De är framtidens 99 mäktigaste

Pressmeddelanden 15:16 8 maj, 2017

Idag presenterar TCO Framtidens 99 mäktigaste. Listan toppas av en handbollsspelare med civilkurage, en nyckelspelare i ett parti i kraftig medvind och en ungdomspolitiker med fingertoppskänsla.

– Vi vill lyfta fram modiga, innovativa och drivna personer som är med och påverkar samhället, och som vi tror kommer att ha ännu större inflytande i framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Framtidens 99 mäktigaste består av unga opinionsbildare mellan 18 och 35 år från näringslivet, partier och organisationer, fackliga organisationer, akademi och media. Tio personer är rangordnade med motivering. Övriga 89 listas utan inbördes ordning.

Topp 10
1. Linnéa Claeson, handbollsspelare och juriststudent
2. Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson Centerpartiet
3. Philip Botström, ordförande SSU
4. Sofie Lindblom, Ideation 360
5. Andreas König, Just Arrived
6. Soraya Hashim, debattchef Metro
7. Clara Henry, bloggare och programledare
8. Kristofer Sandström, Operativ chef HR Gröna lund
9. Suad Ali, Migrationsverket
10. Fredrik Söderqvist, Utredare och expert på digitalisering Unionen

Det är tredje året i rad som TCO listar Framtidens 99 mäktigaste. Topp 10-listan innehåller helt nya namn varje år. De som fanns på topp 10 2016 kan dock finnas kvar på 99-listan 2017.

– Jag blir så inspirerad av att samtala och byta erfarenheter med unga opinionsbildare. TCO:s ledord är trovärdigt, nyfiket och framtidsinriktat. Framtidens 99 mäktigaste personifierar de orden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Här är hela listan med motiveringar:

1. Linnéa Claeson, handbollsspelare och juriststudent
Linnéa Claeson tröttnade på kränkningar på nätet och gör nu allt hon kan för att synliggöra och motverka sexuella trakasserier, ofta med humor som främsta vapen. Med sitt civilkurage som ledstjärna inspirerar hon hundratusentals följare på sociala medier och kämpar för ökad jämställdhet.

2. Emil Källström, riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson Centerpartiet
Emil Källström är en av nyckelspelarna i ett centerparti i kraftig medvind. Med ansvar för förnyelse och utveckling har Emil redan tagit en självklar plats både i det egna partiet och i rikspolitiken. Kanske dröjer det inte alltför länge innan han kan titulera sig minister?

3. Philip Botström, ordförande SSU
Philip Botström lyckas med hjälp av fingertoppskänsla och smarta förslag navigera rätt i det politiska spelet. Hans engagemang för en mer jämlik skola, mot psykisk ohälsa och att fler ska kunna vidareutbilda sig under yrkeslivet sätter redan nu avtryck i rikspolitiken.

4. Sofie Lindblom, vd och medgrundare Ideation 360
Sofie Lindblom är expert på innovation och mästare på mångfald. Som VD och grundare av den globala innovationsplattformen Ideation 360 och tidigare Global Innovation Manager på Spotify, är denna inflytelserika supertalang en viktig kraft i att bryta en starkt könssegregerad arbetsmarknad genomatt inspirera fler tjejer att välja ett yrke inom teknik.

5. Andreas König, grundare och vd Just Arrived
Under migrantvågen 2015 tog Chalmersstudenten Andreas König saken i egna händer och grundade start-upen Just Arrived. Tillsammans med 200 volontärer har han utvecklat konceptet, som med hjälp av gig-ekonomins fördelar kopplar ihop nyanlända med svenska företag.

6. Soraya Hashim, debattchef Metro
Som boss över en av Sveriges största debattsidor har Soraya Hashim stort inflytande över de åsikter som en miljon läsare tar del av på väg till jobbet på morgonen. Hon förvaltar det ansvaret väl genom att bredda samtalet och lyfta fram ett större spektrum av röster – inte bara traditionella makthavare.

7. Clara Henry, influencer
Bloggare. Youtube-fenomen. Programledare i radio och TV. Författare. Clara Henry varvar uppdragen som programledare i stora TV-produktioner med att svara i telefon hos Mansplainingakuten. Om vi kommer att se mer av Clara? Glasklart!

