De är framtidens 99 mäktigaste

Pressmeddelanden 15:16 8 maj, 2017

Idag presenterar TCO Framtidens 99 mäktigaste. Listan toppas av en handbollsspelare med civilkurage, en nyckelspelare i ett parti i kraftig medvind och en ungdomspolitiker med fingertoppskänsla.

– Vi vill lyfta fram modiga, innovativa och drivna personer som är med och påverkar samhället, och som vi tror kommer att ha ännu större inflytande i framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Framtidens 99 mäktigaste består av unga opinionsbildare mellan 18 och 35 år från näringslivet, partier och organisationer, fackliga organisationer, akademi och media. Tio personer är rangordnade med motivering. Övriga 89 listas utan inbördes ordning.

Topp 10
1. Linnéa Claeson, handbollsspelare och juriststudent
2. Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson Centerpartiet
3. Philip Botström, ordförande SSU
4. Sofie Lindblom, Ideation 360
5. Andreas König, Just Arrived
6. Soraya Hashim, debattchef Metro
7. Clara Henry, bloggare och programledare
8. Kristofer Sandström, Operativ chef HR Gröna lund
9. Suad Ali, Migrationsverket
10. Fredrik Söderqvist, Utredare och expert på digitalisering Unionen

Det är tredje året i rad som TCO listar Framtidens 99 mäktigaste. Topp 10-listan innehåller helt nya namn varje år. De som fanns på topp 10 2016 kan dock finnas kvar på 99-listan 2017.

– Jag blir så inspirerad av att samtala och byta erfarenheter med unga opinionsbildare. TCO:s ledord är trovärdigt, nyfiket och framtidsinriktat. Framtidens 99 mäktigaste personifierar de orden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Här är hela listan med motiveringar:

1. Linnéa Claeson, handbollsspelare och juriststudent
Linnéa Claeson tröttnade på kränkningar på nätet och gör nu allt hon kan för att synliggöra och motverka sexuella trakasserier, ofta med humor som främsta vapen. Med sitt civilkurage som ledstjärna inspirerar hon hundratusentals följare på sociala medier och kämpar för ökad jämställdhet.

2. Emil Källström, riksdagsledamot och ekonomisk-politisk talesperson Centerpartiet
Emil Källström är en av nyckelspelarna i ett centerparti i kraftig medvind. Med ansvar för förnyelse och utveckling har Emil redan tagit en självklar plats både i det egna partiet och i rikspolitiken. Kanske dröjer det inte alltför länge innan han kan titulera sig minister?

3. Philip Botström, ordförande SSU
Philip Botström lyckas med hjälp av fingertoppskänsla och smarta förslag navigera rätt i det politiska spelet. Hans engagemang för en mer jämlik skola, mot psykisk ohälsa och att fler ska kunna vidareutbilda sig under yrkeslivet sätter redan nu avtryck i rikspolitiken.

4. Sofie Lindblom, vd och medgrundare Ideation 360
Sofie Lindblom är expert på innovation och mästare på mångfald. Som VD och grundare av den globala innovationsplattformen Ideation 360 och tidigare Global Innovation Manager på Spotify, är denna inflytelserika supertalang en viktig kraft i att bryta en starkt könssegregerad arbetsmarknad genomatt inspirera fler tjejer att välja ett yrke inom teknik.

5. Andreas König, grundare och vd Just Arrived
Under migrantvågen 2015 tog Chalmersstudenten Andreas König saken i egna händer och grundade start-upen Just Arrived. Tillsammans med 200 volontärer har han utvecklat konceptet, som med hjälp av gig-ekonomins fördelar kopplar ihop nyanlända med svenska företag.

6. Soraya Hashim, debattchef Metro
Som boss över en av Sveriges största debattsidor har Soraya Hashim stort inflytande över de åsikter som en miljon läsare tar del av på väg till jobbet på morgonen. Hon förvaltar det ansvaret väl genom att bredda samtalet och lyfta fram ett större spektrum av röster – inte bara traditionella makthavare.

7. Clara Henry, influencer
Bloggare. Youtube-fenomen. Programledare i radio och TV. Författare. Clara Henry varvar uppdragen som programledare i stora TV-produktioner med att svara i telefon hos Mansplainingakuten. Om vi kommer att se mer av Clara? Glasklart!

8. Kristofer Sandström, operativ chef HR Gröna lund
Mångfald och inkludering är självklara delar av framtidens arbetsmarknad. Eldsjälen Kristofer Sandström har lyft in dessa viktiga aspekter i det dagliga HR-arbetet och ser till att en av Sveriges största ungdomsarbetsgivare, Gröna Lund, genomsyras av just detta.

