TCO:s kulturpris och stipendier delas ut

Pressmeddelanden 13:28 2 februari, 2022

TCO:s kulturpris och kulturstipendier delades ut digitalt under onsdagen. Årets kulturpris tilldelas Mari Carrasco, koreograf och dansare. Stipendier tilldelas musikern Sibille Attar och författarna Elaf Ali och Balsam Karam.

- Ett rikt och varierat kulturliv har en stor betydelse för både arbetsliv och samhälle, och har inte minst varit viktigt under pandemin. Årets pristagare skapar kultur som både berör och ger insikt, säger TCO:s ordförande Therese Svanström.

TCO har delat ut kulturpriset sedan 1974. Summan är på 100 000 kronor och stipendierna på 50 000 kronor styck. Syftet är att varje år premiera någon av tidens viktiga konstnärliga gärningar.

Juryn består av representanter från TCO:s medlemsförbund och en representant från Konstnärliga och Litterära Yrkesutövarens samarbetsnämnd (KLYS).

- Det är av stor betydelse att TCO årligen uppmärksammar kulturens betydelse genom att dela ut ett kulturpris och kulturstipendium till framstående konstnärer. Inte minst under pandemin, då många kulturskapare har sett hela sin arbetsmarknad och inkomst försvinna. Det känns extra bra att med årets pris kunna uppmärksamma en representant för danskonsten, vars infrastruktur är särskilt skör, säger Simon Norrthon, ordförande i juryn för TCO:s kulturpris och förbundsordförande i Scen & Film.

Juryns motiveringar

TCO:s kulturpris 2021 tilldelas Mari Carrasco för att med rörelse som uttryck gestalta vårt innersta.

Att under pandemins isolering få ta del av Mari Carrascos verk ”Remind Me I’m not Dead” är en påminnelse om dansens kraft, festens funktion och rörelsens betydelse för människans uttryck. Med grund i individens egen rytm, byggs en kollektiv ström av groove och puls. Genom att utmana tidens framåtrörelse och tempo ger Mari Carrascos koreografi både en upplevelse av svindel och av närhet.

TCO:s kulturstipendium 2021 tilldelas:

Sibille Attar för sin storslagna och gränsöverskridande pop.

Mot dramatiska och ofta mörka bakgrunder målar Sibille med sin unika röst upp musikaliska målningar som inte lämnar en oberörd. Musiken är tidlös och blandar instrument och känslor på ett förtrollande sätt.

Balsam Karam för ett originellt författarskap och en lyrisk förmåga som griper tag och håller fast

Går det att väva ett band av känslor? Om känslorna är den mörkaste sorgen i form av förlusten av ett barn, om utgångspunkten är cornichen i ett främmande landskap och om gestalterna är kvinnor, då kallar vi bandet ”Singulariteten”. Bandet bildar cirklar som drar ner läsaren till livets innersta mörka väsen men som också bjuder på en virvlande och vacker resa i språk och lyrik.

Elaf Ali för ett gripande litterärt bidrag som skapar insikter och förståelse

Elaf Alis bok ”Vem har sagt något om kärlek? Att bryta sig fri från hedersförtryck” är en intensiv och dramatisk skildring som visar vägen till större frihet men med bibehållen värdighet. Elaf Alis bok är viktig, för dig och för mig och för framtida generationer.

Debatt: Regeringen måste ta fram en strategi mot hot, våld och trakasserier i arbetslivet

Många tjänstemän som arbetar i demokratins tjänst utsätts för hat, hot och våld. Det våld som med dödlig utgång drabbade en tjänsteman och expert i Visby visar hur brådskande det är att agera. Regeringen måste nu ta fram en strategi mot hot, våld och trakasserier i arbetslivet.

Läs debattartikeln

TCO summerar Almedalsveckan

TCO är en påverkansorganisation som arbetar för goda villkor i arbetslivet för landets tjänstemän. Under Almedalsveckan 2022 arrangerade TCO flera aktiviteter för att ge röst åt professionella och välutbildade människors behov av trygghet, utveckling och välfärd.

TCO: Många tjänstemän vill byta jobb på grund av dålig arbetsmiljö

En ny rapport från TCO visar att risken att drabbas av arbetsorsakade besvär är högst för kvinnor med högre utbildning. Kvinnor som grupp drabbas hårdast men även var fjärde man har besvär som beror på deras jobb. Den vanligaste orsaken till arbetsorsakade besvär är inom samtliga grupper en för hög arbetsbelastning med otillräcklig återhämtning. Rapporten visar också att problemen på jobbet följer med hem och begränsar privatlivet för många.

Kompetensbrist risk för klimatomställningen

Svensk arbetsmarknad står inför en gigantisk omställning när samhället ska bli fossilfritt och gammal teknologi ska ersättas av ny, skriver Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige och Therese Svanström, ordförande, TCO.

Therese Svanströms tal mot Rysslands krig i Ukraina

Den 30 mars höll TCO:s ordförande Therese Svanström ett tal mot Rysslands krigsföring i Ukraina. Talet hölls vid en demonstration utanför Ryska Ambassaden i Stockholm.

