TCO och SEB har träffat överenskommelse om bolån

Pressmeddelanden 10:12 5 december, 2012

TCO och SEB har idag träffat överenskommelse om ett bolåneerbjudande till de 1,2 miljoner medlemmarna i TCO-förbunden. Erbjudandet är tillgängligt fr o m 4 mars 2013 för medlemmar i de förbund som då anslutit sig till avtalet.

Den som ansöker om erbjudandet kommer att genomgå sedvanlig kreditprövning och skall ha SEB som sin huvudbank.

- Jag är mycket nöjd med att kunna presentera en överenskommelse med SEB som kan ge alla som är med i ett TCO-förbund möjlighet till ett helhetserbjudande med bra villkor för bolån, säger Eva Nordmark ordförande i TCO. Det visar att när våra förbund agerar tillsammans, så kan vi uppnå fördelar för varje enskild medlem.

Se aktuella räntor hos SEB här.

För ytterligare upplysningar:

TCO: Presschef  Kerstin Olsson, 08-7829102 eller 070-978 33 83
SEB: Presschef Anna Helsén, 08-763 99 47 eller 070-698 48 58

FAKTA OM ERBJUDANDE OM BOLÅN
Upp till 85% belåningsgrad utifrån bedömt marknadsvärde på bostaden.

Amorteringstid 30 - 60 år

Maximalt lånebelopp 5 gånger storleken av låntagarnas bruttoinkomst.

Räntan uppgår till SEB:s upplåningsränta plus 0,9 procentenheter eller den ränta kunden får genom individuell prissättning.
 När SEB fastställer kundens ränta på ett bolån utgår SEB från sin upplåningsränta. Utifrån kundens risk som bl.a. bedöms utifrån
faktorer som belåningsgrad, inkomst, återbetalningsförmåga och kundens affärsvolym med SEB, fastställs kundens marginal (d.v.s.procentsats) som adderad med bankens upplåningsränta utgör den räntesats kunden ska betala för lånet.

Den marginal som varje enskilt bolån åsätts gäller under lånets första
villkorsbindningsperiod. Villkorsbindningsperioden kan vara mellan 1-10 år, för lån med en räntebindningsperiod om 3 månader är villkorsbindningsperioden 2 år.
Därefter har SEB rätt att ändra marginalen för Medlemmens lån, i
enlighet med vad som framgår av villkoren för låneavtalet mellan Medlemmen och SEB.

Anslutna Medlemmar som redan har sitt bolån i SEB kan avropa erbjudandet inför
nästkommande villkorsbindningsperiod.

Ingen aviseringsavgift utgår vid konto eller autogirobetalning.

SEB förbehåller sig rätten till sedvanlig kreditprövning.

Erbjudandet om bolån förutsätter att SEB är eller blir huvudlåntagarens och medlåntagarens
huvudbank. Med huvudbank avses här att huvud- och medlåntagaren ska ha följande engagemang hos SEB: Vardagsekonomi i form av att lön, pension, annan inkomst, eventuellt barnbidrag och sparande sätts in på konto i SEB . Vidare ska betalflöden utföras via SEB betaltjänst i Internetbanken. Kortbetalningar ska utföras med SEB:s Visa Betalkort och eller SEB:s Master Card kreditkort.

TCO:s medlemsförbund
Unionen, Lärarförbundet, Vision, Fackförbundet ST, Vårdförbundet, Polisförbundet, Journalistförbundet, Finansförbundet, Farmaciförbundet, Tull-Kust, Försvarsförbundet, SLF, Teaterförbundet, FTF och Symf.

Fakta om erbjudande om bolån

En ovanlig vår och ett ovanligt år

Efter en ovanlig vår och ett ovanligt år summerar Therese Svanström året hittills och med hopp går hon in i semestern och ser fram emot den osäkra, men intressanta hösten. Glad sommar!

Ökade sjuktal kräver en reformerad försäkring

Sjuktalen går upp i Hallands län – då är det viktigt med en sjukförsäkring som ger de försäkrade inkomsttrygghet och som främjar rehabilitering och återgång i arbete, skriver Therese Svanström i Hallandsposten.

Kompromisskampen firar fem år - fast i höst

Det började som en rolig idé 2016 - att få de politiska ungdomsförbunden att kompromissa sig fram till lösningar på scenen i Almedalen. Sedan dess har vi sett spännande samarbeten och nya vänskaper uppstå i TCO-landet. I år blir det inget Almedalen, men det blir Kompromisskampen. Skriv redan nu in 7 oktober i din kalender, då firar vi fem år av lösningar istället för låsningar i politiken.

TCO rekryterar ny kanslichef

TCO har rekryterat Mikael Sjöberg till tjänsten som kanslichef. Han efterträder Torbjörn Bredin som går i pension efter att ha lett TCO-kansliets arbete sedan 2011. Sjöberg har bland annat varit generaldirektör för Arbetslivsinstitutet, Arbetsmiljöverket och senast Arbetsförmedlingen.

