TCO:s Kulturpris till Anna Pettersson och Sara Stridsberg

Pressmeddelanden 15:35 9 januari, 2013

TCO:s kulturpris 2012 tilldelas två konstnärer som enligt prismotiveringen både tänjer och undersöker gränserna för former och normer. Priset i kategorin ord går till författaren och dramatikern Sara Stridsberg och priset i kategorin scen/film går till skådespelaren och regissören Anna Pettersson.

Priset delas ut i samband med nypremiären av Fröken Julie på Strindbergs Intima Teater, den 22 januari.

Motiveringarna:
Skådespelaren och regissören Anna Pettersson för sitt nytänkande i scenföreställningar som envist utforskar skådespelarens arbete med det nästan ogripbara gestaltningsögonblicket, sitt eget personliga ”jag” och ifrågasätter makt och kön i skådespelarens tolkning, särskilt tydligt i ”Fröken Julie”.

Författaren och dramatikern Sara Stridsberg för skapande av omvälvande dramatik och litteratur som skruvar och speglar vår samtid och hänsynslöst ifrågasätter makt och normer. Detta genom starka kvinnor som krävt utveckling och förändring, bland annat i ”Dissekering av ett snöfall” där drottning Kristina leder oss genom utmaningarna.

TCO:s Kulturpris delas ut varje år till två personer som bidragit med framstående insatser inom sitt område. Varannat år går det till pristagare inom kategorierna Ord och Scen/Film, varannat år till kategorierna Bild och Musik.

Kulturpriset 2012 delas ut på Strindbergs Intima Teater, Norra Bantorget, tisdagen den 22 januari, cirka kl. 20.20, efter föreställningen Fröken Julie. Det delas ut av Teaterförbundets ordförande Anna Carlson och Elsa Saboonchi, TCO.

Media är välkomna att närvara vid prisutdelningen.

Kontakt:
Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet, 070 - 585 22 83
Elsa Saboonchi, TCO, 070 - 232 14 72

Anna Pettersson är skådespelerska, pedagog vid Stockholms dramatiska högskola och regissör.

Hon är född 1969 och har medverkat i en lång rad pjäser, filmer och tv-produktioner, skrivit egen dramatik, regisserat och undervisat.
Bland annat har hon spelat i Personkrets 3:1 av Lars Norén och Boston Marriage på Dramaten samt i ett antal föreställningar på Teater Brunnsgatan Fyra. På Stockholms Stadsteater har hon medverkat i Angels in America part 2, Arne Anka och spelat titelrollen i Hedda Gabler. Hon har också iscensatt Fröken Julie i en nyskapande version på Strindbergs Intima Teater där hon själv står för regi samt spelar samtliga roller.

På TV och film har hon bl.a. synts i Ett sorts Hades, Höök, AK 3, Graven, Bekännelsen, En ö i havet och Bäst i Sverige.

Sara Stridsberg är född 1972, och författare till romanerna Happy Sally, Drömfakulteten och Darling River. I Medealand och andra pjäser finns tre pjäser samlade. För de tre senare nominerades hon till Augustpriset, och Drömfakulteten fick Nordiska rådets litteraturpris.

Hon är även verksam som dramatiker och har skrivit uppmärksammade pjäser som Valerie Solanas ska bli president i Amerika och Medealand, som spelats på Dramaten.

Under hösten 2012 har pjäsen Dissekering av ett snöfall, med inspiration från Drottning Kristinas liv, spelats på Dramaten.

En ovanlig vår och ett ovanligt år

Efter en ovanlig vår och ett ovanligt år summerar Therese Svanström året hittills och med hopp går hon in i semestern och ser fram emot den osäkra, men intressanta hösten. Glad sommar!

Ökade sjuktal kräver en reformerad försäkring

Sjuktalen går upp i Hallands län – då är det viktigt med en sjukförsäkring som ger de försäkrade inkomsttrygghet och som främjar rehabilitering och återgång i arbete, skriver Therese Svanström i Hallandsposten.

Kompromisskampen firar fem år - fast i höst

Det började som en rolig idé 2016 - att få de politiska ungdomsförbunden att kompromissa sig fram till lösningar på scenen i Almedalen. Sedan dess har vi sett spännande samarbeten och nya vänskaper uppstå i TCO-landet. I år blir det inget Almedalen, men det blir Kompromisskampen. Skriv redan nu in 7 oktober i din kalender, då firar vi fem år av lösningar istället för låsningar i politiken.

TCO rekryterar ny kanslichef

TCO har rekryterat Mikael Sjöberg till tjänsten som kanslichef. Han efterträder Torbjörn Bredin som går i pension efter att ha lett TCO-kansliets arbete sedan 2011. Sjöberg har bland annat varit generaldirektör för Arbetslivsinstitutet, Arbetsmiljöverket och senast Arbetsförmedlingen.

