TCO och SEB har träffat överenskommelse om bolån

Pressmeddelanden 10:12 5 december, 2012

TCO och SEB har idag träffat överenskommelse om ett bolåneerbjudande till de 1,2 miljoner medlemmarna i TCO-förbunden. Erbjudandet är tillgängligt fr o m 4 mars 2013 för medlemmar i de förbund som då anslutit sig till avtalet.

Den som ansöker om erbjudandet kommer att genomgå sedvanlig kreditprövning och skall ha SEB som sin huvudbank.

- Jag är mycket nöjd med att kunna presentera en överenskommelse med SEB som kan ge alla som är med i ett TCO-förbund möjlighet till ett helhetserbjudande med bra villkor för bolån, säger Eva Nordmark ordförande i TCO. Det visar att när våra förbund agerar tillsammans, så kan vi uppnå fördelar för varje enskild medlem.

Se aktuella räntor hos SEB här.

För ytterligare upplysningar:

TCO: Presschef  Kerstin Olsson, 08-7829102 eller 070-978 33 83
SEB: Presschef Anna Helsén, 08-763 99 47 eller 070-698 48 58

FAKTA OM ERBJUDANDE OM BOLÅN
Upp till 85% belåningsgrad utifrån bedömt marknadsvärde på bostaden.

Amorteringstid 30 - 60 år

Maximalt lånebelopp 5 gånger storleken av låntagarnas bruttoinkomst.

Räntan uppgår till SEB:s upplåningsränta plus 0,9 procentenheter eller den ränta kunden får genom individuell prissättning.
 När SEB fastställer kundens ränta på ett bolån utgår SEB från sin upplåningsränta. Utifrån kundens risk som bl.a. bedöms utifrån
faktorer som belåningsgrad, inkomst, återbetalningsförmåga och kundens affärsvolym med SEB, fastställs kundens marginal (d.v.s.procentsats) som adderad med bankens upplåningsränta utgör den räntesats kunden ska betala för lånet.

Den marginal som varje enskilt bolån åsätts gäller under lånets första
villkorsbindningsperiod. Villkorsbindningsperioden kan vara mellan 1-10 år, för lån med en räntebindningsperiod om 3 månader är villkorsbindningsperioden 2 år.
Därefter har SEB rätt att ändra marginalen för Medlemmens lån, i
enlighet med vad som framgår av villkoren för låneavtalet mellan Medlemmen och SEB.

Anslutna Medlemmar som redan har sitt bolån i SEB kan avropa erbjudandet inför
nästkommande villkorsbindningsperiod.

Ingen aviseringsavgift utgår vid konto eller autogirobetalning.

SEB förbehåller sig rätten till sedvanlig kreditprövning.

Erbjudandet om bolån förutsätter att SEB är eller blir huvudlåntagarens och medlåntagarens
huvudbank. Med huvudbank avses här att huvud- och medlåntagaren ska ha följande engagemang hos SEB: Vardagsekonomi i form av att lön, pension, annan inkomst, eventuellt barnbidrag och sparande sätts in på konto i SEB . Vidare ska betalflöden utföras via SEB betaltjänst i Internetbanken. Kortbetalningar ska utföras med SEB:s Visa Betalkort och eller SEB:s Master Card kreditkort.

TCO:s medlemsförbund
Unionen, Lärarförbundet, Vision, Fackförbundet ST, Vårdförbundet, Polisförbundet, Journalistförbundet, Finansförbundet, Farmaciförbundet, Tull-Kust, Försvarsförbundet, SLF, Teaterförbundet, FTF och Symf.

Fakta om erbjudande om bolån

Många vinster i nya arbetsmiljöstrategin

Viktiga arbetsmiljöfrågor för tjänstemännen lyfts fram på ett helt nytt sätt, och en god arbetsmijö ses som central för att klara av utmaningarna på arbetsmarknaden framöver i regeringens nya arbetsmiljöstrategi.

Läs vår första analys

Visst behövs det en återhämtningsplan

Det pågår en debatt just nu huruvida det är bra eller dåligt med gemensam återhämtningsfond för EU. Vi befinner oss just nu mitt i den värsta kris som drabbat Europa under efterkrigstiden och svaret borde vara självklart- vi behöver en återhämtningsplan som leder till en snabb återhämtning.

Pensionsgruppens nya förslag är ett steg i rätt riktning

Den parlamentariska pensionsgruppen har nu kommit överens om hur betänkandet ”Ett upphandlat fondtorg” som presenterades i november 2019 ska införas. TCO välkomnar överenskommelsen. För att skapa ett tryggt system är det viktigt att säkra upp med effektiva former för uppföljning och kontroll av fonderna.

Extra satsningar på tjänstemännen i arbetsmarknadspolitiken

Idag togs beslut om att mer EU-medel kan användas till tjänstemännens omställning på arbetsmarknaden. Pandemin har slagit hårt mot den svenska arbetsmarknaden. Arbetslösheten har ökat i historiskt snabb takt och därför är förbättrade möjligheter till omställning något som TCO välkomnar.

