Massiv satsning på digitalt kunnande - unikt samarbete för utbildning och forskning

Pressmeddelanden 08:39 17 februari, 2020

Hur ska vi lära oss genom hela livet? Trots ett skriande behov av mer digitala färdigheter på arbetsmarknaden så kompetensutvecklar sig svensken alldeles för lite och för sällan. För att råda bot på det startar TCO:s tankesmedja Futurion och Google, i samarbete med innovationsstiftelsen Nesta, Göteborgs universitet och Hyper Island, en stor utbildningssatsning som nu rullas ut till hundratals medlemmar i TCO:s förbund. Satsningen går under namnet FutureFit.

Utbildningarna i FutureFit startar idag och cirklar kring digitala färdigheter och ledarskap. De möjliggörs av ett stipendium på 2 miljoner dollar från Googles välgörenhetsarm Google.org, som tankesmedjan Nesta nu omsätter i handling som ett pilotprojekt i fem europeiska länder, däribland Sverige. Drygt 500 TCO-anslutna i administrativa yrken, från förbunden Unionen, Vision och Finansförbundet, kommer att genomgå utbildningar i virtuella klassrum med lärare och coacher under sex veckors tid. De deltagande har yrken som exempelvis ekonomi- och redovisningsassistent - roller som just nu förändras i rasande takt i digitaliseringens spår - för att bättre rusta dem för framtidens arbetsmarknad.

En Sifoundersökning gjord i samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Google visar att 40% av svenskarna inte kompetensutvecklar sig alls, trots ett stort behov av mer digitala färdigheter överlag. Förutom själva utbildningarna är FutureFit även ett forskningsprojekt i samarbete med Göteborgs Universitet. Genom innovativa metoder är syftet att försöka förstå vilka utbildningssätt som faktiskt fungerar, för att lära ut digitala färdigheter och ledarskap på en arbetsmarknad i blixtsnabb förändring. Utbildningsmetoderna och de digitala klassrummen har i sin tur utformats av Hyper Island.

“Vi ser att den strukturomvandling som nu drivs på av bland annat digitalisering i grunden innebär stora möjligheter till utveckling och välstånd för vårt land, liksom för oss som medborgare och yrkesverksamma. Men det ställer också krav. Vi vill se att högskolan får en central roll i det livslånga lärandet men ett fungerande system för kompetensutveckling och omställning kräver insatser från flera håll. Det är det här initiativet ett utmärkt exempel på”, säger Therese Svanström, ordförande i TCO.

“Livslångt lärande är något som många pratar om, men få verkligen praktiserar. Knäckfrågan blir då - hur får vi fler att lära sig genom hela livet? Genom det här projektet hoppas vi komma närmare ett svar på den frågan. Som ett av de företag som driver teknikutvecklingen vill vi göra vad vi kan för att digitaliseringen blir till nytta för så många som möjligt”, säger Anna Wikland, Googles Sverigechef.

“FutureFit är en spännande möjlighet att driva på innovationen när det gäller kompetensutveckling. I slutändan handlar det om att inspirera regeringar, fackföreningar och utbildare runtom i Europa till att verkligen främja livslångt lärande för alla”, säger Olivia Chapman, programchef på innovationsstiftelsen Nesta.

En studie från McKinsey Global Institute visar att nära hälften av de arbetsuppgifter som utförs på svenska arbetsplatser idag skulle kunna automatiseras med hjälp av teknik som redan finns. Samtidigt kan 100.000 nya jobbtillfällen skapas i Sverige de närmaste åren om vi lyckas ta tillvara på de möjligheter som följer av ökad digitalisering. En tredjedel av svenskarna saknar idag nödvändiga kunskaper för att ta tillvara på de arbetstillfällen som skapas, enligt samma studie.

Utbildningarna för TCO-förbundens medlemmar har i uppstartsfasen visat sig mycket populära, med 1 500 ansökningar till de ursprungligen dryga 500 platserna. Lanseringseventet för FutureFit sker måndagen den 17 februari kl 8:30-9:30 hos TCO i Stockholm, och sänds live på Futurions Facebooksida. Mer information om eventet finns här.

TCO logga    Google logga

Futurions logga

Sverige behöver TCO:arna mer än någonsin

TCO-förbundens medelmmar har länge visat, och alldeles extra under denna pandemi, att de är samhällsbärare. Tack för ert jobb!

Läs bloggen

Så kan distansrevolutionen förbättra arbetslivet

Arbetsgivare och anställda måste ta vara på de möjligheter som distansrevolutionen innebär, det skriver TCO på Dagens Nyheters debattsida.

TCO lanserar nytt EU-politiskt program

Under den senaste tiden har EU-samarbetet och våra gemensamma värden satts på prov. Pandemin visade tydligt vilken viktig roll Europasamarbetet har att spela i en kris, men blottade även EU:s svagheter. Idag står EU-samarbetet inför fortsatt stora utmaningar. TCO väljer därför att lansera ett nytt EU-politiskt program.

