Varannan student får för lite lärarledd undervisningstid

Pressmeddelanden 15:56 2 juni, 2013

Nästan hälften av heltidsstudenterna vid universitet och högskolor i Sverige uppger att de får mindre än nio timmars lärarledd undervisningstid i veckan, vilket är lägstanivån i det nuvarande resurstilldelningssystemet för högre utbildning. Minst lärarledd tid får studenter inom humaniora och samhällsvetenskap. Det visar en ny rapport från TCO, som också visar på andra kvalitetsbrister i den högre utbildningen.

Sedan 2009 har TCO undersökt hur mycket lärarledd undervisningstid studenter får i Sverige. Årets resultat hamnar på ungefär samma låga nivå som tidigare. Men det finns vissa tecken på förbättring. Andelen studenter inom i de lägre tidskategorierna (3-5 och 6-8 timmar lärarledd undervisning) har minskat en aning, medan andelen i de högre intervallen (12-14 och mer än 15 timmar lärarledd undervisning) har ökat svagt.

Förändringarna är dock mycket små i förhållande till regeringens satsningar på omkring 700 miljoner kronor under åren 2007 till 2012 på ökad undervisning för de studenter som får minst lärarledd tid.

– Det är mycket bra att regeringen tillfört ekonomiska resurser för att öka den lärarledda tiden. Tyvärr ser vi inte att det lett till något resultat. Åtgärder måste sättas in för att följa upp och säkra att de satsningar som görs framöver kommer studenterna till del i form av mer lärarledd undervisningstid, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Årets undersökning visar att bristerna förvånande nog även präglar den första tiden i högskolan, då kontakten med läraren är som viktigast. Fyra av tio nybörjarstudenter uppger att de får mindre än nio timmars lärarledd undervisning i veckan och nästan hälften av nybörjarna undervisas oftast i grupper med fler än 30 studenter. Det är särskilt allvarligt för studenter med icke akademisk bakgrund och i ljuset av att studenternas studiemotivation och förkunskaper från gymnasieskolan tycks vara lägre än på mycket länge.

– Jag är bekymrad över att bristen på lärarledd tid och den dåliga kontakten med lärarna kan förstärka den sociala snedrekryteringen, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

I den TCO-rapport som publiceras idag kan vi också visa att situationen är bekymmersam när det gäller studenternas självstudier, undervisningsgruppernas storlekar och en rad andra faktorer som enligt forskningen är avgörande för kontakten mellan lärare och studenter. Sammantaget tyder TCO:s undersökning på att bristen på lärarledd tid och de stora undervisningsgrupperna inte kompenseras av effektiva pedagogiska metoder och studentcentrerat lärande.

Fakta om undersökningen
TCO:s undersökning omfattar 1844 heltidsstudenter inom alla utbildningsområden vid omkring 40 universitet och högskolor runtom i landet. Enkäten utgjorde en del av webbundersökningen Studentbarometern 2013, som gjordes under perioden 28 mars till 17 april 2013 via företaget Studentkortets databas, där omkring 160 000 studenter är registrerade.

Det här vill TCO

• Öka resurserna till de mest eftersatta utbildningsområdena. Ersättningarna till humaniora och samhällsvetenskap bör höjas med drygt tio procent jämfört med 2013 års ersättningsnivå. Kostnaden för detta beräknas till omkring en miljard kronor.

• Säkerställ en hållbar finansiering av den högre utbildningen. Den grundläggande orsaken till resursbristen är att utbildningsanslagen urholkas eftersom de inte skrivs upp i takt med kostnaderna. Lärosätena måste dessutom få särskilda resurser när de åläggs att utföra andra uppdrag än utbildning.

• Synliggör studenternas kontakt med lärarna. Regeringen bör ålägga ansvariga myndigheter och lärosäten att följa upp och redovisa olika typer av lärarledd tid och lärarkontakt.

• Följ upp det studentcentrerade lärandet och satsa på pedagogiken. Studentcentrerat lärande leder enligt forskning till hög utbildningskvalitet och är dessutom en grundprincip i Bolognaprocessen, där Sverige ingår tillsammans med 46 andra europeiska länder. Regering och lärosäten bör vidta åtgärder för att främja den pedagogiska praktiken, den högskolepedagogiska forskningen och lärarnas arbetsvillkor. Dåvarande Högskoleverkets stora enkätundersökning Studentspegeln bör återupptas.

• Förändra resurstilldelningen. Det nuvarande nationella resurstilldelningssystemet för högre utbildning infördes för nästan tjugo år sedan och fungerar idag dåligt. Till exempel kan statsmakterna inte styra resurserna till mer undervisning eller följa upp hur de anslagna medlen faktiskt används. En utredning bör omgående tillsättas för att få till stånd ett nytt system.

• Förändra kvalitetsutvärderingen. Det nuvarande kvalitetsutvärderingssystemet bedömer studenternas, snarare än utbildningarnas, resultat och har ett alltför stort fokus på uppsatser. Det har mött stark kritik såväl i Sverige som internationellt och behöver ses över på flera punkter.

4 av 10 föräldralediga har missgynnats

En undersökning som TCO gjort tillsammans med Unionen visar att 4 av 10 tjänstemän som varit föräldralediga mer än ett år har missgynnats av sin arbetsgivare. Det är något som är förbjudet enligt lag.