Nya grupper på arbetsmarknaden får inte del av trygghetssystemen

Endast ungefär hälften av alla öppet arbetslösa får i dag ersättning från a-kassan. Därför är det bra att en aktuell utredning föreslår att a-kassan ska breddas. Det gynnar exempelvis egenföretagare och kombinatörer, skriver Therese Svanström, TCO på Altinget.se.

Inbjudan: TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare 2020

Är du doktorand eller nydisputerad forskare med intresse för arbetsmarknaden? Vill du få en chans att diskutera pågående eller kommande forskning med arbetsmarknadens parter och forskare från andra discipliner? Vill du öka din kunskap om kollektivavtalen och förhandlingar mellan arbetsmarknadens parter? Ansök till TCO:s akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare.

TCO välkomnar en a-kassa anpassad efter dagens arbetsmarknad

TCO är positiva till a-kasseutredningen som överlämnades till regeringen måndagen 15 juni. Utredningens förslag leder till att a-kassan breddas så att även de som jobbar som egenföretagare eller i atypiska anställningsformer kvalificeras för ersättning. En förändring som betyder mycket för tjänstemannagrupperna, det välkomnar TCO.

03 juli, 2020

En ovanlig vår och ett ovanligt år

Sommarhälsningar av det här slaget brukar alltid vara lättsamma och glada. Den del av året som vi lämnar bakom oss brukar summeras och vi brukar kunna lämna jobbet bakom oss för några veckors efterlängtad ledighet. Men i år är inget vanligt år. Min inledning börjar därför tyvärr i moll, men avslutas med både hopp och glädje.

15 juli, 2020

TCO inför EU-toppmötet: slå vakt om fria rörligheten och stoppa EU-reglerade minimilöner

På fredag och lördag denna vecka samlas EU-ledarna på nytt för att försöka komma överens om EU:s nya sjuårsbudget och det stora återhämtningspaketet. TCO gör två medskick till regeringen inför slutförhandlingen: ta upp frågan om att gränserna inom EU snarast måste öppnas, och kräv att förslaget om EU-reglerade minimilöner slopas.

EU, Corona

02 juli, 2020

Kris och brexit i fokus när Tyskland tar över EU-klubban

I går övertog Tyskland ordförandeklubban i EU:s ministerråd från Kroatien. Under det kommande halvåret blir det Angela Merkels regering som ska försöka jämka ihop EU-länderna i flera stora och svåra frågor. Just nu har EU ett par extra svåra frågor på bordet, som måste lösas under tyskt ordförandeskap: räddningspaketet och brexit.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, EU

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

30 juni, 2020

Ett regelverk som uppmuntrar till visselblåsning är viktigt

Igår presenterades förslaget till hur EU:s direktiv om skydd för visselblåsare ska införas i svensk rätt. TCO välkomnar ett förbättrat skydd för visselblåsare men pekar på risken för ett omfattande och krångligt regelverk. Det ska alltid vara enkelt att slå larm om missförhållande, det är en viktig princip som TCO vill värna om.

Arbetsrätt, EU

18 juni, 2020

EU:s midsommartoppmöte: Kompromissvilja krävs för att vända krisen till framtidstro

På midsommarafton inleder EU-ledarna förhandlingar om det nya räddningspaketet som ska bidra till att Europas ekonomi kommer på rätt köl. TCO driver på för att EU ska enas kring en pakt för jobb, tillväxt och sammanhållning - som rustar Europa ekonomiskt, slår vakt om våra gemensamma värden och bidrar till global utveckling. I förhandlingarna krävs att Sverige och övriga länder står upp för Europasamarbetet och agerar konstruktivt och lösningsorienterat, för läget är allvarligt. Bara genom kompromissvilja och handlingskraft kan krisen vändas till framtidstro.

Ekonomi och tillväxt, EU, Corona

18 juni, 2020

Midsommarförhandlingar i EU

I morgon, på midsommarafton, möts EU-ländernas stats- och regeringschefer digitalt för att bland annat diskutera formerna för och finansieringen av unionens krisåtgärder men också långtidsbudgeten. Det finns olika syn på hur det ska gå till men också om hur budgeten ska utformas och finansieras. Utsikterna för att man skulle komma överens i morgon får anses vara små.

Ekonomi och tillväxt, EU, Partsmodellen

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

Var rädd om RUT!

TCO anser att rutavdraget är viktigt för att underlätta människors livspussel, därför måste systemet värnas från förslag som riskerar att undergräva dess legitimitet. TCO framför i denna rapport en rad förslag som syftar till att hålla till rutavdraget träffsäkert, effektivt och legitimt.

Från lön till studiemedel - går ekonomin ihop?

Vi lever i en tid då vikten av det livslånga lärandet ökar. Men hur påverkas hushållsekonomin för en yrkesverksam som går tillbaka till skolbänken? Går ekonomin ihop för den som väljer att finansiera sina studier med studiemedel?

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.