Stressen varierar i olika delar av landet

Pressmeddelanden 15:26 26 augusti, 2013

Undersökningen TCO:s Stressbarometer är så omfattande att en viss regional nedbrytning är möjlig att göra. I sju regioner finns data som bygger på fler än 200 svaranden och tre regioner med mellan 122 och 180 svaranden.

Svaren visar vidare att Stockholmsregionen, Småland och öarna har ett något lägre stressindex än riket som helhet. Också Västerås/Örebro har ett lägre index även om detta inte är lika säkert statistiskt.

Mest stressade är man i Skåne och även i Norra Norrland även om siffrorna där inte är lika säkra statistiskt.

- Stressen är årtiondets största arbetsmiljöfråga, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO. Om vi ska orka arbeta längre måste arbetsmiljön och förutsättningarna på arbetsplatserna förbättras. Idag görs stressen till en individuell fråga, men nyckeln ligger i bra arbetsorganisation och ledarskap.

Skånes tjänstemän får sämre stöd och uppmuntran
Skåne ligger på stressindex 33 mot rikssnittets 31. Ser man djupare i svaren har tjänstemännen i Skåne sämre arbetssituation jämfört med rikssnittet på följande områden:

• 29 procent av tjänstemännen i Skåne anser inte att finns öppenhet för diskussion och kritik på jobbet jämfört med rikssnittet av tjänstemän som ligger på 25 procent.
  • 37 procent av tjänstemännen i Skåne anser inte att de får stöd och uppmuntran från chefen jämfört med 31 procent av rikssnittet av tjänstemän.
  • 33 procent av tjänstemännen i Skåne får inte återkoppling på sin arbetsinsats jämfört med 29 av rikssnittet av tjänstemän
  • 30 procent av tjänstemännen i Skåne upplever inte att de får uppskattning för sitt genomförda arbete jämfört med 26 procent av rikssnittet av tjänstemän.

Fler tjänstemän i Östergötland och Södermanland tror att de riskerar arbetslöshet
Östergötland/Södermanland har 32 i stressindex, något högre än riksgenomsnittet som ligger på 31. Den fråga som framförallt skiljer tjänstemän i Östergötland och Södermanland är att en högre andel, 10 procent jämfört med rikssnittets 7 procent, tror att de riskerar att bli arbetslösa inom de närmaste 12 månaderna

Tjänstemän i Uppland/Gävleborg har lite svårare att koppla bort tankar på jobbet
Uppland/Gävleborg har index 31 som är samma som rikssnittet. Fler tjänstemän i Uppland/Gävleborg , 66 procent, inte koppla bort tankarna på jobbet – jämfört med 57 procent i riket som helhet. Men 72 procent av tjänstemännen i Uppland/Gävleborg kan bestämma över arbetstidens förläggning mot 66 procent som är rikssnittet bland tjänstemän.

Tjänstemän i Västsverige/Värmland får mer uppmuntran av chefer
Västsverige/Värmland har index 31, på samma nivå som riket. Siffrorna från Västsverige/Värmland visar att tjänstemännen där i högre grad känner stöd i arbetet än riksgenomsnittet av tjänstemän. 73 procent får stöd och uppmuntran från chefen jämfört med 69 procent i riket. 74 procent får återkoppling på sin arbetsinsats jämfört med 71 procent i riket. 77 procent känner uppskattning för utfört arbete jämfört med 74 procent i riket.

Tjänstemän i Småland och på öarna får sämre återkoppling från chefen men är inte lika trötta som genomsnittet av tjänstemän
För Småland och öarna ligger stressen på 31, på samma nivå som rikssnittet. Siffrorna visar också att 36 procent av tjänstemännen i Småland och öarna anger att de inte får nog återkoppling på sin arbetsinsats jämfört med 29 procent för riket som helhet. Dock är det färre tjänstemän, 54 procent i Småland och på öarna som anger att de är för trötta eller saknar tid för att efter arbetsdagens slut umgås med vänner och familj jämfört med 60 procent för riket som helhet.