9. Suad Ali, Migrationsverket
Suad Ali har gjort kometkarriär och arbetar nu med en av de viktigaste politiska frågorna i Sverige. Hennes ambitioner sträcker sig långt utanför Sveriges gränser. The sky is the limit.

10. Fredrik Söderqvist, Utredare och expert på digitalisering Unionen
Vad händer när arbetsgivaren är en app? Det kan den svenska fackföreningsrörelsens expert på plattformsekonomi och morgondagens arbetsmarknad svara på. Som utredare på Sveriges största fackförbund har Fredrik stora möjligheter att påverka framtidens arbetsmarknad.

Här är övriga 89 på listan utan inbördes ordning:

Akademi

Viktor Banke
Zara Larsson

Mer om Framtidens 99 mäktigaste
Framtidens 99 mäktigaste utses efter en öppen nomineringsprocess, genom en avvägning av formell och informell makt, vilka positioner deras företrädare har samt genomslag i traditionella och sociala medier. Vi har också valt att lyfta nytänkande och nyskapande personligheter.

Tjänstemännens behov av kompetensutveckling är stort

Coronapandemin har ställt vår förmånga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår nya rapport Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behoven är stora, och det var redan före krisen.

Läs rapporten

Dags för klarspråk om sjukförsäkringen!

För oss är det självklart att sjukförsäkringen ska vara rättssäker och ge sjukskrivna rehabilitering och stöd så att de kan gå tillbaka till sitt arbete och ta tillvara sin kompetens och yrkeserfarenhet. Men som utredningen En trygg sjukförsäkring med människan i centrum visar, och våra förbund erfar, finns det idag stora brister i hur sjukförsäkringen fungerar.

Fortsätt sök gemensamma lösningar - bortom egenintresset

Det är halvtid i mandatperioden och sista halvåret har präglats av pandemin. TCO uppmanar riksdagsledamöterna att de går in i det nya riksdagsåret med en fortsatt vilja till att hitta gemensamma lösningar. Pandemin är inte över och vi behöver göra stora satsningar på Sveriges förmåga att ställa om.

Många som jobbar hemma trivs bra – men saknar kollegorna

Coronapandemin har påverkat hur vi lever och hur vi arbetar. Många har bytt skrivbordet på kontoret mot köksbordet hemmavid. TCO har låtit Novus fråga tjänstemännen om deras arbetsmiljö under pandemin.

Nivåerna för a-kassan har inverkan på landets ekonomi

Den allra viktigaste frågan i höstens budget blir vilka förutsättningar vi har för att snabbt vända den nedgång i ekonomin som pandemin gett upphov till. Ersättningsnivåerna för a-kassan kan inte enbart begränsas till att handla om den enskildes privatekonomi utan den faktiska ersättningen har inverkan på landets ekonomi. Att behålla den tillfälliga höjningen bidrar till att hålla uppe den inhemska konsumtionen, samtidigt som den är positiv för ekonomin i kommuner och regioner.

Satsa på trygghetssystem, utbildning och välfärden i budgeten för 2021

Att det finns fungerande trygghetssystem och satsning på utbildning är nödvändigt i den lågkonjunktur som Sverige befinner sig i. Under pandemin har antalet arbetssökande ökat och sysselsättningen sjunkit. Nu behövs därför kraftfulla satsningar för omställning och ett besked om att staten är beredd att ta ansvar för att säkra välfärdens finansiering fullt ut.

Stort behov av omställningsmöjligheter i hela landet

SCB har på uppdrag att TCO genomfört en undersökning bland Sveriges tjänstemän kring behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling. Siffrorna visar på stora behov av omställningsmöjligheter i hela landet. Men det finns regionala skillnader.

25 september, 2020

En ganska bra budgetvecka – men ett helhetsgrepp och kompetensförsörjningsfrågorna saknas än

I måndags överlämnade finansminister Magdalena Andersson nästa års statsbudget till riksdagen. Ur ett TCO-perspektiv, sett till de frågor vi drivit, har vi anledning att vara ganska nöjda.

Arbetsmarknad, Omställning och utbildning

Kristina Lovén Seldén - Utredare arbetsmarknadspolitik

30 september, 2020

Ett viktigt steg i rätt riktning som behöver åtföljas av fler

Ökade möjligheter till utveckling och omställning genom hela arbetslivet är en fråga som ligger som ett raster över det mesta som vi tar oss för i TCO – oavsett om det handlar om arbetsmiljö, trygghetssystem, pensioner, utbildning, jämställdhet eller arbetsmarknadspolitik.