8. Kristofer Sandström, operativ chef HR Gröna lund
Mångfald och inkludering är självklara delar av framtidens arbetsmarknad. Eldsjälen Kristofer Sandström har lyft in dessa viktiga aspekter i det dagliga HR-arbetet och ser till att en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare, Gröna Lund, genomsyras av just detta.

9. Suad Ali, Migrationsverket
Suad Ali har gjort kometkarriär och arbetar nu med en av de viktigaste politiska frågorna i Sverige. Hennes ambitioner sträcker sig långt utanför Sveriges gränser. The sky is the limit.

10. Fredrik Söderqvist, Utredare och expert på digitalisering Unionen
Vad händer när arbetsgivaren är en app? Det kan den svenska fackföreningsrörelsens expert på plattformsekonomi och morgondagens arbetsmarknad svara på. Som utredare på Sveriges största fackförbund har Fredrik stora möjligheter att påverka framtidens arbetsmarknad.

Här är övriga 89 på listan utan inbördes ordning:

Akademi

Viktor Banke
Zara Larsson

Mer om Framtidens 99 mäktigaste
Framtidens 99 mäktigaste utses efter en öppen nomineringsprocess, genom en avvägning av formell och informell makt, vilka positioner deras företrädare har samt genomslag i traditionella och sociala medier. Vi har också valt att lyfta nytänkande och nyskapande personligheter.

TCO om budgeten: Bra startpaket men mer krävs

Regeringens budget har bra förslag om förbättringar av arbetsmarknadspolitiken och sjukförsäkringen. Men flera centrala förslag saknas.

Fem förslag för att reformera och rusta högskolan

Sverige kommer att få ett av världens mest generösa system för omställning och kompetensutveckling. Nu måste högskolan rustas och reformeras för att möta arbetsmarknadens behov, skriver vi tillsammans med Saco och Svenskt Näringsliv på altinget.se

Omställning i fokus när fackliga företrädare träffades under tyska statsbesöket

Sverige och Tyskland står inför en rad gemensamma utmaningar där hela Europas omställningsförmåga och konkurrenskraft står på spel. Det diskuterades på ett möte där tyska och svenska fackliga företrädare möttes som del av det tyska statsbesöket.

Ett bra startpaket, men mer krävs för ett tryggt arbetsliv

Regeringens budget innehåller välkomna förslag om förbättringar av arbetsmarknadspolitiken och sjukförsäkringen. Men flera centrala förslag saknas, bland annat ett utbildningsutbud som matchar tjänstemännens behov av kompetensutveckling.

TCO: Försvara demokratin mot nutidens hot

I år är det 100 år sedan Sverige blev en demokrati. I dag är det lätt att ta demokratin för given, men vi får inte blunda för de utmaningar och hot som kräver åtgärder här och nu.

TCO lanserar nytt EU-politiskt program

Under den senaste tiden har EU-samarbetet och våra gemensamma värden satts på prov. Pandemin visade tydligt vilken viktig roll Europasamarbetet har att spela i en kris, men blottade även EU:s svagheter. Idag står EU-samarbetet inför fortsatt stora utmaningar. TCO väljer därför att lansera ett nytt EU-politiskt program.

Positivt för TCO-medlemmar med stärkt sjukförsäkring

Regeringen presenterade på onsdagen ett antal förändringar i sjukförsäkringen. Det handlar bland annat om att ett höjt tak i sjukförsäkringen, att fler ska kunna fullfölja sin rehabilitering även om de når dag 365 och ändrade regler för äldre som ska få sin arbetsförmåga. TCO förväntar sig nu ett brett stöd i riksdagen för förslagen.

18 augusti, 2021

Ta vara på distansrevolutionen!

Nu är många av oss tillbaka i arbetsvardagen igen. Efter en sommar med sol och värme regnar det utanför rutan och vardagslunken är här. På många sätt skönt. Men fortsatt ser arbetsvardagen inte ut som den gjorde innan pandemin bröt ut för ett och ett halvt år sedan. Pandemin inte över. Och förändringen av arbetslivet under den här tiden har skyndats på rejält. En distansrevolution är här. Och följderna av den kommer i grunden förändra vårt sätt att organisera arbetet.