TCO: MP – inkludera arbetsmarknaden i hållbarhetsfrågorna

Märta Stenevi är Miljöpartiets nya språkrör. MP har gjort mycket för den hållbara utvecklingen. Men det är hög tid att vidga begreppet hållbarhet till att inkludera ett socialt hållbart samhälle där människor känner trygghet och tillit, skriver TCO på Altinget.

RUT-avdrag för äldre är ingen bra idé

Nyligen presenterades förslag om att utvidga RUT-tjänsterna specifikt mot de äldre. Det är ett behjärtansvärt initiativ men bör inte genomföras. Det skulle leda till att man undergräver RUT:s legitimitet och kan knappast ge någon större mernytta till de äldre.

Vita fläckar på Sveriges utbildningskarta

TCO har kartlagt och jämfört utbildningsmöjligheterna i Sveriges kommuner och presenterar för tredje året i rad ett utbildningsindex som mäter tillgången till högre utbildning över hela landet. Indexet visar på stora regionala skillnader. På topplistan dominerar kommuner i Stockholm-Mälardalen men utbildningsindexet visar också att det fortfarande finns vita fläckar på Sveriges utbildningskarta.

19 februari, 2021

Förändrat arbetsliv – hur påverkar det arbetsmiljö och jämställdhet?

Just nu är vi många som funderar över hur arbetslivet kommer att påverkas efter det som har varit en akut coronakris under en längre tid. När det blir möjligt att vara tillsammans på arbetsplatserna under andra och mer normala former – kommer vi då att arbeta på samma sätt som tidigare? Troligen inte. Förmodligen har vi på olika sätt lärt oss mycket som kommer innebära att både vi som arbetstagare och många arbetsgivare vill organisera arbetet på nya sätt.

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

25 februari, 2021

Lönsamt för pensionen att arbeta längre

Förra veckan presenterade Skandia en ny rapport, ”Pensionsåldersdilemmat”. Rapporten innehåller beräkningar av den framtida pensionen för några typfall i olika yrken – grundskollärare, distriktssköterska, ekonom och civilingenjör – födda på 70-, 80- och 90-talet. Dilemmat är att eftersom vi förväntas leva längre och det samlade pensionskapitalet ska räcka hela livet, så behöver vi också arbeta längre upp i åren. Samtidigt visar Skandias Novus-undersökning att många har siktet inställt på att gå i pension vid 65 år.

Arbetsmiljö, Pension, Corona

Ann-Katrin Dolium - Internationell sekreterare

24 februari, 2021

Världsfacket fördömer statskuppen i Myanmar

Sedan den 1 februari har folket i Myanmar fördömt den statskupp som begåtts av militärjuntan. När armén har en hårdare ton, ökar arresteringar, förhindrar internetåtkomst och till och med öppnar eld mot demonstranter så mobiliserar medborgarna massivt för att försvara den demokratiska övergången som NLD, The National League for Democracy initierat.

Arbetsrätt, EU, Internationellt

22 februari, 2021

EU:s handelsstrategi: TCO vill se mer fokus på arbetstagarrättigheter

I förra veckan presenterade EU-kommissionen sin översyn av den gemensamma handelspolitiken. Strategin innehåller många bra förslag, med fokus på hållbarhetsfrågor, multilateralism och ett ökat samarbete med USA. Samtidigt saknas flera viktiga fackliga frågor i den nya strategin, till exempel hur arbetstagarrättigheter ska bli en central fråga inom WTO och hur respekt för ILO-konventioner ska jämställas med andra regler i frihandelsavtal.

Ann-Katrin Dolium - Internationell sekreterare

19 februari, 2021

Dags för en global socialförsäkringsfond?

Kriserna i kölvattnet av pandemin har tydliggjort svagheterna i Europas välfärdsstater och försvårat situationen för människor i de låg- och medelinkomstländer som redan hade bristfälliga socialförsäkringssystem. Det blir allt tydligare att det är dags att damma av idén om en Global Fond för att stärka socialförsäkringssystem i världen. Förslaget om en fond har även lyfts av Världsfacket ITUC som också publicerat en skrift kring frågan.

Internationellt

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

18 februari, 2021

Bättre och sämre skattereduktioner

Det finns de som alltid ser en riktad skattesänkning som svaret, oavsett hur frågan ser ut. Dit hör inte TCO. Men det finns bättre och det finns sämre skattereduktioner. I veckan gick remisstiden hos finansdepartementet ut för två tillfälliga sådana, för investeringar och för arbetsinkomster. Läs min hiss och diss.

Ekonomi och tillväxt, Skattereform

Seminarier och event

8 Mars

Måndag 8 mars 12:00 - 13:00 | Digitalt event

Normer och reformer för ett hållbart livspussel

Nu visar vi vårt seminarium Normer och reformer för ett hållbart livspussel gratis för alla. Passa på att äta din lunch ihop med oss på Internationella kvinnodagen den 8 mars och se premiärvisningen samtidigt.

Läs mer Se seminariet

Se alla event

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.