Arbetsmarknad

Karin Pilsäter - Ekonomisk politik

25 september, 2020

Budgeten saknar besked om en skattereform

En ganska bra budget för omställning men det saknas långsiktighet och förutsebarhet vad gäller skattepolitiken och välfärdens finansiering. Det är en kortversion av kommentaren om budgetpropositionen för 2021.

Ekonomi och tillväxt, Skattereform

23 september, 2020

Stoppa våldet mot fackligt aktiva i Belarus!

TCO, LO och SACO är djupt oroade över det eskalerade våldet och bristen på respekt för demokrati i Belarus och träffade igår den belarusiska ambassadören i Stockholm. En tydlig lista med krav på förbättringar av situationen för fackliga kollegor i Belarus lämnades över.

Internationellt

23 september, 2020

Swedish trade unions meet Belarusian ambassador

TCO, LO and Saco are deeply concerned about the escalating violence and the lack of respect for democracy in Belarus. The three presidents Therese Svanström, Susanna Gideonsson and Göran Arrius met with the Belarusian Ambassador to Sweden in Stockholm yesterday, calling for immediate improvement of the situation for trade unionists in Belarus.

Internationellt

18 september, 2020

Flera viktiga budgetbesked – men många saknas ännu

Under de senaste veckorna har budgetutspel från regeringen och samarbetspartierna presenterats nästan dagligen. Flera viktiga besked har lämnats i frågor som TCO drivit. Egenföretagare får ett Coronastöd som kommer att betyda mycket för många medlemsgrupper i olika TCO-förbund. Satsningen på lärcenter ligger också i linje med vad TCO har efterfrågat. Tillskotten till kommuner och regioner till följd av ökade kostnaden under pandemin är också mycket viktiga. Men de stora satsningarna på a-kassan och utbildning för omställning lyser fortfarande med sin frånvaro.

A-kassan, Arbetsmarknad, Trygghetssystem

Seminarier och event

2 Oktober

Fredag 2 oktober 09:00 - 13:00 | Digitalt event på tco.se

Digital@Idag 2020

Inom ramen för temadagen Digital@Idag anordnar TCO ett online-seminarium som tar sin utgångspunkt i ett antal aktuella frågeställningar: Hur är läget på den svenska arbetsmarknaden just nu? Hur kommer det se ut imorgon? Vilka krav kommer att ställas på politiken, arbetsmarknadens parter och utbildningsväsendet för att hänga med i teknikomvandlingen?

7 Oktober

Onsdag 7 oktober 09:00 - 11:00 | Digitalt
länk kommer skickas via mejl

Kompromisskampen 2020

Har du tröttnat på debatter? Tycker du att vi behöver fler politiker som lyckas med politik snarare än replikskiften? TCO håller med. Kompromisser och samarbete har aldrig varit viktigare.

Läs mer Anmäl dig här

Se alla event

Lärcentra - för högre utbildning i hela Sverige

Förbättrad tillgång till högre utbildning i hela landet är inte bara en central fråga för TCO – det är också en fråga som blir än viktigare när arbetsmarknaden förändras i snabb takt. Det är därför oroande att tillgängligheten till högre utbildning utanför lärosätenas huvudorter tycks ha minskat under senare tid.

Vidareutbildning, varför och för vad?

Vår ekonomi och arbetsmarknad är i konstant förändring. Coronakrisen har ställt vår förmåga att hänga med i utvecklingen på sin spets. Vår rapport ”Vidareutbildning, varför och för vad? visar att behovet av vidareutbildning och kompetensutveckling är stort. Något det var redan före pandemin. Vi har också flera konkreta förslag på hur förutsättningarna för omställning kan bli bättre för alla…

Tryggheten, staten och partsmodellen 2

Den ekonomiska tryggheten vid arbetslöshet har stor betydelse både för individen och för samhället. I dag består den tryggheten av många olika försäkringar. I den här rapporten går vi igenom utvecklingen av arbetslöshetsförsäkringen - a-kassan - och andra försäkringar sedan 1980 och fram till idag.

Får tjänstemännen ihop livspusslet?

Hinner tjänstemännen med både arbete och föräldraskap? Hur viktigt är det att arbetet är föräldravänligt och hur ser arbetssituationen faktiskt ut? Vilka konsekvenser får det att det oftast är kvinnor som anpassar arbetslivet efter familjelivet? Det är några av frågorna som tas upp i den här rapporten.

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.