Massiv satsning på digitalt kunnande - unikt samarbete för utbildning och forskning

Pressmeddelanden 08:39 17 februari, 2020

Hur ska vi lära oss genom hela livet? Trots ett skriande behov av mer digitala färdigheter på arbetsmarknaden så kompetensutvecklar sig svensken alldeles för lite och för sällan. För att råda bot på det startar TCO:s tankesmedja Futurion och Google, i samarbete med innovationsstiftelsen Nesta, Göteborgs universitet och Hyper Island, en stor utbildningssatsning som nu rullas ut till hundratals medlemmar i TCO:s förbund. Satsningen går under namnet FutureFit.

Utbildningarna i FutureFit startar idag och cirklar kring digitala färdigheter och ledarskap. De möjliggörs av ett stipendium på 2 miljoner dollar från Googles välgörenhetsarm Google.org, som tankesmedjan Nesta nu omsätter i handling som ett pilotprojekt i fem europeiska länder, däribland Sverige. Drygt 500 TCO-anslutna i administrativa yrken, från förbunden Unionen, Vision och Finansförbundet, kommer att genomgå utbildningar i virtuella klassrum med lärare och coacher under sex veckors tid. De deltagande har yrken som exempelvis ekonomi- och redovisningsassistent - roller som just nu förändras i rasande takt i digitaliseringens spår - för att bättre rusta dem för framtidens arbetsmarknad.

En Sifoundersökning gjord i samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Google visar att 40% av svenskarna inte kompetensutvecklar sig alls, trots ett stort behov av mer digitala färdigheter överlag. Förutom själva utbildningarna är FutureFit även ett forskningsprojekt i samarbete med Göteborgs Universitet. Genom innovativa metoder är syftet att försöka förstå vilka utbildningssätt som faktiskt fungerar, för att lära ut digitala färdigheter och ledarskap på en arbetsmarknad i blixtsnabb förändring. Utbildningsmetoderna och de digitala klassrummen har i sin tur utformats av Hyper Island.

“Vi ser att den strukturomvandling som nu drivs på av bland annat digitalisering i grunden innebär stora möjligheter till utveckling och välstånd för vårt land, liksom för oss som medborgare och yrkesverksamma. Men det ställer också krav. Vi vill se att högskolan får en central roll i det livslånga lärandet men ett fungerande system för kompetensutveckling och omställning kräver insatser från flera håll. Det är det här initiativet ett utmärkt exempel på”, säger Therese Svanström, ordförande i TCO.

“Livslångt lärande är något som många pratar om, men få verkligen praktiserar. Knäckfrågan blir då - hur får vi fler att lära sig genom hela livet? Genom det här projektet hoppas vi komma närmare ett svar på den frågan. Som ett av de företag som driver teknikutvecklingen vill vi göra vad vi kan för att digitaliseringen blir till nytta för så många som möjligt”, säger Anna Wikland, Googles Sverigechef.

“FutureFit är en spännande möjlighet att driva på innovationen när det gäller kompetensutveckling. I slutändan handlar det om att inspirera regeringar, fackföreningar och utbildare runtom i Europa till att verkligen främja livslångt lärande för alla”, säger Olivia Chapman, programchef på innovationsstiftelsen Nesta.

En studie från McKinsey Global Institute visar att nära hälften av de arbetsuppgifter som utförs på svenska arbetsplatser idag skulle kunna automatiseras med hjälp av teknik som redan finns. Samtidigt kan 100.000 nya jobbtillfällen skapas i Sverige de närmaste åren om vi lyckas ta tillvara på de möjligheter som följer av ökad digitalisering. En tredjedel av svenskarna saknar idag nödvändiga kunskaper för att ta tillvara på de arbetstillfällen som skapas, enligt samma studie.

Utbildningarna för TCO-förbundens medlemmar har i uppstartsfasen visat sig mycket populära, med 1 500 ansökningar till de ursprungligen dryga 500 platserna. Lanseringseventet för FutureFit sker måndagen den 17 februari kl 8:30-9:30 hos TCO i Stockholm, och sänds live på Futurions Facebooksida. Mer information om eventet finns här.

TCO logga    Google logga

Futurions logga

4 av 10 föräldralediga har missgynnats

En undersökning som TCO gjort tillsammans med Unionen visar att 4 av 10 tjänstemän som varit föräldralediga mer än ett år har missgynnats av sin arbetsgivare. Det är något som är förbjudet enligt lag.

