TCO lanserar akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare

Arbetsmarknad

2019-04-29

I samband med att TCO firar 75-årsjubileum lanserar organisationen en akademi för framtidens arbetsmarknadsforskare. Syftet är att sammanföra forskare från olika vetenskapliga discipliner med arbetsmarknadens parter och skapa en plattform för diskussioner om arbetsmarknaden.

– Det här är ett sätt för oss att få ny kunskap och nya impulser samtidigt som vi ökar intresset och förståelsen för partsmodellen och de allt viktigare kollektivavtalen, säger Eva Nordmark, TCO:s ordförande.

Akademin riktar sig till forskare i början av karriären som är intresserade av arbetsmarknaden. Akademins arbete kommer att ledas av Samuel Engblom som är samhällspolitisk chef på TCO och doktor i arbetsrätt.

– Min målsättning är att akademin ska utgöra en samlingsplats för de forskare som kommer att vara framtidens experter. I akademin kommer de att få möjlighet att diskutera både sin och andras forskning tillsammans med representanter från fack, arbetsgivare och politik, säger Samuel Engblom, samhällspolitisk chef.

TCO söker nu åtta doktorander, nydisputerade eller post-docs som vill utgöra akademins första upplaga. Ansökningstiden går ut den 30 maj.