Studiestödet måste matchas med ett utbildningsutbud

Genom partsöverenskommelsen öppnas nya ekonomiska möjligheter för yrkesverksamma att studera. Men för att få fullt genomslag krävs att universitet, högskolor och yrkeshögskolan möter upp med nya typer av kurser, anpassade till individers och arbetsmarknadens behov. Det arbetet måste börja nu, skriver Therese Svanström, TCO.

Inbjudan: TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare 2021

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden eller arbetslivet? Vill du få en chans att diskutera pågående eller kommande forskning med arbetsmarknadens parter och forskare från andra discipliner? Vill du öka din kunskap om kollektivavtalen och förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter? Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.

Det går för långsamt mot jämställt föräldraskap

Utvecklingen mot en mer jämställd fördelning av föräldraledigheten går för långsamt och takten har avtagit det senaste året. Det visar TCO:s nya jämställdhetsindex som släpps idag. Kvinnor tog ut 68,7 procent av alla dagar med föräldrapenning och vård av sjukt barn förra året. Män tog alltså bara ut 31,3 procent.

Arbetsgivare fortsätter straffa föräldralediga

En kvinna får inte vara med i lönerevisionen på samma villkor som sina kollegor. En annan har inte samma möjligheter till kompetensutveckling. En småbarnspappa får inte komma tillbaka till tidigare arbetsuppgifter. En blivande mamma sållas bort i rekryteringen. Anledningen? De är, har varit eller ska vara föräldralediga.

Allt fler kan jobba längre - med rätt förutsättningar

Arbetslivet kan bli längre men det kräver att arbetsmiljön förbättras och att alla människor, oavsett ålder, har möjlighet att vidareutbilda sig.

Therese Svanström vald till vice ordförande för Folksam Sak

Försäkringsbolaget Folksam består av de två ömsesidiga bolagen Folksam Sak och Folksam Liv samt ett antal dotterbolag. På torsdagen valdes TCO:s ordförande Therese Svanström till ny ledamot i styrelsen för Folksam Sak.

15 juni, 2021

Pensionssystemet behöver utvecklas långsiktigt

Pensionsfrågorna är viktiga för mig och de är viktiga för medlemmarna i TCO:s förbund. För TCO som facklig organisation är naturligtvis fokuset stort på arbetslivet, här och nu. Frågor om arbetsmiljö, kompetensutveckling och villkor för dig i ditt arbete. Men vår uppgift är också att bidra till att den dagen då din arbetsinsats är över och livet som pensionär tar vid – att den tiden blir så bra som möjligt.

Pension

24 juni, 2021

Efter anti-HBTQI-lagen: EU måste öka trycket på Ungern

Ungern har just antagit en lag som förbjuder medier att visa innehåll som visar eller främjar homosexualitet riktat till personer under 18 år. En rad EU-länder protesterar massivt, och nu gäller det att hålla i och visa att man menar allvar. TCO uppmanar medlemsländerna att fullfölja artikel 7-processen mot Ungern och säkerställa att inga EU-medel betalas ut förrän landet upphör med diskriminering och visar att man respekterar rättsstat och grundläggande rättigheter fullt ut.

Sofia Råsmar - EU-jurist

17 juni, 2021

En strategi som gav eko

Om Europeiska kommissionen hade anat att coronapandemin skulle slå till så hade nog inte industristrategin lanserats i samma form som den gjorde den där tidiga marsdagen år 2020. Dagen efter att strategin lanserats så deklarerade WHO att vi hade en pandemi och hela världen ställdes på ända. Industristrategin är ett åtgärdspaket för att stödja den gröna och digitala omställningen. De åtgärder som föreslås är exempelvis både lagstiftningsinitiativ och industrisamarbeten. Med nya erfarenheter och insikter i bagaget från det gångna året så återkom kommissionen nu i maj, ett drygt år senare, med den uppdaterade industristrategin.

EU

Ann-Katrin Dolium - Internationell sekreterare

31 maj, 2021

Rättvis klimatomställning

Fackföreningar i Storbritannien drog hårda lärdomar från nedläggningarna av kolgruvorna på 80-talet så idag, när hela samhället ska ställas om, ligger social och ekonomisk rättvisa i centrum på den klimatpolitiska agendan.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, Internationellt

28 maj, 2021

Trygghetssystemen måste moderniseras så att de passar för alla typer av anställningar

Att högst åtta personer får bevittna ett kultur- eller idrottsevenemang har på många sätt blivit själva symbolen för dagens coronarestriktioner. Pandemin har drabbat kulturarbetare extra hårt för här hittar vi ofta andra anställningsformer än den traditionella tillsvidareanställningen vilket i sig är ett problem. Under pandemin har det blivit tydligt att våra trygghetssystem inte är uppdaterade för dagens arbetsmarknad med följden att de inte riktigt räcker till för många grupper.

A-kassan, Trygghetssystem

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

25 maj, 2021

Äntligen är internationella arbetskonferensen igång!

De närmaste veckorna kommer några tusen människor över hela världen i de 187 medlemsländerna samtidigt sitta hemma framför sina datorer i minst 3 timmar per dag för att delta i ILO:s världskonferens (ILC).

Internationellt

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.