Nya grupper på arbetsmarknaden får inte del av trygghetssystemen

Endast ungefär hälften av alla öppet arbetslösa får i dag ersättning från a-kassan. Därför är det bra att en aktuell utredning föreslår att a-kassan ska breddas. Det gynnar exempelvis egenföretagare och kombinatörer, skriver Therese Svanström, TCO på Altinget.se.

Inbjudan: TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare 2020

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden? Vill du få en chans att diskutera pågående eller kommande forskning med arbetsmarknadens parter och forskare från andra discipliner? Vill du öka din kunskap om kollektivavtalen och förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter? Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.

TCO välkomnar en a-kassa anpassad efter dagens arbetsmarknad

TCO är positiva till a-kasseutredningen som överlämnades till regeringen måndagen 15 juni. Utredningens förslag leder till att a-kassan breddas så att även de som jobbar som egenföretagare eller i atypiska anställningsformer kvalificeras för ersättning. En förändring som betyder mycket för tjänstemannagrupperna, det välkomnar TCO.

03 juli, 2020

En ovanlig vår och ett ovanligt år

Sommarhälsningar av det här slaget brukar alltid vara lättsamma och glada. Den del av året som vi lämnar bakom oss brukar summeras och vi brukar kunna lämna jobbet bakom oss för några veckors efterlängtad ledighet. Men i år är inget vanligt år. Min inledning börjar därför tyvärr i moll, men avslutas med både hopp och glädje.

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

13 augusti, 2020

Nej till breddat rutavdrag

Rutavdraget är en pusselbit för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. De nu föreslagna utökningarna i dagens lagrådsremiss riskerar som bäst att bli helt perifera, som sämst att undergräva förtroendet, leda till fusk och glidningar och nya krav på utvidgning. Istället behövs reformer för att hålla rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

Ekonomi och tillväxt, Jämställdhet, Skattereform

15 juli, 2020

TCO inför EU-toppmötet: slå vakt om fria rörligheten och stoppa EU-reglerade minimilöner

På fredag och lördag denna vecka samlas EU-ledarna på nytt för att försöka komma överens om EU:s nya sjuårsbudget och det stora återhämtningspaketet. TCO gör två medskick till regeringen inför slutförhandlingen: ta upp frågan om att gränserna inom EU snarast måste öppnas, och kräv att förslaget om EU-reglerade minimilöner slopas.

EU, Corona

02 juli, 2020

Kris och brexit i fokus när Tyskland tar över EU-klubban

I går övertog Tyskland ordförandeklubban i EU:s ministerråd från Kroatien. Under det kommande halvåret blir det Angela Merkels regering som ska försöka jämka ihop EU-länderna i flera stora och svåra frågor. Just nu har EU ett par extra svåra frågor på bordet, som måste lösas under tyskt ordförandeskap: räddningspaketet och brexit.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, EU

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

30 juni, 2020

Ett regelverk som uppmuntrar till visselblåsning är viktigt

Igår presenterades förslaget till hur EU:s direktiv om skydd för visselblåsare ska införas i svensk rätt. TCO välkomnar ett förbättrat skydd för visselblåsare men pekar på risken för ett omfattande och krångligt regelverk. Det ska alltid vara enkelt att slå larm om missförhållande, det är en viktig princip som TCO vill värna om.

Arbetsrätt, EU

18 juni, 2020

EU:s midsommartoppmöte: Kompromissvilja krävs för att vända krisen till framtidstro

På midsommarafton inleder EU-ledarna förhandlingar om det nya räddningspaketet som ska bidra till att Europas ekonomi kommer på rätt köl. TCO driver på för att EU ska enas kring en pakt för jobb, tillväxt och sammanhållning - som rustar Europa ekonomiskt, slår vakt om våra gemensamma värden och bidrar till global utveckling. I förhandlingarna krävs att Sverige och övriga länder står upp för Europasamarbetet och agerar konstruktivt och lösningsorienterat, för läget är allvarligt. Bara genom kompromissvilja och handlingskraft kan krisen vändas till framtidstro.

Ekonomi och tillväxt, EU, Corona

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Var rädd om RUT!

TCO anser att rutavdraget är viktigt för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. TCO framför i denna rapport en rad förslag som syftar till att hålla till rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

Från lön till studiemedel - går ekonomin ihop?

Vi lever i en tid då vikten av det livslånga lärandet ökar. Men hur påverkas hushållsekonomin för en yrkesverksam som går tillbaka till skolbänken? Går ekonomin ihop för den som väljer att finansiera sina studier med studiemedel?

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.