan hälften av heltidsstudenterna vid universitet och högskolor i Sverige uppger att de får mindre än nio timmars lärarledd undervisningstid i veckan, vilket är lägstanivån i det nuvarande resurstilldelningssystemet för högre utbildning. Minst lärarledd tid får studenter inom humaniora och samhällsvetenskap. Det visar en ny rapport från TCO, som också visar på andra kvalitetsbrister i den högre utbildningen.

Sedan 2009 har TCO undersökt hur mycket lärarledd undervisningstid studenter får i Sverige. Årets resultat hamnar på ungefär samma låga nivå som tidigare. Men det finns vissa tecken på förbättring. Andelen studenter inom i de lägre tidskategorierna (3-5 och 6-8 timmar lärarledd undervisning) har minskat en aning, medan andelen i de högre intervallen (12-14 och mer än 15 timmar lärarledd undervisning) har ökat svagt.

Förändringarna är dock mycket små i förhållande till regeringens satsningar på omkring 700 miljoner kronor under åren 2007 till 2012 på ökad undervisning för de studenter som får minst lärarledd tid.

– Det är mycket bra att regeringen tillfört ekonomiska resurser för att öka den lärarledda tiden. Tyvärr ser vi inte att det lett till något resultat. Åtgärder måste sättas in för att följa upp och säkra att de satsningar som görs framöver kommer studenterna till del i form av mer lärarledd undervisningstid, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Årets undersökning visar att bristerna förvånande nog även präglar den första tiden i högskolan, då kontakten med läraren är som viktigast. Fyra av tio nybörjarstudenter uppger att de får mindre än nio timmars lärarledd undervisning i veckan och nästan hälften av nybörjarna undervisas oftast i grupper med fler än 30 studenter. Det är särskilt allvarligt för studenter med icke akademisk bakgrund och i ljuset av att studenternas studiemotivation och förkunskaper från gymnasieskolan tycks vara lägre än på mycket länge.

– Jag är bekymrad över att bristen på lärarledd tid och den dåliga kontakten med lärarna kan förstärka den sociala snedrekryteringen, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

I den TCO-rapport som publiceras idag kan vi också visa att situationen är bekymmersam när det gäller studenternas självstudier, undervisningsgruppernas storlekar och en rad andra faktorer som enligt forskningen är avgörande för kontakten mellan lärare och studenter. Sammantaget tyder TCO:s undersökning på att bristen på lärarledd tid och de stora undervisningsgrupperna inte kompenseras av effektiva pedagogiska metoder och studentcentrerat lärande.

Fakta om undersökningen
TCO:s undersökning omfattar 1844 heltidsstudenter inom alla utbildningsområden vid omkring 40 universitet och högskolor runtom i landet. Enkäten utgjorde en del av webbundersökningen Studentbarometern 2013, som gjordes under perioden 28 mars till 17 april 2013 via företaget Studentkortets databas, där omkring 160 000 studenter är registrerade.

Det här vill TCO

• Öka resurserna till de mest eftersatta utbildningsområdena. Ersättningarna till humaniora och samhällsvetenskap bör höjas med drygt tio procent jämfört med 2013 års ersättningsnivå. Kostnaden för detta beräknas till omkring en miljard kronor.

• Säkerställ en hållbar finansiering av den högre utbildningen. Den grundläggande orsaken till resursbristen är att utbildningsanslagen urholkas eftersom de inte skrivs upp i takt med kostnaderna. Lärosätena måste dessutom få särskilda resurser när de åläggs att utföra andra uppdrag än utbildning.

• Synliggör studenternas kontakt med lärarna. Regeringen bör ålägga ansvariga myndigheter och lärosäten att följa upp och redovisa olika typer av lärarledd tid och lärarkontakt.

• Följ upp det studentcentrerade lärandet och satsa på pedagogiken. Studentcentrerat lärande leder enligt forskning till hög utbildningskvalitet och är dessutom en grundprincip i Bolognaprocessen, där Sverige ingår tillsammans med 46 andra europeiska länder. Regering och lärosäten bör vidta åtgärder för att främja den pedagogiska praktiken, den högskolepedagogiska forskningen och lärarnas arbetsvillkor. Dåvarande Högskoleverkets stora enkätundersökning Studentspegeln bör återupptas.

• Förändra resurstilldelningen. Det nuvarande nationella resurstilldelningssystemet för högre utbildning infördes för nästan tjugo år sedan och fungerar idag dåligt. Till exempel kan statsmakterna inte styra resurserna till mer undervisning eller följa upp hur de anslagna medlen faktiskt används. En utredning bör omgående tillsättas för att få till stånd ett nytt system.

• Förändra kvalitetsutvärderingen. Det nuvarande kvalitetsutvärderingssystemet bedömer studenternas, snarare än utbildningarnas, resultat och har ett alltför stort fokus på uppsatser. Det har mött stark kritik såväl i Sverige som internationellt och behöver ses över på flera punkter.

TCO om budgeten: Bra startpaket men mer krävs

Regeringens budget har bra förslag om förbättringar av arbetsmarknadspolitiken och sjukförsäkringen. Men flera centrala förslag saknas.

Fem förslag för att reformera och rusta högskolan

Sverige kommer att få ett av världens mest generösa system för omställning och kompetensutveckling. Nu måste högskolan rustas och reformeras för att möta arbetsmarknadens behov, skriver vi tillsammans med Saco och Svenskt Näringsliv på altinget.se

Omställning i fokus när fackliga företrädare träffades under tyska statsbesöket

Sverige och Tyskland står inför en rad gemensamma utmaningar där hela Europas omställningsförmåga och konkurrenskraft står på spel. Det diskuterades på ett möte där tyska och svenska fackliga företrädare möttes som del av det tyska statsbesöket.

