TCO:s Kulturpris till Anna Pettersson och Sara Stridsberg

Pressmeddelanden 15:35 9 januari, 2013

TCO:s kulturpris 2012 tilldelas två konstnärer som enligt prismotiveringen både tänjer och undersöker gränserna för former och normer. Priset i kategorin ord går till författaren och dramatikern Sara Stridsberg och priset i kategorin scen/film går till skådespelaren och regissören Anna Pettersson.

Priset delas ut i samband med nypremiären av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, den 22 januari.

Motiveringarna:
Skådespelaren och regissören Anna Pettersson för sitt nytänkande i scenföreställningar som envist utforskar skådespelarens arbete med det nästan ogripbara gestaltningsögonblicket, sitt eget personliga ”jag” och ifrågasätter makt och kön i skådespelarens tolkning, särskilt tydligt i ”Fröken Julie”.

Författaren och dramatikern Sara Stridsberg för skapande av omvälvande dramatik och litteratur som skruvar och speglar vår samtid och hänsynslöst ifrågasätter makt och normer. Detta genom starka kvinnor som krävt utveckling och förändring, bland annat i ”Dissekering av ett snöfall” där drottning Kristina leder oss genom utmaningarna.

TCO:s Kulturpris delas ut varje år till två personer som bidragit med framstående insatser inom sitt område. Varannat år går det till pristagare inom kategorierna Ord och Scen/Film, varannat år till kategorierna Bild och Musik.

Kulturpriset 2012 delas ut på Strindbergs Intima Teater, Norra Bantorget, tisdagen den 22 januari, cirka kl. 20.20, efter föreställningen Fröken Julie. Det delas ut av Teaterförbundets ordförande Anna Carlson och Elsa Saboonchi, TCO.

Media är välkomna att närvara vid prisutdelningen.

Kontakt:
Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet, 070 - 585 22 83
Elsa Saboonchi, TCO, 070 - 232 14 72

Anna Pettersson är skådespelerska, pedagog vid Stockholms dramatiska högskola och regissör.

Hon är född 1969 och har medverkat i en lång rad pjäser, filmer och tv-produktioner, skrivit egen dramatik, regisserat och undervisat.
Bland annat har hon spelat i Personkrets 3:1 av Lars Norén och Boston Marriage på Dramaten samt i ett antal föreställningar på Teater Brunnsgatan Fyra. På Stockholms Stadsteater har hon medverkat i Angels in America part 2, Arne Anka och spelat titelrollen i Hedda Gabler. Hon har också iscensatt Fröken Julie i en nyskapande version på Strindbergs Intima Teater där hon själv står för regi samt spelar samtliga roller.

På TV och film har hon bl.a. synts i Ett sorts Hades, Höök, AK 3, Graven, Bekännelsen, En ö i havet och Bäst i Sverige.

Sara Stridsberg är född 1972, och författare till romanerna Happy Sally, Drömfakulteten och Darling River. I Medealand och andra pjäser finns tre pjäser samlade. För de tre senare nominerades hon till Augustpriset, och Drömfakulteten fick Nordiska rådets litteraturpris.

Hon är även verksam som dramatiker och har skrivit uppmärksammade pjäser som Valerie Solanas ska bli president i Amerika och Medealand, som spelats på Dramaten.

Under hösten 2012 har pjäsen Dissekering av ett snöfall, med inspiration från Drottning Kristinas liv, spelats på Dramaten.

TCO om budgeten: Bra startpaket men mer krävs

Regeringens budget har bra förslag om förbättringar av arbetsmarknadspolitiken och sjukförsäkringen. Men flera centrala förslag saknas.

Fem förslag för att reformera och rusta högskolan

Sverige kommer att få ett av världens mest generösa system för omställning och kompetensutveckling. Nu måste högskolan rustas och reformeras för att möta arbetsmarknadens behov, skriver vi tillsammans med Saco och Svenskt Näringsliv på altinget.se

Omställning i fokus när fackliga företrädare träffades under tyska statsbesöket

Sverige och Tyskland står inför en rad gemensamma utmaningar där hela Europas omställningsförmåga och konkurrenskraft står på spel. Det diskuterades på ett möte där tyska och svenska fackliga företrädare möttes som del av det tyska statsbesöket.

Ett bra startpaket, men mer krävs för ett tryggt arbetsliv

Regeringens budget innehåller välkomna förslag om förbättringar av arbetsmarknadspolitiken och sjukförsäkringen. Men flera centrala förslag saknas, bland annat ett utbildningsutbud som matchar tjänstemännens behov av kompetensutveckling.

TCO: Försvara demokratin mot nutidens hot

I år är det 100 år sedan Sverige blev en demokrati. I dag är det lätt att ta demokratin för given, men vi får inte blunda för de utmaningar och hot som kräver åtgärder här och nu.