TCO: Ovärdig hantering av pensionsfrågan

Det saknas stöd för hur riksdagens partier idag har hanterat frågan om pensionerna. Hela 92 procent av de förvärvsarbetande tycker tvärtom det är viktigt att beslut om pensioner ska fattas i bred politisk enighet, och 98 procent att det är viktigt att beslut som fattas om pensioner är långsiktiga. Det visar en Novus-undersökning som genomförts på uppdrag av TCO.

07 juli, 2022

Vi sörjer Ing-Marie och kommer aldrig tystna

Under några dagar var vi många fick känna den stora glädjen att efter två år av pandemi och med ett krigsutbrott i vår omedelbara närhet ändå ha möjlighet att återigen ses. Från samhällets alla olika delar – politiken, myndigheter, kommuner och regioner, försvaret, kyrkan, fackliga organisationer, civilsamhället, näringslivet – möttes vi nu igen öga mot öga för att utbyta kunskaper, erfarenheter, samtala och bryta åsikter om vilka vår tids utmaningar är, vilka möjligheter vi har och hur konkreta lösningar för ett starkare Sverige skulle kunna se ut. Almedalsveckan gjorde comeback, och fram till onsdagen var det en lyckad återkomst.

01 juli, 2022

Tjeckiens EU-ordförandeskap: Ukraina, energi, rättsstat och ekonomi i fokus

1 juli betyder skifte på EU-ordförandeposten. Bland de tjeckiska prioriteringarna finns återuppbyggnad av Ukraina, att säkra Europas energiförsörjning och fördjupat samarbete i säkerhetspolitiken. Dessutom vill man stärka demokratin och rättsstaten och göra EU:s ekonomi mer motståndskraftig. TCO har stora förväntningar på höstens förhandlingar, men också på att Tjeckien fortsätter att agera mot rättsstatskränkningar i Polen och Ungern.

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

01 juli, 2022

Vad innebär den höjda garantipensionen?

Sent på eftermiddagen 22 juni röstade Riksdagen för regeringens ändringsbudget med röstsiffrorna 174 mot 173. I och med det höjs garantipensionen. Det medför att ensamstående pensionärer med en inkomstgrundad pension på högst 14 882 kronor per månad kommer att ha någon del garantipension. Motsvarande belopp för gifta är 13 477 kronor per månad. Genomsnittlig pension år 2022 är 14 000 kr per månad, alltså lägre än nivån där garantipensionen är helt avräknad. Det innebär att respektavståndet – skillnaden i pension mellan den som inte har arbetat alls och den som har arbetat hela livet men med en låg inkomst – minskar drastiskt.

Pension

Anna Gustafsson - Internationell sekreterare

28 juni, 2022

Kränkningar av fackliga rättigheter är ett hot mot demokratin

Idag presenterade världsfacket ITUC sin årliga granskning av mänskliga rättigheter i arbetslivet, Global Rights Index (GRI). Det är på många sätt en upprörande läsning. För nionde året i rad ökar hoten, kränkningarna och våldet mot fackligt aktiva och människorättsförsvarare.

Internationellt

Boel Callermo - Chef Ekonomi och arbetsliv

23 juni, 2022

Kansliet för ett hållbart arbetslivs viktiga arbete är akut

I dagarna publicerades den första rapporten från kansliet för ett hållbart arbetsliv, där TCO är en av deltagarna i den centrala referensgruppen. Vi vill med vår medverkan bidra till att kansliet blir framgångsrikt i sitt uppdrag att förbättra möjligheterna för ett längre och hållbart arbetsliv. Men det finns många frågor som behövs besvaras för att nå ända fram.

Arbetsmarknad, Arbetsmiljö

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

23 juni, 2022

Tillbaka till budgetlag och riksdagsordning, tack!

Den senaste tidens turer runt pensionshöjningen visar att politiken nu måste återgå till ordning, eftertanke och remissbehandling av pensionsförändringar. Samt att följa budgetlag och riksdagsordning för beslut om statens finanser. Arbetsliv och pensionering är mycket långsiktiga delar i människors liv. Villkoren för detta måste vara både kända och rimligt stabila över tid.

Ekonomi och tillväxt, Pension

Från a-kassa till b-kassa

I den här rapporten visar TCO med hjälp av siffror från OECD att ersättningsnivåerna i den svenska a-kassan ligger på en bottenplacering, vid en jämförelse med andra EU-länder. Trots den temporära höjningen av a-kassan är Sverige sämre än EU:s genomsnitt.

Hatad och hotad i demokratins tjänst

I rapporten "Hatad och hotad i demokratins tjänst - Så kan hot, våld och trakasserier mot tjänstemän påverka demokratin" belyses omfattningen av hot, våld och trakasserier mot tjänstemän och hur det kan påverka demokratin.

Hur mår vi på jobbet?

Den här rapporten ger en bild av vilka arbetsorsakade besvär som drabbar TCO-förbundens medlemmar.

A-kassan urholkas år efter år – Så påverkas hushållens ekonomi

Den här rapporten visar hur ersättningen från a-kassan ser ut i dag och hur den urholkats över tid. Arbetslöshetsförsäkringen ersätter bara runt 60 procent av en medianlön. För tjänstemännen är a-kassan ännu lägre, cirka 50 procent av medianlönen.

TCO påverkar politiken och samhällsutvecklingen för goda villkor i arbetslivet. Vi är 12 fackförbund med 1,2 miljoner medlemmar.