Arbetsmiljö, Corona

15 september, 2021

EU State of the Union: Vi saknar insatser för omställning och trygga jobb

Pompa och ståt i Europaparlamentet, då EU-kommissionordförande Ursula von der Leyen höll årets linjetal. Positiva besked gavs kring handel, rättsstaten och klimatarbetet - och dessutom ett nytt förbud mot produkter som tillverkats med hjälp av tvångsarbete. Men TCO saknar EU-insatser för omställning och jämställdhet på arbetsmarknaden, stärkt partssamverkan och skydd för de nordiska partsmodellerna. Frågor som är avgörande för nya, trygga jobb och där reformer behövs både på EU-nivå och i medlemsländerna.

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

03 september, 2021

Arbetsrelaterade besvär

Arbetsmiljöverket visar i rapporten Arbetsmiljön 2020 att andelen sysselsatta som har haft arbetsrelaterade besvär har ökat under pandemin. Kvinnor är i högre utsträckning än män drabbade. Många blir också frånvarande från arbetet. För att motverka ökning av arbetsrelaterade besvär krävs åtgärder.

Arbetsmiljö, Trygghetssystem

Åsa Forsell - Utredare med ansvar för jämställdhetsfrågor.

02 september, 2021

Fortsatt distansarbete efter pandemin – risk eller möjlighet för jämställdheten?

På ledarplats tar man upp att distansarbetet under pandemin har gett oss en jämställdhetsnyckel. Men en utveckling mot att främst kvinnor kommer att arbeta på distans framöver är inte automatiskt en lösning eller en renodlad förbättring för jämställdheten.

Jämställdhet, Distansarbete

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

26 augusti, 2021

Håll ögonen på budgetbollen

Idag höll finansminister Magdalena Andersson den sedvanliga pressträffen på Harpsund om det ekonomiska läget och inriktningen på budgetpropositionen. Läget är fortfarande osedvanligt osäkert, inte minst därför att trots allt ingen vet vart smittspridningen tar vägen. Det är därför viktigt att inriktningen i hög grad handlar om strukturellt riktiga insatser för ekonomins återhämtning samtidigt som politiken fortfarande behöver vara ytterst snabbfotad om förutsättningarna förändras.

A-kassan, Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

20 augusti, 2021

Intressanta förslag från en efterlängtad utredning

Idag presenterades slutbetänkandet En sjukförsäkring med prevention, rehabilitering och trygghet (SOU 2021:69) av Samuel Engblom, särskild utredare. Betänkandet innehåller många intressanta förslag som tillsammans ökar fokus på prevention och rehabilitering, och ökar möjligheterna för dem som helt saknar arbetsförmåga trots rehabilitering att få sjukersättning. Nu ska förslagen remissbehandlas – och därefter är det upp till politikerna.

Trygghetssystem, Sjukförsäkringen

Seminarier och event

8 Oktober

Fredag 8 oktober 09:00 - 10:00 |

En nystart för den fria rörligheten

Varmt välkommen till ett digitalt seminarium anordnat av TCO på temat ”En nystart för den fria rörligheten”

Läs mer Anmäl dig här

Se alla event

Från riskfaktorer till friskfaktorer

Den här rapporten fokuserar på långtidssjukskrivna tjänstemän: Vilka de är och hur deras arbetssituation har varit tiden innan sjukskrivningen. Resultaten i rapporten visar att de långtidssjukskrivna tjänstemännen tiden innan de blir sjukskrivna möter flera faktorer i sitt arbete som innebär en förhöjd risk för ohälsa. För TCO är det centralt att riskfaktorer blir till friskfaktorer – som i…

Från jämställda par till ojämställda föräldrar

Varför väljer föräldrar att dela på föräldraledigheten som de gör? Trots möjligheten att dela lika är det få föräldrapar som gör det. Ny forskning visar att normer på arbetsplatsen styr hur föräldrar delar på dagarna.

Livspusslet under coronapandemin

Hur påverkas livspusslet för de tjänstemän som har arbetat hemifrån och de som har fortsatt gå till arbetsplatsen under coronapandemin? Påverkas kvinnor och män på olika sätt? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten som baseras på en undersökning om tjänstemännens arbetsmiljö och livspussel under pandemin.

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.