LO, TCO och Saco tar avstånd från Europafackets svar om minimilöner

EU

2020-02-25

LO, TCO och Saco tar starkt avstånd från Europafackets samrådssvar angående EU-kommissionens planerade initiativ om europeisk minimilön. Det meddelar de tre centralorganisationerna efter att Europafacket gett sitt slutgiltiga besked.

I sitt svar till EU-kommissionen förespråkar Europafacket att EUs medlemsstater ska få långtgående, detaljerade skyldigheter kopplade till minimilöner och kollektivavtal. Skyldigheter som enligt LO, TCO och Saco kommer kräva bindande lagstiftning om lön och kollektivavtal på EU-nivå för att förverkligas.

– Det är viktigt att höja lönerna för de som tjänar minst i EU, men lagstadgad minimilön är fel väg att gå. EU saknar enligt fördraget rätt att genomföra minimilöneinitiativet genom bindande lagstiftning. Bindande regleringar är skadliga för kollektivavtalen. Vad som i stället behövs är bland annat ordentliga satsningar för att nationellt bygga upp kollektivavtalssystem i länder där de raserat eller aldrig fungerat. I det arbetet kan EUs institutioner spela en viktig stöttande roll, säger Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande i LO.

LO, TCO och Saco har starkt motsatt sig Europafackets svar till EU-kommissionen. Tillsammans med systerorganisationer i Danmark, Norge och på Island har man gemensamt skrivit till EU-kommissionen och meddelat att de inte kan stå bakom svaret.

– Vi delar självklart samma oro och mål som våra fackliga kollegor i de andra EU-länderna har. Allt för många arbetstagare i Europa har idag för låga löner och saknar det skydd som ett kollektivavtal ger. Detta är oacceptabelt och vi måste få tillstånd en förändring. Men det måste ske på ett sätt som är både klokt och genomförbart, säger Therese Svanström, ordförande i TCO.

Det första samrådet har nu avslutats, men arbetet med att se till att det europeiska minimilöneinitiativet inte får en inriktning som undergräver parternas självreglering genom kollektivavtal fortsätter.

– Svensk fackföreningsrörelse kommer att fortsätta kämpa i EU för att den svenska kollektivavtalsmodellen ska gälla i Sverige. För oss är det viktigt att politiker, inte lägger sig i på ett skadligt sätt på arbetsmarknadsområdet. Inför nästa samråd i april kommer vi att fortsätta driva vår position, förhoppningsvis tillsammans med andra länders fackliga organisationer, arbetsgivarna samt Sveriges riksdag och regering. Detta för att EU-kommissionen ska avhålla sig från att presentera ett förslag om bindande lagstiftning om lön och kollektiv arbetsrätt, Göran Arrius, ordförande i Saco.