Här är framtidens 99 mäktigaste

Pressmeddelanden 11:19 16 mars, 2016

Idag presenterar TCO Framtidens 99 mäktigaste. Listan toppas av en jämställdhetspionjär, en hackerjournalist och statsministerns vänstra hand.

– Vi i TCO vill uppmärksamma kraft, mod och innovationsförmåga som finns hos unga och engagerade. Vi har listat de vi tror kommer vara bland de mäktigaste inom samhälle, politik och näringsliv i framtiden, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Framtidens 99 mäktigaste samlar unga opinionsbildare, mellan 18 och 35 år, från politiken, opinionsbildande organisationer, fack, näringsliv och media. Tio personer är rangordnade med motivering. Övriga 89 listas utan inbördes ordning.

Topp 10

1. Amanda Lundeteg, VD och talesperson Allbright
Stiftelsen Allbright med Amanda Lundeteg i spetsen, ökar kunskapsnivån och inspirerar till förändring på företag runtom i landet. Nu tar kvinnorna plats vid styrelseborden och alltfler företag förstår att jämställdhet inte bara är en rättighetsfråga utan också leder till ökad lönsamhet och konkurrenskraft.

2. Kristoffer Örstadius, grävande journalist DN
Med sitt nyskapande arbetssätt där han kombinerar programmering och databassökningar med undersökande journalistik vann han Stora Journalistpriset som Årets förnyare 2015. Han ligger bakom flera stora avslöjanden med hjälp av sin framtidsinriktade "hacker-journalistik".

3. Kristina Persdotter, stabschef hos statsminister Stefan Löfven
Med sin bakgrund i utbildningspolitiken har Kristina Persdotter snabbt avancerat i maktens korridorer. Som statsministerns vänstra hand och spindeln i nätet på statsrådsberedningen chefar hon över det strategiska arbetet i Sveriges absoluta topp.

4. Johanna Jönsson, talesperson för migrations- och integrationsfrågor (C)
Genom att starkt ifrågasätta Sveriges migrationspolitik och våga stå upp och säga tvärtom visar Johanna Jönsson att hon är en av framtidens 99 mäktigaste. Hon har genom sin politiska drivkraft fått ett stort genomslag i samhällsdebatten.

5. Adrian Swartz, VD och medgrundare, Cruitway
På ett kreativt och nyskapande sätt har Cruitway, med Adrian Swartz i toppen, skapat en modern tjänst som matchar jobb med arbetssökanden. Självklart efterfrågat på en arbetsmarknad i stor förändring. Framtidsinriktat, nyfiket och trovärdigt.

6. Seher Yilmaz, ordförande Rättviseförmedlingen
Seher Yilmazs feministiska och antirasistiska röst lyfter viktiga samhällsfrågor i en organisation som envetet kämpar för jämlikhet. Seher och Rättviseförmedlingen har visat hur en modern folkrörelse ser ut på 2010-talet och i framtiden.

7. Viktor Banke, biträdande jurist Nichols & Co. och kolumnist
Viktor Banke använder sitt brinnande engagemang för asylrätten och migrationsfrågor och bildar opinion i sociala medier och som kolumnist. Han missar aldrig ett tillfälle att påverka och folkbilda med hjälp av sina expertkunskaper - och han får genomslag.

8. Karla Wixe, chef för Fackliga brysselkontoret
Karla Wixe står upp för den svenska partsmodellen i EU:s korridorer. Som högsta chef på det Fackliga Brysselkontoret driver hon idéerna kring fackets roll i samhället ständigt framåt. I fokus står självklart arbetstagarnas rättigheter i Sverige och Europa.

9. Olle Aronsson, medgrundare och produktchef, Breakit
Olle Aronsson jobbhoppade från sitt arbete som ekonomijournalist på Dagens Industri för att starta konkurrenten Breakit som på kort tid blivit en av de självklara digitala mötesplatserna för svensk techindustri. Olle vågade ta språnget och visar vägen för andra på framtidens arbetsmarknad.

10. Bodil Sidén, fd andre vice ordförande MUF
Bodil Sidén visar hur viktigt det är att som engagerad hålla fast vid sina politiska värderingar och principer. Hon lämnade sitt uppdrag i MUF på grund av att hon vägrade kompromissa med sin övertygelse. Det visar vägen för andra och den typen av civilkurage kommer vi behöva mer av i framtiden.

– Det finns så många kompetenta, nytänkande och nyskapande personer som verkar inom TCO:s intresseområden, så vi väljer att lyfta fram dem som är på väg uppåt och framåt, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Topp 10-listan kommer därför att innehålla helt nya namn varje år. De som fanns på topp 10 2015 kan dock finnas kvar på 99-listan 2016.

Framtidens 99 mäktigaste utses genom en avvägning av formell och informell makt, vilka positioner deras företrädare har samt genomslag i traditionella och sociala medier. Vi har också i valt att lyfta nytänkande och nyskapande personligheter.