Stockholms tjänstemän har mer tid för social samvaro på jobbet och är minst stressade enligt TCO:s Stressbarometer
Stockholm hamnar lägst i stressindex, på 30 vilket är något under rikssnittets 31. Svaren från tjänstemän bosatta i Stockholmsområdet är mer positiva vid jämförelse med rikssnittet på flera punkter. De har i något högre utsträckning möjlighet att påverka arbetstidens förläggning, 69 procent jämförts med 66 procent för riket som helhet. 81 procent anger också att de skulle ha lätt att hitta ett nytt jobb vid arbetslöshet jämfört 73 procent för rikssnittets tjänsteman.

Också stöd och uppmuntran från arbetskamrater är något högre, 88 procent jämför med 85 procent, samt att 85 procent av tjänstmännen anger att det finns tid för social samvaro på jobbet jämfört med 81 procent för riket. Stockholms tjänstemän tycks också få en något bättre återkoppling på sin arbetsinsats än tjänstemän i riket, 75 procent jämfört med 71 procent för riket som helhet.

Allvarliga brister för skyddsombudens förutsättningar under pandemin

Var tredje skyddsombud i TCO-förbunden uppger att de inte alls varit involverade i det systematiska arbetsmiljöarbetet under pandemin.

Replik: Pensionen finns med bland våra valfrågor

Företrädare för tre pensionärsorganisationer tycker att TCO har en defensiv hållning i pensionsfrågan. Att vilja ha ett stabilt och förutsägbart pensionssystem är tvärtom en offensiv ståndpunkt i en tid då vi ser kortsiktiga politiska utspel som riskerar morgondagens inkomster för pensionärer.

Förtrycket i Belarus måste upphöra kräver TCO, LO och Saco i brev till ambassadören

TCO, LO och Saco kräver i ett brev till belarusiska ambassadören att förtrycket och trakasserierna mot de fackliga organisationerna måste upphör och att aktivister och fackligt aktiva som fängslats för att de utövat sina mänskliga rättigheter släpps.

Allvarliga brister för skyddsombudens förutsättningar under pandemin

Var tredje skyddsombud i TCO-förbunden uppger att de inte alls varit involverade i det systematiska arbetsmiljöarbetet under pandemin, visar en stor enkät som Novus gjort för TCO:s räkning. Var femte ombud menar att de inte kunnat utföra sitt uppdrag på ett tillfredsställande sätt under samma period. TCO ser det som ett stort problem då skyddsombudens arbete är nödvändigt för att förebygga stress och minska psykisk ohälsa. I förlängningen kan arbetet rädda liv även i tjänstemannayrken.

Replik: Nej MP, A-kassan ska vara en omställningsförsäkring som främjar rörlighet och jobbyten

Miljöpartiet målar upp en bild att obligatorisk a-kassa och medborgarlön leder till ökad ekonomisk jämlikhet. TCO delar inte den uppfattningen och påminner om att a-kassan är en omställningsförsäkring, och det är viktigt att den fortsätter vara det.

Ge utländska doktorander rätt att stanna efter studier

Gemensamt uttalande om de nya reglerna för beviljande av permanent uppehållstillstånd för doktorander och andra forskare i tidig karriär.

Kvinnors inkomster faller kraftigare än mäns när barnen kommer – och inkomstgapet består längre

I rapporten Hur påverkas kvinnors och mäns inkomster när de får barn? visar TCO hur inkomster efter barnafödande påverkas för kvinnor och män. Det är tydligt att inkomster påverkas olika vid föräldraskap. Kvinnors inkomster faller brantare än männens, och det skapas ett inkomstgap mellan kvinnor och män som fortfarande finns kvar när barnet går i tredje klass

29 september, 2021

Äntligen släpps restriktionerna – nu kan vi åter igen träffas på kontoren!

Idag är en dag som jag tror att de flesta av oss har längtat efter i över ett och ett halvt års tid. Flertalet av de restriktioner som vi levt med och anpassat oss till tas bort. Vi kan gå ut och äta med hela tjocka släkten, det blir möjligt att gå på välbesökta idrottsevenemang och kulturaktiviteter. Och för de grupper i samhället som arbetat på distans, där många är tjänstemän, blir det nu möjligt att återvända till kontoren. Som jag har längtat efter den här dagen!