LO, TCO och Saco: Långtidsarbetslösheten kräver omedelbara insatser

LO, TCO och Saco kräver krafttag mot den historiskt höga långtidsarbetslösheten. Idag lämnar de tre centralorganisationerna därför över ett 16-punktsprogram till regeringen med förslag på åtgärder.

Arbetslösa förtjänar en a-kassa värd namnet

Mer än hälften tycker att ersättningen vid arbetslöshet ska ligga på ett europeiskt genomsnitt. Verkligheten är en annan. Sverige ligger i botten vid en jämförelse av ersättningen vid arbetslöshet och är sämst av de nordiska länderna, skriver Therese Svanström, ordförande TCO.

Demokratin och yttrandefriheten på tillbakagång

Idag presenterar Världsfacket rapporten Global Rights Index 2021 som mäter hur grundläggande mänskliga rättigheter i arbetslivet respekteras i 149 länder. Granskningen visar att demokratin och yttrandefriheten är hårt ansatt i 64 länder, jämfört med 56 år 2020. Denna utveckling sker inte på andra sidan jorden utan i vårt närområde; EU:s grannland Belarus är åter med på listan bland de värsta länderna.

Det går för långsamt mot jämställt föräldraskap

Utvecklingen mot en mer jämställd fördelning av föräldraledigheten går för långsamt och takten har avtagit det senaste året. Det visar TCO:s nya jämställdhetsindex som släpps idag. Kvinnor tog ut 68,7 procent av alla dagar med föräldrapenning och vård av sjukt barn förra året. Män tog alltså bara ut 31,3 procent.

01 juli, 2021

Tack alla TCO:are!

Våren 2021 blev inte heller den en "vanlig" vår. Pandemin höll oss i sitt grepp, och på olika sätt har vi gjort både förändringar och uppoffringar i vår tillvaro för att anpassa oss och hantera de utmaningar vi mött, såväl i arbetslivet som privat.

14 juli, 2021

Förslaget till ett nytt hållbarhetsrapporteringsdirektiv, vad innebär det?

TCO har i dagarna skickat in ett yttrande över EU-kommissionens förslag om ett nytt hållbarhetsrapporteringsdirektiv, CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive, som är tänkt att från och med år 2023 ersätta det nuvarande direktivet från 2014, NFRD- Non-Financial Reporting Directive.

EU, Internationellt

06 juli, 2021

FN:s, Europarådets och EU kommissionens åtaganden mot strukturell rasism: är det nu det händer?

FN:s, Europarådets och EU kommissionens åtaganden mot strukturell rasism mot svarta människor skapar historia, och vi har förhoppningar om det kommer bidra till att skapa en bättre framtid.

Lena Orpana - Utredare pensionsfrågor, statistiker

02 juli, 2021

Livslängden ökar – men även variationen beroende på utbildning och yrke

Att medellivslängden ökar och vi förväntas leva och även förbli relativt friska längre är ju glädjande. Men det kan också medföra påfrestningar för pensionssystemet. Flera aktörer har visat att fler äldre skulle kunna och vilja arbeta längre upp i åren – med rätt förutsättningar. Resultaten visar också att om inget görs riskerar klyftorna mellan olika kategorier pensionärer att öka, mer än klyftorna mellan olika kategorier arbetskraft.

Trygghetssystem

01 juli, 2021

Att engagera sig fackligt är långt ifrån en självklarhet för många

Världen över blir det allt farligare att organisera sig fackligt. Enligt Världsfackets nyligen publicerade Global Rights index 2021 utsätts arbetstagare för våld i 45 länder och fackligt aktiva mördades i sex länder. I 87 procent av de granskade länderna är strejkrätten begränsad, i 79 procent av länderna får fackförbunden inte vara med och förhandla och i 74 procent av länderna är rätten att gå med i ett fackförbund begränsad.

Internationellt

24 juni, 2021

Efter anti-HBTQI-lagen: EU måste öka trycket på Ungern

Ungern har just antagit en lag som förbjuder medier att visa innehåll som visar eller främjar homosexualitet riktat till personer under 18 år. En rad EU-länder protesterar massivt, och nu gäller det att hålla i och visa att man menar allvar. TCO uppmanar medlemsländerna att fullfölja artikel 7-processen mot Ungern och säkerställa att inga EU-medel betalas ut förrän landet upphör med diskriminering och visar att man respekterar rättsstat och grundläggande rättigheter fullt ut.

Distansrevolutionen

Frågan om distansarbete är högaktuell. Aldrig tidigare har en förändring genomförts så snabbt och genomgripande för så stora tjänstemannagrupper. Det blir alltmer uppenbart att arbetslivet kanske aldrig kommer att bli sig riktigt likt. Ett kraftigt ökat inslag av distansarbete kommer att vara en bestående förändring på många arbetsplatser.

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.