Här är övriga 89 på listan utan inbördes rangordning:

JOURNALISTER
Här hittar vi de journalister som vi tror kommer att ha ett ännu större inflytande i framtiden.

Alice Teodorecsu
Carolina Neuraht
Daniel Poohl
Daniel Swedin
Emanuel Karlsten
Henrik Torehammar
Irena Pozar
Jack Werner
Jessica Schedvin
Kodjo Akolor
Kristoffer Örstadius
Lisa Gemmel
Nivette Dawod
Olle Aronsson

FACK OCH FÖRETAG
Här har vi samlat unga viktiga företrädare för det moderna facket och de framtidens företag.

Veronica Magnussson
Sofia Appelgren
Sofia Falk

ORGANISATIONER
Här hittar vi intressanta unga ledare från såväl etablerade organisationer som mer nystartade initiativ.

Caroline Sundberg
Clara Berglund
Frida Johansson Metso
Frida Wadsby
Hala Mohammed
Ida Östensson
Jorge Londoño
Matilda Hellström
Rebecka Prentell
Rebecka Stenkvist
Sandra Lindquist
Sara Haraldsson
Seher Yilmaz
Simon Werbart Flato
Angelica Andersson
Emil Gustavsson

POLITIK
I riksdagen och regeringen finner vi redan många unga viktiga röster idag. Här är några av de TCO tycker är mest tongivande idag.

Aida Hadzialic
Patrik Lundqvist
Sissela Nordling Blanco

POLITISKA UNGDOMSFÖRBUND
Ungdomsförbunden är fortfarande en maktfaktor och en viktig väg in i politiken. Här har vi samlat de ledande inom ungdomspartierna idag.

Alexandra Ivanov
Alfred Askeljung
Bodil Sidén
David Sikström
Elin Hylander
Elin Ylvasdotter
Hanna Cederin
Hanna Lidström
Henrik Edin
Lisa Palm
Magnus Ek
Mårten Roslund
Nazanin Asaid
Philip Botström
Rasmus Törnblom
Mårten Espmarker
Sabine Pettersson
Sara Skyttedal

ÖVRIGA OPINIONSBILDARE
Opinionsbildning sker inte bara i traditionella organisationer utan på många andra sätt idag. Här hittar du några som använder nya kanaler för opinionsbildning.

Behrang Miri
Clara Henry
Evin Cetin
Farzad Farzaneh
Tanvir Mansur
Viktor Banke
Adam Cwejman
Anna Rehnvall

Från en av de bästa a-kassorna till en av de sämsta på 20 år

I inget annat EU-land har ersättningsgraden i a-kassan sjunkit lika mycket som i Sverige under de senaste 20 åren.

Dags att ta nästa steg mot schyst upphandling

Det är hög tid att skärpa regelverket för offentlig upphandling, skriver Sofia Råsmar, jurist på TCO i tidningen Publikt. TCO vill att reglerna om arbetsrättsliga hänsyn ska tillämpas även vid inköp under dagens tröskelvärde och att det ska införas krav även på tjänstepension.

Förtrycket i Belarus måste upphöra kräver TCO, LO och Saco i brev till ambassadören

TCO, LO och Saco kräver i ett brev till belarusiska ambassadören att förtrycket och trakasserierna mot de fackliga organisationerna måste upphör och att aktivister och fackligt aktiva som fängslats för att de utövat sina mänskliga rättigheter släpps.

Svensk a-kassa allt sämre

Ersättningen från a-kassan har rasat de senaste 20 åren jämfört med andra länder i Europa, visar en ny rapport från TCO. Sverige ligger nu på plats 21 av 27 inom EU, och på sista plats i Norden där Sverige tidigare toppade listan.

TCO: Mer måste göras för att få stopp på hot och våld i arbetslivet

En utredning som överlämnats till regeringen konstaterar att det inte finns några hinder för Sverige att ratificera ILO-konventionen om avskaffande av våld och trakasserier i arbetslivet. Ratificeringen är ett angeläget och självklart steg i arbetet för en ökad trygghet i arbetslivet, särskilt för utsatta yrkesgrupper. Men utredningens övriga förslag är få och inte tillräckliga, skriver TCO:s Lise Donovan.

Ge utländska doktorander rätt att stanna efter studier

Gemensamt uttalande om de nya reglerna för beviljande av permanent uppehållstillstånd för doktorander och andra forskare i tidig karriär.

Allvarliga brister för skyddsombudens förutsättningar under pandemin

Var tredje skyddsombud i TCO-förbunden uppger att de inte alls varit involverade i det systematiska arbetsmiljöarbetet under pandemin, visar en stor enkät som Novus gjort för TCO:s räkning. Var femte ombud menar att de inte kunnat utföra sitt uppdrag på ett tillfredsställande sätt under samma period. TCO ser det som ett stort problem då skyddsombudens arbete är nödvändigt för att förebygga stress och minska psykisk ohälsa. I förlängningen kan arbetet rädda liv även i tjänstemannayrken.

04 november, 2021

Lyssna på TCO:arna, Magdalena Andersson!