Corona, Distansarbete

Sofia Råsmar - EU-jurist

26 oktober, 2021

Arbetsrättsliga villkor 2.0

För närvarande bereds propositionen om Ett förenklat upphandlingsregelverk i finansutskottet. När ett nytt upphandlingsregelverk skulle genomföras år 2017 var frågan om arbetsrättsliga villkor högaktuell och en majoritet i riksdagen ställde sig då bakom förslaget att införa regler om arbetsrättsliga villkor för upphandlingar över tröskelvärdet.

Arbetsrätt

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

21 oktober, 2021

Hur finansierar vi höjda pensionsavgifter?

Det finns olika tekniska lösningar för att höja pensionsavgiften och finansiera den kostnad som uppkommer. Men viktigast är att ett beslut om höjda avgifter tas av pensionsgruppen i konsensus, för att det allmänna pensionssystemet även i fortsättningen ska vara långsiktigt stabilt, autonomt och ligga utanför statsbudgeten. Dessutom behöver ändå arbetslivet förlängas för att upprätthålla nivån i den allmänna pensionen.

Trygghetssystem, Pension

Anna Gustafsson - Internationell sekreterare

18 oktober, 2021

Den modiga kampen för demokrati och mänskliga rättigheter fortsätter i Belarus – men det gör också förtrycket

Belarusiske diktatorn Aleksandr Lukasjenko har alltsedan han kom till makten på 90-talet successivt ökat förtrycket mot de som förespråkar demokrati och mänskliga rättigheter i landet. När det stod klart i augusti 2020 att Lukasjenko återigen fuskat sig till en valseger följdes detta av en folklig protestvåg. Dessa demonstrationer blev katalysatorn för de allvarligaste kränkningarna av yttrande- och föreningsfriheten sedan Belarus blev självständigt.

Internationellt

Håkan Gustavsson - Utredare ekonomi och arbetsliv

14 oktober, 2021

Missriktade förslag för ökad självförsörjning

I en debattartikel i Dagens Industri efterlyser Svenskt Näringsliv en politik för ökad självförsörjning. För TCO är det viktigare med rätt jobb för de arbetslösa och inte bara ett jobb. Det är bra både för den enskilde och för samhället i stort. De som har svårigheter att etablera sig på arbetsmarknaden ska stöttas genom insatser som vilar på aktuell och relevant forskning. Dit hör inte sänkta arbetsgivaravgifter för att anställa unga, åtgärder som skuldbelägger människor eller som gör livet svårare för de som redan är i ett utsatt läge.

A-kassan, Arbetsmarknad, Trygghetssystem

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

12 oktober, 2021

Sen start i yrkeslivet sänker pensionen

När fler väljer högre studier och studietiden tenderar att förlängas, blir resultatet ett senare inträde på arbetsmarknaden och färre år i arbetslivet. Detta påverkar pensionen negativt. Ett alternativ för att uppnå förväntad nivå på sin pension är att pensionsspara privat. Men det finns även andra alternativ som ger liknande positiva effekter.

Trygghetssystem, Pension

Seminarier och event

26 Oktober

Tisdag 26 oktober 08:30 - 09:30 |

Arbetsmiljöfrukost

Mitt i den europeiska arbetsmiljöveckan och dagen före skyddsombudens dag bjöd TCO in till en arbetsmiljöfrukost där fack, experter och politiker samtalade om de viktigaste arbetsmiljöfrågorna just nu.

Se alla event

Hur påverkas kvinnors och mäns inkomster när de får barn?

I rapporten Hur påverkas kvinnors och mäns inkomster när de får barn? har TCO tittat på inkomutvecklingen för män och kvinnor nio år efter barnafödandet i tio vanliga tjänstemannayrken.

Från riskfaktorer till friskfaktorer

Den här rapporten fokuserar på långtidssjukskrivna tjänstemän: Vilka de är och hur deras arbetssituation har varit tiden innan sjukskrivningen. Resultaten i rapporten visar att de långtidssjukskrivna tjänstemännen tiden innan de blir sjukskrivna möter flera faktorer i sitt arbete som innebär en förhöjd risk för ohälsa. För TCO är det centralt att riskfaktorer blir till friskfaktorer – som i…

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.