Studiestödet måste matchas med ett utbildningsutbud

Genom partsöverenskommelsen öppnas nya ekonomiska möjligheter för yrkesverksamma att studera. Men för att få fullt genomslag krävs att universitet, högskolor och yrkeshögskolan möter upp med nya typer av kurser, anpassade till individers och arbetsmarknadens behov. Det arbetet måste börja nu, skriver Therese Svanström, TCO.

Allt fler kan jobba längre - med rätt förutsättningar

Arbetslivet kan bli längre men det kräver att arbetsmiljön förbättras och att alla människor, oavsett ålder, har möjlighet att vidareutbilda sig.

Det går för långsamt mot jämställt föräldraskap

Utvecklingen mot en mer jämställd fördelning av föräldraledigheten går för långsamt och takten har avtagit det senaste året. Det visar TCO:s nya jämställdhetsindex som släpps idag. Kvinnor tog ut 68,7 procent av alla dagar med föräldrapenning och vård av sjukt barn förra året. Män tog alltså bara ut 31,3 procent.

Arbetsgivare fortsätter straffa föräldralediga

En kvinna får inte vara med i lönerevisionen på samma villkor som sina kollegor. En annan har inte samma möjligheter till kompetensutveckling. En småbarnspappa får inte komma tillbaka till tidigare arbetsuppgifter. En blivande mamma sållas bort i rekryteringen. Anledningen? De är, har varit eller ska vara föräldralediga.

TCO vill att regeringen ska motsätta sig ackreditering av representanter från Myanmar

Tillsammans med LO och Saco, har TCO uppmanat arbetsmarknadsminister Eva Nordmark att se till att representanter för militärjuntan från Myanmar inte får ackreditering till den pågående ILC-konferensen.

Therese Svanström vald till vice ordförande för Folksam Sak

Försäkringsbolaget Folksam består av de två ömsesidiga bolagen Folksam Sak och Folksam Liv samt ett antal dotterbolag. På torsdagen valdes TCO:s ordförande Therese Svanström till ny ledamot i styrelsen för Folksam Sak.

28 maj, 2021

Trygghetssystemen måste moderniseras så att de passar för alla typer av anställningar

Att högst åtta personer får bevittna ett kultur- eller idrottsevenemang har på många sätt blivit själva symbolen för dagens coronarestriktioner. Pandemin har drabbat kulturarbetare extra hårt för här hittar vi ofta andra anställningsformer än den traditionella tillsvidareanställningen vilket i sig är ett problem. Under pandemin har det blivit tydligt att våra trygghetssystem inte är uppdaterade för dagens arbetsmarknad med följden att de inte riktigt räcker till för många grupper.

A-kassan, Trygghetssystem

Ann-Katrin Dolium - Internationell sekreterare

31 maj, 2021

Rättvis klimatomställning

Fackföreningar i Storbritannien drog hårda lärdomar från nedläggningarna av kolgruvorna på 80-talet så idag, när hela samhället ska ställas om, ligger social och ekonomisk rättvisa i centrum på den klimatpolitiska agendan.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, Internationellt

Lise Donovan - Jurist för Europa och juridik med ansvar för juridik och internationella frågor

25 maj, 2021

Äntligen är internationella arbetskonferensen igång!

De närmaste veckorna kommer några tusen människor över hela världen i de 187 medlemsländerna samtidigt sitta hemma framför sina datorer i minst 3 timmar per dag för att delta i ILO:s världskonferens (ILC).

Internationellt

21 maj, 2021

Tydliga regler om integritet i arbetslivet behövs

Frågan om personlig integritet i arbetslivet har utretts flera gånger på uppdrag av regeringar av olika kulör. Inget har dock hänt, och det finns ett stort behov av lagstiftning. Tidigare i veckan som gick lyfte TCO därför frågan på DN debatt.

20 maj, 2021

Ny visselblåsarlag på gång - nu krävs utbildningsinsats

En ny visselblåsarlag kommer ge skydd för flera personer och tröskeln för att få skydd blir lägre. Det är bra! Men lagen kommer vara komplex och svår att tyda, därför kommer det behövas massiva utbildningsinsatser, inte minst för arbetsgivarna.

Arbetsmiljö, Arbetsrätt

Sofia Råsmar - EU-jurist

10 maj, 2021

Tjänstemän - vilket EU vill ni leva i?

På Europadagen 9 maj började samtalet om EU:s framtid under namnet Konferensen om Europas framtid, också kort och gott omnämnd som framtidskonferensen. I en rad debatter och diskussioner ska människor från hela EU under ca ett års tid dela med sig av sina idéer och på så sätt bidra till att skapa vår gemensamma framtid.

EU

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.