TCO-styrelsen fördömer Rysslands invasion av Ukraina och ger pengar till UNHCR

Internationellt

2022-03-07

Vid TCO-styrelsen sammanträde på måndagen antogs ett uttalande med anledning av Rysslands invasion av Ukraina. Styrelsen beslutade dessutom att ge 250 000 kronor ur TCO:s solidaritetsfond till UNHCR:s humanitära arbete i Ukraina.

TCO:s styrelse tillsammans med den ukrainska ambassadören Andrii Plakhotniuk.

TCO:s styrelse fördömer kraftfullt Rysslands oprovocerade invasion av Ukraina. Invasionen är ett flagrant brott mot internationell rätt och Ukrainas suveränitet och territoriella integritet. Vi kräver att alla ryska styrkor lämnar Ukraina omedelbart.

Ukrainas befolkning står nu inför en människorättskatastrof. Hundratals liv har redan gått förlorade och många tusentals liv är i fara. En och en halv miljon människor är redan är på flykt från Ukraina och världens länder, särskilt EU:s medlemsländer, måste stå redo att ta emot flyktingar i enlighet med gällande europeiska och internationella regelverk.

Vi uppmanar till fortsatta försök till meningsfull dialog för att hitta en fredlig lösning på denna djupa kris, i linje med Förenta Nationernas stadga. Det är centralt att EU:s medlemsländer, liksom den övriga demokratiska världen, fortsätter att enigt hålla trycket uppe mot Ryssland genom kraftfulla sanktioner.

Vi uttrycker vår yttersta solidaritet med de fria och oberoende fackföreningarna i Ukraina och med det ukrainska folket.

Sverige och EU bör nu sätta in omfattande stöd för att stärka Ukraina såväl på kort som lång sikt.

Läs mer om TCO:s solidaritetsfond.