Magdalena Andersson har valts till ny ordförande för Socialdemokraterna. Min uppmaning till dig Andersson är: lyssna noga på vad TCO-förbundens medlemmar har för behov, och se vilken betydelse de har för vårt välstånd och för välfärden.

Arbetsmarknad, Ekonomi och tillväxt, Trygghetssystem

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

25 november, 2021

En historisk dag också för sjukförsäkringen?

Igår var på många sätt en historisk dag. Sverige fick en kvinnlig statsminister – om än endast för en kort stund – samtidigt som den politiska situationen var och är minst sagt turbulent. Det är då lätt att glömma att budgeten som riksdagen nu har antagit också kan kallas historisk ur ett socialförsäkringsperspektiv. Förslagen kring sjukförsäkringen innebär ökat fokus på trygghet och stöd för återgång i arbete. Ur TCO:s perspektiv innebär detta en bättre balans mellan trygghet och krav på omställning.

Mikael Dubois - Utredare välfärdsfrågor

17 november, 2021

Samverkan och systematiskt arbetsmiljöarbete en förutsättning för friska arbetsplatser

För många är arbetet – åtminstone mestadels – förknippat med positiva tankar. Men det kan också leda till att vi blir sjuka. Bland tjänstemän är psykisk ohälsa den vanligaste orsaken till sjukskrivning, och för att motverka detta måste riskfaktorer bli till friskfaktorer. En samsyn mellan arbetsgivare och anställda och effektiv samverkan är avgörande för att få till ett välfungerande systematiskt arbetsmiljöarbete som kan hantera sådana risker.

Arbetsmiljö, Sjukförsäkringen

03 november, 2021

Släpp loss visionen om en lite bättre värld – och låt digitaliseringen vara verktyget!

Therese Svanström skriver om sitt deltagande på Future for Democracy summit, vikten av en vision om vart vi vill och hur digitaliseringen kan vara ett verktyg för detta.

27 oktober, 2021

Tacka ditt skyddsombud idag!

Idag är det skyddsombudens dag. Och jag vill fira alla över 32 000 skyddsombud och arbetsmiljöombud i TCO-förbunden som gör stora och livsviktiga insatser på våra arbetsplatser runt om i hela landet varje dag.

Arbetsmiljö

Sofia Råsmar - EU-jurist

26 oktober, 2021

Arbetsrättsliga villkor 2.0

För närvarande bereds propositionen om Ett förenklat upphandlingsregelverk i finansutskottet. När ett nytt upphandlingsregelverk skulle genomföras år 2017 var frågan om arbetsrättsliga villkor högaktuell och en majoritet i riksdagen ställde sig då bakom förslaget att införa regler om arbetsrättsliga villkor för upphandlingar över tröskelvärdet.

Arbetsrätt

Seminarier och event

1 December

Onsdag 1 december 09:00 - 10:00 | Seminariet är digitalt och sänds på denna sida.

EU, demokratin och rättsstaten – ett fackligt perspektiv

Varmt välkommen till ett digitalt seminarium anordnat av TCO som ger ett fackligt perspektiv på den demokratiska situationen i EU, med exempel från fackliga företrädare i Polen och Ungern.

Läs mer Anmäl dig här för länk till sändningen

Se alla event

Svensk a-kassa allt sämre

Det hörs ibland i den offentliga debatten att de svenska socialförsäkringarna är de mest generösa i världen. Den bilden stämmer inte riktigt och i synnerhet inte när det handlar om a-kassan, vilket vi visar i den här rapporten. Sverige har halkat efter och det riskerar att allvarligt skada våra möjligheter att kunna ställa om i tider då det är helt nödvändigt att vi lyckas.

Hur mår skyddsombuden?

I en undersökning riktad till TCO-förbundens skyddsombud har vi tagit reda på hur de upplever sina uppdrag. Vi har ställt frågor om situationen på den egna arbetsplatsen, om vilket stöd man får i uppdraget, hur man uppfattar arbetsgivarens kunskaper, vilka utbildningsbehoven är och om arbets- miljöarbetet under pandemin. Undersökningen omfattar närapå samtliga 32 000 skyddsombud i TCO:s 13 olika…

Hur påverkas kvinnors och mäns inkomster när de får barn?

I rapporten Hur påverkas kvinnors och mäns inkomster när de får barn? har TCO tittat på inkomutvecklingen för män och kvinnor nio år efter barnafödandet i tio vanliga tjänstemannayrken.

Från riskfaktorer till friskfaktorer

Den här rapporten fokuserar på långtidssjukskrivna tjänstemän: Vilka de är och hur deras arbetssituation har varit tiden innan sjukskrivningen. Resultaten i rapporten visar att de långtidssjukskrivna tjänstemännen tiden innan de blir sjukskrivna möter flera faktorer i sitt arbete som innebär en förhöjd risk för ohälsa. För TCO är det centralt att riskfaktorer blir till friskfaktorer – som i…

TCO är en centralorganisation för 13 fackförbund som tillsammans har 1,4 miljoner medlemmar.