TCO lanserar nytt EU-politiskt program

Under den senaste tiden har EU-samarbetet och våra gemensamma värden satts på prov. Pandemin visade tydligt vilken viktig roll Europasamarbetet har att spela i en kris, men blottade även EU:s svagheter. Idag står EU-samarbetet inför fortsatt stora utmaningar. TCO väljer därför att lansera ett nytt EU-politiskt program.

Positivt för TCO-medlemmar med stärkt sjukförsäkring

Regeringen presenterade på onsdagen ett antal förändringar i sjukförsäkringen. Det handlar bland annat om att ett höjt tak i sjukförsäkringen, att fler ska kunna fullfölja sin rehabilitering även om de når dag 365 och ändrade regler för äldre som ska få sin arbetsförmåga. TCO förväntar sig nu ett brett stöd i riksdagen för förslagen.

18 augusti, 2021

Ta vara på distansrevolutionen!

Nu är många av oss tillbaka i arbetsvardagen igen. Efter en sommar med sol och värme regnar det utanför rutan och vardagslunken är här. På många sätt skönt. Men fortsatt ser arbetsvardagen inte ut som den gjorde innan pandemin bröt ut för ett och ett halvt år sedan. Pandemin inte över. Och förändringen av arbetslivet under den här tiden har skyndats på rejält. En distansrevolution är här. Och följderna av den kommer i grunden förändra vårt sätt att organisera arbetet.

Arbetsmiljö, Corona

15 september, 2021

EU State of the Union: Vi saknar insatser för omställning och trygga jobb

Pompa och ståt i Europaparlamentet, då EU-kommissionordförande Ursula von der Leyen höll årets linjetal. Positiva besked gavs kring handel, rättsstaten och klimatarbetet - och dessutom ett nytt förbud mot produkter som tillverkats med hjälp av tvångsarbete. Men TCO saknar EU-insatser för omställning och jämställdhet på arbetsmarknaden, stärkt partssamverkan och skydd för de nordiska partsmodellerna. Frågor som är avgörande för nya, trygga jobb och där reformer behövs både på EU-nivå och i medlemsländerna.

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

03 september, 2021

Arbetsrelaterade besvär

Arbetsmiljöverket visar i rapporten Arbetsmiljön 2020 att andelen sysselsatta som har haft arbetsrelaterade besvär har ökat under pandemin. Kvinnor är i högre utsträckning än män drabbade. Många blir också frånvarande från arbetet. För att motverka ökning av arbetsrelaterade besvär krävs åtgärder.

Arbetsmiljö, Trygghetssystem

Åsa Forsell - Utredare med ansvar för jämställdhetsfrågor.

02 september, 2021

Fortsatt distansarbete efter pandemin – risk eller möjlighet för jämställdheten?

På ledarplats tar man upp att distansarbetet under pandemin har gett oss en jämställdhetsnyckel. Men en utveckling mot att främst kvinnor kommer att arbeta på distans framöver är inte automatiskt en lösning eller en renodlad förbättring för jämställdheten.

Jämställdhet, Distansarbete

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

26 augusti, 2021

Håll ögonen på budgetbollen

Idag höll finansminister Magdalena Andersson den sedvanliga pressträffen på Harpsund om det ekonomiska läget och inriktningen på budgetpropositionen. Läget är fortfarande osedvanligt osäkert, inte minst därför att trots allt ingen vet vart smittspridningen tar vägen. Det är därför viktigt att inriktningen i hög grad handlar om strukturellt riktiga insatser för ekonomins återhämtning samtidigt som politiken fortfarande behöver vara ytterst snabbfotad om förutsättningarna förändras.

A-kassan, Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

20 augusti, 2021

Intressanta förslag från en efterlängtad utredning

Idag presenterades slutbetänkandet En sjukförsäkring med prevention, rehabilitering och trygghet (SOU 2021:69) av Samuel Engblom, särskild utredare. Betänkandet innehåller många intressanta förslag som tillsammans ökar fokus på prevention och rehabilitering, och ökar möjligheterna för dem som helt saknar arbetsförmåga trots rehabilitering att få sjukersättning. Nu ska förslagen remissbehandlas – och därefter är det upp till politikerna.

Trygghetssystem, Sjukförsäkringen

Seminarier och event

8 Oktober

Fredag 8 oktober 09:00 - 10:00 |

En nystart för den fria rörligheten

Varmt välkommen till ett digitalt seminarium anordnat av TCO på temat ”En nystart för den fria rörligheten”

Läs mer Anmäl dig här

Se alla event

Från riskfaktorer till friskfaktorer

Den här rapporten fokuserar på långtidssjukskrivna tjänstemän: Vilka de är och hur deras arbetssituation har varit tiden innan sjukskrivningen. Resultaten i rapporten visar att de långtidssjukskrivna tjänstemännen tiden innan de blir sjukskrivna möter flera faktorer i sitt arbete som innebär en förhöjd risk för ohälsa. För TCO är det centralt att riskfaktorer blir till friskfaktorer – som i…

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.