Ett bra startpaket, men mer krävs för ett tryggt arbetsliv

Regeringens budget innehåller välkomna förslag om förbättringar av arbetsmarknadspolitiken och sjukförsäkringen. Men flera centrala förslag saknas, bland annat ett utbildningsutbud som matchar tjänstemännens behov av kompetensutveckling.

TCO: Försvara demokratin mot nutidens hot

I år är det 100 år sedan Sverige blev en demokrati. I dag är det lätt att ta demokratin för given, men vi får inte blunda för de utmaningar och hot som kräver åtgärder här och nu.

TCO lanserar nytt EU-politiskt program

Under den senaste tiden har EU-samarbetet och våra gemensamma värden satts på prov. Pandemin visade tydligt vilken viktig roll Europasamarbetet har att spela i en kris, men blottade även EU:s svagheter. Idag står EU-samarbetet inför fortsatt stora utmaningar. TCO väljer därför att lansera ett nytt EU-politiskt program.

Positivt för TCO-medlemmar med stärkt sjukförsäkring

Regeringen presenterade på onsdagen ett antal förändringar i sjukförsäkringen. Det handlar bland annat om att ett höjt tak i sjukförsäkringen, att fler ska kunna fullfölja sin rehabilitering även om de når dag 365 och ändrade regler för äldre som ska få sin arbetsförmåga. TCO förväntar sig nu ett brett stöd i riksdagen för förslagen.

18 augusti, 2021

Ta vara på distansrevolutionen!

Nu är många av oss tillbaka i arbetsvardagen igen. Efter en sommar med sol och värme regnar det utanför rutan och vardagslunken är här. På många sätt skönt. Men fortsatt ser arbetsvardagen inte ut som den gjorde innan pandemin bröt ut för ett och ett halvt år sedan. Pandemin inte över. Och förändringen av arbetslivet under den här tiden har skyndats på rejält. En distansrevolution är här. Och följderna av den kommer i grunden förändra vårt sätt att organisera arbetet.

Arbetsmiljö, Corona

15 september, 2021

EU State of the Union: Vi saknar insatser för omställning och trygga jobb

Pompa och ståt i Europaparlamentet, då EU-kommissionordförande Ursula von der Leyen höll årets linjetal. Positiva besked gavs kring handel, rättsstaten och klimatarbetet - och dessutom ett nytt förbud mot produkter som tillverkats med hjälp av tvångsarbete. Men TCO saknar EU-insatser för omställning och jämställdhet på arbetsmarknaden, stärkt partssamverkan och skydd för de nordiska partsmodellerna. Frågor som är avgörande för nya, trygga jobb och där reformer behövs både på EU-nivå och i medlemsländerna.

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

03 september, 2021

Arbetsrelaterade besvär

Arbetsmiljöverket visar i rapporten Arbetsmiljön 2020 att andelen sysselsatta som har haft arbetsrelaterade besvär har ökat under pandemin. Kvinnor är i högre utsträckning än män drabbade. Många blir också frånvarande från arbetet. För att motverka ökning av arbetsrelaterade besvär krävs åtgärder.

Arbetsmiljö, Trygghetssystem

Åsa Forsell - Utredare med ansvar för jämställdhetsfrågor.

02 september, 2021

Fortsatt distansarbete efter pandemin – risk eller möjlighet för jämställdheten?

På ledarplats tar man upp att distansarbetet under pandemin har gett oss en jämställdhetsnyckel. Men en utveckling mot att främst kvinnor kommer att arbeta på distans framöver är inte automatiskt en lösning eller en renodlad förbättring för jämställdheten.

Jämställdhet, Distansarbete

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

26 augusti, 2021

Håll ögonen på budgetbollen

Idag höll finansminister Magdalena Andersson den sedvanliga pressträffen på Harpsund om det ekonomiska läget och inriktningen på budgetpropositionen. Läget är fortfarande osedvanligt osäkert, inte minst därför att trots allt ingen vet vart smittspridningen tar vägen. Det är därför viktigt att inriktningen i hög grad handlar om strukturellt riktiga insatser för ekonomins återhämtning samtidigt som politiken fortfarande behöver vara ytterst snabbfotad om förutsättningarna förändras.

A-kassan, Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

20 augusti, 2021

Intressanta förslag från en efterlängtad utredning

Idag presenterades slutbetänkandet En sjukförsäkring med prevention, rehabilitering och trygghet (SOU 2021:69) av Samuel Engblom, särskild utredare. Betänkandet innehåller många intressanta förslag som tillsammans ökar fokus på prevention och rehabilitering, och ökar möjligheterna för dem som helt saknar arbetsförmåga trots rehabilitering att få sjukersättning. Nu ska förslagen remissbehandlas – och därefter är det upp till politikerna.

Trygghetssystem, Sjukförsäkringen

Seminarier och event

8 Oktober

Fredag 8 oktober 09:00 - 10:00 |

En nystart för den fria rörligheten

Varmt välkommen till ett digitalt seminarium anordnat av TCO på temat ”En nystart för den fria rörligheten”

Läs mer Anmäl dig här

Se alla event

Från riskfaktorer till friskfaktorer

Den här rapporten fokuserar på långtidssjukskrivna tjänstemän: Vilka de är och hur deras arbetssituation har varit tiden innan sjukskrivningen. Resultaten i rapporten visar att de långtidssjukskrivna tjänstemännen tiden innan de blir sjukskrivna möter flera faktorer i sitt arbete som innebär en förhöjd risk för ohälsa. För TCO är det centralt att riskfaktorer blir till friskfaktorer – som i…

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.